Казахстан робить ставку на експорт зерна в Іран і будує інфраструктуру для забезпечення експорту в цьому напрямі. В результаті конкуренція в Причорноморському регіоні, представленому Росією, Україною та Казахстаном, може зменшитися на третину ...
Один з трьох провідних постачальників зерна з Причорноморського басейну може значно скоротити активність у цьому напрямку. Казахстан випередив ринок Ірану як стратегічний для експорту зерна, що не передбачає поставок через Чорне море. Це означає, що рівень конкуренції в Причорномор'ї може істотно зменшитися, залишившись на відкуп Росії та Україні. Протягом останніх декількох років Казахстан інвестував значні кошти в створення об'єктів інфраструктури, які дозволять експортувати зерно до Ірану, і через Іран - до країн Перської затоки. Основні вкладення були спрямовані в будівництво залізниці, яка проходить через територію Казахстану, Туркменістану та Ірану і дозволяє постачати казахське зерно углиб країни і транспортувати його до морських портів Ірану.
Крім того, державна зернова компанія Казахстану "Продкорпорація" отримала в оренду ділянку землі в Ірані для будівництва зернового елеватора на додаток до тих, якими країна вже володіє в іранських портах. З введенням в експлуатацію нової залізної дороги можливості поставки казахського зерна до Ірану зростуть значно - обсяг експорту може скласти 5 млн тонн. Крім того, ринок Ірану вигідний і з точки зору платоспроможності тамтешніх покупців. Цей шлях найбільш оптимальний і пов'язаний з мінімальними витратами на логістику. Нагадаємо, що в поточному році, при транзиті зерна через територію Росії, додаткові витрати експортерів становили $ 40/тонна, які трейдерам компенсувала держава, щоб забезпечити конкурентоспроможність зерна. "
Щоб проїхати по території Росії, Казахстану треба витрачати 40 доларів на тонні, і ці колосальні кошти віднімалися із заробітку виробників зерна. Уряд Казахстану було змушене доплачувати за перевезення зерна експортерам, щоб ті підняли закупівельні ціни, - пояснив глава Української зернової асоціації Володимир Клименко. - Однак не так давно представники Казахстану заявили, що побудували кілька сотень кілометрів залізної дороги по території країни і сусідніх держав, і басейн Чорного моря для них більше не в пріоритеті, поставляти зерно вони тепер будуть в Іран. Мінсільгосп це підтвердив, і це дуже серйозне заяву ".
У свою чергу казахські бізнесмени кажуть, що не все так однозначно. Болат Байшагіров, директор ТОВ "Система", зазначив, що обсяги експорту казахського зерна в Іран сильно різняться рік від року: "У самому кращому випадку Іран може купити у нас 1,5 - 2 млн тонн, і то якщо у них неврожайний рік" . За його словами, традиційно країна відвантажує близько 2,5 млн тонн в південному напрямку, близько 1,5 млн тонн йде в Грузію, Азербайджан, і ще близько 2,5 млн тонн експортується у вигляді продуктів переробки. Крім того, проект передбачає будівництво залізниці з кількох країн, і в даний час повністю свій обсяг роботи виконав лише Казахстан. "Я б не сказав, що у нас радикально змінився курс, хоча і є така оцінка окремих людей. Все дуже залежить від кон'юнктури - і якщо буде вигідно вантажити в напрямку Причорномор'я, то ми можемо працювати в цьому напрямку. Звичайно, Україна і Росія завжди були основними постачальниками. Наприклад, цього року, коли Росія буквально завалила своїм зерном, нам було не пробитися. Але в міру вичерпання запасів наші обсяги також затребувані ", - зазначив бізнесмен.