Наприкінці минулого тижня ситуація почала просуватися. Польська опозиція та бізнес почали робити все більше заяв щодо неприпустимості блокади кордону, адже це завдає збитків і самим полякам.
Єврокомісія активізувала свою роботу, Мінінфраструктури обох країн заявили про перші домовленості.
Однак, про розблокування кордону поки не домовилися.
Скільки вантажівок у черзі?
Польща. Станом на ранок 3 грудня у черзі в бік України перебували понад 2,5 тис. вантажівок.
На ПП “Рава-Руська” - 850 вантажних ТЗ, по 600 - на напрямку “Краківець” і “Шегині”, ще 450 на напрямку ПП “Ягодин”.
За словами речника ДПСУ А. Демченка, більш-менш інтенсивний рух у напрямку ПП “Краківець”, де понад 300 вантажних ТЗ за добу перетнули кордон. Тобто там за годину пропускають прибл. 5-6 вантажівок.
Словаччина. Станом на ранок 2 грудня на ПП «Ужгород - Вишнє Нємецьке» очікували на виїзд з України 32 автомобілі, у черзі на в'їзд перебували 955 вантажівок.
Про це повідомила речниця Закарпатської митниці В. Сенгетовська.
Ще 1100 автомобілів стояло у черзі на в'їзд в Україну з Угорщини на ПП «Чоп (Тиса) - Захонь».
За добу (з 1 по 2 грудня) черга на словацькому кордоні збільшилася на 355 ТЗ, на угорському - на 100 ТЗ.
3 грудня
Через ПП «Угринів – Долгобичув» не пропускатимуть порожні цистерни, які попередньо не очистили, - Державна служба України з безпеки на транспорті
За умовою польської сторони, порожні неочищені цистерни через ПП «Угринів – Долгобичув» — ПРОПУСКАТИСЯ НЕ БУДУТЬ!
З 01:00 годин 4 грудня рух буде відкрито для порожніх вантажівок масою 7,5 тонн і вище (крім неочищених цистерн), які рухаються на виїзд з України.
ПП «Угринів – Долгобичув» відкривається для руху порожніх вантажівок з України до Польщі
За результатами домовленостей Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України з Міністерством інфраструктури Польщі та Люблінським воєводством за підтримки Єврокомісії (DG MOVE) вдалося погодити відкриття для порожніх вантажівок пункту пропуску “Угринів – Долгобичув”.
Це спільний пункт пропуску на польському боці, який, зазвичай, працював лише для легкового транспорту й автобусів. З 4 грудня там зможуть проїхати вантажівки масою 7,5 т і більше.
«Відкриття “Угриніва” є першим пунктом з переліку заходів, які ми реалізуємо для розблокування кордону, зменшення черг і збільшення пропускної спроможності українсько-польського кордону. Працюємо над тим, щоб якомога швидше зняти блокаду з урахуванням інтересів нашого ринку та держави», – наголосив Віце-прем’єр-міністр з відновлення – Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександр Кубраков.
Від завтра порожні вантажівки, зокрема цистерни, можуть починати рух без реєстрації в електронній черзі на перетин кордону. Пропускна здатність на добу складатиме понад 100 вантажівок. Пункт пропуску поки працюватиме в тестовому режимі. Водночас, підтримувати порядок руху та допомагати водіям за необхідності буде Укртрансбезпека.
На місці також працюватиме команда Укратрнасбезпеки, які підтримуватимуть порядок руху та допомагатимуть водіям за необхідності.
Запустити пункт вдалось завдяки співпраці із Державною прикордонною службою України та Державною митною службою України, які в короткі терміни підготувались до запуску вантажівок.
Наразі продовжується робота щодо реалізації інших заходів для розблокування кордону.
2 грудня
У Польщі посилили контроль за українськими вантажівками
У Польщі вже посилено контроль за українськими перевізниками, особливо це робиться на під’їзних шляхах до ПП, де відбувається блокада кордону.
Про це повідомив у сб. під час прес-конференції у КП "Вєжховіска" Люблінського воєводства міністр інфраструктури Польщі Альвін Гаядур.
Взамін за це перевізники раніше пообіцяли не посилювати блокаду кордону.
