Щоб ви були у курсі. Зібрали для вас основні 15 статей, опублікованих у період з 22 по 28 листопада, на тему блокування проросійськими силами українського кордону. Чому проросійськими? - Бо, очевидно, що блокування кордону блокує імпорт і з Польщі, і з інших країн ЄС. Польські експортери молочки, замороженої продукції, кондитерських виробів, снеків, напоїв, побутової хімії та ще ряду категорій товарів точно зазнають певних збитків.
Багатомільйонні збитки економікам України та країн ЄС; затримка імпорту стратегічних вантажів, гуманітарної та військової допомоги до України, яка перебуває у стані війни та яка потерпає від російських обстрілів; розпалення міжнаціональної ворожнечі між народами України, Польщі, Словаччини й Угорщини... Сумнівів немає, кому все це вигідно.
У кінці ви знайдете посилання на статтю Укрінформу, де зібрані думки різних експертів на цю тему, та наводяться ідеї, чому ж центральна польська влада й органи ЄС не реагують на цей "конфлікт".
28.11
Словацькі автоперевізники погрожують блокуванням кордону для українських вантажівок з п’ятниці
Вони погрожують заблокувати головний пункт пропуску країни на кордоні з Україною, якщо не будуть "вжиті заходи щодо обмеження конкуренції з боку українських перевізників".
Про це повідомив голова Спілки автомобільних перевізників Словаччини (UNAS) Станіслав Скала, повідомляє Reuters.
За його словами, UNAS дочекається реакції Мінтрансу Словаччини до четверга, перш ніж приймати остаточне рішення.
Скала додав, що 4 грудня в Брюсселі відбудеться зустріч європейських міністрів транспорту, але він не покладав великих надій на якийсь прорив.
«Схоже, ні українська сторона, ні (Європейська) комісія не бажають відступати», - сказав він.
Дії Словаччини закриють ПП «Вишнє Нємецке», суміжний з українським «Ужгородом», єдиному на кордоні, відкритому для важких вантажівок.
Тиждень тому UNAS уже блокував рух вантажівок через цей ПП.
На українсько-польському кордоні в чергах стоять 2700 вантажівок
Блокада польськими водіями триває на 4 пунктах пропуску на кордоні з Україною, у чергах, за даними польської сторони, стоять 2700 вантажівок.
Про це повідомив Укрінформу речник ДПСУ Андрій Демченко.
За інформацією польських прикордонників, станом на ранок (28.11.23) - 2700 вантажівок: Ягодин і Рава-Руська по 600, Краківець - 700, Шегині - 800 вантажівок.
Водночас речник зауважив, що кількість вантажівок, які стоять у чергах з польського боку, може бути і більшою, бо пропуск вантажівок не збільшився за останні дні.
Станом на ранок 28.11 українсько-словацький кордон був розблокований, вантажівки пропускали у штатному режимі. В бік України на напрямку ПП «Ужгород» очікувало проїзду 500 вантажівок.
З Угорщини станом на ранок в бік України на напрямку ПП «Тиса» очікувало проїзду 550 вантажівок.
Польський бізнес також зазнає збитків через блокування кордону - Мінагро
Польське бізнес-середовище також зазнає збитків унаслідок ситуації на українсько-польському кордоні, більшість польських перевізників протесту не підтримують.
Про це сказав в інтерв'ю Українському радіо заступник міністра агрополітики України Маркіян Дмитрасевич.
"За інформацією від польського бізнес-середовища, вони також мають збитки від ситуації, яка створена на українсько-польському кордоні. І, як ми знаємо, більшість перевізників цього протесту, по суті, не підтримують", - зазначив заступник міністра.
Також, за його словами, на сьогодні Україна не може імпортувати зерно у Польщу, воно йде транзитом. "Тому певною мірою викликає здивування підключення до цих протестів аграріїв, оскільки якихось об'єктивних причин ми для цього не бачимо", - зауважив посадовець.
Коментуючи лист від міністра інфраструктури Польщі А. Адамчика із закликом виконати вимоги польських протестувальників, Дмитрасевич уточнив, що йдеться про пропуск порожніх вантажних транспортних засобів з України до Польщі. "Я думаю, що тут є поле для розумного компромісу з обох сторін. У т.ч., щоб задовольнити якимось чином протестувальників і вичерпати нарешті цю ситуацію", - сказав він.
