У травні 2021 року Верховна Рада проголосувала майже за всі законопроекти, що необхідні для відкриття ринку землі в Україні.
Тепер ніщо не має стати на заваді тому, щоб українці могли розпоряджатися власною землею. Та навколо ринку землі в Україні й досі шириться багато міфів.
Деякі експерти донині говорять про те, що достеменно не зрозуміло, як саме працюватиме ринок землі. А дехто вважає, що ухвалених законів недостатньо.
Факти ICTV розповідають, що передбачають ухвалені закони про український ринок сільськогосподарської землі та які в них є нюанси.
Основний законФактично закон про відкриття ринку землі, який народні депутати ухвалили у березні 2020 року, знімає низку заборон, що стосувалися більшості сільськогосподарських земель.
На жаль, ринок землі не відкриється з максимально лояльними умовами, але початок його функціонуванню без лімітів буде покладено.
Закон передбачає, що з 1 липня 2021 року до 1 січня 2024 року лише громадяни України зможуть продавати та купувати землі сільськогосподарського призначення. Звичайно, на це немає жодного примусу. Якщо власник землі хоче залишити її у себе або й надалі здавати в оренду – це його право.
За словами юриста Івана Лібермана, також важливо, що тепер у власності людей будуть і земельні надра.
"Все, що є під землею, буде фактично в користуванні того, хто орендуватиме або хто володітиме територіями земельних ділянок. Так визначає закон", – пояснює юрист.
Як і раніше, землю можна буде здавати в оренду, лиш із невеликими уточненнями, щоб орендарі не постраждали, якщо власник землі вирішить її продати.
Наприклад, дія договору оренди не припинятиметься, коли землю продають, якщо цього не передбачено контрактом між власником та орендарем. Крім того, орендар має першочергове право на купівлю земельної ділянки. У випадку відмови від пропозиції, власник може продати її кому забажає.
Водночас президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко не погоджується із тим, що першочергове право на купівлю землі матиме людина, яка взяла її в оренду. На його думку, так можна чинити, але за певних умов.
"У більшості випадків орендарі не дбають про збереження родючості землі, вирішення проблем громади на цій території тощо. Є окремі орендарі, які навпаки інвестують дуже багато, будують молочно-товарні ферми, садять фруктові сади… Таким людям потрібно віддавати перевагу"– говорить експерт.
Однак одним обмеженням на продаж українцям закон не вичерпується. Максимальний розмір сільськогосподарських угідь для однієї людини – 100 гектарів. Розрахування за них має бути безготівковим із підтвердженням легального джерела набуття коштів.
Таке рішення було ухвалено, щоб не допустити монополії на ринку та щоб він працював прозоро.
"Вони (колишні скликання Верховної Ради, – Ред.) утворили всередині країни фактично офшор площею понад 8 млн гектарів. Це сірий, тіньовий ринок, де землю легко купували, легко продавали, збирали врожай і заробляли мільйони без сплати жодних податків, офіційного працевлаштування й соціальних гарантій для людей" – заявив президент Володимир Зеленський.
Із 2024 року можливість купувати землю з’явиться і в юридичних осіб, яких зареєстрували за законами України, а їхніми учасниками є лише українці, територіальні громади або держава.
Ціна угідь також не може бути меншою за їхню оцінку Держгеокадастром (до 2030 року), хоча й формуватиметься за домовленістю між покупцем і продавцем.
Страшилки та відповідністьЗвичайно, у будь-яких ініціативах влади будуть нюанси, особливо коли йдеться про масштабні проекти. Тим не менш, влада доклала максимум зусиль для того, щоб запустити ринок землі якнайкраще.
"Законодавча база створена більш-менш достатня для того, щоб реалізувати стратегію з відкриття обігу землі в Україні. Не скажу, що вона ідеальна, але її можна доопрацьовувати. Створена основа для руху вперед.
На мій погляд, на 80% достатньо зроблено на законодавчому рівні для того, щоб рухатися вперед із вирішенням цих складних завдань" – висловлює думку Козаченко.
Але з наближенням відкриття ринку землі в Україні, дедалі частіше можна було почути “страшилки” про те, що українці почнуть лише біднішими або що землю відбиратимуть у громадян. Справді, в планах є санкції проти людей, які масово приватизували землю.
"Йдеться не про простих громадян, які скористалися правом безоплатної приватизації (землі, – Ред.) в рамках норм, встановлених земельним кодексом. Йдеться про людей, які, зловживаючи владою та посадовим становищем, скористалися правом безоплатної приватизації десятки разів. Це коли посадові особи, члени їхніх родин, земельні махінатори консолідували в своїх руках тисячі гектарів землі, використовуючи відповідні недоліки земельного законодавства" – пояснив в ефірі програми Свобода слова на ICTV міністр аграрної політики і продовольства Роман Лещенко.
ІЦ УАК за матеріалами fakty
agroconf.org