Генеральний директор Української аграрної конфедерації Павло Коваль заявив, що зустріч Путіна з Ердоганом для обговорення українського зерна без України може призвести до провокацій на діючому морському коридорі.
Останніми тижнями у ЗМІ шириться інформація, нібито путін збирається відвідати Туреччину в лютому. А на початку цього тижня у Ройтерз з'явилася інформація, що нібито 12 лютого Ердоган говоритиме з путіним про новий механізм експорту зерна з України.
У ЄС застерігають Ердогана: путіну довіряти не можна. США ж вітатимуть, якщо Туреччина допоможе експорту українського зерна, заявили у Держдепартаменті. Речник ООН зазначив, що вони не були залучені до двостороннього візиту, але ООН буде уважно стежити за візитом президента росії путіна до Туреччини.
"Якщо агресор заговорив про цю тему, то можуть з’явитися провокації на нашому діючому морському коридорі. Нам цього не хотілося б. Там уже налагоджені процедури, як відбувається експорт продукції з України", – сказав Коваль в ефірі КИЇВ24.
Він нагадав, що у липні 2023 року росія вже виходила із зернового коридору, що призвело до затримки експорту українського зерна.
“Тоді були тристоронні дзеркальні угоди – росія-Туреччина-ООН, Україна-Туреччина-ООН. А тепер вони хочуть зустрітися без України і поговорити про український експорт. Ситуація “цікава”, думаю, реакція українського керівництва на це буде: поговоріть, тільки чому ж без нас? І чи це той самий майданчик із ООН чи ні? Це теж цікаво.
Я думаю, що здебільшого такий візит і такі перемовини потрібні більше путіну”, – зазначив Коваль.
На думку ген. директора УАК, цей ще не підтверджений візит путіна до Туреччини буде більш символічний. Адже йому перед виборами потрібно показати, що він не знаходиться в ізоляції. Є світові лідери, з якими він спілкується. Був візит в ОАЕ, тепер до Туреччини.
"У багатьох може виникнути питання, а для чого Україні повертатись на переговорний майданчик через посередників з агресором? Ми й так вже самі експортуємо.
Але це більше рішення, що стосуються політики, в тому числі геополітики. Ердогану теж потрібні такі переговори. Він зберігає реноме чи не єдиного лідера, члена НАТО, який легко спілкується і з Україною, і з росією. Він хоче для свого електорату, для свого реноме підтвердити цю позицію, що він може поговорити і з керівництвом України, і з керівництвом російської федерації.
До речі, Туреччина досі до санкцій не приєдналася. Туреччина активно закуповує вугілля з росії, в тому числі і трохи вкраденого з українських шахт, й інші товари, в тому числі аграрного походження. І коли діяв зерновий коридор, Туреччина також мала можливість трошки заробляти на ньому. Я думаю, що і це їм, ну якби, не без інтересу.
Але я переконаний, що путін зацікавлений тому, щоб повернутись на майданчик шантажу по зерну та логістиці, яка здійснюється з України. А прикриваються вони правильною парасолькою, що зерно з України повинно потрапляти за призначенням.
Воно потрапляє сьогодні за призначенням і без вашої участі", - повідомив експерт.
Однак, не варто забувати, що росія в принципі і не полишала методу продовольчого тероризму. Наша інфраструктура зазнавала значних втрат в результаті масованих комбінованих атак на дунайську інфраструктуру, на одеську, на миколаївський товарний вузол, який поки що не залучений, не працює, але це також потенціал до розширення. На думку Коваля, ситуація з Миколаєвом буде з часом вирішуватись.
Генеральний директор Української аграрної конфедерації додав, що наша держава безпосередньо брала активну участь у відкритті Українського коридору. Сюди ж включена і робота ВМС України, які розробили цей фарватер. "Там все організовано, і воно працює".
Павло Коваль зазначив, що нинішній морський коридор працює трохи по іншому маршруту й іншому механізму вже декілька місяців. Є певні результати. Там уже налагоджені певні процедури. Це все здійснюється.
Завдяки цьому коридору вдалося розширити асортимент продукції, що експортується, а в грудні та січні вдалося збільшити й обсяги перевезень.
"Цей інструмент працює. Це не тільки одеські морські порти: Південний, Чорноморськ, Одеса. Це також дунайські порти, і там налагоджена вже логістика. Вона не дуже проста, як може здатися. Ці рекорди з перевезення даються цілодобовою працею великої кількості людей, у тому числі залізничників і морського персоналу, елеваторів пристанційних та аграріїв.
Це - велика така, дружна сім'я аграріїв з логістами над цим працює", - підсумував генеральний директор Української аграрної конфедерації Павло Коваль.
ІЦ УАК за матеріалами КИЇВ24
agroconf.org