Аграрний тиждень. Україна
» » Встреча Кабмина с Бизнесом "Дайте мені фамілію, і він буде сидіти в тюрмі" - Яценюк
» » Встреча Кабмина с Бизнесом "Дайте мені фамілію, і він буде сидіти в тюрмі" - Яценюк

    Встреча Кабмина с Бизнесом "Дайте мені фамілію, і він буде сидіти в тюрмі" - Яценюк


    Яценюк - Дерев"янко: "...Коли ми розслідували діяльність Державної фіскальної служби, я звернувся до всіх: дайте конкретні факти. Що в результаті вийшло? Zero. (Нуль).Ви кажете про корупцію, а ви мені не даєте можливості посадити їх в тюрму. Дайте мені фамілію, дайте мені факти, дайте мені правові підстави, і він буде сидіти в тюрмі."

    На обычно пустой Институтской сегодня утром - не припарковаться. Проезжая часть и тротуары перед Клубом Кабмина - заставлены иномарками. Причина: сегодня, 25 июня, представители украинского правительства технократов встречаются здесь с представителями украинского бизнес-сообщества. Точнее - зарубежных и украинских инвесторов, членов двух крупнейших деловых ассоциаций - Европейской Бизнес Ассоциации и Американской торговой палаты.

    Бизнес-сообщество впускают в Клуб Кабмина через рамку металлоискателей. Премьер опаздывает. Точнее не опаздывает - задерживается. Бизнесмены, дожидаясь, беседуют - чаще на английском. В дверях появляется и стремительно следует к месту в президиуме, спасаясь от журналиста с диктофоном, министр энергетики Владимир Демчишин - с непроницаемым лицом и не проронив ни слова. Сходятся другие министры.

    Арсений Яценюк уже в Клубе. Его временно прячут за огромной белой дверью в задней части Клуба. Периодически туда заходят министры. "Насирова, Насирова позовите", - тихо требуют оттуда. Охранник бежит к Роману Насирову, главе Госфискальной службы, тот скрывается за белой дверью. Вероятно, за белой дверью отдают последние ЦУ перед встречей. Перед дверью стоит наготове, покачиваясь на каблуках, и Демчишин, но напрасно. 

    С задержкой минут на 10-15, члены правительства дружно высыпаются в зал, за ними выходит глава Кабмина. И столкновение двух вселенных начинается. 

    Премьер начинает с того, что беседы с предпринимателями - такая же работа его подчиненных, как и прочие важные хлопоты, и переходит к рабочим вопросам.

    Яценюк:

    - Уряд зараз займається тим, щоб стабілізувати економічну і фіскальну ситуацію. Ми активно працюємо з нашими західними партнерами. В рамках програми співробітництва з МВФ, Світовим банком, ми активно працюємо з Європейським банком розвитку і реконструкції, Європейським інвестиційним банком.

    Зараз є декілька завдань для уряду. Перше завдання – це стабілізація фінансової системи держави. Це завдання виконується завдяки тому, що ми разом з нашими партнерами з МВФ прописали чіткий план дій, і кожний пункт цього плану дій виконується українським урядом. Нам вдалось багато зробить в частині фіскальної фінансової стабілізації державного бюджету, але попереду є дуже великий виклик, це реструктуризація приватних боргів, і уряд, і Міністерство фінансів, і персонально міністр активно над цим працює. Це повинно стати запорукою фінансової стабілізації в цілому.

     Щоб отримати нові інвестиції, треба зберегти імідж. Найкращі наші адвокати Україні і найкраща реклама для майбутніх іноземних інвесторів України – це ви, люди, які інвестували в Україну

    Ми не можемо сьогодні собі дозволити обслуговувати ті борги, які були накопичені, в першу чергу, за останніх три роки. За останніх три роки було отримано Україною $40 млрд, і загальний обсяг коштів, який необхідний на обслуговування зовнішніх боргів України він рівний фактично нашим військовим видаткам. 5% від ВВП ми витрачаємо на національну безпеку і оборону, і 5% ми змушені витрачати на обслуговування зовнішнього і внутрішнього боргу країни.

    Стабілізація – це перше завдання уряду. Але не менш важливе завдання – це економічне зростання. І економічне зростання неможливе без вас. Економічне зростання неможливе без нових інвестицій. Але щоб отримати нові інвестиції, треба зберегти імідж. Найкращі наші адвокати Україні і найкраща реклама для майбутніх іноземних інвесторів України – це ви. Це ті люди, які інвестували сьогодні в Україну, це ті люди, які можуть довести, що Україна є успішною історією, що в Україну треба вкладати кошти. Буду пропонувати сьогодні нам мати дуже практичну розмову. Це буде Q&A сесія. Після коротких вступних – у вас є питання, ми маємо відповіді. Якщо ми не маємо відповіді, значить, ми зобов'язані разом знайти цю відповідь. Тому є пропозиція, щоб декілька членів Кабінету Міністрів дуже коротко дали свою introduction [вступление], а потім ми перейдемо з вами до практичної роботи.

    Прошу, Наталі (передает слово Наталье Яресько, министру финансов).

    Наталья Яресько, министр финансов:

    Сім місяців тому я сиділа разом з вами з тої сторони цього стола, як і більшість моїх колег тут. Я думаю, що більшість із нас розуміють, як багато чинників впливають на успішну роботу компанії. Ми з моїми колегами з Міністерства фінансів працюємо над тим, аби серед цих чинників  вам не доводилося називати ані надзвичайно високий курс гривні, ані нестабільність банківської системи, ані непередбачуваність розвитку економіки.

    Всі ми пам'ятаємо, як ще в лютому за один день курс міг просісти на 10 гривень до долару, а наступного дня повернути половину втраченої вартості. Говорити про будь-яке планування діяльності, тим більше коли вам доводиться купувати товар за такої волатильності гривні, звичайно, не можна. Як не можна говорити про розвиток економіки та відновлення кредитування, коли населення панічно забирає свої депозити з банків. Тому головне завдання, що стояло перед нашою командою, це, насамперед, була стабілізація фінансової та банківської систем та повернення впевненості на валютний ринок. Аби досягти цієї мети, так як прем'єр-міністр саме говорив, ми провели успішні переговори з МВФ і підписали з ними угоду про чотирирічну програму розширеного фінансування на $17,5 млрд. Перший транш цього кредиту збільшив наші валютні резерви вдвічі. Це допомогло нам стабілізувати гривню та дозволить нам уникнути повноцінного фінансового краху. Ми також домовилися про масштабний пакет багатосторонньої фінансової підтримки понад $7,5 млрд тільки на наступні півтора роки.

    Перший транш кредиту збільшив наші валютні резерви вдвоє. Це допомогло нам стабілізувати гривню та дозволить уникнути повноцінного фінансового краху

    Задля зменшення тиску на гривню, ми запровадили тимчасовий імпортний збір. Я розумію, що він тяжкий і болячий, але цей імпортний збір – тимчасовий, до кінця цього року – дозволить нам зменшити тиск на платіжний баланс гривні. І для усунення в майбутньому ситуації, коли власники та менеджмент банку вдаються до махінацій, відмивання коштів, та незаконного збагачення, ми запропонували Верховній Раді, і вони ухвалили Закон про відповідальність осіб, пов'язаних із банками. Крім цього ці кроки дозволять нам значно зменшити тиск на баланс, на бюджет, і таким чином швидко стабілізувати економіку, про що говорять останні статистичні дані.

    Вже понад три місяці курс гривні є стабільним, баланс зовнішньої торгівлі є позитивним, державний бюджет повністю виконується, а населення потроху знову почало нести свої гривневі вклади до банків. Аби цементувати цю стабільність на валютному і банківському ринку і знизити тиск на державний бюджет, на платіжний баланс не тільки зараз, але й у достроковій перспективі, ми також активно працюємо над зменшенням державного та гарантованого державою боргу України. І це є другий великий напрямок нашої роботи.

    Аби зменшити це боргове навантаження, ми рухаємось по двох напрямках одночасно. По-перше, ми замінюємо дорогі борги, що були взяті раніше, особливо  борги Януковича, набагато дешевшими позиками офіційних кредиторів, що мають також значно довший період погашення. На додаток до коштів МВФ та інших міжнародних фінансових інститутів ми лише за останні півтора місяці підписали договір про надання кредитних гарантій на $1 млрд з США та про позику в 8 млрд євро від ЄС. Якщо середня вартість боргу, залученого раніше, складала більше 8% річних, то середня зважена вартість нового боргу – менше 3%. І, по-друге ми проводимо переговори щодо реструктуризації боргів з власниками комерційних зовнішніх зобов'язань України.

    Скажу чесно, переговори проходять дуже важко, але реструктуризація боргу є вкрай важливою для зниження боргового навантаження на нашу країну, і це підтверджують оцінки інвестиційних банків, МВФ і приватних представників від американського уряду та інших.

    Наша мета – заощадити $15,3 млрд платежів на протязі наступних чотирьох місяців. І ми розуміємо, що без цієї мети ми не зможемо забезпечити швидке відновлення економіки. Адже сьогоднішні виклики на обслуговування боргу нашої країни є непосильними.

    Третій великий напрямок нашої роботи – це забезпечення відновлення зростання економіки. І тут мої колеги з Мінекономіки, з ДФС, з Фонду держмайна будуть вам говорити про всі напрямки, над якими ми працюємо. Ми розуміємо, що більшість з цих кроків важко вам помітити в щоденній роботі. Вони не привертають уваги ЗМІ. І позитивні зміни відбуваються, нажаль, доволі часто не так швидко, як то хотіли б і ви, і ми. Але ми сповнені рішучості забезпечити відновлення економіки і повернення довіри вас і всіх інвесторів до нашої країни і до наших дій. Дякую.