Міністр повідомив, що перевірка, в якій поряд з дорожньою інспекцією також братимуть участь поліція, прикордонники та митники, відбуватиметься у місцях обслуговування подорожуючих і на паркінгах.
Гаядур поінформував, що за 11 міс. п.р. польські дорожні інспектори перевірили близько 15 тис. вантажівок, які належать українським перевізникам, і виявили 9,4 тис. порушень. Відтак, було накладено штрафів на суму 1,8 млн злотих (близько 17 млн грн).
Заступник глави МВС Польщі Бартош Гродецький висловив сподівання, що вже у найближчий пн. на ПП “Угринів-Долгобичув” українська сторона відкриє додаткову смугу для руху, якою пусті вантажівки поза ел. чергою повертатимуться до Польщі.
1 грудня
Словацькі перевізники заблокували рух вантажівок через «Вишнє-Нємецке»
За інформацією, що надійшла від Прикордонної поліції Словацької Республіки, о 16:05 на території Словаччини розпочато блокування руху вантажівок через ПП «Вишнє-Нємецке», суміжний українському ПП «Ужгород». Акцію, терміни якої наразі не відомі, проводять представники Спілки перевізників Словаччини.
Попередньо відомо, що перевезення гуманітарної допомоги й іншої важливої допомоги, живих тварин, пального й охолоджених вантажів не блокуватимуть. Інші вантажі на виїзд зі Словаччини будуть пропускати в обмеженій кількості, по 4 вантажівки за год. На в’їзд у Словаччину рух блокуватися не буде. Також не обмежуватиметься рух легкового автотранспорту й автобусів.
Україна може втратити 1% зростання ВВП через блокаду на польському кордоні
Про це заявила перша заступниця голови комітету Верховної Ради України з питань транспорту й інфраструктури Юлія Клименко.
“Ми втратили 1,4 млрд грн експортного обороту за 26 днів страйку польських перевізників. Експорт у жовтні був 5,2 млрд грн, а в листопаді - 3,8 млрд грн. Різниця, можливо, частково викликана сезонними коливаннями. Але є оцінки, що цей страйк обійдеться в 1% нашого ВВП. Тобто, якщо ми мали вирости цьогоріч на 3,5%, то ми виростемо, напр., на 2,8% або на 2,5%. Це дуже багато”.
Проблема блокування ПП на кордоні стосується не лише логістичних компаній, а й економічної та національної безпеки України загалом.
“Бізнес недоотримує комплектуючі, порушені ланцюги постачання. Це стосується і військової техніки та її в-цтва. Б-сть компонентів ми імпортуємо з різних країн через кордони наших сусідів. І для того, щоб навіть зібрати дрони в Україні, потрібно звідкись завезти деталі. Тобто, це питання впливає безпосередньо на нац. безпеку хоча би тому, що ми недоотримуємо складники та відповідно не можемо виробити ту к-сть техніки, яка має захищати нас від від росіян. І захищати не тільки нас, а й Європу”.
Україна втратить від 2% до 10% ВВП у разі блокування різних шляхів експорту агропродукції.
До цього, 28 листопада, про такі результати дослідження Агроцентру KSE розповів доц. Олег Нів’євський.
Дослідження проводили також колеги з Державного університету штату Колорадо США на основі глобальної моделі загальної рівноваги (GTAP).
«Моделювали 2 сценарії: перший — без моря, але із динамічними «шляхами солідарності» з ЄС, які фактично компенсуватимуть втрату моря; другий — без моря і з «кволими шляхами солідарності».
За першим сценарієм відбудеться лише 2% падіння ВВП України. «Тобто це фактично чистий ефект блокування моря».
За другим сценарієм падіння ВВП складе 10%. «Прошу також не забути, що це результат «за інших незмінних умов», тобто ефект виключно того, що моделювали. Решта можливих шоків і змін не враховували, щоб мати «чистий» результат, без домішок інших подій».
У Мінекономіки сподіваються, що ситуація на кордоні з Польщею буде вирішена в наступні тижні
Найгостріше зараз стоїть питання щодо розблокування перевезень через західний кордон, зазначила Перша віце-прем’єр-міністр України - Міністр економіки Юлія Свириденко під час виступу на Export Credit Forum 2023.
