Аграрний тиждень. Україна
» » ДП «Укрспирт» - державна монополія для приватного заробітку
» » ДП «Укрспирт» - державна монополія для приватного заробітку

    ДП «Укрспирт» - державна монополія для приватного заробітку


    Виробництво спирту завжди відігравало значну роль в наповненні державної казни. З XVI - XVII ст. почали створюватись «Цареві кабаки», лише в яких було дозволено реалізувати алкоголь населенню, за що сплачувалась в казну певна фіксована сума. Це можна назвати першим видом державної монополії на теренах Російській Імперії на алкоголь.

    В сучасній Україні виробництво та оптова торгівля спиртом етиловим та його експортє державною монополією, крім оптової торгівлі спиртом етиловим на медичні та ветеринарні цілі, яка може здійснюватися за наявності ліцензії закладами охорони здоров'я та суб'єктами господарювання або організаціями зооветеринарного постачання.

     

    Фото: profinance.kz

     

    Державне підприємство спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» створено на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 28.07.2010 року № 672 на базі однойменного державного концерну спиртової та лікеро-горілчаної промисловості, що поєднував 85 підприємств з державною формою власності (зокрема 76 спиртових заводів), потужності яких давали змогу щорічно виробляти до 60 млн дал спирту.

    ДП «Укрспирт» – єдиний державний оператор українського спирту на внутрішньому та зовнішніх ринках, який забезпечує понад 95% виробництва спирту в Україні, здійснює впровадження державної політики на ринку спирту та лікеро-горілчаних виробів і займається організацією ефективної роботи державних підприємств спиртової галузі.

    Статистичні дані щодо виробництва спирту етилового вказують на його постійне зменшення, з 33 млн дал в 2006 році до 12 млн дал за 11 місяців 2014 року, всього - втричі протягом дев’яти років. Як результат, на даний час працює близько 10 спиртозаводів, інші знаходяться або в процесі банкрутства, або простоюють.

    Фахівці Громадської організації «Публічний аудит» дослідили показники фінансової та податкової звітності ДП «Укрспирт», а саме:

     

     

     

     

    Наведені дані свідчать про наступне:

    - значне зменшення основних засобів у грошовому виразі з 240,3 млн грн у 2011 році до 153, 8 млн грн у 2013 році (- 36%) свідчить про відсутність заходів щодо модернізації виробничих потужностей, їх поліпшення та удосконалення.

    - постійний значний розмір дебіторської заборгованості на підприємстві знижує ліквідність і фінансову стійкість підприємства та підвищує ризик фінансових збитків підприємства.

    - прослідковується стійка тенденція щодо зменшення податкового навантаження з податку на прибуток (співвідношення сплаченого податку на прибуток до валових доходів підприємства) з 1,65% у 2011 році, до 0,59 % у 2012 та до 0,55 % у 2013 році, що свідчить про стійке погіршення прибутковості монопольної галузі, навіть при зменшенні ставки податку на прибуток щорічно на 2%. Прибуток (об’єкт оподаткування) підприємства зменшився більше, ніж в двічі у порівнянні 2011 року до 2012 та 2013 років.

    - рентабельність (відносний показник економічної ефективності) ДП «Укрспирт» за два роки зменшився в тричі, з 6 відсотків у 2011 році до 2,4 відсотки у 2013 році.

    - втричі зменшились відрахування частини чистого прибутку, що підлягає сплаті до державного бюджету, з 13,7 млн грн у 2011 році до 3,9 млн грн у 2013 році.

    Також необхідно відмітити тенденцію зменшення в структурі валових витрат собівартості придбаних товарів (робіт, послуг) з 90% у 2011 році до 80% у 2012 році та до 63% у 2013 році, що вказує на зменшення витрат на виробництво та значне збільшення адміністративних витрат.

     

     

    Адміністративні витрати (витрати на заробітну плату адміністративно-управлінського персоналу й нарахування на неї, витрати на утримання та амортизаційні відрахування за основними засобами і нематеріальними активами загальногосподарського призначення, витрати на комунальні, на охорону, юридичні, аудиторські послуги тощо).

