Асоціація виробників молока (АВМ) підтримує ухвалене рішення судової палати Європейського союзу у Люксембурзі про те, що виробники продуктів рослинного походження не мають права давати такій продукції «молочні» назви. Про це поінформувала віце-президент АВМ Ганна Лавренюк.
«За ініціативи АВМ та ГС «Всеукраїнська аграрна рада» розроблений законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про молоко та молочні продукти» (щодо молоковмісних продуктів)» (реєстр.№3043-1 від 23.09.2015), яким передбачається ввести поняття «молоковмісний продукт», встановити особливі вимоги щодо маркування і реалізації молоковмісних продуктів, а також передбачити відповідальність за порушення цих вимог», - зазначила вона.
Ганна Лавренюк підкреслила, що відповідно до цього законопроекту, у виробництві молочних продуктів забороняється використання жирів і білків немолочного походження, а у виробництві традиційних молочних продуктів – ще й будь-яких стабілізаторів та консервантів.
«У виробництві молоковмісних продуктів забороняється додавання сировини немолочного походження, яка замінює молочний жир більш ніж на 50 відсотків у жировій фазі продукту», - сказала віце-президент АВМ.
За її словами, особливе значення у законопроекті має маркування та розташування на полицях магазинів молочних та молоковмісних продуктів.
Ганна Лавренюк відзначила: «На упаковці молоковмісних продуктів обов’язково має бути напис: «Молоковмісний продукт. Містить жири немолочного походження», причому розмір шрифту такого тексту має становити не менше 80% найбільшого розміру шрифту тексту основної назви такого продукту чи знаку для товарів і послуг».
Так, за вимогами запропонованого законопроекту, молочні продукти мають бути експоновані на прилавках, секціях прилавку чи стелажах окремо від молоковмісних продуктів, які мають бути позначені текстом такого змісту: «Молоковмісні продукти. Містять жири немолочного походження».
«У запропонованому АВМ законопроекті є положення про відповідальність виробників і торгових мереж у випадку порушення особливих вимог маркування молочних та молоковмісних продуктів, або умов експонування продуктів», - додала вона.
Також Ганна Лавренюк наголосила: «Відверта фальсифікація молочних продуктів, а також обмежена можливість споживачів здійснювати свідомий вибір молочних продуктів через недосконале маркування та експонування продуктів у торгових мережах створюють умови для нечесної конкурентці між переробними підприємствами, які виробляють молочні продукти винятково із молочної сировини, і тими, що застосовують дешевші інгредієнти рослинного походження. Це призводить до зниження попиту на молоко-сировину та несправедливого співвідношення цін на сировину екстра та нижчих ґатунків, і відповідно, до втрати економічної зацікавленості господарств у підвищенні кількості та якості виробленої продукції, аж до повного згортання молочного напрямку. Крім того, неконтрольоване застосування рослинних замінників, зокрема сумнівної якості, у поєднанні із низькою інформованістю споживачів про різницю між молочними та молоковмісними (спреди, сирні та сметанні продукти тощо) продуктами призводить до зростання загрози здоров’ю населення».
Варто зазначити, що передбачені законопроектом положення концептуально узгоджуються з підходами, передбаченими законодавством ЄС, у якому визначені вимоги до реалізації молока та молочних продуктів, а також передбачено, що держави-члени повинні вжити заходів для інформування споживачів про характер та склад відповідних продуктів, у тих випадках, коли відсутність такої інформації може спричинити введення споживача в оману. Тому у прийнятті даного законопроекту повинні бути зацікавлені не лише споживачі, а й керівництво держави.
Нагадаємо, що після обговорень положень законопроекту «Про внесення змін до Закону України «Про молоко та молочні продукти» (щодо молоковмісних продуктів)» (реєстр.№3043-1 від 23.09.2015) під час низки круглих столів між виробниками та переробниками молока, представниками урядових організацій, що відбулися впродовж 2016-го, Аграрний комітет ВР на засіданні від 18.10.2016 підтримав запропонований АВМ та ВАР законопроект. Наразі експерти АВМ напрацьовують доповнення до законопроекту, готуються відстоювати його положення під час парламентських читань та розраховують, що ПЗУ буде схвалено вже до кінця 2017-го.