    Яценюк представляет следующего министра – главу Минэкономики Айвараса Абромавичуса.

    Абромавичус:

    - Добрый день, коллеги. Из того, что, может, еще мало озвучивалось за последнее время. У нас позавчера была коллегия тут в министерстве, тоже премьер приходил. Вчера на Кабмине приняли решение о продлении моратория на проверки бизнеса до конца 2016 года. Это как раз минимум, что можно сделать для бизнеса в данной ситуации. И следующие полгода как раз будет работать министерство над тем, чтобы все проверки, которые у нас проводятся, чтобы урегулировать и найти новые подходы к проверкам. Надеюсь, что бизнес это оценит.

    Также на этой неделе закончились переговоры, что касается вхождения Казахстана во Всемирную торговую организацию. Украина в очередной раз была последним рубежом для вхождения нового члена ВТО в организацию. Мы, конечно, хотим свой имидж улучшить, не попадать в такие ситуации. Но здесь до конца отстаивали свои торговые интересы. В результате сняли временные ограничения на ввоз продукции животноводства в Казахстан, и восемь предприятий будут завозить туда сыры. В принципе этого давно не было. Поэтому будем отстаивать наши торговые интересы.

    У нас новый замминистра – торговый представитель, очень квалифицированный кадр. Премьер предложил нам до конца года в ключевых странах по торговле, таких, как несколько стран ЕС, США, Китай, в быстром формате сделать торговые представительства, чтобы дальше отстаивать украинские интересы на этих рынках.

    Что касается дерегуляции, которая является ключевой реформой, потому что у нас регуляторная среда является репрессивной, мы здесь тесно общаемся с вашими организациями. Первая стадия – убрать чрезмерные барьеры для ведения бизнеса, это болевая точка для бизнеса, из них 84 уже убрали, 89 в процессе. Следующей стадией должен быть полный пересмотр регуляторной базы – это до 14 тысяч актов регуляторных, а то и больше. В соответствии с нашими обязательствами перед ЕС, перед нашими международными партнерами, их легальность, дружественное отношение к бизнесу – все будут пересмотрено. И я надеюсь, среда будет очищена в течение года. Сейчас на протяжении следующих двух недель мы выбираем способ, как это делать, и огласим.

    В течение следующей недели будет оглашена экономическая стратегия развития страны

    Самое важное на ближайшее будущее – в течение следующей недели будет оглашена экономическая стратегия развития страны. Нам нужен такой документ, потому что множество инициатив, особенно касательно парламентариев, не совсем полностью совпадают с позицией правительства, что касается направления нашего экономического развития. Поэтому, считаю, что после того, как будет оглашена экономическая стратегия, которую разрабатываем с ведущими экономистами нашей страны, с Иваном Миклошем, бывшим вице-премьером Словакии, все расставим по своим местам и будем двигаться в правильном направлении.

    До конца лета под эту стратегию разработаем отдельные индустриальные стратегии, что касается IT-сектора, оборонной промышленности, малого и среднего бизнеса, экспортная стратегия в том числе, потому что она у нас 25 лет не разрабатывалась.

    И конечно от бизнеса часто звучат упреки, касающиеся нашего антимонопольного законодательства. И здесь абсолютно нам повезло, что мы получили человека из бизнеса, который сам полностью понимает все эти проблемы. Министерство экономики  обязалось через МВФ меморандум во втором полугодии этого года полностью переписать законодательство касательно работы Антимонопольного комитета, который тоже полностью не совпадал ни с видением правительства, ни с нашими международными обязательствами.

    На этом я остановлюсь. Просто хочу еще раз напомнить, что все министры, что отвечают за экономическое направление, транспорт, сельское хозяйство, финансы, я, энергетика – все выходцы из бизнеса еще шесть месяцев назад, у почти всех замы тоже выходцы из бизнеса, причем еще в менее далекой перспективе. Поэтому контакт у нас с вами есть, давайте его держать. Есть проблема – тоже предлагайте решение. Иногда не хватает юридических ресурсов, поэтому если у вас есть возможность, то приходите уже с готовыми решениями, которые мы готовы продвигать в Кабинете Министров и в парламенте.

    Яценюк:

    - Останній виступаючий з урядової сторони – голова правління НАК Нафтогаз України [Андрій Коболєв].

    Чому НАК Нафтогаз? Тому що зараз це ключова реформа в Україні, реформа, пов'язана з складними, але правильними рішеннями щодо цін на енергоносії, оподаткуванням. І ми будемо окремо з вами обговорювати питання стимулювання оподаткування в енергетичному секторі, щоб видобуток нафти і газу збільшувався, і, відповідно, збільшувалися доходи до бюджету. Я просив би, щоб Андрій дав коротку трихвилинну презентацію тієї програми реформування НАК Нафтогаз України, яка розроблена ним разом з світовими експертами.

    Коболєв:

    - Як ви багато чули, ми запустили досить важку і важливу, і на нашу думку критичну реформу для української економіки. Це реформа газового сектора. Газовий сектор, нажаль, і досі залишається тягарем для українського бюджету. І наше завдання – це змінити. Тому запропонована реформа якраз і була розроблена з метою цей тягар змінити на те, як це відбувається  в інших країнах. Газовий сектор і нафтогазовий монополіст повинен приносити гроші до бюджету, а не навпаки з бюджету їх брати.

    Найбільш важким ключовим моментом цієї реформи є, звичайно, питання ціни на газ, яка була кардинально занижена в порівнянні з будь-якими країнами дальнього і ближнього зарубіжжя, що зараз ми почали змінювати.

    Другий елемент – це енергоефективність. З одного боку, підняття цін на енергоносії – це неприємно. А з другого боку, для зменшення впливу на кінцевого споживача головними елементами допомоги, окрім короткотермінової у вигляді субсидій, які було теж кардинально змінено, енергоефективність - це те, що допоможе всім нам зменшити наші рахунки за енергію, в тому числі за газ.

    Чому ще особливу увагу приділено само енергоефективності? Тому що, на нашу думку, це відкриває великі перспективи для приватного бізнесу. До недавнього часу цим було займатися як важко, так і недоцільно. Тому що низькі ціни на енергетику просто робили більшість проектів економічно непривабливими. Після того, як ціни будуть приведені до прибуткового, нормального, адекватного, прозорого, ринкового рівня, енергоефективні проекти стануть окупними. І тут є велика перспектива, як для закордонних компаній щодо впровадження світових технологій, так і для українських компаній, які можуть як впроваджувати ці технології, так і просто бути сервісними компаніями, які будуть надавати послуги населенню, підприємствам чи індустріальним компаніям.

    Ми також чуємо критику з приводу того, що це рухається повільно, що це не завжди так швидко, як всім би хотілося

    Також важливий момент реформи – впровадження нових правил ринку газу. За ініціативою уряду було прийнято нещодавно новий Закон Про ринок газу в Україні. І зараз іде впровадження норм цього закону, який вступає в дію з жовтня цього року, розробляється за участі як представників міністерства, представників Нафтогазу. Є велика кількість підзаконних актів, які повинні запустити повноцінну роботу ринку, який буде максимально наближений до європейських стандартів з 1 жовтня поточного року.

    Ми також чуємо критику з приводу того, що це рухається повільно, що це не завжди так швидко, як всім би хотілося, але з іншого боку сьогодні всі повинні розуміти, що фактор ціни тут також критичний. Не буває ринку без ціни. Була обрана тактика поступового приведення ціни до ринкового рівня. Відповідно і реформа буде відбуватися в темпі, близькому до вирівнювання ціни. Тому що це ключовий момент.

    Що стосується видобутку газу в Україні – це наступний елемент реформи. Спроби залучити фінансування, нові методи роботи. Серед іншого також хотів би представити людину, яка пройшла конкурс у компанію Укргазвидобування. Конкурс проводився Нафтогазом, потім ця людина була винесена на комітет, вона пройшла комітет, на якому приймали участь як представники уряду, так і незалежні представники бізнесу. Він зараз присутній в залі. Познайомтесь – це Олег Прохоренко. Він до останнього часу був партнером компанії McKinsey в Україні, людина з досить великим досвідом роботи в нафтогазових проектах, працював як в СНГ, так і на Близькому Сході, працював з нами частково. Ми думаємо, що це дуже правильний і сучасний лідер, тому що в період великої кількості змін, в період необхідності впровадження важких реформ людина, яка має практичний досвід у реформуванні компаній, нам дуже допоможе. Сподіваюсь, що він зможе також виконати головне завдання – це збільшення видобутку власного газу в Україні в найближчий час.

    Яценюк:                         

    - Я ще раз хотів би зупинитись на тому, що урядом прийнято рішення про призначення нового керівника найбільшої державної газовидобувної компанії. І цей керівник – це молода людина, яка має досвід роботи в одній із найвідоміших світових компаній McKinsey, людина, яка має досвід в енергетичному секторі. І уряд послідовно здійснює свою політику щодо зміни політично заангажованого менеджменту державних компаній на фахових людей, які позбавлені політичних впливів, мають тільки одну мету – зробити державні компанії ефективними і прозорими. І очікую від НАК Нафтогаз, від Укргазвидобування конкретних і практичних результатів в реформуванні компанії Укргазвидобування.

    Є пропозиція, щоб бізнес-омбудсмен, Альгірдас Шемета, декілька слів сказав українському бізнесу. І також президенти Американської Торгівельної Палати і ЕВА.

