Протягом декількох останніх місяців підприємці борються з масовим блокуванням податкових накладних після запровадження державою автоматичної системи реєстрації податкових накладних (податкова накладна - документ, який підтверджує право підприємств на відшкодування їм податків).
За короткий період з 1 липня 2017 року було заблоковано вже більше 500 тисяч податкових накладних, що веде до зупинення роботи підприємств та значних фінансових втрат.
Ця проблема не обійшла й сільськогосподарські підприємства та компанії, тісно пов’язані із аграрним сектором.
В свою чергу це потягло за собою нову корупційну схему: тепер деякі «кмітливі» громадяни за 2% від суми податкової накладної готові «допомогти» в її реєстрації.
«Сьогодні у наших підприємців, членів АТУ, які займаються виробництвом, відроджують нашу державу, виникла проблема на порожньому місці: у них блокуються податкові накладні, через що вони втрачають партнерів, втягуються в суди, які можуть продовжуватися і по півроку, підприємства несуть колосальні фінансові збитки. На сьогоднішній день вже заблоковано податкових накладних на десятки мільярдів гривень! Це знищує аграрний бізнес України! Виною цього всього є недосконала система критеріїв оцінки ризиків, яка введена з 1 липня 2017 року в Державній фіскальній службі, яка блокує податкові накладні», - наголошує голова Асоціації тваринників Ірина Паламар. - Наприклад, нещодавно по одному з лідерських кормових підприємств було заблоковано чотириста вісімдесят три податкових накладних на загальну суму більше 23 млн грн, виписаних покупцям готової продукції. І таких підприємств дуже багато. Ситуація викликана запровадженням на державному рівні автоматичної системи реєстрації податкових накладних з дуже великою кількістю недоліків. Наприклад, підприємство-виробник закуповує продукцію (сировину), щоб виготовити на своїх виробничих потужностях іншу продукцію. Звичайно, сировина закуповується під одним кодом, а продукт виходить під іншим. І це вже вважається критерієм ризику, у зв’язку із чим податкова накладна блокується. Тобто, виходить, що держава нищить реальних виробників, які приносять додану вартість, підтримуючи перекупників».
Детальніше про суть проблеми розказала представник виробничого підприємства Оксана Салько. За її словами система моніторингу податкових накладних працює наступним чином: спочатку вони оцінюються за 4 критеріями, а якщо податкова накладна не відповідає жодному з них, вона блокується. Надалі вона перевіряється на критерії ризиків, які сьогодні розроблені такими чином, що практично ВСІ виробники під них підпадають, адже ці критерії є нелогічними і протирічать один одному. Зокрема, йдеться про різні коди товару на вході й на виході, про які вже говорилося раніше.
«Коли дані відхиляються системою без жодних пояснень, бухгалтери на підприємствах по кілька разів змушені надсилати нові дані в податкову службу, витрачаючи масу часу. Адже щоб розблокувати тільки 1 накладну, потрібні скан-копії величезного переліку документів, завірених керівництвом, які за обсягом навіть перевищують допустимі, що пропускає система (що вже саме по собі є нонсенсом!). А у великих підприємств на день може подаватися більше 500 (!) податкових накладних. І всі вони можуть бути заблоковані за одними й тими ж критеріям. А пакет документів для розблокування потрібно надсилати на кожному окремо(!). Виходить, що підприємство замість того, щоб займатися власне виробництвом, розвивати бізнес і економіку, створювати робочі місця, займається лише тим, що безліч разів повторно надсилає документи в податкову. З технічних причин система часто не приймає документи для розблокування. На розгляді вони можуть перебувати більше 24 годин. Причому, розблоковані накладні можуть нічим не відрізнятися від раніше зареєстрованих. Тобто, одна і та ж накладна сьогодні може пройти, а завтра бути заблокованою».
Наступним кроком для підприємця є оскарження рішення податкової, але через велику кількість скарг податкова не встигає їх розглянути і просто відмовляє. Таким чином, можна констатувати, що даний механізм НЕ ПРАЦЮЄ.
Юридичну оцінку ситуації надав керуючий партнер адвокатського об’єднання Сергій Федак. Він відзначив, що метою упровадження автоматичної системи на перший погляд були добрі наміри: не дати працювати тіньовому бізнесу, і навпаки, дати зелене світло доброчесному. «Але правильна в цілому ідея, на жаль, в процесі реалізації призвела до інших наслідків, ніж планувалися при її запровадженні. Тобто, система створила велику проблему саме для виробників, в яких вхідні й вихідні коди не співпадають. Блокування податкових накладних виробників призводить не лише до масової відмови покупців у прийнятті продукції, але й до накладення контрагентами штрафних санкцій на виробників за нереєстрацію податкових накладних».
