Аграрний тиждень. Україна
» » Тендери в колеса: чому УЗ проводить неефективні закупівлі
» » Тендери в колеса: чому УЗ проводить неефективні закупівлі

    Тендери в колеса: чому УЗ проводить неефективні закупівлі






    Що потрібно зробити, щоб покращити результат, та як позбутися тендерних тролів

    ВІТАЛІЙ ЦВІГУН, директор Центру забезпечення виробництва ПАО «Укрзалізниця»

    Тендери «Укрзалізниці» – одна з найскандальніших тем у ЗМІ. Підприємство постійно звинувачують як у закупівлі за завищеною ціною, так і в саботажі роботи залізниці – немає палива або відсутні деталі на вагоноремонтних заводах. Тендери часто переносяться, блокуються і скасовуються. Хто винен та що робити, розповів Віталій Цвігун, директор Центру забезпечення виробництва ПАО «Укрзалізниця» на міжнародній конференції «Вагонобудування і ремонт рухомого складу», яка відбулася у Києві 24 жовтня. Mind записав найбільш суттєві проблеми та найцікавіші варіанти їхнього розв’язання. 

    Про кількість пропозицій. У 2017 році «Укрзалізниця» провела 819 тендерних процедур. З яких 10% – наразі на стадії подання пропозицій, 7,4% – на стадії кваліфікації (отримують документи від кандидатів. – Mind), 2,7% – на пре-кваліфікації (перевірка учасника на відповідність. – Mind). Ще по 5,5% тендерні пропозиції вже розглянуті, 33% – успішно завершені, 38,5% – завершені неуспішно, а 2,3% – відмінені.

    Про скарги. Цього року лише на тендери з придбання деталей до вантажних транспортних засобів надійшло близько 300 скарг до Антимонопольного комітету України (АМКУ). Це дуже багато. З них задоволено лише 32%, інші або розглядаються, або призупинені, або залишаються без розгляду. Кожна скарга в середньому зупиняє проведення тендерної процедури на місяць. Є випадки, коли скарга накладається на скаргу, і тоді розгляд питання затягується на невизначений час. Приклад – минулорічна історія з формульною закупівлею палива УЗ – тендер тривав п’ять місяців і в підсумку все одно був скасований.

    Чому це відбувається? Часто – через незнання механізмів участі в тендері. «Укрзалізниця» – велика компанія, яка проводить величезну кількість закупівель. У кожному випадку є свої нюанси. Але отримати кваліфіковане пояснення немає де. До появи системи ProZorro замовники та учасники тендерної процедури отримували роз’яснення від Мінекономрозвитку (МЕРТ), зараз отримують відповіді через сайт ProZorro. Але ця відповідь не узгоджена з юридичним департаментом МЕРТ. Через це виникають непорозуміння. На підготовку нових документів потрібен час, а система онлайн-закупівель не передбачає можливості для дозавантаження документів або виправлень.

    Які ще є причини? В Україні не розроблена єдина система установлення очікуваної вартості роботи, товару, послуги. Та й, згідно із законом, для проведення тендеру замовнику не потрібно називати очікувану вартість, але система ProZorro цього вимагає – інакше неможливо оголосити процедуру закупівлі. А учасник не має можливості запропонувати товар за вищою ціною, ніж вже вказана замовником.

    До того ж ціни на ринку надто швидко змінюються, і вже були випадки, коли ми не могли знайти товар за ціною, яку зазначили лише два тижня тому. Товар подорожчав. Жодна міжнародна фінансова організація у своїх тендерах не зазначає якусь стартову ціну товару або послуги. Нам теж це не потрібно.

    Про співпрацю з АМКУ та фірми-прокладки. Фірми-прокладки, які блокують тендери, – відома проблема. І, на жаль, Антимонопольний комітет вже давно перетворився на інструмент впливу на замовників та учасників тендеру – він допомагає фірмам-прокладкам «працювати». Вартість подачі скарги у АМКУ (це офіційні тарифи) на тендер із закупівлі товарів та послуг – 5000 грн, для робіт це 15 000 грн. Невеликі гроші для тих, хто «заробляє» на блокуванні тендерів. Лише за 5000 грн (або й за 15 000 грн) можна зупинити тендер на місяць, а якщо поскаржитися декілька разів поспіль – то й зірвати його.