    Альгірдас Шемета, бізнес-омбудсмен.

    - В первую очередь хочу объявить, что Совет бизнес-омбудсмена действует в полную силу. Мы получаем значительное количество жалоб от бизнеса по разным вопросам. В данный момент мы обрабатываем уже около 150 жалоб от бизнеса.

    Вопросы, которые возникают – они существенные. Если говорить о том, на что бизнес жалуется, и на кого чаще всего жалуются субъекты – они в основном все здесь.

    Конечно, самое большое количество жалоб приходит на налоговую службу. (на этих словах недавно назначенный главой ГФС Роман Насиров широко заулыбался и с видом "я здесь" помахал бизнесменам рукой).

    В первую очередь, на возврат НДС, регистрацию плательщиков НДС, а также неправомерные проверки бизнеса. Поэтому в этой сфере нужно будет господину Насирову очень серьезно поработать с реформами.

    Также получаем много жалоб на правоохранительные органы. В первую очередь, по превышению полномочий в предварительных расследованиях, безосновательному возбуждению налоговых производств – очень распространенное явления. У меня даже складывается впечатление, что это национальный спорт в Украине – выдвигать уголовные дела по факту.

    Также жалобы на противоречивые решения органов местного самоуправления. Проблемы, связанные с выводом бизнеса из зоны АТО, а также возвращения имущества с оккупированной территории Крыма. И получаем жалобы тоже на Министерство экономики по регулированию импорта-экспорта. Я думаю, что это тоже очень важная сфера, которую нужно реформировать для того, чтобы бизнес-климат в Украине улучшился.

    Уже имеем и первые результаты, хотя мы объявили о своей деятельности только месяц назад. Под нашим воздействием были возмещены крупные суммы НДС некоторым налогоплательщикам, было прекращено дело досудебного уголовного расследования крупного предприятия, отменено распоряжение Укрзалізниці по возврату вагонов из Крыма. Я надеюсь, эти проблемы скоро будут решены в бизнесе.

    Я хочу в присутствии министра сказать, что НДС, который уходит в казну и подлежит возврату – это не деньги казны, это деньги бизнеса

    Также мы, наверное, первый раз в истории независимой Украине получили извинения от Главного следственного управления МВД Украины по их неправомерным действиям в ходе обыска в одном из крупных иностранных предприятий. Я думаю, это очень положительный шаг в сторону изменения культуры отношений между бизнесом и государством.

    Конечно, рассматривая конкретные проблемы, мы на этом не останавливаемся и работаем над рассмотрением нескольких системных проблем в разных сферах. В первую очередь, это касается регулирования экспорта и импорта, готовим рекомендации Министерству экономики, что можно сделать, чтобы в этой сфере снять большие нагрузки на бизнес с точки зрения лицензирования, перехода на индивидуальное лицензирование и другие проблемы, связанные с экспортом.

    Мы также рассматриваем системно проблему подключения к электричеству. Вчера я был в Харькове, и бизнес мне предложил расширить это расследование в сторону подключения ко всей инфраструктуре, потому что существуют проблемы и подключения к газу, и к водоснабжению, и так далее. И это расследование мы теперь проводим.

    Также проводим системное расследование по администрированию налогов, и особенно НДС. Здесь, конечно, бизнес очень часто жалуется на несвоевременный возврат НДС. Я хочу в присутствии министра сказать, что НДС, который уходит в казну и подлежит возврату – это не деньги казны, это деньги бизнеса, и нужно делать все, чтобы возврат происходил как можно быстрее. Мы имеем примеры в ЕС, когда это делается за один день. Надеюсь, что скоро, может, не за один день, но за несколько недель можно будет вернуть НДС, принадлежащий бизнесу Украины.

    Также мы рассматриваем системные проблемы, связанные с выводом бизнеса с территории АТО. Это в первую очередь, касается выплаты компенсации заработной платы, которую предприятия платили мобилизованным сотрудникам предприятий. Есть проблемы с компенсацией за 2014 год. Мы уже работаем с Министерством социального развития, с Министерством финансов по решению этих вопросов.

    Первые наши системные предложения мы объявим совместно с нашим первым квартальным отчетом, который мы опубликуем уже в июле. И в дальнейшем каждый квартал будем публиковать отчеты, высказывать наши наблюдения и решенные проблемы как бизнеса, так и те проблемы, которые носят системный характер.

    В заключение я скажу, что очень важно, чтобы в правительстве была политическая воля продолжать реформы, не останавливаться и продолжать их, пока они не будут полностью имплементированы. Только тогда можно успокоиться. Этого желаю правительству и в отношениях с бизнесом.

    Яценюк:

    - Год назад я дал поручение изменить правила подключения к электросетям. В результате пришел проект закона, по которому все издержки на подключение решили перенести в тариф для населения. Вот все. Такое гениальное предложение. И они хотят, чтобы я с этим пошел в парламент. Вместо того, чтобы разрушить монополию на ранке, четко обсчитать, сколько стоит подключение и навести порядок в этом вопросе. Мы – одна из худших стран в мире по подключению. Это, кстати, просто убило наши шансы на поднятие в рейтинге Doing Business.

    Я вкотре хочу повторити своє доручення міністру енергетики і НКРЕКП [Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг] – вирішити питання щодо підключення до електричних мереж. Тому що це просто вбиває бізнес і показники в Україні.

    So, it's great to have the president in the room. So, Mr. President of the American Chamber of Commerce. (Дуже приємно мати у кімнаті президента. Прошу, пане Президент Американської торгівельної палати)

    Андрей Гундер, президент Американской торговой палаты (АСС)

     - Від імені Американської торгової палати ми дуже вдячні за можливість цього діалогу. Наші члени – це одні з найбільших інвесторів, які багато років інвестують і працюють в Україні. Я дякую вам, вашій команді. Дійсно, думаю, що за останні два десятиліття такого діалогу між бізнесом і владою не було. Це, дійсно, компетентні люди, які вчора були з цієї стороні стола, а сьогодні це вже з тієї. Але я б хотів на цьому місці підкреслити, що це, що ми бачимо на рівні міністрів і замміністрів, і все, що нижче – це просто різниця величезна. Я думаю, ми до цього зараз вернемося – це питання мотивації. Тому що наші члени на щоденному рівні зустрічаються з реаліями.

    Ми проводимо часто опитування серед наших членів і питаємо, які головні бар'єри для ведення бізнесу в Україні. 97% наших членів вважають, що на першому місці –корупція. Cприйняття наших членів таке, що питання корупції лишається, вони не бачать якихось конкретних кроків, щоб це питання здолати. Мені хотілося б також сьогодні почути, що робить сторона уряду з питанням корупції дуже.

     В одній компанії мотивують продавців так: яка команда найгірше продає – тій кожного місяця дають черепаху, щоб дати поштовх. Які мотивації можуть бути для уряду, щоб збільшити темп реформ?

    Далі іде судова система – 92%. І бюрократія – 77%. Це три головні питання – корупція, судова система і бюрократія. В нас питань сьогодні дуже багато – на вісім сторінок, по кожному сектору.

    В нас питання відносно темпу реформ. Я думаю, що реформи і саме їх темп є зараз найскладнішим питанням. Ми би хотіли бачити, щоб ці темпи підвищилися.

    Питання щодо мотивації – як мотивувати людей. Ми мали нещодавно зустріч з одним нашим членом, який займається продажами. Вони мотивують своїх співробітників, продавців так: яка команда найгірше продає – вони кожного місяця тій дають черепаху. Щоб всі офісі цю черепаху годували, щоб дати поштовх, щоб все швидше було. Ми просто хотіли б почути, які мотивації можуть бути для уряду, щоб збільшити темп цих дійсно важливих і критичних реформ, щоб це відбувалося значно швидше.

    Яценюк:

    - Вельмишановна Ганна Дерев'янко, виконавчий директор Європейської бізнес асоціації.

    Анна Деревянко, исполнительный директор ЕВА

    - Від імені Європейської бізнес асоціації, яка представляє саме чинних інвесторів, що можуть стати амбасадорами нашої успішної країни, дякую пану прем'єр-міністру за довгоочікувану зустріч з інвесторами. Сподіваюсь, вона стане ефективною та такою, що дасть відповіді на важливі для бізнесу питання.

    Ситуація непроста, купівельна спроможність населення стрімко падає. Економічна активність знижується. Бізнес та уряд працюють в надскладних умовах. І саме тому нам важливо чути і відчувати один одного, допомагати повернутися до зростання. Вже більше року ми живемо в такому стані, більше року в так званій новій Україні. Але за цей час з'явились нові обличчя в уряді і парламенті, а засади роботи лишилися старими.

    В бізнесу є свої відповіді на ці запитання, які я зараз озвучу, але я хотіла звернутися до вас, пане прем'єр-міністр, щоб ви дали нам зрозуміти, чому не відбувається ефективної боротьби з корупцією? Чому досі не відбулися системні зміни щодо якості державного управління? Чому зарплати чиновників залишаються мізерними? Чому регламент роботи Кабміну залишається застарілим, а процедури погодження документів навіть у міністерств та відомств дуже обтяжливими? Чому так довго реалізовуються рішення? Чому і досі приходять за податками та зборами і штрафами тільки до білих та прозорих компаній, які виконують закон, а тіньовий сектор не скорочується? Чому і досі продовжує йти контрабанда і сірий імпорт? Чому міністр не має достатньо повноважень для вирішення проблем бізнесу та втілення в життя прогресивних ідей? Чому голова Державної служби з питань безпечності харчових продуктів і захисту споживачів не призначений і досі?.

