Аграрний тиждень. Україна
» » Політичні мотиви польської влади та бездіяльність ЄС: поляки починають блокувати кордон з Німеччиною і Литвою
» » Політичні мотиви польської влади та бездіяльність ЄС: поляки починають блокувати кордон з Німеччиною і Литвою

    Політичні мотиви польської влади та бездіяльність ЄС: поляки починають блокувати кордон з Німеччиною і Литвою


    Політичні мотиви польської влади та бездіяльність ЄС: поляки починають блокувати кордон з Німеччиною і Литвою

    Ситуація виходить із-під контролю і стає все більш напруженою: демократичні протести подекуди стають більше схожими на анархічні.

    Не без участі російських спецслужб відбуваються протести фермерів по всьому ЄС.

    Блокування доріг по всій Європі, не кажучи вже про блокування кордонів, завдає багатомільйонних, якщо не мільярдних, збитків європейським економікам.

    Європейські політики нагадують про демократію і про право на протест. Цим вони ставлять соціальний аспект вище за економічний.

    Та чи може собі дозволити це Європа, яка знаходиться у стані кризи із-за пандемії коронавірусу і війни рф проти України. І коли існують значні ризики нападу росії на схід Європи та, як наслідок, настання 3-ї світової.

    Чи не час для жорстких, непопулярних рішень? Чи не стануть невміння розставляти пріоритети і слабохарактерність західних політиків фатальною історичною помилкою для Європи?

    Розповідаємо про події щодо ситуації на українсько-польському кордоні за 23-26.02.

    Ще у п'ятницю, 23 лютого, Олександр Кубраков повідомив, що на виконання доручення Президента України Уряд України працював на кордоні з Польщею. Задача – підтримати сталість і ритмічність експорту, запустити альтернативні маршрути експорту й імпорту.

    "Підготували перелік рішень, які починаємо реалізовувати.

    Перше – це запуск контейнерних перевезень Дунаєм до портів румунських портів (Галац і Констанца) та до німецького Регенсбурга. Українське Дунайське пароплавство вже направило пропозиції найбільшим автомобільним перевізникам, готуємось до запуску перших рейсів уже найближчими днями. Річкові перевезення флотом УДП – можуть компенсувати перевезення до 5 тис. вантажівок.

    Друге – Укрзалізниця. Запрошуємо вантажовласників, вантажовідправників користуватись усіма 15 робочими переходами з європейськими країнами, що дозволить диверсифікувати маршрути й ефективно використовувати наявну прикордонну інфраструктуру. Вже запроваджений новий інтермодальний сервіс, який об’єднує перевезення контейнерних поїздів, контрейлерних поїздів і поїздів комбінованого транспорту. Завдяки йому вже перевезено 50 інтермодальних поїздів у напрямку румунських і польських портів і 155 у напрямку українських.

    Стосовно експорту Українським коридором – ми також працюємо над організаційними та технічними питаннями розширенням пропускної здатності залізничних ліній до морських портів. Тут варто зазначити, що 93% української аграрної продукції йде саме через морські коридори.

    Третє – це збільшення спроможності автомобільних пунктів пропуску. Процес не швидкий, але послідовно над цим працюємо. Завершуємо реконструкцію ПП «Рені», щоб у березні запустити там спільний контроль з Молдовою. Сьогодні погодили запуск порожніх вантажівок через ПП «Лужанка», тепер слово за угорськими колегами. Ним зможуть виїжджати порожні фури без обмежень по вазі, а також рухатися пасажирські та вантажні автомобілі з максимальною вагою до 7,5 тонн.

    З Румунією продовжуємо говорити про пропуск транспорту з вантажем через «Красноїльськ» і запуск порожніх через «Дяківці». Також опрацьовуємо варіанти збільшення пропускної спроможності «Порубне», «Дякове» та «Орлівки». Плануємо розпочати реконструкцію пасажирського термінала на «Ужгороді», щоб розділити потоки транспорту та збільшити пропускну здатність для вантажних".

    Мінінфраструктури працює над відкриттям нового пункту пропуску з Угорщиною

    Схвалено відкриття нового ПП для пасажирського транспорту з Угорщиною – «Велика Паладь – Надьгодош» і запуск порожніх вантажівок через ПП «Лужанка – Берегшурань».

    «Велика Паладь» працюватиме для легкових автомобілів. Ключова мета запуску цього ПП – зменшення навантаження на інші пункти пропуску, які перетинає транспорт з вантажем.

    «ПП «Лужанка» наразі працює для легкових авто. Завдяки змінам до Угоди його згодом зможуть перетинати і порожні вантажівки вагою понад 7,5 т. Наступним кроком для реалізації цих рішень є схвалення відповідних змін угорськими колегами. Наразі сторонами проводиться відповідна робота для отримання погоджень», – зазначив Олександр Кубраков, міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України

    Нагадаємо, на Угорщину припадає близько 10% вантажопотоку з України, зважаючи на недостатню пропускну здатність українсько-угорського кордону. Наразі з Угорщиною працює 5 пунктів пропуску, з них для вантажівок лише один – «Чоп – Захонь». За добу на виїзд з України його може перетинати близько 250 вантажівок.

    Польському фермеру з пропутінськими гаслами на тракторі вже висунули офіційні звинувачення.

    Туск не виключив посилення контролю за українськими продуктами на кордоні

    У найближчі дні Польща може ухвалити рішення про посилення контролю за українськими товарами на кордоні.

    Про це під час прес-конференції у Варшаві повідомив глава польського уряду Дональд Туск, передає кореспондент Укрінформу.

    Польський прем’єр підкреслив, що перебуває у постійному контакті з українськими колегами.

    “І я не приховую, що якщо буде потрібно, то найближчими днями ми також ухвалимо подальші рішення щодо ефективного контролю на нашому кордоні, що стосується продукції, яка надходить до ЄС і Польщі”, - заявив Туск.

    За його словами, польські фермери, які протестують на кордоні, не мають антиукраїнських поглядів. Він зауважив, часом трапляються провокатори, з якими польська влада дасть собі раду.

    Польський прем’єр підкреслив, що Варшава зробить усе можливе, щоб мобілізувати світ для військової допомоги Україні. Водночас він зауважив, що ЄС має захищати європейський ринок.

    Шмигаль звернувся до поляків: Зараз через кордон іде лише 5% українського агроекспорту

    "Ми публічно сьогодні звертаємось до наших польських колег. До польських аграріїв. До всіх поляків. Починати завжди треба з правди.

    По-перше, останні 5 місяців Україна не продає своє зерно на польський ринок. Україна не продає свою кукурудзу, насіння соняшника та ріпак на польський ринок!

    Наш Уряд 16 вересня минулого року прийняв рішення про ліцензування експорту частини агропродукції. Тобто, без дозволу Польщі зараз неможливо експортувати зерно, кукурудзу, ріпак і соняшник на польський ринок. Зараз таких дозволів немає — і відповідно експорту теж немає.

    Ми хочемо, аби це почули і польські фермери, і польське суспільство.

    По-друге, через Польщу українське зерно їде тільки транзитом. Через польський кордон сьогодні проходить лише 5% нашого агроекспорту. Тоді як основний маршрут — це «зерновий коридор» через Чорне море.

    По-третє, блокада б’є по всій польсько-українській торгівлі, по економіці наших країн. Від неї програє не лише Україна, від неї програють польські підприємці, які експортують на наш ринок товарів на 12 млрд дол. щороку.

