Вже найближчим часом Україну накриє хвиля контрабандних і фальсифікованих підакцизних товарів - до 50% ринку алкоголю і тютюну опиниться в "тіні". Такий прогноз зробив координатор Центру споживчого контролю "ЧЕК", кандидат технічних наук Ігор Уманський.
На думку експерта, це пов'язано з тим, що керівництво поліграфічного комбінату "Україна", без необхідних погоджень з Міністерством фінансів і державним підприємством "Держзнак", Державної податків службою України, Міністерством внутрішніх справ України, СБУ і Мін'юстом і без прийняття відповідної постанови Кабінету міністрів України про затвердження акцизної марки нового зразка, надрукував і ввів в обіг акцизну марку без голографічного захисного елемента.
На підтвердження своїх слів Ігор Канівський навів цитату з телефонної розмови із співробітницею Департаменту контролю над виробництвом і оборотом спирту, алкогольної продукції і тютюнових виробів Державної податкової служби України, яка побажала залишитися неназваною.
"Акцизні марки без існуючих дотепер голограм вже готові, вони є, і з завтрашнього дня (з 25 травня) будуть застосовані. До введення нової захищеної голограми акцизні марки на алкогольної і тютюнової продукції будуть без голограм", - повідомила чиновник ДПС України.
Як зазначив Ігор Канівський, в більшості країн Європейського Союзу акцизні марки з використанням голографічних захисних елементів фактично єдиний метод якісної боротьби з контрабандою та підробкою сигарет і алкоголю. Там розуміють, що захисні голограми вкрай складно підробити, а підробку легко розпізнати. Саме таким методом європейці захищають свої ринки від контрафактних підакцизних товарів і не допускають його відходу "у тінь".
Більш того, ще в 2010 р. президент Національної академії наук України Борис Патон у листі на Кабмін називав ідею відмови від ГЗЕ на акцизні марки необґрунтованою.
"Порушення питання про повну відмову від голографічних захисних елементів є необґрунтованим, тому що переконливих доказів недостатню надійність і дорожнечу голографічних елементів, які застосовуються в Україні, не існує. Більш того - прийняття такого рішення може стати першим прецедентом в колі країн, які піклуються про власну надійної безпеки", - писав президент НАНУ.
За словами Канівського, на жаль, у випадку з випуском марок без ГЗЕ, думку фахівців і досвід розвинених країн не був врахований. Він навів приклад, коли до 2003 р. марки акцизного збору випускалися без захисних голограм. Саме тоді правоохоронці зафіксували, що частка продажів контрафактного алкоголю і тютюну на українському ринку склала 50%. Фальсифікатори масово підробляли марки на домашніх принтерах.
На жаль, за даними правоохоронців, в Україні за останні 1,5 року активізувалися фальсифікатори тютюну і алкоголю. За підрахунками Держмитниці, в 2011 р. вартість затриманих сигарет, які контрабандним шляхом намагалися завезти в Україну, збільшилася в 3,6 рази. За інформацією Державної податкової служби, за минулий рік в Україні вилучили понад 120 млн. нелегальних сигарет. За статистикою Міністерства фінансів в 2011 р. виробництво «легального» алкоголю українцями скоротилася на 18%.
Ігор Уманський підкреслив, що така ситуація ставить під загрозу харчову безпеку країни та здоров'я нації. За статистикою, в результаті отруєнь фальсифікованим алкоголем щороку в Україні помирає 10 тис. українців. І замість того, щоб підсилювати захист акцизних марок від підробки, приймаються кардинально протилежні рішення. За попередніми прогнозами Ігоря Канівського, державний бюджет України від нововведення та догляду ринку в тінь може недорахуватися до 10 млрд грн в рік.
"Так і легальні виробники тютюну і алкоголю також не отримають ніяких скорочень фінансового навантаження. Адже, вартість виробництва марок без захисних голограм залишилася колишньою - такий же, як і з голограмами", - додав Уманський.
Як повідомляли ЗМІ, введення в обіг нових не захищених акцизних марок здійснив директор поліграфічного комбінату "Україна" Степанов за підтримки заступника міністра фінансів України Шевченка. Разом з тим, законних підстав для виробництва акцизних марок без голограм немає, тому що немає відповідної постанови уряду про затвердження нового зразка акцизної марки.
Подальший розвиток АПК потребує створення інноваційних технологій виробництва, післязбиральної обробки та зберігання
Докладніше