    Нажаль, довіри до своїх державних керівників, якщо сказати дипломатично, стає все менше. Ви ж професійні в уряді. Прийшли, як ми вважали, будувати нову країну. То що ж заважає? Або радше чого не вистачає?

    І тут можна продовжувати перелік "чому", але насправді, якщо ми хочемо жити в новій і, я гадаю, багатій Україні, нам потрібні інвестори, нам потрібні ці люди, які сидять по одну та іншу сторону стола. А вони прийдуть з капіталами, якщо не буде виникати таких "чому", які я назвала, і ви це прекрасно розумієте.

    Звичайно, відбулися певні позитивні зміни. Відмінили карантинні сертифікати, відмінили монополію ДП Укрекоресурси, запустилися певні електронні сервіси. Але зважаючи на їх точковість, відчутного покращення ситуації не відбулося. Реформ як таких не відбувається – глибинних структурних реформ, які відбулися, наприклад, в Грузії або в центральній Європі.

    Війна? Можливо. Але ця відповідь не приймається бізнесом щодо боротьби з корупцією та низькою якістю державного управління. Час? Можливо. Але чекати простіше, коли хоча б одна або дві фундаментальні реформи як то боротьба з корупцією або реформа державного управління, вже зроблені.

    На жаль, довіри до своїх державних керівників, якщо сказати дипломатично, стає все менше. Ви ж професійні в уряді. Прийшли, як ми вважали, будувати нову країну. То що ж заважає? Або радше чого не вистачає? Може, ми чогось не знаємо, не розуміємо, скажіть будь ласка?

    Що ми маємо зробити, бізнес (окрім того, що радіти, як нам порадив один із керівників державних установ вчора), щоб допомогти вам поставити Україну на шлях економічного зростання? Вас може образити те, що я кажу, але, як зрілий та мудрий державний діяч, ви маєте не ображатись на певні реальні кроки.

    Ми просто пам'ятаємо ваші обіцянки після призначення уряду, і ви дивилися на інвесторів і говорили про те, що у нас буде zero tolerance for corruption (нулевая терпимость по отношению к коррупции). А ми дивимося на речі на практиці.

    Яценюк:

    - Я категорично підтримую те, що основне питання зараз в Україні – це корупція. Тому, напевно, я зробив помилку, що не запросив сюди генерального прокурора країни, який відповідає за боротьбу з корупцією, голову Національного антикорупційного бюро, голів судів, яких арештовують в прямому ефірі, де в суддівських робах по 15 тисяч доларів.

    Це тільки, я так розумію, те, що за день нацарював. І іншу правоохоронну систему, яка, на жаль, не знаходиться у компетенції ні прем'єр-міністра, ні Кабінету міністрів. Так влаштована демократія. Це називається розподіл влади. І в рамках цього розподілу влади я просив би вашої підтримки в тому, щоб ви як бізнесмени, як інвестори України, допомогли, наприклад, українськім парламентарям голосувати за ті закони, які вносяться урядом. А не валити 70% законів реформістських, які треба було прийняти ще півроку тому. Але в силу політичної обструкції, тому що не подобаються реформи, а інших ніхто запропонувати не може, парламент проголосував тільки третю частину, в тому числі і законів по боротьбі з корупцією, в тому числі і законів по дерегуляції, в тому числі і законів про спрощення ведення бізнесу. Ми потребуємо вашої підтримки.

    Також ми потребуємо вашої підтримки в новій податковій культурі для країни. Нова податкова культура означає наступне: бізнес платить податки, держава правильно використовує ці податки, а Державна фіскальна служба прозоро адмініструє ці податки. Ми разом вели дискусію про те, щоб легалізувати тіньові заробітні платні, які існують в бізнесі. Чи не існують? Існують. А нам як уряду треба платити пенсії, зарплати. Тінь є. Ми запропонували разом закон, який передбачає можливість детінізації. Перший експеримент не вдався. Другий знов не вдався. Це притому, що ми втричі зменшили ставку податку. Давайте поговоримо про третій експеримент.

    Ми пропонуємо шукати відповідь на питання "чому" разом? Тому що країна будується не президентом, не урядом. Країна будується всіма. Кожен має свою частину відповідальності. І настільки важливо мати оцей діалог, який в нас зараз відбувається – чесний і прозорий.

    Дуже хочеться, щоб все відбувалось швидко, але ви знаєте, що навіть в бізнесі швидко нічого не буває. Всі, хто швидко виросли – потім швидко збанкрутували. Тому це дуже складний етап, дуже складне будівництво, і до цього будівництва повинні бути залучені всі, і ми нічого без вас не збудуємо.

    Тут зараз присутні всі ті, хто впливають на економічну політику країни, окрім тих, які безпосередньо впливають на боротьбу з корупцією. Я думаю, що наступну зустріч я запропоную генеральному прокурору, голові Національного антикорупційного бюро, суди, які незалежні, але з великим задоволенням на наступну зустріч спробую запросити голів відповідних профільних судів і інших правоохоронних органів, до чиєї компетенції відноситься безпосередньо боротьба з корупцією.

    Ви кажете про корупцію, а ви мені не даєте можливості посадити їх в тюрму. Дайте мені фамілію, дайте мені факти, дайте мені правові підстави, і він буде сидіти в тюрмі. 

    Проте тут зараз присутні голова Фонду державного майна України, голова Антимонопольного комітету України, голова Державної фіскальної служби України. Вчора була запрезентована реформа фіскальної служби, так як корупція саме в митних органах, і саме в податкових органах є однією з основних. Вони на три місяці сховались, потім знову повилазили і збирають гроші.

    Тут присутні міністр інфраструктури, міністр АПК, віце прем'єр-міністр України, міністр юстиції, міністр енергетики, міністр економіки, голова правління НАК Нафтогаз, Ксенія Ляпіна, голова державної регуляторної служби, яка робить все для того, щоб розворушити цю жахливу бюрократичну систему, яка створювалась десятками років. Складно розворушити за місяць те, що створювалось навіть не десятками, а це ще з Радянського Союзу створювалось, бо це наше з вами спільне завдання.

    Так само я дуже б хотів, щоб наш діалог був відкритий. Наприклад, коли ми розслідували діяльність Державної фіскальної служби, я звернувся до всіх: дайте конкретні факти. Що в результаті вийшло? Zero. (Нуль). Ви кажете про корупцію, а ви мені не даєте можливості посадити їх в тюрму. Дайте мені фамілію, дайте мені факти, дайте мені правові підстави, і він буде сидіти в тюрмі.

    Коли почалось розслідування – всі поховались. Чого ж ми будемо сваритися – може, це ненасправді? А що ж ми будемо давати документи? А ми не хочемо. Так якщо ви ненасправді, так тоді ми і ненасправді боремось з корупцією. Це двостороння дорога. Тому я прошу, щоб ми були відповідальні та чесні один перед одним. У мене також багато питань "чому"? І наше спільне завдання, знайти відповідь "як".

    Я пропоную, щоб ми сьогодні започаткували іншу форму діалогу. Давайте контракт підпишемо. Що мені потрібно від вас – мені як країні? Нові робочі місця, сплачені податки і нести частину соціальної функції, яку бізнес несе.

    Що вам потрібно від держави? Справедлива податкова система, в тому числі відшкодування ПДВ, зрозумілі правила гри, збільшення вашої капіталізації і збільшення ваших доходів. Це базові умови контракту.

    Щоб виконати цей контракт, треба дуже багато що нам спільно зробити. Саме тому міністри і прем'єр-міністр не просто зустрічаються – від зустрічі до зустрічі мало що міняється. Основне, щоб мінялося після того, як ми з вами домовились, і кожен виконав свою частину роботи. Ви краще від мене знаєте, що таке КPI. Давайте поставимо КPI. Вчора державна фіскальна служба отримала КPI по всім показникам. Ми готові до того, щоб такі КPI були по всіх міністерствах. Тільки не все зразу. We cannot fix everything at once.

    Ми повинні робити крок за кроком, і свою частину роботи ми робимо, і ми дуже вам дякуємо, якщо ота черепашка, про яку ви сказали – її треба підштовхнути. Не годувати, а тако трошки копнути, щоб вона швидше рухалася. І тут мені потрібна особисто ваша підтримка. Лобіювати прийняття законів в парламенті. Це нормально. Тиснути в тому числі на членів парламенту, уряду. Публічна позиція – вона дасть можливість пришвидшити реформи.

    З іншого боку ми також вас просимо допомоги в тому, щоб правильно презентувати Україну. Якщо ми самі не будемо про себе говорити добре, за нас ніхто добре не скаже. Якщо ми самі не будемо фактично затягувати інвестора сюди і казати: це правильна країна. Да, ми маємо великі труднощі. Скажіть мені іншу країну в Європі чи в світі, яка має такі труднощі. Але ми рухаємось вперед, ми боремося на фронті з Росією, і ми боремося на фронті з корупцією, безвідповідальністю, з цією старою жахливою системою. Разом як влада, разом, як бізнес, разом, як нація. Нескоренна і сильна нація.

    Тому пропоную, щоб ми перейшли з вами тепер до технічних питань і відповідей. Є питання, на які треба спільно шукати відповідь. В мене немає на все відповіді. Нема такого чоловіка в світі, який має на все відповіді, але знаю про те, що коли ми разом, коли ми спільно, то ми знайдемо всі відповіді.

