Сьогодні 80% молочної продукції реалізується на внутрішньому ринку, з яких 60-70% продається через ритейл.
Коли почалася війна, виробники молочної продукції мали переваги: імпорту практично не було, тож торговельні мережі залишилися без товару і погоджувалися певний час працювати з постачальниками харчових продуктів на прийнятних умовах. Але потім ритейл знову зайняв позицію монополіста.
Як результат: переробники не мають обігових коштів. Дебіторська заборгованість виробників молочної продукції складає 5 млрд грн, а протермінована заборгованість — це 30-50% від цієї суми, слугує безкоштовним ресурсом, який відстоює ритейл. 5 млрд грн від молочників і сотні мільярдів, які тримає ритейл у своєму обороті від інших постачальників.
Постачальники продуктів харчування продовжують виборювати право отримувати від ритейлу своєчасні виплати за поставлений товар.
Питання врегулювання взаємовідносин виробників харчової продукції з торговельними мережами залишається гострим. Вчергове Спілка молочних підприємств України піднімала це питання під час конференції Молочний бізнес-2022. Адже пройшло понад рік з реєстрації кількох законопроектів, покликаних сприяти розв'язанню проблеми затримки платежів мережами та інших питань, пов’язаних з торгівлею продуктами. Місяці обговорень та дискусій на рівні комітетів ВР з участю зацікавлених сторін не дали ніякого практичного результату.
Ніякі Меморандуми не допоможуть розв'язати проблему. Рух України в Європу не зупинити. Але для цього ми маємо виконати своє “домашнє завдання”. Саме тому для ефективного врегулювання відносин виробників з мережами потрібен повноцінний закон, що відповідав би Директиві Європарламенту і Єврокомісії №2019/633.
І на цьому СМПУ буде продовжувати наполягати.
Також з діяльності СМПУ:
Вадим Чагаровський розповів про три етапи розвитку молочної галузі;
СМПУ: Програму «ШКІЛЬНЕ МОЛОКО» потрібно готувати до запуску вже зараз.
Зазначимо, що Українська аграрна конфедерація також підтримує прийняття закону про торгівлю.
ІЦ УАК за матеріалами СМПУ
agroconf.org