З 1 січня 2016 року українська економіка функціонує в умовах зони вільної торгівлі з Європейським Союзом, нагадує заступник директора Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки» з наукової роботи, д.е.н. Микола Пугачов.
За його словами, природним наслідком цього є загострення конкуренції на внутрішньому та зовнішніх ринках. Проте зона вільної торгівлі є потужним стимулом для піднесення вітчизняного агросектора на новий рівень, адже конкуренція є головною рушійною силою розвитку економіки. Зважаючи на значний потенціал АПК України, очікується збільшення експорту до ЄС, зазначає експерт.
За розрахунками науковців Інституту аграрної економіки, у 2016 році експорт агропродовольчої продукції до ЄС зросте на $987,8 млн (порівняно з 2015 роком – до $4,7 млрд).
Прогнозується, що зовнішньоторговельне сальдо при цьому зросте на $911,1 млн і становитиме у 2016 році $2956 млн.. Зростання буде забезпечено не тільки збільшенням експорту, але й зменшенням імпорту з країн ЄС. Це обумовлюється падінням купівельної спроможності населення України та підвищенням цін на імпортовану продукцію через девальвацію національної валюти, пояснює Микола Пугачов.
За результатами моделювання, зазначає він, найбільшу конкуренцію вітчизняній продукції становитимуть кілька груп агропродовольчих товарів з ЄС. Це, зокрема, живі тварини; готові чи консервовані продукти з м’яса; готові чи консервовані продукти з риби; живі рослини та продукти квітництва; овочі, рослини та коренеплоди; кава, чай, мате та прянощі; насіння та плоди для сівби; какао-боби і продукти з нього.
За прогнозом вчених Інституту аграрної економіки, найбільш значущими групами експортованих з України агропродовольчих товарів будуть кукурудза; насіння олійних культур; матеріали рослинного походження; олія; цукор, меляса, кондвироби; пшениця та суміш пшениці і жита (меслин); мед; залишки і відходи харчової промисловості. Маючи конкурентні переваги, саме ці продукти визначатимуть реальні обсяги українського експорту до ЄС, наголошує експерт.
У 2016 році найкращі перспективи продати свою продукцію в ЄС мають ті вітчизняні компанії, які вже мають досвід роботи на європейських ринках. Але успішна діяльність вітчизняного агросектора в умовах зони вільної торгівлі відкриває довгострокову перспективу для нарощування обсягів продажу вітчизняної продукції не тільки в ЄС, а й в країнах третього світу, підсумовує Микола Пугачов.