    ИЦ УАК по материалам НВ





    Схожі новини
  • Формула успіху 2016 року
  • Казначейство повернуло ПДВ зі спецрахунків не всім аграріям
  • ДФС: Кабмін звільнив заступників, а Білоус звільнився сам
  • Прем'єр Яценюк запропонував до Уряду Л.Козаченка та І.Мірошніченка
  • Сильного зростання цін на харчі не буде

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Встреча Кабмина с Бизнесом "Дайте мені фамілію, і він буде сидіти в тюрмі" - Яценюк


Яценюк - Дерев"янко: "...Коли ми розслідували діяльність Державної фіскальної служби, я звернувся до всіх: дайте конкретні факти. Що в результаті вийшло? Zero. (Нуль).Ви кажете про корупцію, а ви мені не даєте можливості посадити їх в тюрму. Дайте мені фамілію, дайте мені факти, дайте мені правові підстави, і він буде сидіти в тюрмі."

На обычно пустой Институтской сегодня утром - не припарковаться. Проезжая часть и тротуары перед Клубом Кабмина - заставлены иномарками. Причина: сегодня, 25 июня, представители украинского правительства технократов встречаются здесь с представителями украинского бизнес-сообщества. Точнее - зарубежных и украинских инвесторов, членов двух крупнейших деловых ассоциаций - Европейской Бизнес Ассоциации и Американской торговой палаты.

Бизнес-сообщество впускают в Клуб Кабмина через рамку металлоискателей. Премьер опаздывает. Точнее не опаздывает - задерживается. Бизнесмены, дожидаясь, беседуют - чаще на английском. В дверях появляется и стремительно следует к месту в президиуме, спасаясь от журналиста с диктофоном, министр энергетики Владимир Демчишин - с непроницаемым лицом и не проронив ни слова. Сходятся другие министры.

Арсений Яценюк уже в Клубе. Его временно прячут за огромной белой дверью в задней части Клуба. Периодически туда заходят министры. "Насирова, Насирова позовите", - тихо требуют оттуда. Охранник бежит к Роману Насирову, главе Госфискальной службы, тот скрывается за белой дверью. Вероятно, за белой дверью отдают последние ЦУ перед встречей. Перед дверью стоит наготове, покачиваясь на каблуках, и Демчишин, но напрасно. 

С задержкой минут на 10-15, члены правительства дружно высыпаются в зал, за ними выходит глава Кабмина. И столкновение двух вселенных начинается. 

Премьер начинает с того, что беседы с предпринимателями - такая же работа его подчиненных, как и прочие важные хлопоты, и переходит к рабочим вопросам.

Яценюк:

- Уряд зараз займається тим, щоб стабілізувати економічну і фіскальну ситуацію. Ми активно працюємо з нашими західними партнерами. В рамках програми співробітництва з МВФ, Світовим банком, ми активно працюємо з Європейським банком розвитку і реконструкції, Європейським інвестиційним банком.

Зараз є декілька завдань для уряду. Перше завдання – це стабілізація фінансової системи держави. Це завдання виконується завдяки тому, що ми разом з нашими партнерами з МВФ прописали чіткий план дій, і кожний пункт цього плану дій виконується українським урядом. Нам вдалось багато зробить в частині фіскальної фінансової стабілізації державного бюджету, але попереду є дуже великий виклик, це реструктуризація приватних боргів, і уряд, і Міністерство фінансів, і персонально міністр активно над цим працює. Це повинно стати запорукою фінансової стабілізації в цілому.

 Щоб отримати нові інвестиції, треба зберегти імідж. Найкращі наші адвокати Україні і найкраща реклама для майбутніх іноземних інвесторів України – це ви, люди, які інвестували в Україну

Ми не можемо сьогодні собі дозволити обслуговувати ті борги, які були накопичені, в першу чергу, за останніх три роки. За останніх три роки було отримано Україною $40 млрд, і загальний обсяг коштів, який необхідний на обслуговування зовнішніх боргів України він рівний фактично нашим військовим видаткам. 5% від ВВП ми витрачаємо на національну безпеку і оборону, і 5% ми змушені витрачати на обслуговування зовнішнього і внутрішнього боргу країни.

Стабілізація – це перше завдання уряду. Але не менш важливе завдання – це економічне зростання. І економічне зростання неможливе без вас. Економічне зростання неможливе без нових інвестицій. Але щоб отримати нові інвестиції, треба зберегти імідж. Найкращі наші адвокати Україні і найкраща реклама для майбутніх іноземних інвесторів України – це ви. Це ті люди, які інвестували сьогодні в Україну, це ті люди, які можуть довести, що Україна є успішною історією, що в Україну треба вкладати кошти. Буду пропонувати сьогодні нам мати дуже практичну розмову. Це буде Q&A сесія. Після коротких вступних – у вас є питання, ми маємо відповіді. Якщо ми не маємо відповіді, значить, ми зобов'язані разом знайти цю відповідь. Тому є пропозиція, щоб декілька членів Кабінету Міністрів дуже коротко дали свою introduction [вступление], а потім ми перейдемо з вами до практичної роботи.

Прошу, Наталі (передает слово Наталье Яресько, министру финансов).

Наталья Яресько, министр финансов:

Сім місяців тому я сиділа разом з вами з тої сторони цього стола, як і більшість моїх колег тут. Я думаю, що більшість із нас розуміють, як багато чинників впливають на успішну роботу компанії. Ми з моїми колегами з Міністерства фінансів працюємо над тим, аби серед цих чинників  вам не доводилося називати ані надзвичайно високий курс гривні, ані нестабільність банківської системи, ані непередбачуваність розвитку економіки.

Всі ми пам'ятаємо, як ще в лютому за один день курс міг просісти на 10 гривень до долару, а наступного дня повернути половину втраченої вартості. Говорити про будь-яке планування діяльності, тим більше коли вам доводиться купувати товар за такої волатильності гривні, звичайно, не можна. Як не можна говорити про розвиток економіки та відновлення кредитування, коли населення панічно забирає свої депозити з банків. Тому головне завдання, що стояло перед нашою командою, це, насамперед, була стабілізація фінансової та банківської систем та повернення впевненості на валютний ринок. Аби досягти цієї мети, так як прем'єр-міністр саме говорив, ми провели успішні переговори з МВФ і підписали з ними угоду про чотирирічну програму розширеного фінансування на $17,5 млрд. Перший транш цього кредиту збільшив наші валютні резерви вдвічі. Це допомогло нам стабілізувати гривню та дозволить нам уникнути повноцінного фінансового краху. Ми також домовилися про масштабний пакет багатосторонньої фінансової підтримки понад $7,5 млрд тільки на наступні півтора роки.

Перший транш кредиту збільшив наші валютні резерви вдвоє. Це допомогло нам стабілізувати гривню та дозволить уникнути повноцінного фінансового краху

Задля зменшення тиску на гривню, ми запровадили тимчасовий імпортний збір. Я розумію, що він тяжкий і болячий, але цей імпортний збір – тимчасовий, до кінця цього року – дозволить нам зменшити тиск на платіжний баланс гривні. І для усунення в майбутньому ситуації, коли власники та менеджмент банку вдаються до махінацій, відмивання коштів, та незаконного збагачення, ми запропонували Верховній Раді, і вони ухвалили Закон про відповідальність осіб, пов'язаних із банками. Крім цього ці кроки дозволять нам значно зменшити тиск на баланс, на бюджет, і таким чином швидко стабілізувати економіку, про що говорять останні статистичні дані.

Вже понад три місяці курс гривні є стабільним, баланс зовнішньої торгівлі є позитивним, державний бюджет повністю виконується, а населення потроху знову почало нести свої гривневі вклади до банків. Аби цементувати цю стабільність на валютному і банківському ринку і знизити тиск на державний бюджет, на платіжний баланс не тільки зараз, але й у достроковій перспективі, ми також активно працюємо над зменшенням державного та гарантованого державою боргу України. І це є другий великий напрямок нашої роботи.

Аби зменшити це боргове навантаження, ми рухаємось по двох напрямках одночасно. По-перше, ми замінюємо дорогі борги, що були взяті раніше, особливо  борги Януковича, набагато дешевшими позиками офіційних кредиторів, що мають також значно довший період погашення. На додаток до коштів МВФ та інших міжнародних фінансових інститутів ми лише за останні півтора місяці підписали договір про надання кредитних гарантій на $1 млрд з США та про позику в 8 млрд євро від ЄС. Якщо середня вартість боргу, залученого раніше, складала більше 8% річних, то середня зважена вартість нового боргу – менше 3%. І, по-друге ми проводимо переговори щодо реструктуризації боргів з власниками комерційних зовнішніх зобов'язань України.

Скажу чесно, переговори проходять дуже важко, але реструктуризація боргу є вкрай важливою для зниження боргового навантаження на нашу країну, і це підтверджують оцінки інвестиційних банків, МВФ і приватних представників від американського уряду та інших.

Наша мета – заощадити $15,3 млрд платежів на протязі наступних чотирьох місяців. І ми розуміємо, що без цієї мети ми не зможемо забезпечити швидке відновлення економіки. Адже сьогоднішні виклики на обслуговування боргу нашої країни є непосильними.

Третій великий напрямок нашої роботи – це забезпечення відновлення зростання економіки. І тут мої колеги з Мінекономіки, з ДФС, з Фонду держмайна будуть вам говорити про всі напрямки, над якими ми працюємо. Ми розуміємо, що більшість з цих кроків важко вам помітити в щоденній роботі. Вони не привертають уваги ЗМІ. І позитивні зміни відбуваються, нажаль, доволі часто не так швидко, як то хотіли б і ви, і ми. Але ми сповнені рішучості забезпечити відновлення економіки і повернення довіри вас і всіх інвесторів до нашої країни і до наших дій. Дякую.