Лише у листопаді обсяги експорту сягнули 9,2 млн тонн. На вантажний транспорт припало 783 тис. Звісно найбільший обсяг нашого експорту проходив через польський кордон - 282 тис. т. До того, як польські перевізники почали страйк на кордоні, обсяги були більшими на 39,3%. На деяких ПП, як "Ягодин - Дорогуськ», "Рава-Руська - Гребенне" він майже завмер, або впав удвічі.
Уряд веде активну роботу для вирішення ситуації. "Не вся вона може бути публічною, бо не завжди публічність грає країні на руку. Але у нас є підстави сподіватися, що завдяки діалогу обох сторін, ми зможемо владнати ситуацію. Наші дипломатичні кроки можуть посилити й експортери, у яких є контрагенти в Польщі. Це вже роблять наші бізнес-асоціації, вибудовуючи діалог із польськими партнерами, поглиблюючи співпрацю, лобіюючи інтереси України".
"Сировинність економіки - часто синонім бідності держави. Тому наш пріоритет - переорієнтація економіки на переробну. Така сама трансформація має відбутись й у структурі експорту. Нині частка переробної промисловості становить близько 35%. Прагнути потрібно до 70–80%. Радію, що наші експортери сьогодні вкотре підтвердили, що готові нарощувати несировинний експорт".
Міністерства інфраструктури України та Польщі спільно напрацьовують заходи для розблокування кордону
У Варшаві відбулась зустріч заступника міністра інфраструктури України Сергія Деркача та держсекретаря Мінінфраструктури Польщі Рафала Вебера за головування Ядвіги Емілевич, урядової уповноваженої з питань польсько-українського співробітництва в галузі розвитку, за участі Мінфіну та МВС Польщі.
До заходів, які погодили сторони, належать:
Відкриття ПП «Угринів – Долгобичув» для проїзду порожніх вантажівок для збільшення пропускної спроможності кордону та зменшення навантаження на інші пункти пропуку.
Створення в системі єЧерга окремих пасів для порожніх ТЗ на ПП «Ягодин – Дорогуськ» і «Краківець – Корчова». Саме на цих ПП є фізичні смуги для порожнього транспорту безпосередньо у ПП як на українському, так і на польському боці.
Запуск пілотного проекту з реєстрацією в єЧерзі безпосередньо перед перетином кордону на ПП «Нижанковичі – Мальховіце» терміном в 1 місяць.
Питання скасування чи змін до “транспортного безвізу” не обговорювалось і не було на порядку денному.
Водночас, польські протестувальники наполягають на функціонування «Угринів – Долгобичув» і «Нижанковичі – Мальховіце» лише для транспорту на реєстрації ЄС. Така позиція неприйнятна для України та Європейського Союзу, адже це дискримінаційна норма по відношенню до інших країн. Останнє було підтверджено під час засідання Координаційної платформи Україна-Польща-ЄС за участі керівництва Директорату Єврокомісії з питань транспорту та мобільності (DG MOVE) 30 листопада.
Разом з цим, Мінвідновлення спільно з DG MOVE напрацьовують стратегічні рішення, які дозволять врегулювати ситуацію із чергами на кордоні та зменшити напруження у питанні автоперевезень. Ключовими позиціями є покращення пропускної спроможності наявних ПП, зокрема ефективності фітосанітарного й інших видів контролю, для дотримання меморандумів, що регулюють к-сть вантажівок пропущених через кордон. Також йдеться про розроблення Плану дій щодо розбудови українсько-польських ПП (з українського боку стратегія розбудови вже готова).
30 листопада
Пропозиція чинного уряду РП щодо необхідності відновлення дозволів для українських перевізників не враховує ситуацію в Україні, а також інтереси польського бізнесу, - польський екс-міністр
Таку думку висловив голова Польсько-української господарчої палати (ПУГП), екс-міністр економіки Польщі Яцек Пєхота.
ПУГП закликає, аби польський уряд у підготовці своєї позиції щодо блокади кордону польськими перевізниками “брав до уваги сукупність факторів, а не вибірково оцінював ситуацію”.
“Адже ідея відновлення дозволів для українських перевізників жодним чином не враховує ситуацію, в якій опинилася Україна. Дозволи у період, коли в Україні триває війна, український народ й українська економіка cтікає кров’ю, і в ситуації, коли блокуються українські морські порти, через які проходило 60% експорту, і коли польські перевізники не хочуть їздити до України, є пропозицією під конкретні вимоги протестувальників, які жодним чином не враховують складну проблему України і ситуацію польської економіки”, - наголосив Пєхота.
