Мінагрополітики заявило, що за першу половину січня середній тоннаж відправок української агропродукції на одному судні в рамках роботи “зернової ініціативи” перевищив попередні показники. Якщо восени ця цифра варіювалася від 22 до 30 тис. тонн, то в січні вона збільшилася до 36 тис. тонн. Попри це, кількість виходів суден з українських портів у січні зменшилася до 2,7 на добу, що набагато менше того, що може Україна і потребує світ. А також це найнижчий показник від початку функціонування «зернового коридору». Найбільша кількість була зафіксована у вересні, тоді показник відправок коливався на рівні 5,9 суден за добу. Нинішня низька активність пояснюється поганими погодними умовами, але здебільшого затримками перевірок кораблів у Босфорі.
Статистика відправок української агропродукції за 18 днів нового року така: з портів відбуло 1,78 млн тонн вантажу, його відправлено на 48 суднах. Зокрема, пшениці поїхало 326 тис. тонн, кукурудзи — 1 млн тонн. Агропродукція направляється до країн Азії, Африки та Європи.
Загалом із початку роботи «зернової ініціативи» з України відбуло 659 суден із вантажем у 17,8 млн тонн. Із Чорноморського порту було відправлено 274 суден із 6,9 млн тонн с/г продукції, з Одеського — 205, вантаж становив 4,8 млн тонн, із Південного порту поїхало 179 суден, на борту яких було 6 млн тонн.
У грудні було відправлено 3,7 млн тонн української агропродукції, її повезли 106 суден. Це майже так само, як у вересні, але дещо менше, ніж у жовтні: тоді з України відбуло понад 4 млн тонн с/г зернових, зернобобових, олійних та продуктів їх переробки.
Загальний тоннаж відправленої пшениці становить 5 млн тонн, кукурудзи — 8 млн тонн. Також серед лідерів с/г культур за поставками є шроти — 1,3 млн тонн, олія соняшникова — 1 млн тонн та насіння ріпаку — 1 млн тонн.
Частка поставок пшениці до африканських країн сягає 1,1 млн тонн, обсяги поставок усіх агрокультур в ці країни становить 2,24 млн тонн. Всього до Африки з українських портів відбуло 92 судна.
В АМПУ додали, що через дії росіян світ щомісяця недоотримує мільйони тонн продовольства.
За умови повноцінного функціонування коридору обсяги українського експорту на світові ринки мали становити 25-29 мільйонів тонн. Так, з жовтня українські порти змушені працювати на половину своєї потужності, зменшився обсяг флоту на вхід до портів під завантаження, зменшився обсяг експорту на 3 млн тонн щомісяця.
Головна причина – цілеспрямований саботаж російською стороною інспекцій суден в Босфорі, що призводить до стабільно великої черги з понад 100 суден.
«Починаючи з жовтня 2022 року делегація росіі в Спільному координаційному центрі (СКЦ) почала штучно гальмувати процес інспекції суден. По-перше, як тільки обсяг експорту почав зростати російська сторона скоротила кількість інспекційних команд з 5 до 3 без будь-якого пояснення. По-друге, штучно збільшують час на проведення самих інспекцій через перевірку показників роботи суден, які не регламентовані документами СКЦ та не мають жодного відношення до зернової угоди. Так на перевірку одного судна йде від 4 годин, а в день відбувається 5-7 перевірок при мінімально необхідних 16-18. Непоодинокі випадки коли росіяни просто відмовляються працювати з вигаданих причин, коли всі інші сторони в СКЦ підтверджують умови для продовження інспекції.
Проблема вирішується збільшенням інспекційних груп та кількістю інспекцій в день. В АМПУ зазначають, що неодноразово звертались до наших партнерів по угоді, і вони готові до цього. В листопаді, коли в Босфорі очікували понад 200 суден, ООН та Туреччина самостійно провели за два дні 86 інспекцій та довели, що це цілком реально», – пояснив Руслан Сахаутдінов, представник України в СКЦ.
Станом на 18 січня в Босфорі на інспекцію СКЦ очікує 121 судно (28 – з агропродукцією на борту, 93 – судна, які йдуть до портів під завантаження). Середній час очікування – від 2 до 5 тижнів, що також призводить до мільйонних збитків вантажовласників.
Черга спостерігається починаючи з листопада 2022.
ІЦ УАК
agroconf.org