Яценюк представляет следующего министра – главу Минэкономики Айвараса Абромавичуса.

Абромавичус:

- Добрый день, коллеги. Из того, что, может, еще мало озвучивалось за последнее время. У нас позавчера была коллегия тут в министерстве, тоже премьер приходил. Вчера на Кабмине приняли решение о продлении моратория на проверки бизнеса до конца 2016 года. Это как раз минимум, что можно сделать для бизнеса в данной ситуации. И следующие полгода как раз будет работать министерство над тем, чтобы все проверки, которые у нас проводятся, чтобы урегулировать и найти новые подходы к проверкам. Надеюсь, что бизнес это оценит.

Также на этой неделе закончились переговоры, что касается вхождения Казахстана во Всемирную торговую организацию. Украина в очередной раз была последним рубежом для вхождения нового члена ВТО в организацию. Мы, конечно, хотим свой имидж улучшить, не попадать в такие ситуации. Но здесь до конца отстаивали свои торговые интересы. В результате сняли временные ограничения на ввоз продукции животноводства в Казахстан, и восемь предприятий будут завозить туда сыры. В принципе этого давно не было. Поэтому будем отстаивать наши торговые интересы.

У нас новый замминистра – торговый представитель, очень квалифицированный кадр. Премьер предложил нам до конца года в ключевых странах по торговле, таких, как несколько стран ЕС, США, Китай, в быстром формате сделать торговые представительства, чтобы дальше отстаивать украинские интересы на этих рынках.

Что касается дерегуляции, которая является ключевой реформой, потому что у нас регуляторная среда является репрессивной, мы здесь тесно общаемся с вашими организациями. Первая стадия – убрать чрезмерные барьеры для ведения бизнеса, это болевая точка для бизнеса, из них 84 уже убрали, 89 в процессе. Следующей стадией должен быть полный пересмотр регуляторной базы – это до 14 тысяч актов регуляторных, а то и больше. В соответствии с нашими обязательствами перед ЕС, перед нашими международными партнерами, их легальность, дружественное отношение к бизнесу – все будут пересмотрено. И я надеюсь, среда будет очищена в течение года. Сейчас на протяжении следующих двух недель мы выбираем способ, как это делать, и огласим.

В течение следующей недели будет оглашена экономическая стратегия развития страны

Самое важное на ближайшее будущее – в течение следующей недели будет оглашена экономическая стратегия развития страны. Нам нужен такой документ, потому что множество инициатив, особенно касательно парламентариев, не совсем полностью совпадают с позицией правительства, что касается направления нашего экономического развития. Поэтому, считаю, что после того, как будет оглашена экономическая стратегия, которую разрабатываем с ведущими экономистами нашей страны, с Иваном Миклошем, бывшим вице-премьером Словакии, все расставим по своим местам и будем двигаться в правильном направлении.

До конца лета под эту стратегию разработаем отдельные индустриальные стратегии, что касается IT-сектора, оборонной промышленности, малого и среднего бизнеса, экспортная стратегия в том числе, потому что она у нас 25 лет не разрабатывалась.

И конечно от бизнеса часто звучат упреки, касающиеся нашего антимонопольного законодательства. И здесь абсолютно нам повезло, что мы получили человека из бизнеса, который сам полностью понимает все эти проблемы. Министерство экономики  обязалось через МВФ меморандум во втором полугодии этого года полностью переписать законодательство касательно работы Антимонопольного комитета, который тоже полностью не совпадал ни с видением правительства, ни с нашими международными обязательствами.

На этом я остановлюсь. Просто хочу еще раз напомнить, что все министры, что отвечают за экономическое направление, транспорт, сельское хозяйство, финансы, я, энергетика – все выходцы из бизнеса еще шесть месяцев назад, у почти всех замы тоже выходцы из бизнеса, причем еще в менее далекой перспективе. Поэтому контакт у нас с вами есть, давайте его держать. Есть проблема – тоже предлагайте решение. Иногда не хватает юридических ресурсов, поэтому если у вас есть возможность, то приходите уже с готовыми решениями, которые мы готовы продвигать в Кабинете Министров и в парламенте.

Яценюк:

- Останній виступаючий з урядової сторони – голова правління НАК Нафтогаз України [Андрій Коболєв].

Чому НАК Нафтогаз? Тому що зараз це ключова реформа в Україні, реформа, пов'язана з складними, але правильними рішеннями щодо цін на енергоносії, оподаткуванням. І ми будемо окремо з вами обговорювати питання стимулювання оподаткування в енергетичному секторі, щоб видобуток нафти і газу збільшувався, і, відповідно, збільшувалися доходи до бюджету. Я просив би, щоб Андрій дав коротку трихвилинну презентацію тієї програми реформування НАК Нафтогаз України, яка розроблена ним разом з світовими експертами.

Коболєв:

- Як ви багато чули, ми запустили досить важку і важливу, і на нашу думку критичну реформу для української економіки. Це реформа газового сектора. Газовий сектор, нажаль, і досі залишається тягарем для українського бюджету. І наше завдання – це змінити. Тому запропонована реформа якраз і була розроблена з метою цей тягар змінити на те, як це відбувається  в інших країнах. Газовий сектор і нафтогазовий монополіст повинен приносити гроші до бюджету, а не навпаки з бюджету їх брати.

Найбільш важким ключовим моментом цієї реформи є, звичайно, питання ціни на газ, яка була кардинально занижена в порівнянні з будь-якими країнами дальнього і ближнього зарубіжжя, що зараз ми почали змінювати.

Другий елемент – це енергоефективність. З одного боку, підняття цін на енергоносії – це неприємно. А з другого боку, для зменшення впливу на кінцевого споживача головними елементами допомоги, окрім короткотермінової у вигляді субсидій, які було теж кардинально змінено, енергоефективність - це те, що допоможе всім нам зменшити наші рахунки за енергію, в тому числі за газ.

Чому ще особливу увагу приділено само енергоефективності? Тому що, на нашу думку, це відкриває великі перспективи для приватного бізнесу. До недавнього часу цим було займатися як важко, так і недоцільно. Тому що низькі ціни на енергетику просто робили більшість проектів економічно непривабливими. Після того, як ціни будуть приведені до прибуткового, нормального, адекватного, прозорого, ринкового рівня, енергоефективні проекти стануть окупними. І тут є велика перспектива, як для закордонних компаній щодо впровадження світових технологій, так і для українських компаній, які можуть як впроваджувати ці технології, так і просто бути сервісними компаніями, які будуть надавати послуги населенню, підприємствам чи індустріальним компаніям.

Ми також чуємо критику з приводу того, що це рухається повільно, що це не завжди так швидко, як всім би хотілося

Також важливий момент реформи – впровадження нових правил ринку газу. За ініціативою уряду було прийнято нещодавно новий Закон Про ринок газу в Україні. І зараз іде впровадження норм цього закону, який вступає в дію з жовтня цього року, розробляється за участі як представників міністерства, представників Нафтогазу. Є велика кількість підзаконних актів, які повинні запустити повноцінну роботу ринку, який буде максимально наближений до європейських стандартів з 1 жовтня поточного року.

Ми також чуємо критику з приводу того, що це рухається повільно, що це не завжди так швидко, як всім би хотілося, але з іншого боку сьогодні всі повинні розуміти, що фактор ціни тут також критичний. Не буває ринку без ціни. Була обрана тактика поступового приведення ціни до ринкового рівня. Відповідно і реформа буде відбуватися в темпі, близькому до вирівнювання ціни. Тому що це ключовий момент.

Що стосується видобутку газу в Україні – це наступний елемент реформи. Спроби залучити фінансування, нові методи роботи. Серед іншого також хотів би представити людину, яка пройшла конкурс у компанію Укргазвидобування. Конкурс проводився Нафтогазом, потім ця людина була винесена на комітет, вона пройшла комітет, на якому приймали участь як представники уряду, так і незалежні представники бізнесу. Він зараз присутній в залі. Познайомтесь – це Олег Прохоренко. Він до останнього часу був партнером компанії McKinsey в Україні, людина з досить великим досвідом роботи в нафтогазових проектах, працював як в СНГ, так і на Близькому Сході, працював з нами частково. Ми думаємо, що це дуже правильний і сучасний лідер, тому що в період великої кількості змін, в період необхідності впровадження важких реформ людина, яка має практичний досвід у реформуванні компаній, нам дуже допоможе. Сподіваюсь, що він зможе також виконати головне завдання – це збільшення видобутку власного газу в Україні в найближчий час.

Яценюк:                         

- Я ще раз хотів би зупинитись на тому, що урядом прийнято рішення про призначення нового керівника найбільшої державної газовидобувної компанії. І цей керівник – це молода людина, яка має досвід роботи в одній із найвідоміших світових компаній McKinsey, людина, яка має досвід в енергетичному секторі. І уряд послідовно здійснює свою політику щодо зміни політично заангажованого менеджменту державних компаній на фахових людей, які позбавлені політичних впливів, мають тільки одну мету – зробити державні компанії ефективними і прозорими. І очікую від НАК Нафтогаз, від Укргазвидобування конкретних і практичних результатів в реформуванні компанії Укргазвидобування.

Є пропозиція, щоб бізнес-омбудсмен, Альгірдас Шемета, декілька слів сказав українському бізнесу. І також президенти Американської Торгівельної Палати і ЕВА.

Альгірдас Шемета, бізнес-омбудсмен.