За його словами, стосовно вимоги випуску порожніх транспортних засобів український уряд "уже заявив, що готовий на організацію роботи таким чином, щоб це полегшило життя не тільки польським перевізникам, а й українським, щоб вони могли з порожніми транспортними засобами залишати територію України і далі обслуговувати свої замовлення".
При цьому посадовець зауважив, що проблема дозволів досить давня, і на початку повномасштабного вторгнення росії були підписані відповідні угоди між Україною та Європейським Союзом. "І саме тому всі переговори на найвищому рівні ведуться не лише з польською стороною, а й з Єврокомісією. Треба розуміти, що питання "транспортного безвізу" для України зараз життєво важливе.
Водночас він наголосив, що проблема на кордоні ще більше загострюється у зв'язку із погіршенням погодних умов. "Тому тут нам треба все-таки дати простір для наших переговірників і те, про що Президент Зеленський говорив, – дати час для вирішення цієї ситуації. Оскільки переговори ведуться щодня. Вони проходять сьогодні й проходитимуть завтра. По суті, щогодини шукаються точки дотику", - заявив він.
Щодо того, коли може вирішитися ситуація, Дмитрасевич зауважив: "Дамо переговірникам найближчі декілька тижнів для позитивного результату".
За словами заступника міністра, залежно від ПП на кордоні застрягло від 500 до 2000 вантажівок.
27.11
Польща звернулася до України з пропозиціями щодо розблокування кордону
Міністр інфраструктури Польщі Анджей Адамчик в останній день свого перебування на цій посаді звернувся з листом до Віце-прем'єр-міністра з відновлення України Олександра Кубракова з пропозиціями Варшави щодо розв’язання кризи на кордоні.
Ці пропозиції включають пропуск порожніх польських фур з України до Польщі поза електронною чергою та звернення до Єврокомісії з проханням проаналізувати наслідки реалізації угоди про лібералізацію транспортних перевезень з Україною, повідомляється на сайті мінінфраструктури РП.
Як зазначається в листі, однією з причин блокади польськими перевізниками кордону є запровадження українською стороною ел. черги. Відтак, це призвело до збільшення часу очікування на кордоні транспортних засобів з ЄС, які повертаються порожніми з України. “Це унеможливлює виконання подальших замовлень і знижує конкурентоспроможність компаній. Крім того, на думку протестувальників, нова система допускає нерівне ставлення до перевізників з України та Польщі”,- наголошує польське міністерство.
У цьому контексті міністр Адамчик закликав терміново вжити заходів щодо виконання вимог польських автоперевізників, за які відповідає українська сторона.
“Йдеться про виключення обов’язкової реєстрації в електронній черзі транспортних засобів, які повертаються з України до ЄС без вантажу, принаймні на двох ПП: "Устилуг-Зосін" і "Нижанковичі-Мальховіце”, - йдеться в листі.
Польський міністр також звернувся до Єврокомісара з питань транспорту Адіни Велян з проханням створити спільний комітет, щоб проаналізувати вплив угоди про лібералізацію транспортних перевезень з Україною (діє з 1 липня 2022 року) на ринок автоперевезень ЄС.
Адамчик закликав Єврокомісара Валеан і Президента Єврокомісії Урсулу фон дер Ляєн підтримати його заклик до українського уряду у справі про ел. чергу для водіїв з ЄС. Польща також готує подання, аби під час засідання Ради ЄС з питань транспорту 4 грудня у Брюсселі питання угоди щодо лібералізації транспортних перевезень з Україною було однією з основних тем переговорів.
Як відомо, у понеділок президент Польщі Анджей Дуда призначив Матеуша Моравецького на посаду прем'єр-міністра та прийняв присягу у нового складу Ради міністрів. Новим міністром інфраструктури в цьому уряді замість Адамчика став Альвін Гаядур.
з 27 листопада блокада польськими перевізниками біля ПП «Шегині» триватиме цілодобово
Про це в ефірі телемарафону «Єдині новини» заявив речник ДПСУ Андрій Демченко, передає Укрінформ.
