Аграрний тиждень. Україна
» » Збитковість виробництва чи фермерська жадібність?
» » Збитковість виробництва чи фермерська жадібність?

    Збитковість виробництва чи фермерська жадібність?


    Світовий лідер із виробництва соняшникової олії – Україна – може поступитися цією першістю. Як повідомив Держстат, за останні півроку випуск олії в Україні скоротився на 20%. Фермери заявляють про збитковість виробництва соняшнику і нарікають на недолугу цінову політику, а експерти – про надуманість проблеми та фермерську жадібність.

    Зниження виробництва соняшникової олії цього року спричинене тим, що торік переробку та експорт вели дуже інтенсивно і менше запаслися сировиною, пояснюють в Аграрній біржі уряду. Торік фермери стримували свої продажі в очікуванні зростання цін і,зрештою, вони цього домоглися: ціна за тонну соняшнику складала понад 5 тисяч гривень і понад 1100 доларів за тонну соняшникової олії.
    Однак цього року українським виробникам слід готуватись до майже вдвічі нижчих цін на свою продукцію, каже керівник прес-служби біржіАнатолій Стоянов.
    «В цьому році ціна на насіння соняшнику не дуже приваблива – менше від трьох тисяч за тонну, але все одно вона покриє затрати і принесе фермерам якийсь прибуток. Однак така ціна регулює виробництво на такому рівні, щоб і на експорт були достатні обсяги поставки і щоб, в той же час, забезпечити потреби внутрішнього ринку», – повідомив Анатолій Стоянов і також зазначив, що Україна планує поставити цього року на 140 тисяч тонн більше олії, ніж торік.
    «Ситуація з цінами на соняшник поставила сьогодні фермерські господарства і виробників у скрутне становище. Вони на роздоріжжі і не знають, як далі бути з посівом цієї культури, – розповідає президент Асоціації фермерів України Іван Томич. – Нові закупівельні ціни на зерно соняшнику невигідні і збиткові для виробників. Сьогоднішня ціна – 2600–2700 гривень за тонну – межує на рівні нульового, а то й мінусового балансу виробництва. Це питання є найбільш болючим для фермерів».
    Натомість цінова політика останніх трьох років задовольняла виробника, переробні підприємства, експортера і була конкурентоспроможна на зовнішніх ринках, вважає Томич. Але сьогоднішня ситуація міняє правила гри і ламає цю схему. Іван Томич припускає, що такі ціни спричинять падіння урожайності й зменшення посівних площ у майбутньому.
    Додає проблем фермерам-виробникам і новий урядовий законопроект, яким у Міндоходів сподіваються удосконалити систему обкладання податком на додану вартість.
    «Ми неодноразово звертались до влади щодо цього закону і цін. Але останнім часом ми втягнуті у перманентні заходи боротьби на тому чи іншому продуктовому ринку. У нас триває проблема щодо цінової політики на ринку зерна, тут же виникає питання на ринку соняшника. І я вже не говорю про цінову політику на ринку м’яса і молока. Це ланцюгова проблема, яка потребує комплексного перегляду податкової і цінової політики», – розповів Радіо Свобода Іван Томич.
    Спеціаліст з питань олійного ринку центру «УкрАгроКонсалт» Юлія Гаркавенко натомість пояснює, що проблема з виробництвом і збутом соняшникової олії надумана і єдині незадоволені в ній – фермери, які отримають трохи менші прибутки, ніж торік.
    «Фермери звикли отримувати на соняшнику дуже високий прибуток. Минулого сезону вони отримували на одній тонні соняшнику прибуток приблизно у три тисячі гривень при витратах у 2000–2500. Ціна на соняшник у минулому сезоні не падала нижче від чотирьох з половиною тисяч гривень. Середня ціна була чотири з половиною, а то й п’ять тисяч гривень. Фермери у будь-якому разі отримають свій прибуток, але не три тисячі, а тисячу. А плачуться вони тепер, бо не отримають три. Вони рахують збитки порівняно з минулим сезоном, а не тому, що в них неприбуткове виробництво», – вважає експерт.
    Юлія Гаркавенко також додає, що внутрішнє виробництво і потреби від загального скорочення випуску соняшникової олії ніяк не постраждають. Україна споживає лише 500 тисяч тонн олії, в той час як на експорт відправляє три мільйони тонн. Виробництво соняшникової олії хоч і впаде на 10%, але це все одно буде другий (після рекордного) показник України. Більше того, експерт вважає, що можна очікувати зниження цін на соняшникову продукцію, бо ціни на новий врожай впали удвічі.
    Крім того, наголошує Гаркавенко, цифри, які публікував Держстат – це дані по великих і середніх підприємствах. А є й інші, малі підприємства, на які припадає від 10% до 15% від загального виробництва, але до статистики їх не включили.
    На думку генерального директора Українського клубу аграрного бізнесуВолодимира Лапи, падіння цін на ринку об’єктивне і прогнозоване. Адже основна частина врожаю була перероблена восени і взимку, навесні користувалися старими запасами, а на літо нічого не залишилося. Але на ринок вже почав надходити новий урожай соняшнику (наразі це 6 тисяч тонн), і темпи збиральних робіт зростають, відзначив Володимир Лапа.
    Реальною ж загрозою для виробників соняшнику та й усіх аграріїв може стати ухвалення вищезгаданого урядового законопроекту, який передбачає зміни до Податкового кодексу стосовно ПДВ для аграріїв, вважає фахівець.
    «Сільськогосподарська продукція в багатьох випадках потребує декількох стадій продажу або переробки. Якщо на кожному цьому етапі буде запроваджений податок з обігу у 2%, то продукція стане суттєво дорожчою для споживачів, а закупівельні ціни у виробників знизяться. Наслідки можуть бути згубними як для фермерів, так і для всієї агропромислової галузі», – констатував експерт.
    Законопроект передбачає зниження базової ставки податку з 20% до 9%. Але при цьому запровадять додаткову ставку податку.
    Катерина Недеснова, Радіо Свобода