- В первую очередь хочу объявить, что Совет бизнес-омбудсмена действует в полную силу. Мы получаем значительное количество жалоб от бизнеса по разным вопросам. В данный момент мы обрабатываем уже около 150 жалоб от бизнеса.

Вопросы, которые возникают – они существенные. Если говорить о том, на что бизнес жалуется, и на кого чаще всего жалуются субъекты – они в основном все здесь.

Конечно, самое большое количество жалоб приходит на налоговую службу. (на этих словах недавно назначенный главой ГФС Роман Насиров широко заулыбался и с видом "я здесь" помахал бизнесменам рукой).

В первую очередь, на возврат НДС, регистрацию плательщиков НДС, а также неправомерные проверки бизнеса. Поэтому в этой сфере нужно будет господину Насирову очень серьезно поработать с реформами.

Также получаем много жалоб на правоохранительные органы. В первую очередь, по превышению полномочий в предварительных расследованиях, безосновательному возбуждению налоговых производств – очень распространенное явления. У меня даже складывается впечатление, что это национальный спорт в Украине – выдвигать уголовные дела по факту.

Также жалобы на противоречивые решения органов местного самоуправления. Проблемы, связанные с выводом бизнеса из зоны АТО, а также возвращения имущества с оккупированной территории Крыма. И получаем жалобы тоже на Министерство экономики по регулированию импорта-экспорта. Я думаю, что это тоже очень важная сфера, которую нужно реформировать для того, чтобы бизнес-климат в Украине улучшился.

Уже имеем и первые результаты, хотя мы объявили о своей деятельности только месяц назад. Под нашим воздействием были возмещены крупные суммы НДС некоторым налогоплательщикам, было прекращено дело досудебного уголовного расследования крупного предприятия, отменено распоряжение Укрзалізниці по возврату вагонов из Крыма. Я надеюсь, эти проблемы скоро будут решены в бизнесе.

Я хочу в присутствии министра сказать, что НДС, который уходит в казну и подлежит возврату – это не деньги казны, это деньги бизнеса

Также мы, наверное, первый раз в истории независимой Украине получили извинения от Главного следственного управления МВД Украины по их неправомерным действиям в ходе обыска в одном из крупных иностранных предприятий. Я думаю, это очень положительный шаг в сторону изменения культуры отношений между бизнесом и государством.

Конечно, рассматривая конкретные проблемы, мы на этом не останавливаемся и работаем над рассмотрением нескольких системных проблем в разных сферах. В первую очередь, это касается регулирования экспорта и импорта, готовим рекомендации Министерству экономики, что можно сделать, чтобы в этой сфере снять большие нагрузки на бизнес с точки зрения лицензирования, перехода на индивидуальное лицензирование и другие проблемы, связанные с экспортом.

Мы также рассматриваем системно проблему подключения к электричеству. Вчера я был в Харькове, и бизнес мне предложил расширить это расследование в сторону подключения ко всей инфраструктуре, потому что существуют проблемы и подключения к газу, и к водоснабжению, и так далее. И это расследование мы теперь проводим.

Также проводим системное расследование по администрированию налогов, и особенно НДС. Здесь, конечно, бизнес очень часто жалуется на несвоевременный возврат НДС. Я хочу в присутствии министра сказать, что НДС, который уходит в казну и подлежит возврату – это не деньги казны, это деньги бизнеса, и нужно делать все, чтобы возврат происходил как можно быстрее. Мы имеем примеры в ЕС, когда это делается за один день. Надеюсь, что скоро, может, не за один день, но за несколько недель можно будет вернуть НДС, принадлежащий бизнесу Украины.

Также мы рассматриваем системные проблемы, связанные с выводом бизнеса с территории АТО. Это в первую очередь, касается выплаты компенсации заработной платы, которую предприятия платили мобилизованным сотрудникам предприятий. Есть проблемы с компенсацией за 2014 год. Мы уже работаем с Министерством социального развития, с Министерством финансов по решению этих вопросов.

Первые наши системные предложения мы объявим совместно с нашим первым квартальным отчетом, который мы опубликуем уже в июле. И в дальнейшем каждый квартал будем публиковать отчеты, высказывать наши наблюдения и решенные проблемы как бизнеса, так и те проблемы, которые носят системный характер.

В заключение я скажу, что очень важно, чтобы в правительстве была политическая воля продолжать реформы, не останавливаться и продолжать их, пока они не будут полностью имплементированы. Только тогда можно успокоиться. Этого желаю правительству и в отношениях с бизнесом.

Яценюк:

- Год назад я дал поручение изменить правила подключения к электросетям. В результате пришел проект закона, по которому все издержки на подключение решили перенести в тариф для населения. Вот все. Такое гениальное предложение. И они хотят, чтобы я с этим пошел в парламент. Вместо того, чтобы разрушить монополию на ранке, четко обсчитать, сколько стоит подключение и навести порядок в этом вопросе. Мы – одна из худших стран в мире по подключению. Это, кстати, просто убило наши шансы на поднятие в рейтинге Doing Business.

Я вкотре хочу повторити своє доручення міністру енергетики і НКРЕКП [Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг] – вирішити питання щодо підключення до електричних мереж. Тому що це просто вбиває бізнес і показники в Україні.

So, it's great to have the president in the room. So, Mr. President of the American Chamber of Commerce. (Дуже приємно мати у кімнаті президента. Прошу, пане Президент Американської торгівельної палати)

Андрей Гундер, президент Американской торговой палаты (АСС)

 - Від імені Американської торгової палати ми дуже вдячні за можливість цього діалогу. Наші члени – це одні з найбільших інвесторів, які багато років інвестують і працюють в Україні. Я дякую вам, вашій команді. Дійсно, думаю, що за останні два десятиліття такого діалогу між бізнесом і владою не було. Це, дійсно, компетентні люди, які вчора були з цієї стороні стола, а сьогодні це вже з тієї. Але я б хотів на цьому місці підкреслити, що це, що ми бачимо на рівні міністрів і замміністрів, і все, що нижче – це просто різниця величезна. Я думаю, ми до цього зараз вернемося – це питання мотивації. Тому що наші члени на щоденному рівні зустрічаються з реаліями.

Ми проводимо часто опитування серед наших членів і питаємо, які головні бар'єри для ведення бізнесу в Україні. 97% наших членів вважають, що на першому місці –корупція. Cприйняття наших членів таке, що питання корупції лишається, вони не бачать якихось конкретних кроків, щоб це питання здолати. Мені хотілося б також сьогодні почути, що робить сторона уряду з питанням корупції дуже.

 В одній компанії мотивують продавців так: яка команда найгірше продає – тій кожного місяця дають черепаху, щоб дати поштовх. Які мотивації можуть бути для уряду, щоб збільшити темп реформ?

Далі іде судова система – 92%. І бюрократія – 77%. Це три головні питання – корупція, судова система і бюрократія. В нас питань сьогодні дуже багато – на вісім сторінок, по кожному сектору.

В нас питання відносно темпу реформ. Я думаю, що реформи і саме їх темп є зараз найскладнішим питанням. Ми би хотіли бачити, щоб ці темпи підвищилися.

Питання щодо мотивації – як мотивувати людей. Ми мали нещодавно зустріч з одним нашим членом, який займається продажами. Вони мотивують своїх співробітників, продавців так: яка команда найгірше продає – вони кожного місяця тій дають черепаху. Щоб всі офісі цю черепаху годували, щоб дати поштовх, щоб все швидше було. Ми просто хотіли б почути, які мотивації можуть бути для уряду, щоб збільшити темп цих дійсно важливих і критичних реформ, щоб це відбувалося значно швидше.

Яценюк:

- Вельмишановна Ганна Дерев'янко, виконавчий директор Європейської бізнес асоціації.

Анна Деревянко, исполнительный директор ЕВА

- Від імені Європейської бізнес асоціації, яка представляє саме чинних інвесторів, що можуть стати амбасадорами нашої успішної країни, дякую пану прем'єр-міністру за довгоочікувану зустріч з інвесторами. Сподіваюсь, вона стане ефективною та такою, що дасть відповіді на важливі для бізнесу питання.

Ситуація непроста, купівельна спроможність населення стрімко падає. Економічна активність знижується. Бізнес та уряд працюють в надскладних умовах. І саме тому нам важливо чути і відчувати один одного, допомагати повернутися до зростання. Вже більше року ми живемо в такому стані, більше року в так званій новій Україні. Але за цей час з'явились нові обличчя в уряді і парламенті, а засади роботи лишилися старими.

В бізнесу є свої відповіді на ці запитання, які я зараз озвучу, але я хотіла звернутися до вас, пане прем'єр-міністр, щоб ви дали нам зрозуміти, чому не відбувається ефективної боротьби з корупцією? Чому досі не відбулися системні зміни щодо якості державного управління? Чому зарплати чиновників залишаються мізерними? Чому регламент роботи Кабміну залишається застарілим, а процедури погодження документів навіть у міністерств та відомств дуже обтяжливими? Чому так довго реалізовуються рішення? Чому і досі приходять за податками та зборами і штрафами тільки до білих та прозорих компаній, які виконують закон, а тіньовий сектор не скорочується? Чому і досі продовжує йти контрабанда і сірий імпорт? Чому міністр не має достатньо повноважень для вирішення проблем бізнесу та втілення в життя прогресивних ідей? Чому голова Державної служби з питань безпечності харчових продуктів і захисту споживачів не призначений і досі?.

Нажаль, довіри до своїх державних керівників, якщо сказати дипломатично, стає все менше. Ви ж професійні в уряді. Прийшли, як ми вважали, будувати нову країну. То що ж заважає? Або радше чого не вистачає?