«На жаль блокування руху продовжується. Це - 4 напрямки: «Ягодин-Дорогуськ», «Краківець-Корчова», «Рава-Руська-Гребенне» та з 23 числа додався ще напрямок пункту пропуску «Шегині» - «Медика». Треба розуміти, що це ті 4 напрямки, де кордон могли перетинати вантажівки вагою понад 7,5 т, бо інші ПП на кордоні з Польщею можуть приймати вантажівки на кордоні вагою до 7,5 т. Тобто польські перевізники, які блокують рух для вантажівок, чітко розуміли, що якщо вони вчинять такі дії на цих напрямках, то фактично такий рух для вантажів буде максимально заблокований.
Станом на ранок 26.11, за інформацією від польських прикордонників, на цих 4 напрямках в чергах на території Польщі в бік України перебувало 3,5 тис. вантажних ТЗ, найбільше – навпроти ПП «Шегині», а також навпроти ПП «Рава-Руська», - повідомив Демченко.
Він також додав, що навпроти ПП «Шегині» учасники акції блокували рух з 23.11 по 26.11 в денний час (з 9:00 до 20:00 за польським часом), однак від 27.11 блокада триватиме цілодобово.
Відповідаючи на питання щодо ситуації на українсько-словацькому пункті пропуску, Демченко зазначив, що рух після відновлення досить інтенсивний.
«Рух відбувається інтенсивно як на в’їзд в Україну, так і на виїзд. За 25 листопада близько 350 вантажних ТЗ перетнуло кордон на тому напрямку. Звісно, що через дії, які відбуваються на кордоні з Польщею, рух тут додався, і станом на ранок 26 листопада 450 вантажівок на території Словаччини в бік України перебувало в очікуванні можливості перетину кордону. Також додалося і на кордоні з Угорщиною навпроти ПП «Тиса». Станом на ранок 26.11 знаходилось близько 600 вантажних ТЗ, які очікували на можливість перетину кордону, але також, на щастя, рух відбувається і на цьому напрямку», - повідомив Демченко.
Польські перевізники мають кращі умови на ринку Євросоюзу, ніж українці - експерт
Польські перевізники, які третій тиждень поспіль блокують автомобільні ПП на кордоні з Україною, обманюють суспільство, коли звинувачують українських колег у спробах витіснити їх з ринку.
Про це заявив віце-президент Асоціації міжнародних автоперевізників Володимир Балін на брифінгу в Медіацентрі Україна – Укрінформ.
“На цьому тижні ми плануємо посилити інформаційний вплив на медіапростір Польщі, зокрема, щоб доводити, що страйкарі обманюють суспільство. Вони вимагають повернути дозволи українцям, щоб ми їздили обмежено в Європу, і вони кажуть про те, що ми сьогодні маємо конкуренцію з польськими перевізниками. Буцімто польські перевізники втрачають свій ринок. Це відверта маніпуляція”, - наголосив Балін.
Він нагадав, що підписана Україною та ЄС Угода про асоціацію передбачає, що будь-який польський перевізник або інший перевізник із будь-якої країни Євросоюзу може взяти вантаж не в країні своєї реєстрації і привезти його в Україну без реєстрації.
При цьому українські перевізники для кожного перевезення вантажу з однієї країни Євросоюзу до іншої повинні отримати відповідний дозвіл Європейської конференції міністрів транспорту (ЄКМТ).
“Такі дозволи ЄКМТ дійсно в України є. Ми сьогодні порахували, що максимум за рік наші перевізники можуть зробити на машинах стандарту євро-5 і євро-6 не більше 100 тис. поїздок. Про яку конкуренцію йдеться, коли у поляків тільки транспортних засобів 320 тис., які працюють на європейському ринку? 320 тис. і 100 тис. поїздок на рік. Це несумісні цифри”, - наголосив експерт.
Крім того, на території Євросоюзу для українських перевізників діє правило, що вони можуть виконати там не більше 2 поїздок поспіль, а потім повинні повертатися на територію України. І це жорстко контролюється компетентними особами у всіх державах ЄС.
“Тобто ми не є конкурентами на європейському ринку, тому що наш відсоток там дуже малий і ми не можемо там працювати легально. А нелегально в Європі працювати занадто дорого, ніхто з цим ризикувати не буде”, - підсумував Балін.
Блокада польського кордону веде до зростання роздрібних цін імпортних категорій товарів
Блокада польського кордону значно ускладнила доставку імпортної продукції з Європи, пріоритет роздрібних мереж на українську продукцію знизив ризики для споживача, проте підвищується ризик зростання цін на низку категорій товарів, випливає з опитування рітейлерів, проведеного агентством "Інтерфакс-Україна".
