Ситуація на ринку вершкового масла Європейського Союзу нині дещо нагадує 2017-2018 рр., коли Україні вдалося наростити експорт цієї продукції до ЄС, це може повторитися за низки умов. Про це заявив аналітик молочного ринку "Інфагро» Максим Фастєєв на своїй сторінці у Facebook.
Він зазначив, що інфляція охопила молочний ринок ЄС: зниження виробництва сирого молока в другій половині 2021 р. і низькі запаси біржових молочних товарів призвели до швидкого подорожчання сировини на споті. Ціни на молоко і ключові торгові товари в Європі — сири, сухе молоко, вершкове масло, наразі досягають або вже досягли максимумів останньої декади.
Експерт нагадав, що у 2017-2018 рр. вартість масла в ЄС злетіла до рекордних позначок (по сухому молоку ситуація тоді відрізнялась із-за світового надлишку запасів), а Україна скористалася можливістю і за два роки проекспортувала в країни ЄС 7 тис. т товару в рамках квот FTA Україна-ЄС.
Фастєєв зазначив, що високі світові ціни на вершкове масло тоді спричинили рекордні експортні обсяги українського товару (близько 30 тис. т щороку). Потім ситуація кардинально змінилась: ріст купівельної спроможності, тобто збільшення попиту в Україні, збігся зі зниженням пропозиції сировини під виробництво товарів, в тому числі вершкового масла.
«В той же час вартість товару в ЄС поступово знижувалась, а тому торгівельний баланс також зазнав суттєвих змін. В 2019 році український експорт вершкового масла почав зменшуватись, натомість з«явився імпорт, а в 2020 обсяги продажу і надходження повністю співпали. Цікаво, що майже весь імпорт в минулому році прийшовся на країни ЄС», — додав експерт.
В поточному році балансова ситуація, на його думку, не змінилась. За 9 місяців обсяги експорту масла дорівнюють обсягам імпорту, але є відмінності в географії — великі обсяги були завезені в Україну з Білорусі. Цьому сприяла ціна. У той же час, імпорт масла з ЄС у цей період мав спекулятивний характер (не в негативному сенсі, а в торгівельній термінології).
»Існуюча мережа торгових каналів дозволяє купувати дешевшу продукцію в ЄС і РБ і продавати, наприклад, в країни Кавказу і Середньої Азії. А при зміні тренду, як зараз, — можна знову реалізовувати товари в ЄС. Це абсолютно нормально, дозволяє заробляти трейдерам/експортерам/імпортерам і водночас сприяє вирівнюванню цінових коливань на ринку.
Тому так, Україна в найближчі місяці може знову почати продавати масло до ЄС. Але за певних умов: європейські ціни мають й надалі зростати (поки так і є, але тренд може змінитися ближче до Різдва), а українським виробникам треба мати зайві обсяги сировини для випуску масла (зазвичай така ситуація складається в період новорічних свят)», — підсумував Максим Фастєєв.
ІЦ УАК за матеріалами agroportal
agroconf.org