На жаль, сьогодні на вітчизняному ринку домінує техніка китайського, польського, білоруського, російського, німецького, американського виробництва. І її на дві третини більше ніж наших машин. А от заступник директора Департаменту інженерно-технічного забезпечення Мінагрополітики Павло Гринько вважає, що має бути навпаки.
- Бо такий стан речей несе певну загрозу економіці держави, - каже він. - Справа в тім, що основна частка валового національного продукту повинна створюватись саме за рахунок національного виробника. Бо це забезпечення зайнятості людей, надходження податків до бюджетів усіх рівнів, зняття соціальної напруги.
- Павле Васильовичу, нещодавно відбулася нарада за участю представників провідних вітчизняних машинобудівних заводів і постачальників сільгосптехніки. На високому рівні, під головуванням першого віце-прем’єр-міністра України Валерія Хорошковського, йшлося про термінові рішення на підтримку галузі вітчизняного сільгоспмашинобудування. Які це рішення?
- Зокрема, профільним відомствам доручено ретельно проаналізувати ринок складної сільськогосподарської техніки з метою підтримки нарощування виробництва власних конкурентоспроможних машин. Передбачається визначити й потенційно перспективні розробки, які потребують державного сприяння.
Чималої уваги приділено узгодженню проекту Державної програми розвитку вітчизняного машинобудування для АПК на період до 2015 року. В цьому стратегічному документі й передбачаються заходи з виконання науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт із розроблення технічних засобів для впровадження ресурсозберігаючих технологій в агропромисловому комплексі. Визначено також напрями державної підтримки суб’єктів господарювання в АПК. Йдеться про здешевлення короткострокових і середньострокових кредитів, заходи з модернізації підприємств сільськогосподарського машинобудування.
Окрім зазначеної Державної програми, у найкоротший термін доручено розробити й законопроект по внесенню змін до Закону України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу» з метою створення умов для налагодження виробництва конкурентоздатної сільськогосподарської техніки, залучення інвестицій (у тому числі іноземних) у вітчизняне сільгоспмашинобудування. Уже опрацьовуються інвестиційно-інноваційні проекти ВАТ «Червона зірка», ВАТ «Гідросила», ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод» та ДП ВО «Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» з виробництва ґрунтообробної техніки, гідравлічного обладнання, зернозбиральних комбайнів, тракторів тощо.
Довідково. Флагман вітчизняного тракторобудування «ХТЗ» виробляє машини розробки 60 років минулого століття. Компанія «Клаас» нові моделі обновляє протягом 7 років. «Джон Дір» щодня витрачає на розробку нових машин 2 млн. дол. США.
На тонну обмолоту зерна комбайни вітчизняного та спільного виробництва з РФ, Білоруссю витрачають 3,5 л/т дизпалива при врожайності поля до 50 ц/га. Комбайни фірми «Клаас», «Джон Дір» -2,2 л/т, а такі сучасні моделі комбайнів як «Лексіон» - 1,07 л/т при врожайності поля 80 ц/га.
- Як планується заохочувати сільгоспвиробників, щоби вони віддавали перевагу українській техніці?
- Зокрема, доручено вирішити питання по додатковому виділенню коштів на часткову компенсацію суб’єктам господарювання АПК вартості складної сільгосптехніки вітчизняного виробництва. А НАК «Украгролізинг» має забезпечити на умовах лізингу першочергову закупівлю та поставку агровиробникам українських зернозбиральних комбайнів, зерноочисного та сушильного обладнання. Загалом же, на технічне переоснащення аграрного виробництва з держбюджету цього року передбачено 120 млн. грн., які планується спрямувати на забезпечення АПК технікою та обладнанням вітчизняного виробництва.
- А підприємствам вітчизняного сільськогосподарського машинобудування варто очікувати якісь податкові чи митні преференції?
- Саме для підтримки стимулювання технічного переоснащення внесено зміни до Податкового кодексу України, якими передбачено звільнити на десять років, починаючи з 1 січня 2011 р., від оподаткування прибутку підприємства сільськогосподарського машинобудування.
Крім того, Митний кодекс гарантує звільнення підприємств вітчизняного машинобудування для АПК до 1 січня 2017 року від оподаткування мита при ввезенні матеріалів, вузлів, агрегатів і комплектуючих виробів, які не виробляються в Україні, для випуску вітчизняної сільгосптехніки. Вказана норма дозволить у короткий час налагодити на потужностях вітчизняних заводів виготовлення сучасних, надійних, конкурентоспроможних технічних засобів із використання в конструкціях машин компонентів та елементної бази провідних зарубіжних заводів.
- А чи відчуваються зрушення на краще в техзабезпеченні АПК уже цієї жнивної кампанії?
- Деякою, мірою так. Зокрема, на цих жнивах навантаження на один комбайн 194 га, що на 46 га менше проти рівня минулого року. У мобільних збиральних загонах працюють майже 2700 од. техніки, яка переміщується з півдня на північ України по мірі дозрівання. А безперебійну роботу зернозбиральних комбайнів забезпечують сервісні служби, 55 спеціалізованих ремонтних підприємств, 15 заводів сільгоспмашинобудування, тощо. Ви ж чуєте з повідомлень, що жнива тривають без авралів.
А попереду - ще чимало роботи. І тим, хто працює над вітчизняною сільгосптехнікою в конструкторських бюро й виробничих цехах, і тим, хто безпосередньо на ній працює в полі. Хочеться, щоб усі працювали із задоволенням і з упевненим поглядом у майбутнє.
Володимир ВІЛЬОВИЧ