Він зауважив, що Польща має значне позитивне сальдо у товарообміні з Україною: за 9 міс. п.р. експорт товарів з Польщі в Україну сягнув понад 8,1 млрд євро, а імпорт з України склав 3,3 млрд євро.
“Хто завезе cтільки товарів в Україну, якщо польські перевізники не хочуть їздити, а величезні потреби і польських компаній реалізують також українські перевізники? Компанії, які входять до ПУГП, неодноразово намагалися знайти польські фірми, польських перевізників, які поїдуть углиб території України й обслужать польських виробників, які працюють в Україні. Але такого бажання не було і немає”.
Відтак, ініціативу Варшави щодо відновлення дозволів він назвав “гаслом, яке жодним чином не вирішує проблему країни, в якій триває війна”.
“Ми закликаємо до вирішення проблеми вже сьогодні, адже чергові 2 тижні (до можливого обрання нового уряду Польщі) це поглиблення значних втрат виробників і торг. компаній. Але ніхто чомусь цього не бере до уваги, всі тільки звертають увагу на проблеми перевізників, які блокують кордон.
Пєхота також назвав "пропагандистською" пропозицію нового міністра інфраструктури РП А. Гаядура про посилення перевірок українських перевізників на польських дорогах. Адже, ще декілька днів тому, цей міністр займав посаду головного інспектора дорожнього транспорту Польщі і йому ніхто тоді не забороняв здійснювати контроль і боротися з нечесною конкуренцією.
Голова ПУГП зазначив, що в Польщі немає офіційних підрахунків, скільки економіка країни втратила від блокади кордону, але оцінює, що може йтися принаймні про “сотні мільйонів євро”.
Палата звернулася до своїх членів (до неї входять бл. 500 компаній, б-сть з яких є польськими), щоб вони підрахували свої збитки від блокади кордону. Від кількадесяти компаній отримано детальні розрахунки, які показують, що вони сумарно втратили вже понад 100 млн злотих (бл. 25 млн євро).
Експерт зауважив, що складно передбачити, яким буде підхід до цієї проблеми нового польського уряду, який може з'явитися в Польщі в середині грудня. Однак, він підкреслив, що не можна чекати ще 2 тижні, а треба вирішувати проблему вже зараз.
“Це вимагає негайної зустрічі за одним столом представників уряду Польщі, України, Єврокомісії, перевізників, виробників і підприємців, які втрачають на цьому і негайно до білого диму (як при обранні Папи Римського) напрацювати спільні рішення”, - констатував голова ПУГП.
Блокування пунктів пропуску на кордоні з ЄС зриває довгострокові контракти - депутат
Негативний ефект від блокування автомобільних пунктів пропуску на кордоні України та ЄС виявлятиметься і в наступні роки через зрив довгострокових контрактів. Таку думку висловила перша заступниця голови Комітету ВР з питань транспорту й інфраструктури Ю. Клименко.
За її словами, кожен зайвий день простою вантажівки біля кордону внаслідок блокування ПП польськими перевізниками, яке триває уже 4-й тиждень, коштує українському бізнесу бл. 300 євро. Проте значно більших збитків завдає неможливість прогнозувати терміни постачання товарів.
“Це прямі збитки для бізнесу. А також є непрямі збитки - коли ви не можете відповідно до підписаного контракту забезпечити поставку товарів вчасно. Або навпаки - завезти товар, який ви купили десь, вчасно на територію України. Це непрямі збитки, які ми побачимо з вами й у 2024, й у 2025 році кількістю скорочених контрактів з Україною та з українськими виробниками”.
Клименко прогнозує, що оскільки європейські виробники та покупці не можуть чекати по 2-3 тижні в невідомих обставинах - контракти з українськими фірмами будуть розриватися чи не перепідписуватися.
“І тому ми значно втратимо в економіці - тому що немає стабільних поставок в Україні, і їх неможливо порахувати. Це непрямі наслідки, які не можна обрахувати, але вони будуть значними”.