    Схожі новини
  • Україна може збільшити експорт соняшникової олії до ЄС на 40% після підписання Угоди про Асоціацію
  • З початку року виробництво соняшникової олії в Україні зросло на 20%
  • Присяжнюк: Україна розширюватиме географію експорту соняшникової олії
  • США поліпшило прогноз виробництва соняшникової олії в Україні
  • Виробництво соняшникової олії на кінець року становитиме 3,1 млн тонн

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Збитковість виробництва чи фермерська жадібність?


Світовий лідер із виробництва соняшникової олії – Україна – може поступитися цією першістю. Як повідомив Держстат, за останні півроку випуск олії в Україні скоротився на 20%. Фермери заявляють про збитковість виробництва соняшнику і нарікають на недолугу цінову політику, а експерти – про надуманість проблеми та фермерську жадібність.

Зниження виробництва соняшникової олії цього року спричинене тим, що торік переробку та експорт вели дуже інтенсивно і менше запаслися сировиною, пояснюють в Аграрній біржі уряду. Торік фермери стримували свої продажі в очікуванні зростання цін і,зрештою, вони цього домоглися: ціна за тонну соняшнику складала понад 5 тисяч гривень і понад 1100 доларів за тонну соняшникової олії.
Однак цього року українським виробникам слід готуватись до майже вдвічі нижчих цін на свою продукцію, каже керівник прес-служби біржіАнатолій Стоянов.
«В цьому році ціна на насіння соняшнику не дуже приваблива – менше від трьох тисяч за тонну, але все одно вона покриє затрати і принесе фермерам якийсь прибуток. Однак така ціна регулює виробництво на такому рівні, щоб і на експорт були достатні обсяги поставки і щоб, в той же час, забезпечити потреби внутрішнього ринку», – повідомив Анатолій Стоянов і також зазначив, що Україна планує поставити цього року на 140 тисяч тонн більше олії, ніж торік.
«Ситуація з цінами на соняшник поставила сьогодні фермерські господарства і виробників у скрутне становище. Вони на роздоріжжі і не знають, як далі бути з посівом цієї культури, – розповідає президент Асоціації фермерів України Іван Томич. – Нові закупівельні ціни на зерно соняшнику невигідні і збиткові для виробників. Сьогоднішня ціна – 2600–2700 гривень за тонну – межує на рівні нульового, а то й мінусового балансу виробництва. Це питання є найбільш болючим для фермерів».
Натомість цінова політика останніх трьох років задовольняла виробника, переробні підприємства, експортера і була конкурентоспроможна на зовнішніх ринках, вважає Томич. Але сьогоднішня ситуація міняє правила гри і ламає цю схему. Іван Томич припускає, що такі ціни спричинять падіння урожайності й зменшення посівних площ у майбутньому.
Додає проблем фермерам-виробникам і новий урядовий законопроект, яким у Міндоходів сподіваються удосконалити систему обкладання податком на додану вартість.
«Ми неодноразово звертались до влади щодо цього закону і цін. Але останнім часом ми втягнуті у перманентні заходи боротьби на тому чи іншому продуктовому ринку. У нас триває проблема щодо цінової політики на ринку зерна, тут же виникає питання на ринку соняшника. І я вже не говорю про цінову політику на ринку м’яса і молока. Це ланцюгова проблема, яка потребує комплексного перегляду податкової і цінової політики», – розповів Радіо Свобода Іван Томич.