    Чого хоче «Укрзалізниця» від ProZorro? Наполягаємо на скасуванні установлення очікуваної вартості товару. Також у системі ProZorro слід передбачити можливість для учасників тендеру дозавантажити документи, якщо така потреба буде. На це можна відвести 48 годин – достатньо, щоб встигнути. Система онлайн-закупівель має передбачити можливість проведення закупівлі не лише у гривні, а й в іншій валюті – доларах або євро – це повинен визначити МЕРТ. У нас неодноразово були випадки, коли закуповували товар, що виробляють за кордоном, у гривні, а на момент підписання договору його вартість – через ріст курсу валюти – була вищою, ніж пропонували інші учасники.

    Чого УЗ очікує від МЕРТ? У законі «Про публічні закупівлі» є стаття про рамкові угоди. У теорії вона працює так: визначається пул виробників, а з ними проводяться мікротендери за спрощеною процедурою. Це б полегшило роботу багатьох компаній. Але, на жаль, МЕРТ поки що не впровадив цю процедуру.

    На що чекає «Укрзалізниця» від АМКУ? Пропонуємо значно підняти вартість подавання скарги. Її розмір має бути не меншим, ніж 0,5% від суми, зазначеної у тендері. Крім того, пропонуємо Антимонопольному комітету скоротити терміни розгляду скарг – з місяця до 7–10 днів. Якщо все це буде зроблено – ми побачимо, як з ринку тікають тендерні тролі, що блокують наші закупівлі.

    https://mind.ua





    Схожі новини
  • «Укрзалізниця» в наступному році направить на капітальні інвестиції 13-16 млрд гривень
  • «Укрзалізниця» та DHL розвиватимуть вантажні перевезення з Китаю до Європи
  • «Укрзалізниця» може отримати від ЄБРР кредит на суму €150
  • Укрзалізниця оприлюднила консолідовану фінансову звітність за 2019 рік
  • Побудовано 70 нових та відремонтовано майже 5,8 тис. вантажних вагонів

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Тендери в колеса: чому УЗ проводить неефективні закупівлі






Що потрібно зробити, щоб покращити результат, та як позбутися тендерних тролів

ВІТАЛІЙ ЦВІГУН, директор Центру забезпечення виробництва ПАО «Укрзалізниця»

Тендери «Укрзалізниці» – одна з найскандальніших тем у ЗМІ. Підприємство постійно звинувачують як у закупівлі за завищеною ціною, так і в саботажі роботи залізниці – немає палива або відсутні деталі на вагоноремонтних заводах. Тендери часто переносяться, блокуються і скасовуються. Хто винен та що робити, розповів Віталій Цвігун, директор Центру забезпечення виробництва ПАО «Укрзалізниця» на міжнародній конференції «Вагонобудування і ремонт рухомого складу», яка відбулася у Києві 24 жовтня. Mind записав найбільш суттєві проблеми та найцікавіші варіанти їхнього розв’язання. 

Про кількість пропозицій. У 2017 році «Укрзалізниця» провела 819 тендерних процедур. З яких 10% – наразі на стадії подання пропозицій, 7,4% – на стадії кваліфікації (отримують документи від кандидатів. – Mind), 2,7% – на пре-кваліфікації (перевірка учасника на відповідність. – Mind). Ще по 5,5% тендерні пропозиції вже розглянуті, 33% – успішно завершені, 38,5% – завершені неуспішно, а 2,3% – відмінені.

Про скарги. Цього року лише на тендери з придбання деталей до вантажних транспортних засобів надійшло близько 300 скарг до Антимонопольного комітету України (АМКУ). Це дуже багато. З них задоволено лише 32%, інші або розглядаються, або призупинені, або залишаються без розгляду. Кожна скарга в середньому зупиняє проведення тендерної процедури на місяць. Є випадки, коли скарга накладається на скаргу, і тоді розгляд питання затягується на невизначений час. Приклад – минулорічна історія з формульною закупівлею палива УЗ – тендер тривав п’ять місяців і в підсумку все одно був скасований.