"КОЛО" пріоритизує українське виробництво й українську продукцію, яка є ключовою частиною нашої стратегії роботи. Однак важливо розуміти, що деякі продукти, як-от какао, кава, апельсини, сіль - це переважно імпорт. На сьогодні оцінка наших ризиків становить 25-30 млн грн на місяць, зокрема у категоріях кондитерських виробів, алкоголю, сирів, цитрусових", - повідомила агентству ген. директор мережі "КОЛО" Марина Сергієнко.
Вона зазначила, що нині мережа формує невеликі запаси на складах під різдвяно-новорічний період, а блокування польсько-українського кордону негативно впливає на бізнес-процеси.
"Це може призвести до дефіциту деяких товарів на полицях. Важливо розуміти, що це може торкнутися і продукції українського виробництва через відсутність складових їхнього виготовлення чи пакувальних матеріалів", - додала вона.
У прес-службі "АТБ" повідомили, що, крім польських товарів, через заблоковані ПП доставляють товари з країн Прибалтики, Німеччини, Голландії, Бельгії, частка яких в асортименті "АТБ-Маркету" досить вагома. Зокрема, висока частка польських виробників в асортименті категорій молочної продукції, заморожених овочів і фруктів, макаронних виробів, напоїв та алкогольної продукції, мийних і косметичних засобів.
У прес-службі "Епіцентру" повідомили, що працюють через польські порти, зокрема Гданськ і Гдиню, блокування кордону вплинуло на к-сть товарів, які можна ввозити на територію України, проте частка власного імпорту в мережі невисока.
"Команда багато років поспіль працює над зменшенням імпортозалежності: переключилися на українських виробників, надаємо перевагу національним постачальникам і розвиваємо власне виробництво. Тож усі ці заходи нівелюють проблеми з польським кордоном", - повідомили у прес-службі.
У "КОЛО" констатували, що використання інших пунктів пропуску не розв'язує проблеми, оскільки значне нагромадження транспорту на цих пунктах призводить до додаткових фінансових витрат та уповільнення проходження кордону.
"Наприклад, перетин українсько-румунського кордону може збільшити термін доставки на 2-3 дні, призводячи до збільшення вартості доставки на 600-1000 євро за 1 рейс. У таких умовах, навіть якщо перевезення товарів через інші кордони стане можливим, проблеми з температурним режимом під час транспортування можуть залишитися критичними для продуктів харчування, що може призвести до подальших втрат і погіршення ситуації на ринку", - зазначила Сергієнко.
Заступниця ген. директора "ЕКО маркет" з логістики Наталя Краснікова повідомила, що на деяких складах дистриб'юторів в Україні спостерігається зменшення залишків, на це прямо впливає те, що через бойкоти ПП на кордонах замовлення на доставку з Європи виконуються приблизно наполовину.
"У такій ситуації ми помічаємо небажання перевізників узагалі брати нові замовлення (вантаж на борт авто) під час страйку, адже до них можуть застосовуватися штрафні санкції з боку покупців через неможливість виконати зобов'язання", - сказала вона.
На думку Краснікової, у короткостроковій перспективі малоймовірним є сильний вплив цих факторів на ціни для кінцевих покупців. Однак, якщо ситуація затягнеться, ціни почнуть зростати, насамперед на імпортні товари.
"Вартість вітчизняних товарів має змінитися мінімально (за винятком тих товарів, де переважає частка імпортних складових). Усе це може призвести до перерозподілу ринку на користь українських компаній, чиї виробничі потужності розташовані в Україні, складові продуктів також виробляють тут, а самі підприємства мають достатній рівень виробництва, щоб закрити ніші, які раніше займав імпорт", - вважає Краснікова.
26.11
Польські протестувальники на кордоні блокують гумдопомогу для України - консул
Попри заяви польських протестувальників про безперешкодний пропуск вантажівок з гуманітарною допомогою для України та цистерн з пальним, вони стоять у чергах на кордоні.
Про це сказав в інтерв'ю Українському радіо генеральний консул України у Любліні Олег Куць.