    Цю правду мають почути поляки та польські фермери, аби зрозуміти безглуздість блокади кордону", - заявив Прем'єр-міністр України.

    Україна розробила та пропонує Польщі план деблокади кордону — «План взаємопорозуміння».

    Про це ввечері 23 грудня повідомив Прем'єр-міністр України Денис Шмигаль.

    План складається з 5 кроків.

    Крок №1. Україна погоджується на обмеження, які запропонувала Єврокомісія щодо нашого агроекспорту. Це автоматичні захисні заходи, які були представлені в межах рішення Єврокомісії з пропозицією продовжити безмитну торгівлю ЄС та України. Мова йде, зокрема, про обмеження на м’ясо птиці, яйця, цукор.

    Україна погоджується з пропозицією експортувати до ЄС ці товари без квот і мит в об’ємах не більше, ніж були в середньому у 2022 та 2023 рр. Якщо експортуватиме більше, то повертаються обмеження.

    Ми також готові продовжувати механізм верифікації експорту зерна, кукурудзи, соняшника та ріпаку. Тобто, без дозволу Польщі ці 4 групи товарів не потраплять на польський ринок.

    Крок №2. Україна направляє звернення до Єврокомісії з пропозицією провести невідкладний скринінг, тобто аналіз кластерів 4 і 5, до яких входить аграрна політика та транспорт.

    Це потрібно для того, аби раз і назавжди зняти маніпуляції щодо якості нашої аграрної продукції, а також щодо того, чи відповідає підтримка наших аграріїв стандартам СОТ.

    Водночас принципова позиція України — це повна лібералізація торгівлі з ЄС. Це продовження «економічного безвізу».

    Питання торгівлі України та ЄС буде вирішуватися саме з ЄС, а не на рівні окремих країн.

    Крок №3. Пропонуємо польському Уряду ухвалити спільне звернення до Єврокомісії із закликом зупинити російський аграрний експорт до ЄС.

    За 11 міс. 2023 р. росія продала в Європу агропродукції та продуктів харчування на 2,5 млрд євро. 5,1 млн т продовольства. За весь 2022 р. – 4,9 млн т. російський експорт продовольства в ЄС зростає під час війни! Це треба зупинити! Україна та Польща точно можуть замістити цю продукцію.

    Ми також звертаємося до Єврокомісії ще з двома пропозиціями:



    Розглянути додаткові обмеження та посилений моніторинг на аграрний імпорт третіх країн до ЄС, як це відбувається зараз з Україною.



    Звертаємося щодо запуску спільного контролю на кордоні України та країн ЄС. А також пропонуємо розширити пілотний проект щодо обміну митною інформацією.

    Крок №4. Пропонуємо створити «Тристоронній штаб: Україна, Польща, Європейська комісія» під співголовуванням аграрних міністрів України, Польщі та представника Єврокомісії. До роботи цього штабу також долучимо українські та польські аграрні асоціації. Ми маємо працювати цілодобово, щоб оперативно вирішувати всі непорозуміння.

    Крок №5. Блокада кордону з боку Польщі вже давно вийшла за межі блокади зерна. Сьогодні ця блокада загрожує нацбезпеці України.

    Ми вдячні польському Уряду за чітку позицію щодо пропуску через кордон боєприпасів, військового обладнання, гум. допомоги, мед. засобів. Вважаємо, що такий підхід має бути поширено на критично необхідне Україні пальне.

    Вітаємо ініціативу Прем’єр-міністра Д. Туска внести до переліку об’єктів критичної інфраструктури прикордонні ПП з Україною та відповідні ділянки залізниці.

    Зі свого боку, український Уряд також прийняв відповідні рішення щодо визнання прикордонних ПП з нашими західними сусідами критичною інфраструктурою.

    Одночасно ми розраховуємо, що спільний Тристоронній штаб знайде рішення щодо безперешкодного пропуску інших груп товарів. Адже сьогодні на кордоні з обох сторін стоять понад 9 тис. вантажівок.

    Тристоронній штаб має працювати цілодобово, і питання блокування кордону має бути вирішено значно раніше, ніж 28 березня — дати, коли мало б відбутись спільне засідання урядів України та Польщі.

    В іншому випадку Україна залишає за собою право застосовувати дзеркальні заходи на пунктах пропуску.

    Втретє пошкодили українську агропродукцію на польській залізничній станції Дорогуськ

    У день 2-ї річниці повномасштабного російського військового вторгнення, 24 лютого, у сб, близько 9 ранку невідомі пошкодили вантажні вагони з бобами.

    «Системне знищення української агропродукції схоже на сплановані диверсії. Наша країна обороняється і виживає також і завдяки фермерам. Отже, ті, хто вчинили ці злочини точно не зацікавлені в українському мирі і перемозі цивілізованого світу. Ми закликаємо правоохоронні органи Польщі дати негайну реакцію», – сказав віце-прем’єр Олександр Кубраков.

    УЗ вже втретє звернулася до правоохоронних органів Польщі.

    Допомога українським водіям: на заблоковані прикордонні ПП привезли гарячу їжу та продуктові набори

    Кулеба назвав 3 причини кризи на українсько-польському кордоні

    Міністр закордонних справ Дмитро Кулеба вважає, що криза з вивезенням зерна на українсько-польському кордоні викликана трьома факторами.

    Про це йшлося на брифінгу голів МЗС Німеччини й України Анналени Бербок і Дмитра Кулеби, передає кореспондент Укрінформу.

    Перший, за його словами, – економічні проблеми, з якими зіштовхнулися у самій Європі.

    Друге - використання цих проблем російською розвідкою та пропагандою для спрямування гніву на Україну.

    «Разом із польською стороною ми бачимо, як росія агресивно розкручує це. Чомусь мітингувальники говорять про проблему, яку створює українське зерно, але мовчать про російське зерно, яке продовжує надходити до Європи», - сказав Дмитро Кулеба.

    Третє – провокації, які загострюють ситуацію. На думку глави української дипломатії, якби не було провокацій з розсипанням зерна, ці проблеми можна було б вирішити спокійно.

    За словами Дмитра Кулеби, польський уряд налаштований на професійне вирішення проблеми.

    «Україна на провокації вестися не буде, і ніхто не розсварить Польщу та Україну у стратегічному плані», - наголосив Кулеба.

    Юсов - про блокаду кордону: росія використовує ситуацію для антиукраїнської кампанії в ЄС

    Про це представник Головного управління розвідки Міністерства оборони України Андрій Юсов заявив у коментарі Укрінформу.

    «Очевидно, що російська пропаганда і російські спецслужби використовують відповідну ситуацію (ідеться про блокування польсько-українського кордону - ред.) у своїх інтересах - для нарощення антиукраїнської кампанії на території Європейського Союзу, зокрема у Польщі», - зазначив Юсов.

    Водночас він додав, що польська сторона заявляла про ймовірну наявність російського сліду в ситуації з блокуванням кордону. «Оскільки йдеться про дії на території Польщі, я думаю, що додаткові коментарі будуть від наших польських партнерів», - підкреслив представник ГУР МОУ.

    25 лютого пошкоджено 160 т українського зерна на польській залізничній станції

    Новий акт вандалізму – вночі з 24 на 25 лютого на станції Котомеж була розсипана українська агропродукція з 8 напіввагонів. Вантаж прямував транзитом до порту Гданськ, звідки направлявся до інших країн світу.

