Днями у залі засідань Комітетів Верховної Ради України під головуванням голови Комітету ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Віктора Швеця відбувся круглий стіл: «Законодавчі ініціативи в сфері безпеки дорожнього руху – вагомий крок на шляху до поліпшення ситуації на дорогах країни».
Участь у заході взяли представники Міжфракційного депутатського об’єднання «За безпеку дорожнього руху» і ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», міжнародні експерти з питань БДР (керівник підрозділу наземного транспорту ТРАСЕКА Джон Філд і голова Секретаріату Національної Ради з безпеки дорожнього руху Вірменії ПогосШагінян.
Віктор Швець, голова КомітетуВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності:
-11 травня минулого року, згідно з резолюцією Генеральної Асамблеї ООН, у світі стартувало Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху (2011-2020 рр.). Його мета – забезпечити довгострокові й скоординовані дії на підтримку безпеки дорожнього руху на регіональному, національному та місцевому рівнях.
За офіційною статистикою, щороку в світі від ДТП гинуть понад 1 млн. 300 осіб і отримують травми близько 50 мільйонів. Кожні 18 хвилин на автошляхах України трапляється ДТП з потерпілими, кожні 118 хвилин у ДТП гине людина, кожен третій загиблий - молода людина віком до 29 років. Серед причин, що призводять до ДТП, поширеною є невжиття органами державної влади та місцевого самоврядування ефективних заходів, спрямованих на належне утримання та ремонт автодорігтощо. Відсутнє належне реагування з боку органів прокуратури, правоохоронних органів, особливо ДАІ, на факти грубого ігнорування дорожніми службами, конкретними посадовими особами вимог Закону України «Про дорожній рух» в частині ліквідації аварійно небезпечних ділянок та місць концентрації ДТП.
У нашій країні основна частка відповідальності перекладається на водіїв, пішоходів та інших користувачів доріг. Натомість, в країнахЄС узято курс на вдосконалення будівництва і експлуатації доріг та дорожньої інфраструктури, щоб до мінімуму звести саму можливість аварій, максимально захистити найбільш уразливих користувачів, зокрема, пішоходів, велосипедистів, мотоциклістів.
Олександр Скибінецький, голова підкомітету з питань державної безпеки Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони:
- Вважаю, що одна з головних проблем у забезпеченні безпеки дорожнього руху полягає у відсутності державницького,комплексного підходу до цього питання. Нажаль, досвід іноземних держав, де зусилля різних відомств у цій сфері координуються з одного центру, не використовується у нашій державі. У нас формально існує Координаційна рада з питань безпеки дорожнього руху при Кабміні. Це не дає змоги впливати системно і ефективно на підвищення рівня безпеки дорожнього руху, не дозволяє скоординувати зусилля різних відомств, які так чи інакше пов’язані зі сферою БДР. Часто ми чуємо, що забезпечення безпеки дорожнього руху - це питання МВС. Нажаль, це хибний підхід і нам потрібно його змінювати.
Як народний депутат і голова Координаційної ради ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», хочу інформувати: ми звернулися до уряду з ініціативою відновити роботузгаданої Координаційної ради.
«Асоціація безпеки дорожнього руху» передала вКомітет Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності концепцію принципово нового, всеохоплюючого законопроекту з безпеки дорожнього руху. Прийняття цього комплексного документа, що ґрунтуватиметься на використанні кращого світового досвіду в сфері безпеки дорожнього руху, дозволитьнадати питанню державної ваги і статусу одного з основних напрямів державної політики в сфері національної безпеки. А це забезпечить комплексний, системний підхід до вирішення проблеми аварійності та смертності на українських автошляхах. Пропозиції асоціації заразопрацьовуються в МВС, а потім будуть розглядатися в Мінінфраструктури.
Впевнений, що нікого не потрібно переконувати в тому, що питання безпеки дорожнього руху виросло до питання національної безпеки. Для того, щоб зрушити проблему з місця і отримати хоч якийсь важіль впливу на чиновників, які мають до цього відношення, нами вносився законопроект, де пропонувалися корективи в Закон України «Про основи Національної безпеки». Але він не був підтриманий. Та ми не зупиняємося і добиватимемося кардинальної зміни підходудо наведення порядку на наших дорогах.
Михайло Берлін, президент ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху»:
- Беручи до уваги той факт, що головна функція держави - народозбереження, проблема зниження рівня ДТП має стати першочерговим соціально-економічним завданням країни. Що потрібно зробити для реального поліпшення ситуації на дорогах? Ми бачимо триголовні шляхи.
Перше. Має запрацювати Координаційна рада з питань безпеки дорожнього руху. При цьому неважливо,де буде цей орган - при Кабміні чи при Президентові України, але він повинен чітко виконувати координаційні функції.
Друге. Необхідно створювати партнерство з безпеки дорожнього руху. Бо самій державі в особі міністерств і відомств неможливо сьогодні ефективно розв’язувати цю надскладну проблему. Треба залучати до цієї справи бізнес, громадські організації.
Третє. Треба забезпечити чітке виділення ресурсу на програми в галузі безпеки дорожнього руху. Тобто мова йде про фінансування цих програм. Світовий досвід показує, що повна вартість лікування (відновлення) травмованих у ДТП набагато перевершує вартість заходів, спрямованих на запобігання аварій. Страховий ринок безпосередньо зацікавлений інвестувати кошти в безпеку дорожнього руху.