Протягом 2019 року “Укрзалізниця” має намір підвищити тариф на вантажоперевезення до 23%, що може привести до подорожчання промислової продукції до 30%
Вже через кілька тижнів український бізнес може очікувати неприємний сюрприз. “Укрзалізниця” активно лобіює підвищення тарифів на вантажні перевезення. У компанії мотивують таку ініціативу підвищенням цін на товари і послуги, які вона закуповує. Як реалізація цієї ідеї може відбитися на бізнесі, з’ясовувало Delo.ua.
Пряма залежність
У середині лютого на сайті Міністерства інфраструктури був оприлюднений проект наказу цього відомства про індексацію коефіцієнтів, які застосовуються до тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом. Якщо цей документ буде прийнятий, то дані тарифи будуть підняті на 14,2%.
Саме на таку величину в минулому році, за даними Державної служби статистики, збільшилися ціни виробників промислової продукції. Тому Мінінфраструктури і “Укрзалізниця” (УЗ) взяли за основу для підвищення саме цей показник.
У пояснювальній записці до проекту наказу вказується, що з моменту останнього підвищення тарифів в 2017 році, ціни виробників промислової продукції збільшилися на 18,2%. А з урахуванням очікуваного їх підвищення в 2019 році подорожчання складе більше 30%.
Тому, як вважають в Мінінфраструктури, діючий рівень тарифів не забезпечує покриття витрат, а також надходження коштів, необхідних для утримання та часткового оновлення інфраструктури та рухомого складу.
Чиновники звертають увагу на особливо високий рівень зносу тягового рухомого складу. Зокрема, середній знос локомотивів становить 96,8%, в тому числі електровозів – 93,3%, магістральних тепловозів – 99,6%, маневрових тепловозів – 99,9%.
При цьому середній вік електровозів складає 40,6 року при нормативному віці 30 років, магістральних тепловозів – 30,7 року при нормативному віці 20 років, маневрових тепловозів – 35,8 року при нормативному віці 25 років.
За підрахунками відомства, якщо не підвищити тарифи, то загальна рентабельність УЗ за підсумками 2019 року становитиме -3,14%, а рентабельність перевезень складе всього лише + 3,2%. У міністерстві пояснюють можливу збиткову діяльність збільшенням собівартості перевезень за рахунок зростання витрат на оплату праці, матеріали, паливо, електроенергію, а також виконанням ремонтних робіт для забезпечення перевезень залізничним транспортом.
У міністерстві розраховують, що наказ набуде чинності, орієнтовно, в березні поточного року.
Очікується, що в результаті підвищення тарифів УЗ отримає додатковий дохід у розмірі понад 6,3 млрд гривень. Гроші від індексації тарифів будуть акумулюватися на спеціальному рахунку компанії для їх цільового використання.
Зокрема, додатковий дохід планується направити на реконструкцію і капітальний ремонт понад 400 км залізничних доріг (понад 2,6 млрд грн), модернізацію 78 локомотивів (понад 1,1 млрд грн), реконструкцію 110 комплектів стрілочних переводів (близько 0,2 млрд грн ), капітальний ремонт 13 одиниць тягового рухомого складу (близько 0,1 млрд грн), модернізацію різних активів, наприклад, контактної мережі, для забезпечення безпеки руху поїздів і підвищення їх швидкості (0,8 млрд грн) і так далі.
У компанії розраховують, що підвищення тарифів не сильно відіб’ється на цінах на продукцію, яку перевозить компанія. За розрахунками залізничного монополіста, подорожчання складе від 0,2% до 1,1%. Наприклад, тонна вугілля подорожчає тільки на 0,4%, а залізна руда – на 0,9%. Більше зростуть ціни тільки на щебінь і вапняк – 4,8% і 11% відповідно.
Бізнес проти
Запропоноване підвищення тарифів не єдине, яке може очікувати бізнес в цьому році. Раніше на сайті Міністерства інфраструктури були оприлюднені проекти нормативно-правових актів, якими пропонується запровадити механізм автоматичної індексації тарифів на залізничні перевезення вантажів в залежності від зміни цін виробників промислової продукції.
Якщо ці документи будуть прийняті, то автоматичний перерахунок буде проводитися в чотири етапи рівними частками протягом календарного року в залежності від індексу цін виробників промпродукції за попередній рік – 1 лютого, 1 травня, 1 серпня та 1 листопада.
Таким чином, підвищення тарифів на 14,2% може виявитися не останнім в 2019 році. Також може йти мова про щоквартальну автоматичну індексацію. За підрахунками Федерації металургів України, в сукупності 14,2% плюс щоквартальна індексація можуть привести до того, що в 2019 році тарифи на залізничні перевезення вантажів зростуть на 23%. Це призведе до збільшення витрат вантажовідправників на суму близько 11,7 млрд гривень в річному обчисленні.
В об’єднанні нагадують, що за останні кілька років УЗ вже кілька разів піднімала тарифи – на 15% в травні 2016 року і на 15% в листопаді 2017 року.