Спеціаліст з питань олійного ринку центру «УкрАгроКонсалт» Юлія Гаркавенко натомість пояснює, що проблема з виробництвом і збутом соняшникової олії надумана і єдині незадоволені в ній – фермери, які отримають трохи менші прибутки, ніж торік.
«Фермери звикли отримувати на соняшнику дуже високий прибуток. Минулого сезону вони отримували на одній тонні соняшнику прибуток приблизно у три тисячі гривень при витратах у 2000–2500. Ціна на соняшник у минулому сезоні не падала нижче від чотирьох з половиною тисяч гривень. Середня ціна була чотири з половиною, а то й п’ять тисяч гривень. Фермери у будь-якому разі отримають свій прибуток, але не три тисячі, а тисячу. А плачуться вони тепер, бо не отримають три. Вони рахують збитки порівняно з минулим сезоном, а не тому, що в них неприбуткове виробництво», – вважає експерт.
Юлія Гаркавенко також додає, що внутрішнє виробництво і потреби від загального скорочення випуску соняшникової олії ніяк не постраждають. Україна споживає лише 500 тисяч тонн олії, в той час як на експорт відправляє три мільйони тонн. Виробництво соняшникової олії хоч і впаде на 10%, але це все одно буде другий (після рекордного) показник України. Більше того, експерт вважає, що можна очікувати зниження цін на соняшникову продукцію, бо ціни на новий врожай впали удвічі.
Крім того, наголошує Гаркавенко, цифри, які публікував Держстат – це дані по великих і середніх підприємствах. А є й інші, малі підприємства, на які припадає від 10% до 15% від загального виробництва, але до статистики їх не включили.
На думку генерального директора Українського клубу аграрного бізнесуВолодимира Лапи, падіння цін на ринку об’єктивне і прогнозоване. Адже основна частина врожаю була перероблена восени і взимку, навесні користувалися старими запасами, а на літо нічого не залишилося. Але на ринок вже почав надходити новий урожай соняшнику (наразі це 6 тисяч тонн), і темпи збиральних робіт зростають, відзначив Володимир Лапа.
Реальною ж загрозою для виробників соняшнику та й усіх аграріїв може стати ухвалення вищезгаданого урядового законопроекту, який передбачає зміни до Податкового кодексу стосовно ПДВ для аграріїв, вважає фахівець.
«Сільськогосподарська продукція в багатьох випадках потребує декількох стадій продажу або переробки. Якщо на кожному цьому етапі буде запроваджений податок з обігу у 2%, то продукція стане суттєво дорожчою для споживачів, а закупівельні ціни у виробників знизяться. Наслідки можуть бути згубними як для фермерів, так і для всієї агропромислової галузі», – констатував експерт.
Законопроект передбачає зниження базової ставки податку з 20% до 9%. Але при цьому запровадять додаткову ставку податку.
Катерина Недеснова, Радіо Свобода





Схожі новини
  • Україна може збільшити експорт соняшникової олії до ЄС на 40% після підписання Угоди про Асоціацію
  • З початку року виробництво соняшникової олії в Україні зросло на 20%
  • Присяжнюк: Україна розширюватиме географію експорту соняшникової олії
  • США поліпшило прогноз виробництва соняшникової олії в Україні
  • Виробництво соняшникової олії на кінець року становитиме 3,1 млн тонн

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.