Чому це відбувається? Часто – через незнання механізмів участі в тендері. «Укрзалізниця» – велика компанія, яка проводить величезну кількість закупівель. У кожному випадку є свої нюанси. Але отримати кваліфіковане пояснення немає де. До появи системи ProZorro замовники та учасники тендерної процедури отримували роз’яснення від Мінекономрозвитку (МЕРТ), зараз отримують відповіді через сайт ProZorro. Але ця відповідь не узгоджена з юридичним департаментом МЕРТ. Через це виникають непорозуміння. На підготовку нових документів потрібен час, а система онлайн-закупівель не передбачає можливості для дозавантаження документів або виправлень.

Які ще є причини? В Україні не розроблена єдина система установлення очікуваної вартості роботи, товару, послуги. Та й, згідно із законом, для проведення тендеру замовнику не потрібно називати очікувану вартість, але система ProZorro цього вимагає – інакше неможливо оголосити процедуру закупівлі. А учасник не має можливості запропонувати товар за вищою ціною, ніж вже вказана замовником.

До того ж ціни на ринку надто швидко змінюються, і вже були випадки, коли ми не могли знайти товар за ціною, яку зазначили лише два тижня тому. Товар подорожчав. Жодна міжнародна фінансова організація у своїх тендерах не зазначає якусь стартову ціну товару або послуги. Нам теж це не потрібно.

Про співпрацю з АМКУ та фірми-прокладки. Фірми-прокладки, які блокують тендери, – відома проблема. І, на жаль, Антимонопольний комітет вже давно перетворився на інструмент впливу на замовників та учасників тендеру – він допомагає фірмам-прокладкам «працювати». Вартість подачі скарги у АМКУ (це офіційні тарифи) на тендер із закупівлі товарів та послуг – 5000 грн, для робіт це 15 000 грн. Невеликі гроші для тих, хто «заробляє» на блокуванні тендерів. Лише за 5000 грн (або й за 15 000 грн) можна зупинити тендер на місяць, а якщо поскаржитися декілька разів поспіль – то й зірвати його.

Чого хоче «Укрзалізниця» від ProZorro? Наполягаємо на скасуванні установлення очікуваної вартості товару. Також у системі ProZorro слід передбачити можливість для учасників тендеру дозавантажити документи, якщо така потреба буде. На це можна відвести 48 годин – достатньо, щоб встигнути. Система онлайн-закупівель має передбачити можливість проведення закупівлі не лише у гривні, а й в іншій валюті – доларах або євро – це повинен визначити МЕРТ. У нас неодноразово були випадки, коли закуповували товар, що виробляють за кордоном, у гривні, а на момент підписання договору його вартість – через ріст курсу валюти – була вищою, ніж пропонували інші учасники.

Чого УЗ очікує від МЕРТ? У законі «Про публічні закупівлі» є стаття про рамкові угоди. У теорії вона працює так: визначається пул виробників, а з ними проводяться мікротендери за спрощеною процедурою. Це б полегшило роботу багатьох компаній. Але, на жаль, МЕРТ поки що не впровадив цю процедуру.

На що чекає «Укрзалізниця» від АМКУ? Пропонуємо значно підняти вартість подавання скарги. Її розмір має бути не меншим, ніж 0,5% від суми, зазначеної у тендері. Крім того, пропонуємо Антимонопольному комітету скоротити терміни розгляду скарг – з місяця до 7–10 днів. Якщо все це буде зроблено – ми побачимо, як з ринку тікають тендерні тролі, що блокують наші закупівлі.

https://mind.ua





Схожі новини
  • «Укрзалізниця» в наступному році направить на капітальні інвестиції 13-16 млрд гривень
  • «Укрзалізниця» та DHL розвиватимуть вантажні перевезення з Китаю до Європи
  • «Укрзалізниця» може отримати від ЄБРР кредит на суму €150
  • Укрзалізниця оприлюднила консолідовану фінансову звітність за 2019 рік
  • Побудовано 70 нових та відремонтовано майже 5,8 тис. вантажних вагонів

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.