За підсумками першого півріччя 2021 року сума зафіксованих збитків від незбереження зерна на шляху прямування виросла порівняно з відповідним періодом торік в 4,5 рази і перевищила 4 млн грн. Про це, а також про варіанти вирішення проблеми йшлося під час спільної наради у вівторок, 14 вересня, у Києві.
В заході взяли участь керівники Головного управління воєнізованої охорони та Департаменту комерційного господарства АТ «Укрзалізниця», представники регіональних філій, зернотрейдерів та власників вагонів.
Як зазначалося під час наради, наразі зерно випереджає чорні метали (1,2 млн грн збитків від крадіжок за підсумками шести місяців 2021 року). Разом із тим, враховуючи значне зменшення крадіжок вугілля (з 23,5 млн грн до 10,7 млн грн в першому півріччі) зерно впевнено тримає друге місце.
Якщо тенденція так триватиме й надалі, то, за словами директора Департаменту комерційної роботи Укрзалізниці Івана Хор’якова, зерно невдовзі може вийти на перше місце.
Разом із сумами збитків збільшилась і кількість. Хоча є й певні позитивні для вантажовідправників моменти: 75% збитків залізниця нині сплачує в добровільному (претензійному) порядку, а не через суди.
Основна кількість крадіжок зерна припадає на регіональну філію «Одеська залізниця». За словами заступника начальника Головного управління воєнізованої охорони Укрзалізниці Вадима Яременка, на ряді станцій цієї філії напередодні пікових перевезень зернових встановлено цілодобове чергування. Проте учасники ринку під час наради нарікали на відсутність працівників охорони на місцях. Одні з найбільш проблемних станцій — Колосівка, Миколаїв та ін.
За інформацією ВОХР, нині є суттєві труднощі із доказовою базою при фіксації злочинів, адже не завжди вдається виявити, чиєї власності зерно. На це пролунала пропозиція напрацювати спільний алгоритм дій, аби проводити таку роботу якомога оперативніше.
Крім того, сторони дійшли згоди щодо необхідності подальшої спільної роботи між представниками ВОХР залізниці та приватними охоронними структурами щодо охорони вантажів.
Поглиблення потребує і співпраця з органами Національної поліції, адже майже половина переданих туди матеріалів щодо фактів крадіжок лишаються без відповіді або відхиляються.
Одним із дієвих засобів проти крадіжок, за інформацією фахівців комерційного департаменту УЗ, є модернізація вагонів зі встановленням захисту (скоб) на кришки люка. Такий засіб відпрацьований на рухомому складі власності філії «Центр транспортної логістики».
Крім того, представники воєнізованої охорони УЗ зазначили, що готові приймати технічну допомогу від колег по перевізному процесу. Наразі, за їхніми словами, державній компанії бракує коштів на огородження територій станцій, освітлення та відеоспостереження.
Під час зустрічі лунали й інші пропозиції. Зокрема, зробити зерно номенклатурним вантажем, аби зобов’язати ВОХР супроводжувати його. Втім, не факт, що за нинішнього кадрового голоду у службі це вдасться реалізувати ефективно. Натомість можна отримати подорожчання перевезень.
Крім того, прозвучала пропозиція щодо більш широкого використання показань вагових комплексів у пунктах навантаження та вивантаження для фіксації крадіжок.
Фото — Facebook. https://www.railinsider.com.ua