За даними Державної митної служби України, у 2021 році вартість експорту насіння та плодів олійних культур склала 2,4 млрд дол. США. Це на 33 % більше, ніж 2020 року, зазначив старший науковий співробітник відділу економіки аграрного виробництва та міжнародної інтеграції Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», д.е.н. Богдан Духницький.
Обсяги поставок продукції цієї групи на зовнішні ринки знизились на 11 % – до 3,9 млн т. Експорт ріпаку у кількісному виразі збільшився – з 2,4 млн т у 2020 році до 2,7 млн т у 2021 році. А закордонні продажі соєвих бобів знову знизились – на 0,7 млн т – до показника в 1,1 млн т, поінформував науковець.
За його словами, основними покупцями українських олійних культур та олії у 2021 році, як і в попередні роки, є країни Азії та Європи.
Характерною рисою 2021 року стало закріплення позицій Європейського Союзу серед ринків збуту плодів і насіння вітчизняних олійних культур. Торік країни цього регіону закупили понад 2/3 від вартісних обсягів поставок всіх олійних культур з України.
Лідируючу позицію серед імпортерів українських олійних культур четвертий рік поспіль утримує Німеччина, яка закупила майже чверть – 23,9% – українського експорту цього виду агропродукції. Друге місце із часткою у 9,5 % виборола Бельгія, витіснивши з нього Туреччину (7,7 %), яка опустилася на п’яте місце. На одну сходинку піднялись Нідерланди (8,1 %), які розділили третє місце з Пакистаном (8,1 %), який рік тому не входив до цього рейтингу. За ними йдуть Франція (6,9 %), Велика Британія (6,7 %) та Білорусь (6,2 %).
Сумарно ці вісім країн забезпечили Україні понад 77 % експортних доходів від усіх закордонних поставок олійних.
У 2021 році зменшення обсягів експортних поставок фіксувалось по соєвій олії – 241 тис. т, а по ріпаковій олії відбулось зростання – 166 тис. т.
У групі жирів та олій визначальним товаром для експортних ринків залишається соняшникова олія вітчизняного виробництва. У 2021 році її експорт з України становив 5,1 млн т, на 26 % менше за рекордний обсяг 2020 року у 6,9 млн т. Доходи від продажу соняшникової олії склали 6,4 млрд дол. США, що на 21 % більше, ніж у попередній рік.
За його словами, 2021 року найбільший попит на українську олію традиційно спостерігався з боку Індії (27,4 %). Значні частки зарубіжних поставок цього виду агропродукції до Китаю (14,0 %) та Нідерландів (10,8 %). Решта важливих країн – імпортерів вітчизняної олії помітно їм поступилися: Іспанія (6,7 %), Польща (5,6 %), Італія (4,7 %) та Ірак (4,5 %). Сукупно ці країни акумулюють близько 74 % вартісних поставок української олії на зовнішні ринки, підсумував Богдан Духницький.
ІЦ УАК за матеріалами ННЦ "ІАЕ"
agroconf.org