    Підприємство декларує збільшення адміністративних витрат, що входять в структурі валових витрат, з 82,7 млн грн у 2011 році (5,7% валових витрат) до 258,9 млн грн у 2012 (12,4% валових витрат) та до 621,8 млн грн у 2013 році (30,5% валових витрат). Тобто, керівництво державного підприємство дозволяє збільшити витрати на своє утримання в 7 разів за два роки.

    Для більш повної картини на ринку спирту та алкогольної продукції необхідно відмітити значну його тінізацію. Експерти оцінюють тіньовий ринок алкогольної продукції в 40 – 50 %, а це понад 2 млрд грн лише акцизного податку, який держава втрачає від неефективного контролю за галуззю. Також, очевидним є прямий зв'язок між підняттям ставки акцизного податку, що призводить до подорожчання алкогольної продукції, та збільшенням долі нелегального ринку.

    Так, подорожчання алкоголю з початку 2014 року, а саме найпопулярніших його видів – горілки та коньяку - становить 30 %. На горілчаному ринку найбільше піднялась в ціні недорога продукція – на 36,1%, до 40,62 грн за пляшку, в середньому сегменті ціна за пляшку горілки збільшилась на 26,1%, до 43,47 грн, а преміум сегмент подорожчав на 26%, майже до 100 грн за пляшку. Одна з основних причин подорожчання — ставки акцизу, які в 2014 році піднімались три рази: з 1 січня — на 11,7 %, з 1 липня — на 25 %, з 1 вересня — на 5 %.

    Виходячи з наведеної динаміки, видно, що ринок відреагував на збільшення акцизних ставок зменшенням виробництва горілки на 9 млн дал, з 27,71 млн дал у 2013 році до 18,65 млн дал у 2014, а це означає, що до 40% горілчаної продукції ймовірно поповнило тіньовий ринок.

    Проте, існують й інші чинники занепаду галузі, оскільки багато експертів вважають спиртову галузь найкорумпованішою. Інтернет рясніє статтями-розслідуваннями про тіньовий ринок спирту, що вимірюється мільярдами гривень, його криміналізацію та «кришуванням» посадовцями найвищого рівня. Діяльність Укрспирту в різні час пов’язували з різними олігархічними та кримінальними структурами.

    При цьому, на думку експертів ГО «Публічний аудит», у влади є достатньо правових регуляторних механізмів та повноважень для наведення порядку та забезпечення законності в сфері виробництва та реалізації спирту етилового та лікеро-горілчаної продукції.

    Підсумовуючи вищенаведене, ГО «Публічний аудит» резюмує, що спиртова галузь завжди перебувала під особливою увагою держави, оскільки становила значну частину надходжень державного бюджету. Однак, підприємство – монополіст щороку декларує показники зменшення рентабельності та сплати податку на прибуток підприємства, а постійне збільшення ставок акцизного податку (лише в 2014 році на третину) провокують економічні передумови до збільшення тіньового ринку лікеро-горілчаної продукції, що оцінюється експертами в 40 - 50 %. Крім того, адміністративні витрати ДП «Укрспирт» щороку збільшувалися та в 2013 році становили майже третину всі валових витрат підприємства (621,8 млн грн).

    //blogs.lb.ua/





    Схожі новини
  • Реорганізація спиртової галузі триває
  • "Укргорілка" просить збільшити ціни на горілку на 32,6%
  • Податкова міліція скоротила обсяги тіньового ринку алкоголю з 20% до 10%
  • В "Укрспирті" заперечують причетність до підпільного ринку алкоголю
  • Клюєв візьметься за "Укрспирт", бо виробництво горілки падає

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

ДП «Укрспирт» - державна монополія для приватного заробітку


Виробництво спирту завжди відігравало значну роль в наповненні державної казни. З XVI - XVII ст. почали створюватись «Цареві кабаки», лише в яких було дозволено реалізувати алкоголь населенню, за що сплачувалась в казну певна фіксована сума. Це можна назвати першим видом державної монополії на теренах Російській Імперії на алкоголь.