    «Українська сторона сумлінно виконує свої зобов’язання і згідно з домовленостями з польським урядом не експортує деякі види агропродукції на територію Польщі. Це підтверджено на офіційному рівні – ні зернові, ні кукурудза, ні ріпак – не залишаються там.

    Це 4-й випадок вандалізму на польських залізничних станціях. 4-й випадок безкарності і безвідповідальності», – прокоментував Олександр Кубраков.

    "Винуватці такого варварства шкодять не лише Україні, а й Польщі. Ми звертаємося до польської влади та поліції з проханням зробити все можливе та неможливе, щоб знайти та справедливо покарати винних у таких ганебних діях!" - додав Посол України в Польщі Василь Зварич.

    Зеленський: Не хотілося б, щоб між українським і польським суспільствами був кордон

    Президент Володимир Зеленський заявив, що йому дуже не хотілося б, щоб між польським і українським суспільствами був кордон, і що для України важливо зберегти союз із Польщею.

    Про це він заявив під час прес-конференції за підсумками форуму «Україна. Рік 2024», відповідаючи на питання, чи є позитивні зрушення у польсько-українському питанні.

    «Я хотів би сказати, що ми вдячні польському суспільству, яке з самого початку - з українцями, і це факт. І дуже не хотілося б, аби політики так робили... щоб зараз цей кордон, який є між нами, щоб він був між нашими суспільствами. Я у це не вірю», - сказав Зеленський.

    Президент вважає, що у Польщі «живуть розумні люди», і що вони розберуться.

    «Так само, як і наші люди - розібралися, у чому справа. І використовувати Україну як тиск на європейські інституції - це просто несправедливо. Ось про що я говорю», - пояснив він.

    Відповідаючи на питання про те, чи є у нього контакт з польським колегою Анджеєм Дудою, глава Української держави розповів, що у нього наразі є робочі відносини з прем'єром Польщі Дональдом Туском, і що у нього була низка зустрічей - і з Дудою, і з президентом Єврокомісії Урсулою фон дер Ляєн.

    «З квітня минулого року я говорю, що це - політичне питання. Спочатку, як ви знаєте, навіть наше українське суспільство і деякі медіа критикували мене за таку риторику. Я був абсолютно правий, і сьогодні це підтверджує Єврокомісія. Я говорив, що будь-які вибори у Польщі, будь-яка команда, яка прийде, не змінить цього вектору. Це політичний вектор, дуже сьогодні зрозуміло, що є внутрішня боротьба у Польщі», - сказав Зеленський.

    Президент висловив переконання у тому, що прем'єри обох країн - України і Польщі - знайдуть відповідні кроки.

    «Я як Президент просто говорю відкрито, що для нас дуже важливо зберегти союз із Польщею. А якщо кроки не знайдуться - то ми будемо захищати наш бізнес», - запевнив Зеленський.

    Зеленський про ситуацію із розсипаним зерном: Польський уряд може це вирішити

    «Я не розумію, для чого це все. Знов політика і така історія, аби було що показувати в медіа, особливо неприємно - в медіа росії. Це дуже неприємно, що ми граємо на їхній стороні цими фактами. І мені здається, що це просто неправильно між нами», – сказав глава держави.

    Він зазначив, що в Україну імпорт польських продуктів харчування становить «на 1,7 млрд у рік». «Уявіть собі місяць, два, три блокування цих товарів. Візьміть 1,7 млрд, розділіть на 12 і ми зрозуміємо, як втратить Польща», – сказав Зеленський.

    Він підкреслив, що Україна робить усе, щоби не «заблокувати» відносини з Польщею: «З нашого боку – що б росія не хотіла – польські товари їдуть».

    На думку українського президента, це питання новому польському уряду потрібно дуже швидко вирішувати.

    На кордоні з Польщею у чергах - майже 2500 вантажівок

    Рух вантажівок на шести пунктах пропуску польські фермери продовжують блокувати, пропускають по кілька вантажівок на годину в обох напрямках на всіх пунктах пропуску, де вони перебувають.

    Про це сьогодні заявив у коментарі Укрінформу речник Державної прикордонної служби Андрій Демченко.

    "Блокування відбувається на 6 напрямках, як і раніше. Взагалі не пропускають вантажівки, які їдуть з України, через ПП "Ягодин". У чергах станом на ранок (понеділка) на території Польщі - 2500. Легкові й автобуси скрізь їдуть вільно".

    Польські фермери заблокували на пів дня кордон з Німеччиною

    Польські аграрії заблокували у понеділок до 14:00 (за київським часом) польсько-німецький кордон у н.п. Свєцко на автомагістралі A2.

    Фермери планували заблокувати кордон у цьому місці на місяць, але відмовилися від цієї ідеї, назвавши блокування попереджувальним, передає RMF24.

    Як зазначається, по обидва боки автомагістралі розміщено десятки тракторів, які залишили лише вузьку смугу – так званий коридор життя для руху екстрених служб. Вантажівки перенаправляються на інші пункти пропуску на кордоні з ФРН, зокрема Костжин над Одрою чи Ольшину, де також уже спостерігається скупчення автомобілів.

    Блокуючи кордон, фермери-протестувальники вимагають зустрічі з прем’єром Дональдом Туском, а також відмову країни від Європейського зеленого курсу.

    Вони додають, що це поки попереджувальний протест, але не виключено, що його буде продовжено, чи відбудуться чергові блокади кордону в інших місцях.

    Уряд передав Єврокомісії та Польщі пропозиції для розблокування кордону - Зеленський

    Про це розповів Президент Володимир Зеленський, виступаючи на форумі «Зроблено в Україні».

    «Уряд України підготував пропозиції, як вирішити проблему на кордоні з Польщею. І пропозиції були передані Єврокомісії, колегам з Польщі. Нам треба зробити все, щоб ситуація була вирішена, вирішена спокійно, прагматично, і щоб відповідні пропозиції запрацювали», – сказав Президент.

    Він висловив вдячність українським аграріям і українському бізнесу за розуміння усіх наявних викликів і за «дуже достойну поведінку на кордоні України».

    Польські перевізники можуть відновити протести на кордоні з 1 березня

    Польські перевізники, які блокували український кордон з початку листопада минулого року і призупинили його в середині січня, можуть відновити протест 1 березня.

    Про це повідомляє Rmf24, зазначаючи, що польські перевізники не задоволені діями уряду щодо виконання їхніх вимог.

    Як зазначає видання, перевізники з Люблінського і Підкарпатського воєводств Польщі хочуть знову блокувати ПП “Гребенне”, “Дорогуськ”, “Корчова”, і не виключено також, що й “Медику”.

    Як зазначив у коментарі виданню голова об’єднання “Транспорт і логістика Польща” Мацей Вронський, перевізники чекали на проект закону, який мав би зробити жорсткішою перевірку українських перевізників у Польщі, але цього не було зроблено. Водночас він визнав, що польські перевізники і надалі протестують на кордоні (разом з фермерами – ред.), але роблять це неофіційно.

    Видання стверджує, що сигнали від фермерів і перевізників свідчать про те, що “якщо до четверга в цьому питанні нічого не відбудеться, то масштаб і кількість протестів на кордоні з Україною можуть тільки зрости”.

    Зауважується, що за понад 10 тижнів протестів втрати польських перевізників могли сягнути кількасот мільйонів євро, адже вартість річного ринку перевезень із Польщі в Україну сягає близько 10 млрд євро.