В результаті, за підрахунками Федерації металургів України, тільки за період з листопада 2017 року по грудень 2018 року залізничні витрати всіх вантажовласників в Україні зросли, як мінімум, на 12 млрд гривень. Це обумовлено як підвищенням тарифів, так і подорожчанням вагонів УЗ і приватних власників. Тільки в 2018 році вартість, наприклад, піввагонів “Укрзалізниця” була підвищена приблизно в 4 рази, що орієнтовно збільшило доходи держкомпанії на 4,3 млрд гривень. А це вже більше 7% з 14,2%, які хоче УЗ як компенсацію за 2018 рік, розповідають в цьому об’єднанні. Тому якщо говорити про компенсації зростання витрат “Укрзалізниця”, то мова може йти, наприклад, тільки про разове підвищення на 5-7%.Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк вважає, що приймати рішення про підвищення тарифів можна тільки на підставі глибокого аналізу рівня витрат клієнтів УЗ.
“Не дивлячись на те, що в 2018 році не було індексації тарифів, УЗ отримала додатковий дохід в розмірі понад чотири мільярди гривень за рахунок зростання цін на використання її вагонів. При цьому реальні витрати вантажовідправників збільшилися ще більше, оскільки подорожчала і оренда приватних вагонів. Тому останнє речення про підвищення тарифів має корелюватися з реальним підвищенням собівартості вантажоперевезень в УЗ, а не в прямій залежності від підвищення цін виробників промислової продукції “, – вважає він.
Є зауваження з боку бізнесу і щодо ідеї прив’язки підвищення тарифів до індексу цін виробників промислової продукції.
“Цей індикатор не відображає об’єктивну структуру витрат УЗ, оскільки як мінімум 50% витрат складає фонд оплати праці. Він не залежить від даного індексу. А індекс споживчих цін в 2018 році був набагато нижче, ніж індекс зростання промислових цін. Прив’язка вантажних залізничних тарифів до індексу цін виробників промислової продукції може призвести до зниження конкурентоспроможності більшості секторів економіки України на внутрішньому і світових ринках “, – упевнений голова ради Федерації металургів України Сергій Біленький.
Президент “Української зернової асоціації” Микола Горбачьов каже, що і аграрний бізнес не підтримує пропозиції про підвищення залізничних тарифів на перевезення вантажів, а також їх прив’язку до індексу цін виробників промпродукції.
“Ми за те, щоб тарифи були прогнозованими. А запропонована схема не дає розуміння реального підвищення тарифів. Не завжди трейдери купують зерно і відразу перевозять його в порт. Між купівлею та перевезенням може пройти багато місяців. Тому прив’язка до індексу виробників промпродукції не є ефективним способом прогнозування зміни тарифів “, – пояснює він.
У Федерації металургів України вважають, що подальше збільшення витрат на залізничні перевезення автоматично зменшить обсяг перевезень по залізниці на користь інших видів транспорту і, відповідно, обсяг доходів “Укрзалізниця”. А це, одночасно з глибокою збитковістю пасажирських перевезень, буде змушувати УЗ до подальшого постійного підвищення залізничних тарифів, вважають в об’єднанні.
Сергій Вовк зазначає, що бізнес розуміє, що УЗ відчуває нестачу грошей для модернізації парку вагонів і локомотивів.
“Але, в той же час, він хотів би бачити чітке розуміння того, як будуть витрачатися гроші від підвищення тарифів, – говорить він. – Бізнес погодиться на підвищення тарифів, якщо він побачить позитивні тенденції, наприклад, щодо поліпшення ситуації з оборотністю вагонів і швидкістю перевезень. тобто він не буде нести додаткові витрати через неефективну роботу УЗ. Тільки в такому випадку можна шукати компроміс. “
У той же час Микола Горбачов не бачить сенсу в підвищенні тарифів, оскільки УЗ, як він вважає, не направляє всі гроші від їх підвищення на інвестиції, зокрема, на закупівлю рухомого складу.
“За всі роки незалежності України “Укрзалізниця” чомусь не купила жодного вагона-зерновоза. Зернові перевезення займають всього лише 10% в обсязі вантажоперевезень цього монополіста. Але, разом з тим, ми даємо більше 40% валютної виручки для всієї країни. А УЗ не може задовольнити наші вимоги щодо поставок зерновозів і локомотивів, щоб вчасно перевозити зерно. Нас обслуговують за залишковим принципом. Ми нікому не потрібні, – зазначає Микола Горбачьов. – Тому я вважаю, що єдиним правильним способом визначити реальну вартість залізничних перевезень, є створення на цьому ринку конкуренції. Ми за те, щоб Верховна Рада прийняла закон про залізничний транспорт, який дозволить допуск на ринок приватних залізничних операторів. Тільки в цьому випадку визначиться реальна вартість сервісу з перевезення вантажів.
На думку Сергія Вовка, заявлене УЗ підвищення тарифів до 23% виглядає надмірним.
“На даний момент це виглядає як точка для початку дискусії. Зрозуміло, що остаточна цифра повинна корелюватися з детальним прорахунком потреб УЗ і економічними наслідками індексації для клієнтів компанії і економіки в цілому”, – підкреслив він.
https://delo.ua