Українська зернова асоціація звернулася до Президента України з листом обурення через повне ігнорування керівництвом профільного комітету Верховної Ради та Мінінфраструктури заклику Президента України Володимира Зеленського – обговорити та врахувати правки бізнесу до законопроекту «Про внутрішній водний транспорт» перед голосуванням в другому читанні.
Всі учасники ринку річкових перевезень згодні, що є необхідність законодавчого регулювання галузі річкових перевезень та гармонізації національного законодавства з ЄС. Проте зареєстрований та розглянутий у першому читанні у ВР законопроект №1182-1-д «Про внутрішній водний транспорт» створює низку загроз та перешкод для розвитку річкового транспорту та створює дискримінаційні умови для українських судновласників.
УЗА підтримала тверду позицію Президента України в тому, що всі правки й зауваження до законопроєкту 1182-1-д «Про внутрішній водний транспорт» мають обговорюватися з представниками бізнесу, який працює в цій галузі, та профільним міністерством, як і позицію, щодо обговорення має бути залучено адміністрації трьох областей: Одеської, Херсонської, Миколаївської, а також представників бізнесу цього напрямку й обов’язково Віце-прем’єр-міністра України – Міністра з питань стратегічних галузей промисловості України та галузевого Міністра інфраструктури. Цей законопроект дійсно має бути погоджено з усіма сторонами, і потрібну зустріч і обговорення з бізнесом потрібно було провести до кінця серпня місяця, як закликав Президент.
На превеликий жаль, народні депутати профільного Комітету ВРУ з питань транспорту та інфраструктури, більшість якого складають депутати від партії «Слуга народу», та чиновники Мінінфраструктури продовжують умисно ігнорувати такий підхід і проводять наради тільки для «галочки» із «зручним» вузьким колом бізнес-спільноти.
Сьогодні близько 50% всіх вантажних перевезень річкою забезпечують зерновики, левову частку яких здійснюють компанії – члени УЗА. В областях, які мають вихід до річки Дніпро, в 2019 році вирощено 44 млн. т зернових. В той же час річкою транспортовано тільки 4,9 млн. т, хоча пропускна здатність річки сьогодні складає близько 30 млн. т на рік. Динаміка зростання врожаю та експорту вимагає розширення логістичної інфраструктури для перевезення зерна до портів.
Керівництво комітету та Мінінфраструктури повністю ігнорують інтереси представників зернового ринку, які забезпечують левову частку річкових перевезень зерна. УЗА неодноразово зверталася до уряду та депутатів, спрямовувала відповідні пропозиції щодо змін положень законопроекту у ВР. Законопроект мали допрацювати до другого читання разом із бізнес-спільнотою, але схоже, що нардепи з профільного комітету ВР не хочуть чути нічого від бізнес-середовища і щось змінювати заради країни, розвитку бізнесу та збереження податкових надходжень до бюджету України, і головне, забезпечення екологічної та національної безпеки.
Проігнорувавши вимогу Президента України, Комітет ВРУ з питань транспорту та інфраструктури без висновку Головного юридичного управління ВРУ та навіть без оприлюднення остаточної редакції порівняльної таблиці правок до другого читання, вже на 4 вересня ініціював включення до тижневого порядку денного сесій Верховної Ради України законопроєкт №1182-1-д.
Законопроєкт №1182-1-д в запропонованій редакції фактично знищить екологію річки, бо дозволить скидати до річок суднові стічні води на ходу. Ба більше, дозволить це робити нікому не підконтрольним іноземним, а точніше офшорним, суднам. Вони отримують фактично преференції на виконання внутрішніх перевезень, їм буде дозволено перетинати кордон, нібито, без вантажних операцій, однак в таких умовах вони можуть як поповнювати судові припаси, в тому числі заправлятися дизельним паливом не сплативши акцизів (українські компанії повинні платити акциз), так і брати на борт об’єкти військового та/або подвійного призначення. Цей законопроект узаконить самовільне проведення днопоглиблювальних робіт будь-якими суб’єктами без будь-яких екологічних дозволів. Створюються умови, коли «річковий порт» – визначений таким чином, що будь-який ФОП із одним екскаватором вже може називатися портом.
Проігнорувавши вимогу Президента України, депутати та чиновники Мінінфраструктури створюють загрози для екологічної та національної безпеки України, та можуть призвести до напруження у суспільстві. Положення законопроекту в запропонованій редакції негативно вплинуть на логістику та експорт зерна з України, які складають левову частку аграрного експорту країни. Аграрний експорт для України – це понад 40% валютних надходжень, запорука фінансової стабільності та наповнення бюджету країни. Ігнорувати інтереси представників аграрного сектору – це вкрай недалекоглядне рішення, яке матиме негативні наслідки для країни та влади загалом.