В сучасній Україні виробництво та оптова торгівля спиртом етиловим та його експортє державною монополією, крім оптової торгівлі спиртом етиловим на медичні та ветеринарні цілі, яка може здійснюватися за наявності ліцензії закладами охорони здоров'я та суб'єктами господарювання або організаціями зооветеринарного постачання.

 

Фото: profinance.kz

 

Державне підприємство спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» створено на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 28.07.2010 року № 672 на базі однойменного державного концерну спиртової та лікеро-горілчаної промисловості, що поєднував 85 підприємств з державною формою власності (зокрема 76 спиртових заводів), потужності яких давали змогу щорічно виробляти до 60 млн дал спирту.

ДП «Укрспирт» – єдиний державний оператор українського спирту на внутрішньому та зовнішніх ринках, який забезпечує понад 95% виробництва спирту в Україні, здійснює впровадження державної політики на ринку спирту та лікеро-горілчаних виробів і займається організацією ефективної роботи державних підприємств спиртової галузі.

Статистичні дані щодо виробництва спирту етилового вказують на його постійне зменшення, з 33 млн дал в 2006 році до 12 млн дал за 11 місяців 2014 року, всього - втричі протягом дев’яти років. Як результат, на даний час працює близько 10 спиртозаводів, інші знаходяться або в процесі банкрутства, або простоюють.

Фахівці Громадської організації «Публічний аудит» дослідили показники фінансової та податкової звітності ДП «Укрспирт», а саме:

 

 

 

 

Наведені дані свідчать про наступне:

- значне зменшення основних засобів у грошовому виразі з 240,3 млн грн у 2011 році до 153, 8 млн грн у 2013 році (- 36%) свідчить про відсутність заходів щодо модернізації виробничих потужностей, їх поліпшення та удосконалення.

- постійний значний розмір дебіторської заборгованості на підприємстві знижує ліквідність і фінансову стійкість підприємства та підвищує ризик фінансових збитків підприємства.

- прослідковується стійка тенденція щодо зменшення податкового навантаження з податку на прибуток (співвідношення сплаченого податку на прибуток до валових доходів підприємства) з 1,65% у 2011 році, до 0,59 % у 2012 та до 0,55 % у 2013 році, що свідчить про стійке погіршення прибутковості монопольної галузі, навіть при зменшенні ставки податку на прибуток щорічно на 2%. Прибуток (об’єкт оподаткування) підприємства зменшився більше, ніж в двічі у порівнянні 2011 року до 2012 та 2013 років.

- рентабельність (відносний показник економічної ефективності) ДП «Укрспирт» за два роки зменшився в тричі, з 6 відсотків у 2011 році до 2,4 відсотки у 2013 році.

- втричі зменшились відрахування частини чистого прибутку, що підлягає сплаті до державного бюджету, з 13,7 млн грн у 2011 році до 3,9 млн грн у 2013 році.

Також необхідно відмітити тенденцію зменшення в структурі валових витрат собівартості придбаних товарів (робіт, послуг) з 90% у 2011 році до 80% у 2012 році та до 63% у 2013 році, що вказує на зменшення витрат на виробництво та значне збільшення адміністративних витрат.

 

Читайте: Интерпол объявил в розыск гендиректора "Укрспирта"

 

Адміністративні витрати (витрати на заробітну плату адміністративно-управлінського персоналу й нарахування на неї, витрати на утримання та амортизаційні відрахування за основними засобами і нематеріальними активами загальногосподарського призначення, витрати на комунальні, на охорону, юридичні, аудиторські послуги тощо).

Підприємство декларує збільшення адміністративних витрат, що входять в структурі валових витрат, з 82,7 млн грн у 2011 році (5,7% валових витрат) до 258,9 млн грн у 2012 (12,4% валових витрат) та до 621,8 млн грн у 2013 році (30,5% валових витрат). Тобто, керівництво державного підприємство дозволяє збільшити витрати на своє утримання в 7 разів за два роки.