    Польські перевізники з 6 листопада 2023 року почали блокувати дороги до пунктів пропуску на польсько-українському кордоні. Згодом, 16 січня ц.р., Мінінфраструктури Польщі підписало угоду з організаторами блокади, за результатами якої протестувальники призупиняють до 1 березня свій протест, а до цього часу уряд РП зобов’язується вирішити їхні проблеми.

    Серед основних вимог – повернення практики дозволів для українських перевізників, скасованої угодою з Євросоюзом до 30 червня 2024 року.

    Поляки організовують блокаду на кордоні з Литвою: перевірятимуть, що перевозять у фурах

    Протести польських фермерів проти транзиту українського зерна розширюються. Цього тижня аграрії Польщі готуються до двох нових блокад: на польсько-німецькому прикордонному пункті у місті Свєцко та біля Литви, на дорозі до прикордонного ПП "Кальварія-Будзиськ".

    Як розповів LRT RADIO Кароліс Пєчинський, який організовує блокаду кордону з Литвою, з 1 березня фермери зупинятимуть і фізично перевірятимуть всі види транспорту, які, ймовірно, перевозитимуть українське зерно чи іншу агропродукцію.

    "Початок акції протесту заплановано на 1 березня о 10:00. Це не буде повна блокада пункту пропуску через державний кордон. Ми, фермери, спільно з польськими службами, хотіли б перевірити, що перевозиться у вантажівках, звертаючи особливу увагу на ті транспортні засоби, які мають потенціал для перевезення с.-г. продукції.

    Звичайно, це не стосується особистого транспорту, (...) цистерн з паливом, транспортних засобів, що перевозять метал або худобу. (...) Якщо ми бачимо, що зерно й інша сільгосппродукція їде, ми хотіли б знати, звідки воно їде, навіщо і як, щоб зрозуміти, який обсяг перевезень», — каже польський фермер.

    Інтерв'юер розуміє, що такі перевірки доставлять незручності перевізникам, але просить їх зрозуміти, наскільки складна ситуація для фермерів його країни.

    "Просто ми хочемо довести і привернути увагу до того, що відбувається, тому що вважаємо, що наші інтереси порушуються і ми ні від кого не отримуємо підтримки. (...) Питання про блокування литовського кордону виникло, коли думали, як посилити тиск на польський уряд», — каже К. Пєчинський.

    За його словами, польські фермери спантеличені низкою питань, але головною проблемою є підозра, що частина українського зерна, яке має транзитом проходити через Польщу, насправді залишається в країні.

    «Сільськогосподарська продукція (привезена з України до Польщі – LRT.lt) переміщується з вантажівок на потяги, кінцевим пунктом призначення яких є транзитні порти в Балтійському морі. Але серед фермерів були підозри, що (...) частина цієї продукції залишається в Польщі», – каже організатор блокади.

    Міністри сільського господарства ЄС зустрінуться у Брюсселі в понеділок. Співрозмовник сподівається, що тамтешні політики ухвалюватимуть рішення на користь польських фермерів.

    «Звичайно, ми чекаємо і наполягаємо на тому, щоб домовленості відбулися таким чином, аби було вигідно польським фермерам, щоб було зрозуміло, як українська с.-г. продукція проходить транзитом через Польщу, за яких умов і як гарантується, що ця продукція досягне кінцевого пункту призначення, а не залишиться на польській території», – каже Пєчинський.

    Коли деякі експерти кажуть, що конфлікт через українське зерно може бути використаний кремлем як інструмент пропаганди, польський фермер запевняє, що уникає будь-яких контактів з потенційними провокаторами.

    «Ми проти будь-яких провокацій, намагаємося і хочемо, щоб наші протести були в інтересах польських фермерів. Ми контролюємо, щоб не було радикалів, маргіналів чи інших невигідних нам політичних ініціатив. Ми координуємо наші протести з владою, щоб усі протести проходили законно та мирно, уникаємо будь-яких контактів з потенційними провокаторами», – каже організатор блокади.

    Литовські фермери не блокуватимуть українське зерно

    Голова Литовської асоціації виробників зерна Аушріс Маціяускас заявив, що литовські фермери не збираються приєднуватися до польського протесту щодо блокування постачань українського збіжжя.

    Про це повідомляє литовський мовник LRT.

    «Литовські фермери не блокували, не блокують і не збираються блокувати українське зерно… Ми бачимо проблему, але ми розуміємо ситуацію - лідери українських фермерів приїжджали минулої осені, ми мали з ними круглий стіл, ми обговорювали, як це (врегулювання ситуації - ред.) зробити, звичайно, треба контролювати, треба робити облік, треба робити все це, чого також не робить литовський уряд, але ми не збираємося блокувати, як це роблять поляки», - запевнив Маціяускас.

    За його словами, більшою проблемою для литовських фермерів є російське зерно.

    Керівник УЗ про ситуацію на кордоні: Ми на постійному контакті з польськими залізничниками

    На цьому в коментарі кореспонденту Укрінформу наголосив голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Лященко.

    «У нас працює окрема проектна команда, яка у реальному режимі часу моніторить ситуацію на українсько-польському кордоні. Як тільки щось відбувається, ми моментально реагуємо. Зокрема, пишемо ноти через МЗС, через наше посольство у Польщі», - сказав Лященко.

    Національний перевізник тісно взаємодіє з компаніями-перевізниками у Польщі і координує подання заяв у місцеву поліцію у випадках втручання в роботу з боку польських протестувальників.

    «Ми на постійному контакті з польським перевізником PKP з точки зору підвищення рівня захисту. Де можливо, намагаємося реагувати до того, як починають перекривати (колії. – ред.). Але ми всі повинні розуміти: якщо в це не втрутитися системно, треба бути готовими до того, що ці випадки будуть продовжуватися», - додав Лященко.

    Фермери з Польщі будують ненависть до продукції з України на міфах - посол Зварич

    Про це у ФБ сьогодні ввечері написав посол України в Польщі Василь Зварич.

    "Не піддавайтесь обману та маніпуляціям!

    Свою ненависть до продукції з України протестуючі фермери будують на міфах, які суперечать дійсності. Кампанія проти агропродовольчої продукції з України є безпідставною. Правда - інша і не така "загрозлива" для фермерів з Польщі й інших країн ЄС.

    1. Перш ніж потрапити на європейський ринок, українська продукція перевіряється на якість відповідно до законодавства ЄС. Інакше вона не потрапила б на ринок ЄС. Порівняно з кількістю польської продукції в українських магазинах, присутність продукції з України в польських магазинах - мізерна.

    2. З вересня 2023 року зерно з України йде через Польщу лише транзитом. А сьогодні через Польщу транзитом проходить лише 5% від загального експорту українського зерна. Поки основним залишається «зерновий коридор» через Чорне море та Дунай.

    3. Загальний земельний банк великих сільськогосподарських підприємств (так званих агрохолдингів) в Україні становить менше 4 млн га, або близько 10% сільськогосподарських земель України.

    4. Переважну роль у сільськогосподарському виробництві в Україні відіграють індивідуальні (малі та середні) господарства, які виробляють 77% продукції. Великі сільськогосподарські підприємства забезпечують лише 23% сільськогосподарського виробництва.

    5. Блокада кордону польськими фермерами впливає на весь польсько-український торговий обмін та економіку наших країн. Від цього втрачає не лише Україна, а й польські підприємці, які щороку експортують на український ринок товарів на близько 12 мільярдів доларів".