Зокрема, за його словами, напередодні, 25 листопада, він разом із заступником Міністра інфраструктури України Сергієм Деркачем провели зустріч з українськими водіями та польськими протестувальниками поблизу ПП у Дорогуську.
Також, за його словами, зафіксовано випадки, що стоять цистерни з пальним.
25.11
Латвія готова долучитися до переговорів із розблокування кордону України та Польщі
Глава МЗС Латвії Кріш’яніс Каріньш під час тел. розмови з міністром з європейських питань в уряді Польщі Шимоном Шинковським вель Сенком закликав його шукати вихід із ситуації, що склалася на кордоні з Україною через протест польських перевізників, і висловив готовність допомогти.
Про це повідомляє МЗС Латвії.
«Міністр закордонних справ повідомив про готовність Латвії долучитися та сприяти пошуку виходу із ситуації».
Міністри двох країн також обговорили майбутній саміт Євроради, де мають розглядатися питання щодо відкриття з Україною переговорів про вступ до ЄС.
Каріньш підтвердив тверду підтримку Латвією України. За його словами, Україна належить до Європи, тому Латвія виступає за початок переговорів про вступ України до ЄС уже цього року.
Близько 20 водіїв фур, які застрягли на польському кордоні, хочуть евакуюватися в Україну - Деркач
Про це в суботу на прес-конференції для ЗМІ у польському Дорогуську неподалік кордону з Україною заявив заступник міністра інфраструктури України Сергій Деркач.
Він підкреслив, що блокада кордону завдає збитків як Україні, так і Польщі, й іншим країнам ЄС. Заступник міністра повідомив, що Україна отримує через територію Польщі 30% всього, що потрібно для енергетичного сектора країни.
“Якщо протестуючим йшлося про доведення до енергетичної кризи в Україні, то їм це починає вдаватися”,- зазначив заступник міністра інфраструктури України.
За словами Деркача, українська сторона здивована, чому польська місцева влада продовжує дозволи протестуючим на блокаду кордону. Він наголосив, що дії протестувальників і місцевої влади не створюють належних передумов для розв'язання проблеми.
Нагадаємо, створено штаб допомоги українським водіям, які залишаються заблокованими на кордоні з Польщею. Також міністерство спільно з профільними відомствами сприятиме евакуації водіїв на територію України, якщо виникатиме така потреба.
Зеленський про ситуацію на кордоні з Польщею: Треба мати виважену політику, у нас є план дій
Україна має план дій для вирішення ситуації на кордоні з Польщею.
Про це під час спільної прес-конференції з Президентами Латвії та Швейцарії та главою уряду Литви сказав Президент України Володимир Зеленський, передає кореспондент Укрінформу.
"На кордоні є складноші, я вважаю, перш за все через деякі політичні кроки наших сусідів. Я вважаю, нам треба мати дуже виважену політику, мати план дій, по якому йти. У нас є цей план. Працює Прем'єр-міністр, а також віце-прем'єр-міністр Ольга Стефанішина, на рівні МЗС, Мінінфраструктури... Я думаю нашим сусідам треба дати трішки часу. Все потеплішає", - сказав Зеленський.
Як зазначив Глава держави, з Президентом Румунії Клаусом Йоганнісом було знайдено спільне рішення цієї проблеми.
Читайте також: В Україні фіксують проблеми з постачанням пального - Мінагрополітики
23.11
Блокада пунктів пропуску: Україна ініціює створення на кордоні моніторингової групи ЄС
Про це повідомив заступник інфраструктури України Сергій Деркач у Фейсбуці.
"Ініціюємо створення моніторингової групи з боку ЄС на кордоні. Пропонуємо європейським колегам фіксувати офіційно ту ситуацію, яка відбувається перед ПП. Чи пропускаються небезпечні вантажі, яким чином перетинає кордон гум. допомога, а головне – в яких умовах уже більше 2 тижнів перебувають наші водії", - написав Деркач.
За його словами, офіційний лист з такою пропозицією українська сторона вже направила, очікується відповідь.
Також Україна розпочала збір даних для евакуації українських водіїв.
"У нас вже вичерпався час на погодження компромісів. Зараз наші водії при мінусовій температурі потерпають від дій кількох людей, що заблокували кордон за згоди місцевої влади. Ми кілька разів порушували питання на робочому й офіційних рівнях щодо харчування, чергування швидких, пожежних машин, належних санітарних умов – цього всього немає. Натомість і надалі бачимо повідомлення про погодження продовження протесту з боку місцевої влади", - зазначив він.