Болгарські фермери вимагають компенсацій із-за війни в Україні
У Софії протестували фермери, вимагаючи субсидій від уряду через збитки, пов’язані з війною в Україні.
Протест є другим поспіль, після того, як минулого тижня фермери виходили з тими ж вимогами, які, вочевидь, не були задоволені. На цьоготижневому протесті учасниками були молочники та садівники.
"Існує багато спекуляцій щодо допомоги Україні. Йдеться не про те, щоб стати багатшими. Це допомога з точки зору того, що ми втратили переваги порівняно з українським імпортом", – сказав один з учасників Петар Ставракієв.
До цього, 20.11.23 Болгарія, Польща, Угорщина, Словаччина та Румунія закликали Єврокомісію продовжити фін. підтримку фермерів, які постраждали від імпорту українського зерна, протягом усього 2024 р.
29 листопада
Спілка автомобільного транспорту Словаччини (UNAS) заявила, що розпочне блокування ПП «Вишнє Німецьке – Ужгород» на кордоні з Україною з 1 грудня о 15:00
Основною вимогою UNAS є скасування «транспортного безвізу», що діє між ЄС та Україною з 01.07.2023, який, за їхнім твердженням, «завдає руйнівного впливу на словацький транспортний ринок і на ринки інших сусідніх держав України».
Пропуск комерційних вантажів буде здійснено за графіком 4 вантажівки / год.
Польща посилить перевірку українських перевізників на кордоні
Про це повідомило Мінінфраструктури Польщі у середу, після того, як новий міністр інфраструктури Польщі Алвін Гаядхур зустрівся із перевізниками, які блокують 4 пункти пропуску на кордоні з Україною.
А премʼєр-міністр Польщі Моравецький заявив, що Польща хоче запропонувати відновлення дозволів для вантажоперевезень з України на рівні ЄС.
Єврокомісія може ввести санкції проти Польщі через страйки на кордоні з Україною, - ЗМІ
Словаччина розширює та безстроково продовжує заборону на імпорт агропродукції з України
Польські міністри озвучили протестувальникам пропозиції, щоб розблокувати кордон з Україною
Нова міністр с.г. Польщі Анна Гембіцька у вт. ввечері провела зустріч з польськими аграріями, які блокують ПП “Медика-Шегині”, і запропонувала протестувальникам пропозиції, які повинні завершити блокаду кордону.
Своєю чергою новий міністр інфраструктури РП А. Гаядур анонсував у ср. зустріч з протестувальниками з транспортної сфери.
Гембіцька заявила, що складна ситуація на кордоні викликана агресією росії проти України і «безвідповідальною політикою ЄС», яка не помічає проблем Польщі й інших прикордонних країн. За її словами, з аграріями вона обговорила те, як Польща боротиметься на рівні ЄС за рішення, яких вимагають аграрії та перевізники, а також рішення на нац. рівні.
Торкаючись вимог аграріїв, які блокують кордон з Україною, міністр запропонувала їм доплату у розмірі 1 тис. злотих (понад 9 тис. грн) до кожного га з кукурудзою та збільшення фонду на низькопроцентні кредити для аграріїв на 2,5 млрд зл. (понад 22,5 млрд грн).
Гембіцька зазначила, що декілька питань ще треба узгодити, але висловила сподівання, що у ср. вдасться підготувати проект розпорядження у цій справі, який буде розглянуто на Раді міністрів.
Польська міністр також заперечила, що польські протестувальники блокують гум. допомогу, продукти і так звані небезпечні вантажі (ADR) на кордоні. “Ми не згодні зі звинуваченнями на адресу фермерів і перевізників у блокуванні гум. допомоги чи товарів, які необхідно швидко доставити в Україну”.
Вона зазначила, що проведе термінові переговори щодо вимог протестувальників з міністром інфраструктури і главою МВС Польщі.
Своєю чергою міністр інфраструктури Гаядур заявив, що у ср. зустрінеться з представниками транспортної сфери Польщі у питанні розв’язання кризи. Він зазначив, що ключ до вирішення проблеми лежить у Києві та Брюсселі.
Він проінформував, що його заступник Рафал Вебер проведе черговий раунд переговорів із представниками українського уряду та Єврокомісії.
