Вже найближчим часом Україну накриє хвиля контрабандних і фальсифікованих підакцизних товарів - до 50% ринку алкоголю і тютюну опиниться в "тіні". Такий прогноз зробив координатор Центру споживчого контролю "ЧЕК", кандидат технічних наук Ігор Уманський.
На думку експерта, це пов'язано з тим, що керівництво поліграфічного комбінату "Україна", без необхідних погоджень з Міністерством фінансів і державним підприємством "Держзнак", Державної податків службою України, Міністерством внутрішніх справ України, СБУ і Мін'юстом і без прийняття відповідної постанови Кабінету міністрів України про затвердження акцизної марки нового зразка, надрукував і ввів в обіг акцизну марку без голографічного захисного елемента.
На підтвердження своїх слів Ігор Канівський навів цитату з телефонної розмови із співробітницею Департаменту контролю над виробництвом і оборотом спирту, алкогольної продукції і тютюнових виробів Державної податкової служби України, яка побажала залишитися неназваною.
"Акцизні марки без існуючих дотепер голограм вже готові, вони є, і з завтрашнього дня (з 25 травня) будуть застосовані. До введення нової захищеної голограми акцизні марки на алкогольної і тютюнової продукції будуть без голограм", - повідомила чиновник ДПС України.
Як зазначив Ігор Канівський, в більшості країн Європейського Союзу акцизні марки з використанням голографічних захисних елементів фактично єдиний метод якісної боротьби з контрабандою та підробкою сигарет і алкоголю. Там розуміють, що захисні голограми вкрай складно підробити, а підробку легко розпізнати. Саме таким методом європейці захищають свої ринки від контрафактних підакцизних товарів і не допускають його відходу "у тінь".
Більш того, ще в 2010 р. президент Національної академії наук України Борис Патон у листі на Кабмін називав ідею відмови від ГЗЕ на акцизні марки необґрунтованою.
"Порушення питання про повну відмову від голографічних захисних елементів є необґрунтованим, тому що переконливих доказів недостатню надійність і дорожнечу голографічних елементів, які застосовуються в Україні, не існує. Більш того - прийняття такого рішення може стати першим прецедентом в колі країн, які піклуються про власну надійної безпеки", - писав президент НАНУ.
За словами Канівського, на жаль, у випадку з випуском марок без ГЗЕ, думку фахівців і досвід розвинених країн не був врахований. Він навів приклад, коли до 2003 р. марки акцизного збору випускалися без захисних голограм. Саме тоді правоохоронці зафіксували, що частка продажів контрафактного алкоголю і тютюну на українському ринку склала 50%. Фальсифікатори масово підробляли марки на домашніх принтерах.
На жаль, за даними правоохоронців, в Україні за останні 1,5 року активізувалися фальсифікатори тютюну і алкоголю. За підрахунками Держмитниці, в 2011 р. вартість затриманих сигарет, які контрабандним шляхом намагалися завезти в Україну, збільшилася в 3,6 рази. За інформацією Державної податкової служби, за минулий рік в Україні вилучили понад 120 млн. нелегальних сигарет. За статистикою Міністерства фінансів в 2011 р. виробництво «легального» алкоголю українцями скоротилася на 18%.
Ігор Уманський підкреслив, що така ситуація ставить під загрозу харчову безпеку країни та здоров'я нації. За статистикою, в результаті отруєнь фальсифікованим алкоголем щороку в Україні помирає 10 тис. українців. І замість того, щоб підсилювати захист акцизних марок від підробки, приймаються кардинально протилежні рішення. За попередніми прогнозами Ігоря Канівського, державний бюджет України від нововведення та догляду ринку в тінь може недорахуватися до 10 млрд грн в рік.
"Так і легальні виробники тютюну і алкоголю також не отримають ніяких скорочень фінансового навантаження. Адже, вартість виробництва марок без захисних голограм залишилася колишньою - такий же, як і з голограмами", - додав Уманський.
Як повідомляли ЗМІ, введення в обіг нових не захищених акцизних марок здійснив директор поліграфічного комбінату "Україна" Степанов за підтримки заступника міністра фінансів України Шевченка. Разом з тим, законних підстав для виробництва акцизних марок без голограм немає, тому що немає відповідної постанови уряду про затвердження нового зразка акцизної марки.