Тому, за словами заступника міністра, Україна буде вивозити всіх, хто висловить таке бажання. Спеціальна форма для заповнення про евакуацію буде поширена серед водіїв і перевізників.
Деркач також нагадав, що за останні 3 тижні питання блокади порушувалось на всіх можливих рівнях, було десятки листів і зустрічей, Україна запропонувала низку компромісів, польський уряд і Єврокомісія їх знають. "Але домовитись про щось можливо лише тоді, коли є бажання домовлятись, а не лише бажання блокувати кордон", - додав він.
Польські фермери доєдналися до протесту перевізників на ПП «Медика - Шегині» та заявили, що блокуватимуть кордон з Україною до січня
Про це повідомляє TVP World.
З 23.11 польські аграрії приєдналися до протесту польських перевізників і, висуваючи свої вимоги, розпочинають блокаду руху вантажного транспорту на ПП "Медика – Шегині" поблизу Перемишля.
Про це заявили представники польської організації "Обмануте село", яка організовує протест.
За словами представника цієї організації Романа Кондрува, протест розпочався о 10 годині за київським часом. Він полягатиме у постійному русі протестуючих по пішому переходу в Медиці на дорозі національного значення №28, яка веде до пункту пропуску.
Особи, які блокуватимуть кордон в цьому місці, пропускатимуть лише легкові автомобілі, автобуси та вантажівки з гуманітарною допомогою. Натомість щогодини вони мають намір пропускати лише по 2 вантажівки, які стоять у черзі перед кордоном.
Протестувальники висувають 3 головні вимоги до польського уряду: здійснення доплат до закупівельних цін на кукурудзу, які вони вважають в регіоні занизькими; продовження на наступний рік програми надання низькопроцентних кредитів аграріям, які було запроваджено у зв’язку з напливом українського збіжжя на польський ринок; збереження ставки аграрного податку, який планується підняти у 2024 році, на рівні цього року.
Свої вимоги протестувальники вже передали воєводі Підкарпатського воєводства Йоланті Савицькій. Вимоги також були передані прем'єр-міністру Матеушу Моравецькому. За їхніми словами, якщо уряд Польщі виконає усі вимоги, то протест завершиться.
Польські фермери мають намір блокувати КПП «Медика» на кордоні з Україною до 3 січня.
Організатори протесту зазначили, що до 26 листопада акція протесту проходитиме з 9:00 до 20:00, а починаючи з понеділка, 27 листопада, блокування буде цілодобовим і триватиме до 3 січня 2024 року. Раніше зазначалось, що протест триватиме 3 дні.
Активісти стверджують, що акція погоджена з владою.
22.11
Польські перевізники блокуватимуть «Ягодин - Дорогуськ» до лютого
Польські перевізники мають намір продовжити блокаду найбільшого ПП "Ягодин - Дорогуськ" на кордоні з Україною до лютого 2024 року.
Про це заявив лідер мітингарів і кремлівський блазень Рафал Меклер у Фейсбуці.
"Ми подали ще одну заявку. Протест у Дорогуську продовжено до 1 лютого 2024 року. Прийнято без застережень".
Крім того, лідер польських запроданців анонсував розширення блокади на четвертий пункт пропуску "Медика - Шегині" з 23 листопада.
“Фермери виходять у Медику у четвер. Разом ми зможемо більше", - додав він.
Контекст подій
Польські перевізники розпочали безстроковий протест 6 листопада. Серед основних вимог до уряду України – повернення практики дозволів для українських перевізників, скасованої угодою з ЄС до 30 червня 2024 року. Протестувальники хочуть, щоб угода була розірвана, а дозвільний режим перетину кордону відновили з 1 січня.
Страйк призвів до повної зупинки руху на трьох прикордонних ПП між Польщею та Україною: "Дорогуськ - Ягодин", "Корчова - Краківець", "Гребенне - Рава-Руська". 23 листопада польські аграрії долучилися до протесту місцевих перевізників і, висуваючи свої вимоги, розпочали блокаду руху вантажного транспорту на ПП «Медика – Шегині» поблизу Перемишля.