    ІЦ УАК

    agroconf.org





    Схожі новини
  • Наступні кілька днів можуть бути важкими, але ми не повинні реагувати на провокації — Сольський
  • Глава МВФ попереджає, що європейські уряди можуть пошкодувати про підтримку протестів фермерів
  • Розширення імпорту з України: польські фермери виходять на масштабний протест
  • Поляки починають протести проти ввезення з України дешевого ріпаку
  • Фермери заблокували аеропорт Криту

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Політичні мотиви польської влади та бездіяльність ЄС: поляки починають блокувати кордон з Німеччиною і Литвою


Політичні мотиви польської влади та бездіяльність ЄС: поляки починають блокувати кордон з Німеччиною і Литвою

Ситуація виходить із-під контролю і стає все більш напруженою: демократичні протести подекуди стають більше схожими на анархічні.

Не без участі російських спецслужб відбуваються протести фермерів по всьому ЄС.

Блокування доріг по всій Європі, не кажучи вже про блокування кордонів, завдає багатомільйонних, якщо не мільярдних, збитків європейським економікам.

Європейські політики нагадують про демократію і про право на протест. Цим вони ставлять соціальний аспект вище за економічний.

Та чи може собі дозволити це Європа, яка знаходиться у стані кризи із-за пандемії коронавірусу і війни рф проти України. І коли існують значні ризики нападу росії на схід Європи та, як наслідок, настання 3-ї світової.

Чи не час для жорстких, непопулярних рішень? Чи не стануть невміння розставляти пріоритети і слабохарактерність західних політиків фатальною історичною помилкою для Європи?

Розповідаємо про події щодо ситуації на українсько-польському кордоні за 23-26.02.

Ще у п'ятницю, 23 лютого, Олександр Кубраков повідомив, що на виконання доручення Президента України Уряд України працював на кордоні з Польщею. Задача – підтримати сталість і ритмічність експорту, запустити альтернативні маршрути експорту й імпорту.

"Підготували перелік рішень, які починаємо реалізовувати.

Перше – це запуск контейнерних перевезень Дунаєм до портів румунських портів (Галац і Констанца) та до німецького Регенсбурга. Українське Дунайське пароплавство вже направило пропозиції найбільшим автомобільним перевізникам, готуємось до запуску перших рейсів уже найближчими днями. Річкові перевезення флотом УДП – можуть компенсувати перевезення до 5 тис. вантажівок.

Друге – Укрзалізниця. Запрошуємо вантажовласників, вантажовідправників користуватись усіма 15 робочими переходами з європейськими країнами, що дозволить диверсифікувати маршрути й ефективно використовувати наявну прикордонну інфраструктуру. Вже запроваджений новий інтермодальний сервіс, який об’єднує перевезення контейнерних поїздів, контрейлерних поїздів і поїздів комбінованого транспорту. Завдяки йому вже перевезено 50 інтермодальних поїздів у напрямку румунських і польських портів і 155 у напрямку українських.

Стосовно експорту Українським коридором – ми також працюємо над організаційними та технічними питаннями розширенням пропускної здатності залізничних ліній до морських портів. Тут варто зазначити, що 93% української аграрної продукції йде саме через морські коридори.

Третє – це збільшення спроможності автомобільних пунктів пропуску. Процес не швидкий, але послідовно над цим працюємо. Завершуємо реконструкцію ПП «Рені», щоб у березні запустити там спільний контроль з Молдовою. Сьогодні погодили запуск порожніх вантажівок через ПП «Лужанка», тепер слово за угорськими колегами. Ним зможуть виїжджати порожні фури без обмежень по вазі, а також рухатися пасажирські та вантажні автомобілі з максимальною вагою до 7,5 тонн.

З Румунією продовжуємо говорити про пропуск транспорту з вантажем через «Красноїльськ» і запуск порожніх через «Дяківці». Також опрацьовуємо варіанти збільшення пропускної спроможності «Порубне», «Дякове» та «Орлівки». Плануємо розпочати реконструкцію пасажирського термінала на «Ужгороді», щоб розділити потоки транспорту та збільшити пропускну здатність для вантажних".

Мінінфраструктури працює над відкриттям нового пункту пропуску з Угорщиною

Схвалено відкриття нового ПП для пасажирського транспорту з Угорщиною – «Велика Паладь – Надьгодош» і запуск порожніх вантажівок через ПП «Лужанка – Берегшурань».

«Велика Паладь» працюватиме для легкових автомобілів. Ключова мета запуску цього ПП – зменшення навантаження на інші пункти пропуску, які перетинає транспорт з вантажем.

«ПП «Лужанка» наразі працює для легкових авто. Завдяки змінам до Угоди його згодом зможуть перетинати і порожні вантажівки вагою понад 7,5 т. Наступним кроком для реалізації цих рішень є схвалення відповідних змін угорськими колегами. Наразі сторонами проводиться відповідна робота для отримання погоджень», – зазначив Олександр Кубраков, міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України

Нагадаємо, на Угорщину припадає близько 10% вантажопотоку з України, зважаючи на недостатню пропускну здатність українсько-угорського кордону. Наразі з Угорщиною працює 5 пунктів пропуску, з них для вантажівок лише один – «Чоп – Захонь». За добу на виїзд з України його може перетинати близько 250 вантажівок.

Польському фермеру з пропутінськими гаслами на тракторі вже висунули офіційні звинувачення.

Туск не виключив посилення контролю за українськими продуктами на кордоні

У найближчі дні Польща може ухвалити рішення про посилення контролю за українськими товарами на кордоні.

Про це під час прес-конференції у Варшаві повідомив глава польського уряду Дональд Туск, передає кореспондент Укрінформу.

Польський прем’єр підкреслив, що перебуває у постійному контакті з українськими колегами.

“І я не приховую, що якщо буде потрібно, то найближчими днями ми також ухвалимо подальші рішення щодо ефективного контролю на нашому кордоні, що стосується продукції, яка надходить до ЄС і Польщі”, - заявив Туск.

За його словами, польські фермери, які протестують на кордоні, не мають антиукраїнських поглядів. Він зауважив, часом трапляються провокатори, з якими польська влада дасть собі раду.

Польський прем’єр підкреслив, що Варшава зробить усе можливе, щоб мобілізувати світ для військової допомоги Україні. Водночас він зауважив, що ЄС має захищати європейський ринок.

Шмигаль звернувся до поляків: Зараз через кордон іде лише 5% українського агроекспорту

"Ми публічно сьогодні звертаємось до наших польських колег. До польських аграріїв. До всіх поляків. Починати завжди треба з правди.

По-перше, останні 5 місяців Україна не продає своє зерно на польський ринок. Україна не продає свою кукурудзу, насіння соняшника та ріпак на польський ринок!

Наш Уряд 16 вересня минулого року прийняв рішення про ліцензування експорту частини агропродукції. Тобто, без дозволу Польщі зараз неможливо експортувати зерно, кукурудзу, ріпак і соняшник на польський ринок. Зараз таких дозволів немає — і відповідно експорту теж немає.

Ми хочемо, аби це почули і польські фермери, і польське суспільство.

По-друге, через Польщу українське зерно їде тільки транзитом. Через польський кордон сьогодні проходить лише 5% нашого агроекспорту. Тоді як основний маршрут — це «зерновий коридор» через Чорне море.

По-третє, блокада б’є по всій польсько-українській торгівлі, по економіці наших країн. Від неї програє не лише Україна, від неї програють польські підприємці, які експортують на наш ринок товарів на 12 млрд дол. щороку.

Цю правду мають почути поляки та польські фермери, аби зрозуміти безглуздість блокади кордону", - заявив Прем'єр-міністр України.