“Сподіваємося, що українська сторона проявить конструктивну позицію та виключить із системи ел. черги, відповідно до вимог польських перевізників, ТЗ, які повертаються без вантажу з України принаймні на 2 ПП - "Зосін-Устилуг" І "Ніжанковичі-Мальховіце”.
Тим часом понад 20 польських неурядових організацій звернулося до президента та прем’єр-міністра Польщі із закликом якомога швидше провести конструктивні переговори, аби знайти системне рішення, яке влаштує Всі сторони. Вони також закликали протестувальників припинити блокаду кордону, аби не було ескалації конфлікту, та спробувати вирішити проблему шляхом переговорів.
“Блокада руйнує довіру й імідж Польщі, яку в Україні вважають головним союзником у боротьбі з російським агресором. Для української та світової громадськості це незрозумілий ворожий акт і відвернення від українського суспільства, яке бореться за свободу та виживання”, - підкреслюють польські організації.
На їх переконання, протестувальники мають право на протест і захист своїх інтересів, проте у світлі війни в Україні обрана форма протесту може призвести до “серйозних наслідків для військових зусиль України та взаємовідносин між країнами”.
Рада ЄС розглянуть блокування ПП на польсько-українському кордоні
Ситуація на польсько-українському кордоні буде предметом розгляду на Раді ЄС з питань транспорту, що відбудеться 4 грудня у Брюсселі.
Внесення цього питання до розгляду на засіданні європейських міністрів ініціювала Польща. Протест польських перевізників розглядатиметься наприкінці засідання у блоці «Різні питання».
Крім Польщі на засіданні виступлять представники Словаччини й Угорщини, які, зокрема, проінформують про вплив так званого транспортного безвізу на становище транспортного бізнесу РП.
Представник Єврокомісії повідомив, що зараз не може бути мови про повернення до практики видачі дозволів для українських перевізників, оскільки це було би всупереч праву ЄС. Водночас ЄК схиляє Україну до створення додаткових смуг руху для порожніх вантажівок, які повертаються з України.
Перший заступник міністра агрополітики України Т. Висоцький про наслідки блокування польськими водіями українського кордону
Є певні групи товарів, які критично залежать від імпорту. Наприклад, риба та морепродукти, які в основному йшли в Україну з портів Прибалтики, а потім автотранспортом через Польщу. Падіння обсягів імпорту риби у листопаді порівняно із жовтнем становить 15-20%. Це не означатиме порожні полиці, але це вже суттєва цифра для зростання цін на рибу та морепродукти.
Хоч не таке сильне, але є і падіння імпорту м'ясної та молочної продукції (особл. сирів). Основними виробниками цих 2 категорій є Німеччина і сама ж Польща.
Проте не всі імпортні продукти зазнають значного впливу із-за блокування Польщею кордону. Деякі продукти, як, напр., цитрусові чи банани, імпортуються здебільшого через Румунію, а тому сильно не подорожчають.
Те, що водії намагаються об'їхати через Угорщину та Румунію, означає більшу відстань, і відповідно - більші витрати часу та грошей. А ці витрати зрештою лягають на кінцевого споживача.
Тож існує ризик не фізичного дефіциту, а ризик зростання цін. Який буде вплив на ціни для українських споживачів, залежатиме від терміну цієї блокади. Якщо казати за цей місяць фактичного блокування, то ситуація поки не критична, ціни на деякі продукти зросли незначно - на 2-5%. Песимістичний сценарій - а це доєднання до блокади Словаччини та термін блокування кордону становитиме ще щонайменше місяць - призведе до зростання цін на деякі товари на 7-10%.
Коли ж вдасться домовитися, ціни й обсяг імпорту відновляться не відразу. Для стабілізації та відновлення ринку необхідно буде приблизно стільки ж часу, скільки був заблокований кордон. Тож, з високою ймовірністю, українцям доведеться у чомусь собі відмовити на новорічні свята.
Єврокомісія не бачить негативного впливу аграрного експорту з України на ринки ЄС
28 листопада
Українські водії в Польщі перекривали дорогу, протестуючи проти блокади кордону
Українські водії, які застрягли в Польщі через блокаду кордону місцевими перевізниками, влаштували у відповідь акцію протесту в Перемишлі, а також у прикордонному селі Медика.