На кордоні утворилися черги з українських вантажівок подекуди по 40 км, час очікування сягає близько 10 днів, польські паркінги для багатьох водіїв стали місцем тимчасового проживання.
Перемовини на державному рівні наразі результату не дали.
Українська сторона дала зрозуміти ще 7 листопада, що Україна не має наміру обговорювати повернення до дозвільної системи вантажних перевезень.
Як повідомлялося, у Польщі, на паркінгу біля Корчової, помер 56-річний український водій, який чекав на перетин кордону.
Раніше, 11 листопада, 54-річний водій вантажівки з України помер у Польщі на паркуванні неподалік ПП "Дорогуськ – Ягодин".
Україна звернулася з офіційною нотою до МЗС Польщі з вимогою про термінове розблокування кордону, оскільки ця блокада створює реальні загрози для життя та здоров’я людей.
У середньому, доба простою, за інформацією Європейської бізнес асоціації (EBA), вартує одній компанії близько 1 млн грн втрат. Тим часом, віце-президент Асоціації міжнародних автоперевізників Володимир Балін, із посиланням на оцінку Федерації роботодавців України, повідомив, що економіка України вже зазнала збитків на більш як €400 млн.
Слід кремля
Організатори «дійства», серед яких найбільш активним вважається 41-річний Рафал Меклер з Любліна, власник транспортної компанії Rafał Mekler Transport, вперто стверджують, що їхня акція - без політики, що вона - суто економічна. Але чи дійсно це так? - Є сумніви.
Про того ж Меклера відомо, що він є представником осередку проросійської партії "Конфедерація свободи та незалежності", лідер якої – Януш Корвін-Мікке – виступав із закликами про визнання окупації Криму, а також відвідував анексований півострів у 2015 році.
Щобільше - "КСН" пов'язана з іншою правою польською організацією "всепольська молодь", що має зв'язки з "російським імперським рухом", який вербував терористів для так званих "лднр". Лідер списку "КСН" під час виборчої кампанії у Польський Сейм 2023 року Зіомовіт Пшебітковський – колишній лідер руху "Всепольська молодь". "КСН" та "Всепольська молодь" проводять спільні заходи – наприклад, євроскептичний Марш суверенітету у 2019 р.
З початком вторгнення рф в Україну, Rafał Mekler Transport та інші польські компанії, як от Kam-Trans, Jata-Trans, BOR-TOM, GLT POLSKA, KMS LOGISTYKA та PEO-TRANS – проводили акції з вимогами скасування антиросійських санкцій.
А 16 листопада ц.р. на польському ПП "Корчова" відбулася зустріч організаторів акції із співзасновником партії "КСН" і лідером "Конфедерації польської корони" Гжегожем Брауном. Браун був єдиним депутатом Сейму Польщі, який проголосував проти резолюції із засудженням подій у Бучі. Він займає позицію проти українських мігрантів у Польщі і є автором гасла "зупинимо українізацію Польщі".
Ось такі люди сьогодні розхитують дружбу між Польщею та Україною, заявляючи, що готові блокувати кордон, як мінімум, до кінця року.
Звідси – маємо ще більше питань: невже про все це невідомо польським спецслужбам, президенту та поки що чинному уряду? Точно відомо. Але чому ж тоді вони стоять осторонь, чому нічого не роблять? Що ж, можливо, тоді українська влада чи Єврокомісія здатні якось зрушити цю ситуацію з місця?
Укрінформ поцікавився в експертів, чи варто очікувати на зміни, а головне – якими ці зміни можуть бути і коли відбудуться?
«Конфедерати» відпрацьовують російські «деревʼяні», тому їм ніякі домовленості насправді не потрібні
«Це успішна спецоперація російських спецслужб. Дешевшого способу посварити Україну з Польщею і завдати нашій державі збитків на мільярди доларів - складно придумати. Але дивує в цій ситуації не сама блокада, а неспроможність місцевої і центральної влади в Польщі, а також бездіяльність інституцій Європейського Союзу. Адже порушується двостороння угода між ЄС і Україною, яка є частиною правового поля ЄС», - коментує Укрінформу дипломат Вадим Трюхан.
За його словами, цей кейс вчергове і наочно свідчить про те, що демократичні процедури з тріском програють авторитарним методам організації хаосу, якими вміло користується рф.
Детальніше про це читайте у статті Укрінформу
ІЦ УАК
agroconf.org