Україна розробила та пропонує Польщі план деблокади кордону — «План взаємопорозуміння».

Про це ввечері 23 грудня повідомив Прем'єр-міністр України Денис Шмигаль.

План складається з 5 кроків.

Крок №1. Україна погоджується на обмеження, які запропонувала Єврокомісія щодо нашого агроекспорту. Це автоматичні захисні заходи, які були представлені в межах рішення Єврокомісії з пропозицією продовжити безмитну торгівлю ЄС та України. Мова йде, зокрема, про обмеження на м’ясо птиці, яйця, цукор.

Україна погоджується з пропозицією експортувати до ЄС ці товари без квот і мит в об’ємах не більше, ніж були в середньому у 2022 та 2023 рр. Якщо експортуватиме більше, то повертаються обмеження.

Ми також готові продовжувати механізм верифікації експорту зерна, кукурудзи, соняшника та ріпаку. Тобто, без дозволу Польщі ці 4 групи товарів не потраплять на польський ринок.

Крок №2. Україна направляє звернення до Єврокомісії з пропозицією провести невідкладний скринінг, тобто аналіз кластерів 4 і 5, до яких входить аграрна політика та транспорт.

Це потрібно для того, аби раз і назавжди зняти маніпуляції щодо якості нашої аграрної продукції, а також щодо того, чи відповідає підтримка наших аграріїв стандартам СОТ.

Водночас принципова позиція України — це повна лібералізація торгівлі з ЄС. Це продовження «економічного безвізу».

Питання торгівлі України та ЄС буде вирішуватися саме з ЄС, а не на рівні окремих країн.

Крок №3. Пропонуємо польському Уряду ухвалити спільне звернення до Єврокомісії із закликом зупинити російський аграрний експорт до ЄС.

За 11 міс. 2023 р. росія продала в Європу агропродукції та продуктів харчування на 2,5 млрд євро. 5,1 млн т продовольства. За весь 2022 р. – 4,9 млн т. російський експорт продовольства в ЄС зростає під час війни! Це треба зупинити! Україна та Польща точно можуть замістити цю продукцію.

Ми також звертаємося до Єврокомісії ще з двома пропозиціями:



Розглянути додаткові обмеження та посилений моніторинг на аграрний імпорт третіх країн до ЄС, як це відбувається зараз з Україною.



Звертаємося щодо запуску спільного контролю на кордоні України та країн ЄС. А також пропонуємо розширити пілотний проект щодо обміну митною інформацією.

Крок №4. Пропонуємо створити «Тристоронній штаб: Україна, Польща, Європейська комісія» під співголовуванням аграрних міністрів України, Польщі та представника Єврокомісії. До роботи цього штабу також долучимо українські та польські аграрні асоціації. Ми маємо працювати цілодобово, щоб оперативно вирішувати всі непорозуміння.

Крок №5. Блокада кордону з боку Польщі вже давно вийшла за межі блокади зерна. Сьогодні ця блокада загрожує нацбезпеці України.

Ми вдячні польському Уряду за чітку позицію щодо пропуску через кордон боєприпасів, військового обладнання, гум. допомоги, мед. засобів. Вважаємо, що такий підхід має бути поширено на критично необхідне Україні пальне.

Вітаємо ініціативу Прем’єр-міністра Д. Туска внести до переліку об’єктів критичної інфраструктури прикордонні ПП з Україною та відповідні ділянки залізниці.

Зі свого боку, український Уряд також прийняв відповідні рішення щодо визнання прикордонних ПП з нашими західними сусідами критичною інфраструктурою.

Одночасно ми розраховуємо, що спільний Тристоронній штаб знайде рішення щодо безперешкодного пропуску інших груп товарів. Адже сьогодні на кордоні з обох сторін стоять понад 9 тис. вантажівок.

Тристоронній штаб має працювати цілодобово, і питання блокування кордону має бути вирішено значно раніше, ніж 28 березня — дати, коли мало б відбутись спільне засідання урядів України та Польщі.

В іншому випадку Україна залишає за собою право застосовувати дзеркальні заходи на пунктах пропуску.

Втретє пошкодили українську агропродукцію на польській залізничній станції Дорогуськ

У день 2-ї річниці повномасштабного російського військового вторгнення, 24 лютого, у сб, близько 9 ранку невідомі пошкодили вантажні вагони з бобами.

«Системне знищення української агропродукції схоже на сплановані диверсії. Наша країна обороняється і виживає також і завдяки фермерам. Отже, ті, хто вчинили ці злочини точно не зацікавлені в українському мирі і перемозі цивілізованого світу. Ми закликаємо правоохоронні органи Польщі дати негайну реакцію», – сказав віце-прем’єр Олександр Кубраков.

УЗ вже втретє звернулася до правоохоронних органів Польщі.

Допомога українським водіям: на заблоковані прикордонні ПП привезли гарячу їжу та продуктові набори

Кулеба назвав 3 причини кризи на українсько-польському кордоні

Міністр закордонних справ Дмитро Кулеба вважає, що криза з вивезенням зерна на українсько-польському кордоні викликана трьома факторами.

Про це йшлося на брифінгу голів МЗС Німеччини й України Анналени Бербок і Дмитра Кулеби, передає кореспондент Укрінформу.

Перший, за його словами, – економічні проблеми, з якими зіштовхнулися у самій Європі.

Друге - використання цих проблем російською розвідкою та пропагандою для спрямування гніву на Україну.

«Разом із польською стороною ми бачимо, як росія агресивно розкручує це. Чомусь мітингувальники говорять про проблему, яку створює українське зерно, але мовчать про російське зерно, яке продовжує надходити до Європи», - сказав Дмитро Кулеба.

Третє – провокації, які загострюють ситуацію. На думку глави української дипломатії, якби не було провокацій з розсипанням зерна, ці проблеми можна було б вирішити спокійно.

За словами Дмитра Кулеби, польський уряд налаштований на професійне вирішення проблеми.

«Україна на провокації вестися не буде, і ніхто не розсварить Польщу та Україну у стратегічному плані», - наголосив Кулеба.

Юсов - про блокаду кордону: росія використовує ситуацію для антиукраїнської кампанії в ЄС

Про це представник Головного управління розвідки Міністерства оборони України Андрій Юсов заявив у коментарі Укрінформу.

«Очевидно, що російська пропаганда і російські спецслужби використовують відповідну ситуацію (ідеться про блокування польсько-українського кордону - ред.) у своїх інтересах - для нарощення антиукраїнської кампанії на території Європейського Союзу, зокрема у Польщі», - зазначив Юсов.

Водночас він додав, що польська сторона заявляла про ймовірну наявність російського сліду в ситуації з блокуванням кордону. «Оскільки йдеться про дії на території Польщі, я думаю, що додаткові коментарі будуть від наших польських партнерів», - підкреслив представник ГУР МОУ.

25 лютого пошкоджено 160 т українського зерна на польській залізничній станції

Новий акт вандалізму – вночі з 24 на 25 лютого на станції Котомеж була розсипана українська агропродукція з 8 напіввагонів. Вантаж прямував транзитом до порту Гданськ, звідки направлявся до інших країн світу.

«Українська сторона сумлінно виконує свої зобов’язання і згідно з домовленостями з польським урядом не експортує деякі види агропродукції на територію Польщі. Це підтверджено на офіційному рівні – ні зернові, ні кукурудза, ні ріпак – не залишаються там.

