Про співпрацю АПК України з японськими корпораціями ми вже вам розповідали. Сьогодні питання створення і впровадження спільних проектів у вітчизняний агросектор контролює і Кабінет Міністрів, і Мінагрополітики.
Тому фахівці міністерства постійно контактують з представниками компаній „Марубені", „Міцуї", „Міцубісі", „Сумітомо", „Соджиц", „Іточу" та іншими компаніями щодо опрацювання і підготовки для реалізації 22 інвестиційних проектів.
Серед них, як один із пріоритетних, які спільними зусиллями намагаються вирішити українська і японська сторона, є технологічне забезпечення сільськогосподарських обслуговуючих (молочарських) кооперативів молоковозами та міні-молокоприймальними пунктами. Бо зрозуміло, що покращення умов праці й оновлена технічна база - це запорука розвитку молочної галузі.
Так, Мінагрополітики запропонувало японській стороні поставити в Україну спеціалізовані транспортні засоби для збору молока, обладнані цистернами 3-5 м3 для його зберігання й одночасного охолодження до температури +2, +4°С, фільтрами для очистки молока, лічильниками обліку, приладами експрес-аналізу по визначенню якості молока, пастеризаторами (Постанова КМУ №646 від 17.06.2009 р.).
Крім того, японській стороні виставлено додаткові умови з адаптації транспортних засобів і обладнання відповідно до природно-кліматичних умов України, їх сертифікації та забезпеченню належним технічним сервісом. Була внесена пропозиція щодо можливої поставки нам через НАК „Украгролізинг" і Укрдержфонд підтримки фермерських господарств на умовах технічного кредиту під гарантію Уряду 3 тис. молоковозів і 4 тис. стаціонарних молокоприймальних пунктів із обґрунтуванням їх ціни та термінів поставки.
Найбільш активно в питанні поставки молоковозів підійшли компанії „Марубені", яка пропонує поставляти 40 молоковозів на місяць марки Міцубісі-Фюзо, та „Соджиц". Корпорації ж „Іточу", „Міцуї", „Міцубісі" та „Сумітомо" вивчають можливості поставок японських технічних засобів і обладнання для сільськогосподарських обслуговуючих (молочарських) кооперативів.
За пропозиціями Мінагрополітики, українці готові отримати від „Соджиц", першу партію японських молоковозів, укомплектованих відповідно до технічних вимог української сторони, вже до 20 серпня 2009 року.
За результатами спільних робочих нарад корпорація „Укравто", що є дистриб'ютором компанії „Міцубісі-Фюзо", готова поставити в IV кваталі 2009 року 500 спеціалізованих транспортних засобів (на базі шасі автомобілів Міцубісі-Фюзо FE-85 вантажопідйомністю 3-5 тонн) з послідуючим їх техніко-технологічним доукомплектуванням в Україні відповідно до замовлень обслуговуючих сільськогосподарських кооперативів й згідно вимог національних стандартів.
До того ж, „Укравто" відпрацьовано питання з виробниками корейських вантажних автомобілів (КІА та Хюндай), які готові, починаючи з IV кварталу 2009 року та протягом 2010-го, забезпечити виготовлення й поставку молоковозів відповідно до замовлень української сторони на умовах гарантії Уряду України з попередньою 15% передоплатою загальної вартості контракту та погашення 85% кредиту протягом 5-ти років.
На даний час корпорації „Марубені", „Соджиц" та „Укравто" проводять активні переговори з японськими підприємствами машинобудування про терміни та умови поставки транспортних засобів і обладнання для молочарських кооперативів. За попередньою інформацією, вартість шасі японських виробників складає близько 30 тис. євро, корейських - близько 30 тис. доларів. Втім, це питання переговорного процесу.
Відповідно до виробничо-технологічних потужностей японських машинобудівних підприємств, програма поставок в Україну до 3 тис. молоковозів і до 4 тис. міні-молокоприймальних пунктів може бути реалізована до кінця 2010 року.
Нещодавно представники корпорацій „Марубені" і „Соджиц", Мінагрополітики та Головного управління агропромислового розвитку Київської облдержадміністрації здійснили робочі поїздки в господарства Київщини для практичного ознайомлення з роботою фермерських господарств (кооперативів).
Окрім того, Мінагрополітики спільно з українською компанією АВЕК проводить активні переговори по узгодженню технічних вимог і умов поставки молоковозів й молокоприймальних пунктів з Ізраїлю.
За інформацією посольства Ізраїлю, основним виробником молоко-приймальних пунктів відповідно до технічних вимог української сторони виступає компанія „Арбель". Молокопереробні комплекси комплектуються танками від 500 л до 50 тонн і призначені для зберігання й переробки молока в кінцеву молочну продукцію широкої номенклатури у вигляді, придатному для продажу. Відповідно до попередніх розрахунків орієнтовна вартість одного комплексу потужністю 3-5 тонн - 220-270 тис. дол. США. Під час робочих консультацій керівництво компанії зазначило, що в разі отримання замовлення на більш ніж 50 комплексів, готове розглянути питання можливої організації виробництва молокоприймальних пунктів за своєю технологією безпосередньо на території України.
За інформацією хорватської фірми „Пекон", її представники проводять переговори з керівництвом ЗАТ „Укрмото" щодо організації спільного виробництва в Україні (Красилівський машинобудівний завод) цистерн від 1,5 до 12,0 тонн для зберігання, перевезення молока та обладнання для його переробки.
На НАК „Украгролізинг", за дорученням Кабінету Міністрів України, покладено функції державного агента - прямого постачальника молоковозів й устаткування для молокоприймальних пунктів, які закуповуватимуться в іноземних компаній за кредитами, отриманими під гарантію Уряду.
Після отримання цих молоковозів та устаткування для молокоприймальних пунктів компанія на підставі укладених договорів з обслуговуючими кооперативами поставлятиме їм на умовах розстрочки платежу (термін ще визначається) та забезпечуватиме здійснення кооперативами розрахунків за одержане майно з урахуванням сплати відсотків й усіх витрат, пов'язаних із обслуговуванням кредитів у терміни і обсягах, визначених договорами поставок.
Зважаючи на започаткування створення в Україні таких кооперативів, Мінагрополітики пропонує при укладанні угоди з інвестором передбачити відстрочку платежу не менше 1 року з моменту надання такого кредиту. При цьому погашення кредитів і сплату відсотків за них здійснювати за рахунок коштів держбюджету, передбачених на вищезазначені цілі.
Втім, не будемо забігати наперед, а додамо лише: механізм закупівлі та поставок через НАК «Украгролізинг» іноземних молоковозів й устаткування для молокоприймальних пунктів за кредитами під гарантію Уряду ще опрацьовується. І про результати ми обов'язково вас повідомимо.
Опрацювала Людмила РУДЯК