Українська зернова асоціація вітає ініціативу АТ «Укрзалізниця» з впровадження механізму графікових відправлень. Така ініціатива передбачає перевезення зернових вантажів за узгодженим графіком руху – закольцовані регулярні відправлення елеватор – порт, де чітко дотримуються дата та година виїзду та прибуття «маршрута» з точки А в точку Б.
В результаті роботи такої ініціативи протягом кількох місяців – зерно до портів транспортується швидше щонайменше вдвічі, а обсяг перевезень суттєво зріс, що зумовило встановлення рекорду з перевезення зерна залізницею в жовтні – 3,8 млн т.
«Графікові нитки це часткове вирішення рекордних врожаїв зерна, які Україна встановлює щороку. Адже завдяки такому механізму, УЗ перевозить більше зерна в коротші терміни. Таким чином, зменшення витрат на перевезення, покращення оборотності вагонів та операційний ефект дозволяє виграти як перевізнику, так і зерновикам. Ба більше, експортер відтепер впевнений, що зерно відправиться і буде в чіткі терміни доставлено в порт. Завдяки цьому можемо значно ефективніше планувати роботу із флотом та забезпечувати термінал необхідним вантажем. Все це створює прогнозованість та чітке планування перевезення, ефективне та раціональне використання можливостей залізниці, що надзвичайно важливо для зернового ринку», – підкреслив Президент УЗА Микола Горбачьов.
Він також додав, що як будь-яка пілотна ініціатива, має свої недоліки на початкових етапах. Так з метою збільшення прогнозованості, УЗА запропонувала планувати графікові нитки на 3 місяці з подальшими збільшенням горизонту планування до року.
В УЗА також наголошують, що варто переглянути механізм резервування коштів клієнтів АТ «Укрзалізниця» за введення заявок на перевезення зернових вантажів за узгодженим графіком руху (РРМП) та зняти зобов’язання з резервування коштів клієнтів АТ «Укрзалізниця» із наявним достатнім середньозваженим сальдо на особистому рахунку ЄТехПД, а також розглянути можливість резервування коштів через банківську гарантію. Адже сума резервування таких коштів часом сягає невиправдано великих розмірів. Наприклад, компанія, що планує подати від 30 заявок на перевезення вантажів, змушена заморозити на тривалий час на власному рахунку ЄТехПД щонайменше 3 млн грн. Беззаперечно, така ситуація гальмуватиме операційну діяльність компаній, через невиправдане утримання без руху великої кількості обігових коштів компаній на рахунках ЄТехПД, до яких тривалий час ні Укрзалізниця, ні клієнт не мають вільного доступу.
Крім того, В УЗА підкреслюють, що варто також переглянути тарифікацію графікових відправлень та забезпечити прозорість розподілу графікових ниток.
Також, на сьогодні, зазначають зерновики, здійснювати графікові відправлення готові не всі залізничні станції, відтак УЗА разом з УЗ відпрацьовує механізм збільшення кількості станцій, що здатні відправляти маршрути, з метою збільшення кількості аграріїв, які зможуть скористатись можливістю використання графікових ниток. Географічна справедливість розміщення маршрутних станцій підвищить ефективність перевезення зерна та забезпечить ритмічне рівномірне вивезення зерна з усіх регіонів країни. Разом з розвитком можливостей залізниці, варто відзначити важливість забезпечення закольцованності перевезення від поля до порту.
«УЗА стоїть на позиціях, що передбачають найбільш ефективну та раціональну роботу залізниці та завжди має свою позицію щодо логістичних питань. Так, ми активно відстоюємо питання функціонування малодіяльних станцій, обґрунтовуємо важливість не впровадження автоматичної індексації тарифів на залізничні перевезення, відстоюємо інтереси зерновиків в питанні договорів приєднання, пропагуємо впровадження приватної тяги та багато чого іншого. Таким чином, ми активно займаємось покращенням залізничної логістики зерна. Тим не менш, УЗА та УЗ є над чим спільно працювати і ми раді діалогу зерновиків та залізничників, що забезпечує розвиток зернової галузі, підвищує ефективність роботи залізниці та приносить додаткові надходження в бюджет країни», – підсумував Микола Горбачьов.