Це 4-й випадок вандалізму на польських залізничних станціях. 4-й випадок безкарності і безвідповідальності», – прокоментував Олександр Кубраков.

"Винуватці такого варварства шкодять не лише Україні, а й Польщі. Ми звертаємося до польської влади та поліції з проханням зробити все можливе та неможливе, щоб знайти та справедливо покарати винних у таких ганебних діях!" - додав Посол України в Польщі Василь Зварич.

Зеленський: Не хотілося б, щоб між українським і польським суспільствами був кордон

Президент Володимир Зеленський заявив, що йому дуже не хотілося б, щоб між польським і українським суспільствами був кордон, і що для України важливо зберегти союз із Польщею.

Про це він заявив під час прес-конференції за підсумками форуму «Україна. Рік 2024», відповідаючи на питання, чи є позитивні зрушення у польсько-українському питанні.

«Я хотів би сказати, що ми вдячні польському суспільству, яке з самого початку - з українцями, і це факт. І дуже не хотілося б, аби політики так робили... щоб зараз цей кордон, який є між нами, щоб він був між нашими суспільствами. Я у це не вірю», - сказав Зеленський.

Президент вважає, що у Польщі «живуть розумні люди», і що вони розберуться.

«Так само, як і наші люди - розібралися, у чому справа. І використовувати Україну як тиск на європейські інституції - це просто несправедливо. Ось про що я говорю», - пояснив він.

Відповідаючи на питання про те, чи є у нього контакт з польським колегою Анджеєм Дудою, глава Української держави розповів, що у нього наразі є робочі відносини з прем'єром Польщі Дональдом Туском, і що у нього була низка зустрічей - і з Дудою, і з президентом Єврокомісії Урсулою фон дер Ляєн.

«З квітня минулого року я говорю, що це - політичне питання. Спочатку, як ви знаєте, навіть наше українське суспільство і деякі медіа критикували мене за таку риторику. Я був абсолютно правий, і сьогодні це підтверджує Єврокомісія. Я говорив, що будь-які вибори у Польщі, будь-яка команда, яка прийде, не змінить цього вектору. Це політичний вектор, дуже сьогодні зрозуміло, що є внутрішня боротьба у Польщі», - сказав Зеленський.

Президент висловив переконання у тому, що прем'єри обох країн - України і Польщі - знайдуть відповідні кроки.

«Я як Президент просто говорю відкрито, що для нас дуже важливо зберегти союз із Польщею. А якщо кроки не знайдуться - то ми будемо захищати наш бізнес», - запевнив Зеленський.

Зеленський про ситуацію із розсипаним зерном: Польський уряд може це вирішити

«Я не розумію, для чого це все. Знов політика і така історія, аби було що показувати в медіа, особливо неприємно - в медіа росії. Це дуже неприємно, що ми граємо на їхній стороні цими фактами. І мені здається, що це просто неправильно між нами», – сказав глава держави.

Він зазначив, що в Україну імпорт польських продуктів харчування становить «на 1,7 млрд у рік». «Уявіть собі місяць, два, три блокування цих товарів. Візьміть 1,7 млрд, розділіть на 12 і ми зрозуміємо, як втратить Польща», – сказав Зеленський.

Він підкреслив, що Україна робить усе, щоби не «заблокувати» відносини з Польщею: «З нашого боку – що б росія не хотіла – польські товари їдуть».

На думку українського президента, це питання новому польському уряду потрібно дуже швидко вирішувати.

На кордоні з Польщею у чергах - майже 2500 вантажівок

Рух вантажівок на шести пунктах пропуску польські фермери продовжують блокувати, пропускають по кілька вантажівок на годину в обох напрямках на всіх пунктах пропуску, де вони перебувають.

Про це сьогодні заявив у коментарі Укрінформу речник Державної прикордонної служби Андрій Демченко.

"Блокування відбувається на 6 напрямках, як і раніше. Взагалі не пропускають вантажівки, які їдуть з України, через ПП "Ягодин". У чергах станом на ранок (понеділка) на території Польщі - 2500. Легкові й автобуси скрізь їдуть вільно".

Польські фермери заблокували на пів дня кордон з Німеччиною

Польські аграрії заблокували у понеділок до 14:00 (за київським часом) польсько-німецький кордон у н.п. Свєцко на автомагістралі A2.

Фермери планували заблокувати кордон у цьому місці на місяць, але відмовилися від цієї ідеї, назвавши блокування попереджувальним, передає RMF24.

Як зазначається, по обидва боки автомагістралі розміщено десятки тракторів, які залишили лише вузьку смугу – так званий коридор життя для руху екстрених служб. Вантажівки перенаправляються на інші пункти пропуску на кордоні з ФРН, зокрема Костжин над Одрою чи Ольшину, де також уже спостерігається скупчення автомобілів.

Блокуючи кордон, фермери-протестувальники вимагають зустрічі з прем’єром Дональдом Туском, а також відмову країни від Європейського зеленого курсу.

Вони додають, що це поки попереджувальний протест, але не виключено, що його буде продовжено, чи відбудуться чергові блокади кордону в інших місцях.

Уряд передав Єврокомісії та Польщі пропозиції для розблокування кордону - Зеленський

Про це розповів Президент Володимир Зеленський, виступаючи на форумі «Зроблено в Україні».

«Уряд України підготував пропозиції, як вирішити проблему на кордоні з Польщею. І пропозиції були передані Єврокомісії, колегам з Польщі. Нам треба зробити все, щоб ситуація була вирішена, вирішена спокійно, прагматично, і щоб відповідні пропозиції запрацювали», – сказав Президент.

Він висловив вдячність українським аграріям і українському бізнесу за розуміння усіх наявних викликів і за «дуже достойну поведінку на кордоні України».

Польські перевізники можуть відновити протести на кордоні з 1 березня

Польські перевізники, які блокували український кордон з початку листопада минулого року і призупинили його в середині січня, можуть відновити протест 1 березня.

Про це повідомляє Rmf24, зазначаючи, що польські перевізники не задоволені діями уряду щодо виконання їхніх вимог.

Як зазначає видання, перевізники з Люблінського і Підкарпатського воєводств Польщі хочуть знову блокувати ПП “Гребенне”, “Дорогуськ”, “Корчова”, і не виключено також, що й “Медику”.

Як зазначив у коментарі виданню голова об’єднання “Транспорт і логістика Польща” Мацей Вронський, перевізники чекали на проект закону, який мав би зробити жорсткішою перевірку українських перевізників у Польщі, але цього не було зроблено. Водночас він визнав, що польські перевізники і надалі протестують на кордоні (разом з фермерами – ред.), але роблять це неофіційно.

Видання стверджує, що сигнали від фермерів і перевізників свідчать про те, що “якщо до четверга в цьому питанні нічого не відбудеться, то масштаб і кількість протестів на кордоні з Україною можуть тільки зрости”.

Зауважується, що за понад 10 тижнів протестів втрати польських перевізників могли сягнути кількасот мільйонів євро, адже вартість річного ринку перевезень із Польщі в Україну сягає близько 10 млрд євро.

Польські перевізники з 6 листопада 2023 року почали блокувати дороги до пунктів пропуску на польсько-українському кордоні. Згодом, 16 січня ц.р., Мінінфраструктури Польщі підписало угоду з організаторами блокади, за результатами якої протестувальники призупиняють до 1 березня свій протест, а до цього часу уряд РП зобов’язується вирішити їхні проблеми.