І тут можна продовжувати перелік "чому", але насправді, якщо ми хочемо жити в новій і, я гадаю, багатій Україні, нам потрібні інвестори, нам потрібні ці люди, які сидять по одну та іншу сторону стола. А вони прийдуть з капіталами, якщо не буде виникати таких "чому", які я назвала, і ви це прекрасно розумієте.

Звичайно, відбулися певні позитивні зміни. Відмінили карантинні сертифікати, відмінили монополію ДП Укрекоресурси, запустилися певні електронні сервіси. Але зважаючи на їх точковість, відчутного покращення ситуації не відбулося. Реформ як таких не відбувається – глибинних структурних реформ, які відбулися, наприклад, в Грузії або в центральній Європі.

Війна? Можливо. Але ця відповідь не приймається бізнесом щодо боротьби з корупцією та низькою якістю державного управління. Час? Можливо. Але чекати простіше, коли хоча б одна або дві фундаментальні реформи як то боротьба з корупцією або реформа державного управління, вже зроблені.

На жаль, довіри до своїх державних керівників, якщо сказати дипломатично, стає все менше. Ви ж професійні в уряді. Прийшли, як ми вважали, будувати нову країну. То що ж заважає? Або радше чого не вистачає? Може, ми чогось не знаємо, не розуміємо, скажіть будь ласка?

Що ми маємо зробити, бізнес (окрім того, що радіти, як нам порадив один із керівників державних установ вчора), щоб допомогти вам поставити Україну на шлях економічного зростання? Вас може образити те, що я кажу, але, як зрілий та мудрий державний діяч, ви маєте не ображатись на певні реальні кроки.

Ми просто пам'ятаємо ваші обіцянки після призначення уряду, і ви дивилися на інвесторів і говорили про те, що у нас буде zero tolerance for corruption (нулевая терпимость по отношению к коррупции). А ми дивимося на речі на практиці.

Яценюк:

- Я категорично підтримую те, що основне питання зараз в Україні – це корупція. Тому, напевно, я зробив помилку, що не запросив сюди генерального прокурора країни, який відповідає за боротьбу з корупцією, голову Національного антикорупційного бюро, голів судів, яких арештовують в прямому ефірі, де в суддівських робах по 15 тисяч доларів.

Це тільки, я так розумію, те, що за день нацарював. І іншу правоохоронну систему, яка, на жаль, не знаходиться у компетенції ні прем'єр-міністра, ні Кабінету міністрів. Так влаштована демократія. Це називається розподіл влади. І в рамках цього розподілу влади я просив би вашої підтримки в тому, щоб ви як бізнесмени, як інвестори України, допомогли, наприклад, українськім парламентарям голосувати за ті закони, які вносяться урядом. А не валити 70% законів реформістських, які треба було прийняти ще півроку тому. Але в силу політичної обструкції, тому що не подобаються реформи, а інших ніхто запропонувати не може, парламент проголосував тільки третю частину, в тому числі і законів по боротьбі з корупцією, в тому числі і законів по дерегуляції, в тому числі і законів про спрощення ведення бізнесу. Ми потребуємо вашої підтримки.

Також ми потребуємо вашої підтримки в новій податковій культурі для країни. Нова податкова культура означає наступне: бізнес платить податки, держава правильно використовує ці податки, а Державна фіскальна служба прозоро адмініструє ці податки. Ми разом вели дискусію про те, щоб легалізувати тіньові заробітні платні, які існують в бізнесі. Чи не існують? Існують. А нам як уряду треба платити пенсії, зарплати. Тінь є. Ми запропонували разом закон, який передбачає можливість детінізації. Перший експеримент не вдався. Другий знов не вдався. Це притому, що ми втричі зменшили ставку податку. Давайте поговоримо про третій експеримент.

Ми пропонуємо шукати відповідь на питання "чому" разом? Тому що країна будується не президентом, не урядом. Країна будується всіма. Кожен має свою частину відповідальності. І настільки важливо мати оцей діалог, який в нас зараз відбувається – чесний і прозорий.

Дуже хочеться, щоб все відбувалось швидко, але ви знаєте, що навіть в бізнесі швидко нічого не буває. Всі, хто швидко виросли – потім швидко збанкрутували. Тому це дуже складний етап, дуже складне будівництво, і до цього будівництва повинні бути залучені всі, і ми нічого без вас не збудуємо.

Тут зараз присутні всі ті, хто впливають на економічну політику країни, окрім тих, які безпосередньо впливають на боротьбу з корупцією. Я думаю, що наступну зустріч я запропоную генеральному прокурору, голові Національного антикорупційного бюро, суди, які незалежні, але з великим задоволенням на наступну зустріч спробую запросити голів відповідних профільних судів і інших правоохоронних органів, до чиєї компетенції відноситься безпосередньо боротьба з корупцією.

Ви кажете про корупцію, а ви мені не даєте можливості посадити їх в тюрму. Дайте мені фамілію, дайте мені факти, дайте мені правові підстави, і він буде сидіти в тюрмі. 

Проте тут зараз присутні голова Фонду державного майна України, голова Антимонопольного комітету України, голова Державної фіскальної служби України. Вчора була запрезентована реформа фіскальної служби, так як корупція саме в митних органах, і саме в податкових органах є однією з основних. Вони на три місяці сховались, потім знову повилазили і збирають гроші.

Тут присутні міністр інфраструктури, міністр АПК, віце прем'єр-міністр України, міністр юстиції, міністр енергетики, міністр економіки, голова правління НАК Нафтогаз, Ксенія Ляпіна, голова державної регуляторної служби, яка робить все для того, щоб розворушити цю жахливу бюрократичну систему, яка створювалась десятками років. Складно розворушити за місяць те, що створювалось навіть не десятками, а це ще з Радянського Союзу створювалось, бо це наше з вами спільне завдання.

Так само я дуже б хотів, щоб наш діалог був відкритий. Наприклад, коли ми розслідували діяльність Державної фіскальної служби, я звернувся до всіх: дайте конкретні факти. Що в результаті вийшло? Zero. (Нуль). Ви кажете про корупцію, а ви мені не даєте можливості посадити їх в тюрму. Дайте мені фамілію, дайте мені факти, дайте мені правові підстави, і він буде сидіти в тюрмі.

Коли почалось розслідування – всі поховались. Чого ж ми будемо сваритися – може, це ненасправді? А що ж ми будемо давати документи? А ми не хочемо. Так якщо ви ненасправді, так тоді ми і ненасправді боремось з корупцією. Це двостороння дорога. Тому я прошу, щоб ми були відповідальні та чесні один перед одним. У мене також багато питань "чому"? І наше спільне завдання, знайти відповідь "як".

Я пропоную, щоб ми сьогодні започаткували іншу форму діалогу. Давайте контракт підпишемо. Що мені потрібно від вас – мені як країні? Нові робочі місця, сплачені податки і нести частину соціальної функції, яку бізнес несе.

Що вам потрібно від держави? Справедлива податкова система, в тому числі відшкодування ПДВ, зрозумілі правила гри, збільшення вашої капіталізації і збільшення ваших доходів. Це базові умови контракту.

Щоб виконати цей контракт, треба дуже багато що нам спільно зробити. Саме тому міністри і прем'єр-міністр не просто зустрічаються – від зустрічі до зустрічі мало що міняється. Основне, щоб мінялося після того, як ми з вами домовились, і кожен виконав свою частину роботи. Ви краще від мене знаєте, що таке КPI. Давайте поставимо КPI. Вчора державна фіскальна служба отримала КPI по всім показникам. Ми готові до того, щоб такі КPI були по всіх міністерствах. Тільки не все зразу. We cannot fix everything at once.

Ми повинні робити крок за кроком, і свою частину роботи ми робимо, і ми дуже вам дякуємо, якщо ота черепашка, про яку ви сказали – її треба підштовхнути. Не годувати, а тако трошки копнути, щоб вона швидше рухалася. І тут мені потрібна особисто ваша підтримка. Лобіювати прийняття законів в парламенті. Це нормально. Тиснути в тому числі на членів парламенту, уряду. Публічна позиція – вона дасть можливість пришвидшити реформи.

З іншого боку ми також вас просимо допомоги в тому, щоб правильно презентувати Україну. Якщо ми самі не будемо про себе говорити добре, за нас ніхто добре не скаже. Якщо ми самі не будемо фактично затягувати інвестора сюди і казати: це правильна країна. Да, ми маємо великі труднощі. Скажіть мені іншу країну в Європі чи в світі, яка має такі труднощі. Але ми рухаємось вперед, ми боремося на фронті з Росією, і ми боремося на фронті з корупцією, безвідповідальністю, з цією старою жахливою системою. Разом як влада, разом, як бізнес, разом, як нація. Нескоренна і сильна нація.

Тому пропоную, щоб ми перейшли з вами тепер до технічних питань і відповідей. Є питання, на які треба спільно шукати відповідь. В мене немає на все відповіді. Нема такого чоловіка в світі, який має на все відповіді, але знаю про те, що коли ми разом, коли ми спільно, то ми знайдемо всі відповіді.

ИЦ УАК по материалам НВ





Схожі новини
  • Формула успіху 2016 року
  • Казначейство повернуло ПДВ зі спецрахунків не всім аграріям
  • ДФС: Кабмін звільнив заступників, а Білоус звільнився сам
  • Прем'єр Яценюк запропонував до Уряду Л.Козаченка та І.Мірошніченка
  • Сильного зростання цін на харчі не буде

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.