Аграрії Донецької та Луганської областей, поля яких прилеглі до зони проведення бойових дій, скаржаться на байдужість влади до вирішення проблем, через які працювати в і без того вкрай складних умовах стає практично неможливо. Зокрема, в останні кілька місяців перед сільгоспвиробниками особливо гостро постало питання щодо неможливості відвантаження продукції з елеваторів через відсутність рухомого складу і локомотивів.
Про це свідчать результати опитування, проведеного серед членів Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР), які здійснюють свою діяльність у східних областях України.
«Земельні масиви, які ми обробляємо, межують безпосередньо із зоною проведення бойових дій. Працювати там не тільки важко, але й небезпечно для життя. Але крім ворогів зовнішніх, заважають працювати й вороги внутрішні. Так, в останні кілька місяців «Укрзалізниця» фактично блокує подачу вагонів-зерновозів на станції «Очеретино» і «Фенольна», де розташовані наші елеватори. Це призвело до того, що вантажити або продавати врожай стає практично неможливо», - скаржиться генеральний директор ТОВ «Бета-Агро-Інвест» (Донецька обл.) Віталій Гненний.
За словами аграрія, ряд операторів ринку вже відмовились співпрацювати з підприємством на даних станціях та відвантажувати зерно з елеваторів. Тому господарство не має змоги поставити продукцію покупцю. При цьому, за словами Гненного, звернення до керівництва «Укрзалізниці» не приносять бажаного результату – чиновники ігнорують проблеми сільгоспвиробників.
«Виходить, що зерно у нас на елеваторі не купують, самостійно ми теж не можемо його постачати. Виростили хліб, а він нікому не потрібен. Звертатися до чиновників «Укрзалізниці» - марно, нам натякають бути тихішими, аби не було ще гірше. А ще гірше – це як? Наша робота блокується! А ми сіємо, вносимо добрива, платимо нашим пайовикам, сплачуємо податки», - додав Гненний.
Не краща ситуація склалась на автомобільних шляхах, стверджує керівник СФГ «Мирослава» (Луганська обл.) Ігор Литвин.
«На дорогах повний колапс, ніхто не проводив ремонтних робіт вже більше чотирьох років. У Сватівському районі дороги вже взагалі немає як такої. Ми 22 км можемо їхати півтори години», - зазначив аграрій.
За його словами, через відсутність транспортних розв’язок, господарство постійно відчуває проблеми з постачанням палива. «Його або зовсім не привозять, або по дуже завищеній ціні», - сказав Литвин.
До того ж, сільгоспвиробники додають, що їм постійно доводиться стикатись зі складнощами, пов’язаними зі своїм небезпечним сусідством. Нерідким є явище, коли на полях аграрії знаходять снаряди, техніка вибухає на мінах. А тому аграрії закликають владу допомогти їм у цих складних умовах та хоча б не перешкоджати їх діяльності.
Нагадаємо, вітчизняні сільгоспвиробники з усіх областей скаржаться на логістичні проблеми, викликані нестачею локомотивів. Через постійні затримки в подачі вагонів аграрії нерідко зривають зовнішньоекономічні контракти. Однак навіть коли підприємства мають у розпорядженні приватний вагонний парк, вони все одно не встигають швидко відвантажити продукцію через низьку оборотність вагонів. А тому допуск приватної тяги на український ринок сприятиме збільшенню оборотності вагонів-зерновозів та безперебійному експорту аграрної продукції.
Прес-служба ВАР