Спікер відзначив, що незважаючи на подання платниками податків додаткових документів, що підтверджують реальність здійснюваних операцій, органами фіскальної служби масово здійснюється відмова в реєстрації податкових накладних з формулюванням «Надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування» без чіткого зазначення конкретних підстав для таких дій.
Такі дії призвели до масового оскарження платниками податків рішень органів ДФС про відмову в реєстрації податкових накладних.
Під час розгляду численних судових спорів виявляються факти того, що органи ДФС не можуть надати жодні фактичні обґрунтування прийнятих рішень, а посилаються на те, що відмова в реєстрації податкових накладних формується автоматизованою системою самостійно без участі людського фактору
«При цьому слід зазначити, що процедура оскарження рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не лише складна, але й дорога. По-перше, скаргу потрібно подати протягом 10 днів. Уявімо, що підприємство, в якому заблокували 500 накладних, повинна за 10 днів подати 500 скарг (з необхідною купою документів). По друге, якщо в скарзі відмовлено, підприємці змушені подавати до суду. А щоб розблокувати 1 накладну в судовому порядку, потрібно заплатити судовий збір 3200 грн. Тобто, за 500 заблокованих накладних виходить уже 160 тис. грн тільки судового збору, яке підприємство платить у бюджет, і невідомо, коли воно отримає рішення. Буває, перше засідання призначають аж через 4 місяці після подання».
Науковий консультант АТУ, канд. юридичних наук Яна Салміна розповіла про шляхи вирішення проблеми, якими їх бачать фахівці АТУ.
Спікер зазначила, що наразі в парламенті вже зареєстровано 2 законопроекти з офіційною метою вирішити проблему блокування податкових накладних – реєстр. №7240 від 27 жовтня 2010 року, внесений Кабінетом Міністрів України, та № 7115 від 15 вересня 2017 року, народними депутатами України. Однак, жоден із законопроектів ще не розглянутий на сесії Верховної Ради України.
Але жоден із них комплексно не вирішує проблему необґрунтованого блокування податкових накладних бізнесу. Законопроекти виправляють лише окремі недоліки Єдиного реєстру податкових накладних. В окремих ситуаціях законопроекти навіть можуть ще більше погіршити ставище виробників.
«Критерії оцінки ступеня ризиків, за якими блокуються усі підряд податкові накладні, треба переглядати, - відзначила Яна Салміна. - Вони виписані не продумано, в результаті цього доброчесні підприємства в автоматичному режимі потрапляють під блокування, несуть збитки, втрачають репутацію та працюють на ксерокс. В ідеалі наказ Міністерства фінансів України №567 від 13 червня 2017 року «Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків», за якими блокуються усі податкові накладні, мав би бути скасований. Тобто, про виробників сьогодні ніхто не подумав. Загальні правила перевірки податкових накладних не можуть бути застосовані до підприємств-виробників. Для таких підприємств має бути розроблений інший окремий порядок. Інакше українське виробництво просто знищиться».
У зв’язку із цим фахівці АТУ підготували цілу низку змін до проекту Закону «Про внесення змін до підрозділу 2 розділуXX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних» № 7115 від 15.09.2017 р. , які вони пропонують для затвердження.
Офіційне звернення про проблему та скасування наказу Мінфіну, АТУ вже надіслала до Голови Верховної Ради України Парубія А.В., Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б., Першого віце-прем’єр-міністра України-Міністра економічного розвитку і торгівлі України Кубіва С.І., Міністра фінансів України Данилюка О.О., В.о. Голови Державної фіскальної служби України Продана М.В.
Також офіційне звернення і свої пропозиції щодо удосконалення системи реєстрації податкових накладних АТУ направила до комітетів Верховної Ради України, на яких запланований розгляд законопроектів (з питань аграрної політики, податкової та митної політики, бюджету).
Насамкінець Ірина Паламар зазначила, що робота АТУ у напрямку боротьби з недосконалістю системи реєстрації податкових накладних не буде вичерпана лише даною прес-конференцією. Фахівці АТУ й надалі апелюватимуть до влади, виступатимуть на засіданнях в Міністерстві фінансів, а також братимуть участь у мітингах виробників, які вимагають удосконалення податкового законодавства, поки влада не дослухається до доброчесного бізнесу.