Для більш повної картини на ринку спирту та алкогольної продукції необхідно відмітити значну його тінізацію. Експерти оцінюють тіньовий ринок алкогольної продукції в 40 – 50 %, а це понад 2 млрд грн лише акцизного податку, який держава втрачає від неефективного контролю за галуззю. Також, очевидним є прямий зв'язок між підняттям ставки акцизного податку, що призводить до подорожчання алкогольної продукції, та збільшенням долі нелегального ринку.

Так, подорожчання алкоголю з початку 2014 року, а саме найпопулярніших його видів – горілки та коньяку - становить 30 %. На горілчаному ринку найбільше піднялась в ціні недорога продукція – на 36,1%, до 40,62 грн за пляшку, в середньому сегменті ціна за пляшку горілки збільшилась на 26,1%, до 43,47 грн, а преміум сегмент подорожчав на 26%, майже до 100 грн за пляшку. Одна з основних причин подорожчання — ставки акцизу, які в 2014 році піднімались три рази: з 1 січня — на 11,7 %, з 1 липня — на 25 %, з 1 вересня — на 5 %.

Виходячи з наведеної динаміки, видно, що ринок відреагував на збільшення акцизних ставок зменшенням виробництва горілки на 9 млн дал, з 27,71 млн дал у 2013 році до 18,65 млн дал у 2014, а це означає, що до 40% горілчаної продукції ймовірно поповнило тіньовий ринок.

Проте, існують й інші чинники занепаду галузі, оскільки багато експертів вважають спиртову галузь найкорумпованішою. Інтернет рясніє статтями-розслідуваннями про тіньовий ринок спирту, що вимірюється мільярдами гривень, його криміналізацію та «кришуванням» посадовцями найвищого рівня. Діяльність Укрспирту в різні час пов’язували з різними олігархічними та кримінальними структурами.

При цьому, на думку експертів ГО «Публічний аудит», у влади є достатньо правових регуляторних механізмів та повноважень для наведення порядку та забезпечення законності в сфері виробництва та реалізації спирту етилового та лікеро-горілчаної продукції.

Підсумовуючи вищенаведене, ГО «Публічний аудит» резюмує, що спиртова галузь завжди перебувала під особливою увагою держави, оскільки становила значну частину надходжень державного бюджету. Однак, підприємство – монополіст щороку декларує показники зменшення рентабельності та сплати податку на прибуток підприємства, а постійне збільшення ставок акцизного податку (лише в 2014 році на третину) провокують економічні передумови до збільшення тіньового ринку лікеро-горілчаної продукції, що оцінюється експертами в 40 - 50 %. Крім того, адміністративні витрати ДП «Укрспирт» щороку збільшувалися та в 2013 році становили майже третину всі валових витрат підприємства (621,8 млн грн).

//blogs.lb.ua/





Схожі новини
  • Реорганізація спиртової галузі триває
  • "Укргорілка" просить збільшити ціни на горілку на 32,6%
  • Податкова міліція скоротила обсяги тіньового ринку алкоголю з 20% до 10%
  • В "Укрспирті" заперечують причетність до підпільного ринку алкоголю
  • Клюєв візьметься за "Укрспирт", бо виробництво горілки падає

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

    Аграрний тиждень. Україна

    Всеукраїнський діловий портал «Аграрний тиждень. Україна» створений з метою достовірного і своєчасного висвітлення об’єктивної інформації про реальний стан і роботу аграрного сектору України.


    Розрахований на власників, керівників і фахівців господарств і переробних підприємств; обласні та районні адміністрації, головні управління агропромислового розвитку; вищі учбові заклади аграрного напрямку I-IV ступенів акредитації, представників галузевих об’єднань і організацій, фермерів, і виходитиме за їх інформаційної підтримки.



    © 2006-2024 "Аграрний тиждень. Україна"

    МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов
    «    May 2024    »
    MonTueWedThuFriSatSun
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031