30 українських водіїв періодично виходили на пішохідний перехід і деякий час безперервно ходили по ньому, блокуючи рух авто. У результаті на трасі утворювалися значні затори. Попри це акція пройшла у спокійній атмосфері.
Туск звинуватив уряд Польщі у бездіяльності щодо блокади кордону
Ситуація на кордоні ставить під загрозу польсько-українські відносини. Польський політик і лідер опозиційної партії «Громадянська коаліція» Дональд Туск, коментуючи ситуацію з блокуванням кордону з Україною, звинуватив чинний уряд Матеуша Моравецького в бездіяльності.
«Це бездіяльність, яку не можна пробачити. Таким чином ми ставимо під загрозу польсько-українські відносини та не захищаємо польських інтересів».
За його словами, чинний уряд Польщі ставить усіх в дуже складну ситуацію.
Він наголосив, що спочатку, коли це було доречно, Варшава демонструвала радикально проукраїнську позицію, повністю забуваючи про польські інтереси. За його словами, Польща має жити в дружбі та підтримувати Україну, проте не нехтувати власними інтересами.
«Вони повністю знехтували цим, а коли зрозуміли, що це дратує людей, почали розігрувати антиукраїнську карту, і відвернулися від проблеми на кордоні».
Д. Туск вивчає цю проблему та проводить зустрічі з політиками й експертами, які займатимуться питанням кордону.
Група польських перевізників запропонувала компроміс для розблокування кордону - ділити ринок перевезень «50 на 50»
Одна з асоціацій перевізників, не залучена до блокування кордону з Україною, запропонувала своє бачення компромісу, що частково задовольнив би інтереси блокувальників.
Асоціація TLP пропонує зобов’язати віддавати 50% усіх транспослуг у товарообігу з Україною польським перевізникам. За їхньою пропозицією, якщо компанія-імпортер/експортер товарів віддає більше замовлень іншій стороні, їй загрожуватиме штраф у розмірі 30% від річного доходу.
Крім того, пропозиція вимагає реєструвати всі перевезення українськими перевізниками у системі SENT.
Керівник асоціації Мацей Вронський вважає, що бронювання щонайменш 50% послуг перевезення товарів у торгівлі з Україною дозволить досягти приблизно тих самих цілей, що й система з дозволами, і Польща таким чином не буде порушувати угоди між Україною та ЄС.
Він наголосив, що рішення потрібне якнайшвидше, тому що від блокади кордону польськими перевізниками потерпає не лише Україна, а й багато польських компаній.
На думку Вронського, для ухвалення такого законопроекту не обов’язково чекати на формування повноцінного нового уряду.
Також TLP пропонує, щоб комітет Сейму з інфраструктури створив міжпарламентську робочу групу з Україною, яка би зайнялася проблемами, що існують у процедурі перетину кордону, та пошуком рішень для скорочення часу на черги та митні процедури.
"Ми багато років бачили небажання української влади запропонувати рішення, які би спростили транскордонний рух. Це піднімає питання, якими є мотиви. Особливо коли ми отримуємо сигнали, що деякі посадовці на кордоні використовують складну ситуацію для власної вигоди", – заявив Вронський.
На його думку, доречно, щоби ситуацію по обидва боки кордону оцінювали представники законодавчої влади, які напряму не пов’язані з адмін. ланкою.
Пропозиції передані у польське мінінфраструктури.
Оприлюднено список компаній-імпортерів українського збіжжя
«Я оприлюднила список компаній, які імпортували зерно з України. Список складається з даних, які є в наших інспекцій, і був оприлюднений у тому порядку, в якому ми його отримали від них. Якщо неможливо оприлюднити список від Національної податкової адміністрації, я запропоную законопроект, який дозволяє зняти фіскальну таємницю в ситуаціях, виправданих суспільними інтересами», - зазначила нова очільниця мінсільгоспу А. Гембіцька.
Публікації цього списку навесні п.р. вимагали польські аграрії, які протестували тоді на українсько-польському кордоні. Тодішній міністр сільського господарства Польщі Р. Телус зробив заяву про розкриття цієї інформації, але пізніше повідомив, що її публікація неможлива, «оскільки вона не має правових підстав».
Оприлюднений список містить 62 ст., але назви багатьох компаній повторюються в ньому по декілька разів.
Про минулі події читайте тут.
ІЦ УАК
agroconf.org