Серед основних вимог – повернення практики дозволів для українських перевізників, скасованої угодою з Євросоюзом до 30 червня 2024 року.

Поляки організовують блокаду на кордоні з Литвою: перевірятимуть, що перевозять у фурах

Протести польських фермерів проти транзиту українського зерна розширюються. Цього тижня аграрії Польщі готуються до двох нових блокад: на польсько-німецькому прикордонному пункті у місті Свєцко та біля Литви, на дорозі до прикордонного ПП "Кальварія-Будзиськ".

Як розповів LRT RADIO Кароліс Пєчинський, який організовує блокаду кордону з Литвою, з 1 березня фермери зупинятимуть і фізично перевірятимуть всі види транспорту, які, ймовірно, перевозитимуть українське зерно чи іншу агропродукцію.

"Початок акції протесту заплановано на 1 березня о 10:00. Це не буде повна блокада пункту пропуску через державний кордон. Ми, фермери, спільно з польськими службами, хотіли б перевірити, що перевозиться у вантажівках, звертаючи особливу увагу на ті транспортні засоби, які мають потенціал для перевезення с.-г. продукції.

Звичайно, це не стосується особистого транспорту, (...) цистерн з паливом, транспортних засобів, що перевозять метал або худобу. (...) Якщо ми бачимо, що зерно й інша сільгосппродукція їде, ми хотіли б знати, звідки воно їде, навіщо і як, щоб зрозуміти, який обсяг перевезень», — каже польський фермер.

Інтерв'юер розуміє, що такі перевірки доставлять незручності перевізникам, але просить їх зрозуміти, наскільки складна ситуація для фермерів його країни.

"Просто ми хочемо довести і привернути увагу до того, що відбувається, тому що вважаємо, що наші інтереси порушуються і ми ні від кого не отримуємо підтримки. (...) Питання про блокування литовського кордону виникло, коли думали, як посилити тиск на польський уряд», — каже К. Пєчинський.

За його словами, польські фермери спантеличені низкою питань, але головною проблемою є підозра, що частина українського зерна, яке має транзитом проходити через Польщу, насправді залишається в країні.

«Сільськогосподарська продукція (привезена з України до Польщі – LRT.lt) переміщується з вантажівок на потяги, кінцевим пунктом призначення яких є транзитні порти в Балтійському морі. Але серед фермерів були підозри, що (...) частина цієї продукції залишається в Польщі», – каже організатор блокади.

Міністри сільського господарства ЄС зустрінуться у Брюсселі в понеділок. Співрозмовник сподівається, що тамтешні політики ухвалюватимуть рішення на користь польських фермерів.

«Звичайно, ми чекаємо і наполягаємо на тому, щоб домовленості відбулися таким чином, аби було вигідно польським фермерам, щоб було зрозуміло, як українська с.-г. продукція проходить транзитом через Польщу, за яких умов і як гарантується, що ця продукція досягне кінцевого пункту призначення, а не залишиться на польській території», – каже Пєчинський.

Коли деякі експерти кажуть, що конфлікт через українське зерно може бути використаний кремлем як інструмент пропаганди, польський фермер запевняє, що уникає будь-яких контактів з потенційними провокаторами.

«Ми проти будь-яких провокацій, намагаємося і хочемо, щоб наші протести були в інтересах польських фермерів. Ми контролюємо, щоб не було радикалів, маргіналів чи інших невигідних нам політичних ініціатив. Ми координуємо наші протести з владою, щоб усі протести проходили законно та мирно, уникаємо будь-яких контактів з потенційними провокаторами», – каже організатор блокади.

Литовські фермери не блокуватимуть українське зерно

Голова Литовської асоціації виробників зерна Аушріс Маціяускас заявив, що литовські фермери не збираються приєднуватися до польського протесту щодо блокування постачань українського збіжжя.

Про це повідомляє литовський мовник LRT.

«Литовські фермери не блокували, не блокують і не збираються блокувати українське зерно… Ми бачимо проблему, але ми розуміємо ситуацію - лідери українських фермерів приїжджали минулої осені, ми мали з ними круглий стіл, ми обговорювали, як це (врегулювання ситуації - ред.) зробити, звичайно, треба контролювати, треба робити облік, треба робити все це, чого також не робить литовський уряд, але ми не збираємося блокувати, як це роблять поляки», - запевнив Маціяускас.

За його словами, більшою проблемою для литовських фермерів є російське зерно.

Керівник УЗ про ситуацію на кордоні: Ми на постійному контакті з польськими залізничниками

На цьому в коментарі кореспонденту Укрінформу наголосив голова правління АТ «Укрзалізниця» Євген Лященко.

«У нас працює окрема проектна команда, яка у реальному режимі часу моніторить ситуацію на українсько-польському кордоні. Як тільки щось відбувається, ми моментально реагуємо. Зокрема, пишемо ноти через МЗС, через наше посольство у Польщі», - сказав Лященко.

Національний перевізник тісно взаємодіє з компаніями-перевізниками у Польщі і координує подання заяв у місцеву поліцію у випадках втручання в роботу з боку польських протестувальників.

«Ми на постійному контакті з польським перевізником PKP з точки зору підвищення рівня захисту. Де можливо, намагаємося реагувати до того, як починають перекривати (колії. – ред.). Але ми всі повинні розуміти: якщо в це не втрутитися системно, треба бути готовими до того, що ці випадки будуть продовжуватися», - додав Лященко.

Фермери з Польщі будують ненависть до продукції з України на міфах - посол Зварич

Про це у ФБ сьогодні ввечері написав посол України в Польщі Василь Зварич.

"Не піддавайтесь обману та маніпуляціям!

Свою ненависть до продукції з України протестуючі фермери будують на міфах, які суперечать дійсності. Кампанія проти агропродовольчої продукції з України є безпідставною. Правда - інша і не така "загрозлива" для фермерів з Польщі й інших країн ЄС.

1. Перш ніж потрапити на європейський ринок, українська продукція перевіряється на якість відповідно до законодавства ЄС. Інакше вона не потрапила б на ринок ЄС. Порівняно з кількістю польської продукції в українських магазинах, присутність продукції з України в польських магазинах - мізерна.

2. З вересня 2023 року зерно з України йде через Польщу лише транзитом. А сьогодні через Польщу транзитом проходить лише 5% від загального експорту українського зерна. Поки основним залишається «зерновий коридор» через Чорне море та Дунай.

3. Загальний земельний банк великих сільськогосподарських підприємств (так званих агрохолдингів) в Україні становить менше 4 млн га, або близько 10% сільськогосподарських земель України.

4. Переважну роль у сільськогосподарському виробництві в Україні відіграють індивідуальні (малі та середні) господарства, які виробляють 77% продукції. Великі сільськогосподарські підприємства забезпечують лише 23% сільськогосподарського виробництва.

5. Блокада кордону польськими фермерами впливає на весь польсько-український торговий обмін та економіку наших країн. Від цього втрачає не лише Україна, а й польські підприємці, які щороку експортують на український ринок товарів на близько 12 мільярдів доларів".

ІЦ УАК

agroconf.org





Схожі новини
  • Наступні кілька днів можуть бути важкими, але ми не повинні реагувати на провокації — Сольський
  • Глава МВФ попереджає, що європейські уряди можуть пошкодувати про підтримку протестів фермерів
  • Розширення імпорту з України: польські фермери виходять на масштабний протест
  • Поляки починають протести проти ввезення з України дешевого ріпаку
  • Фермери заблокували аеропорт Криту

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.