Добре відомо, що у забезпеченні суспільства якісною продукцією дуже важливу роль відіграє тваринництво. Як одна з основних і базових галузей сільського господарства, тваринництво посідає чи не основне місце у розвитку переробної, харчової та легкої промисловості, які й забезпечують населення продуктами харчування, одягом, іншими товарами.
Також добре відомо, що від обсягів виробництва, прибутковості галузі залежить рівень забезпеченості населення різноманітною продукцією тваринництва та його переробки. Тож галузь повинна найповніше показати свій потенціал. При цьому потрібно враховувати особливості її розвитку, бо виробництво тваринницької продукції значною мірою залежить від біологічних особливостей тварин, стану галузі рослинництва, впровадження різних форм організації виробництва, достатності кваліфікованих кадрів, умов утримання й годівлі тварин, їх порід.
Реалії сьогодення
Всі категорії господарств реалізували на забій 2259,3 тис. т худоби та птиці, виробили 9812,9 тис. т молока. У порівнянні з 2009 роком виробництво м'яса збільшилось на 137,9 тис. т (6,5%), а виробництво молока зменшилось на 355,9 тис. тонн (3,5%).
Реалізація на забій худоби і птиці по сільгосппідприємствах збільшилась на 116,4 тис. т (10%), у т.ч. м'яса птиці (за рахунок бройлерного птахівництва) - на 70,3 тис. т (9%), свинини - на 55,2 тис. т (25%), яловичини зменшилось на 9,7 тис. т (6%). Питома вага цих підприємств у загальному виробництві м'яса підвищилась проти минулого року на 2% і становить 56%.
Якщо в цілому вирощування худоби і птиці в агропідприємствах збільшилось на 119,5 тис. т (10%), у т.ч. птиці - на 78,2 тис. т (10%), свиней - на 56,4 тис. т (20%), то вирощування великої рогатої худоби зменшилось на 15,2 тис. т (9%). По цих же підприємствах виробництво молока зменшилось у 15 регіонах на 22,0 тис. т (1,1%), а в господарствах населення - у 23 регіонах - на 333,9 тис. т (4,1%).
Водночас у порівнянні з 2009 роком продуктивність дійного стада в агропідприємствах підвищилась на 61 кг (2%) і становить по країні 3452 кілограмів. Найбільше зросла продуктивність у Житомирській області - на 314 кг (13,8%) і на Дніпропетровщині - на 223 кг (6,4%). Найнижчий середній надій на корову - у Закарпатській області (2230 кг), а найвищий - у Київській (4359 кг).
Середньодобові прирости ВРХ становлять 457 г (-14 г до м.р.), свиней - 380 г (+7 г до м.р.). Найбільші прирости в агропідприємствах АР Крим (643 г) і Київської області (531 г), а найменші - Закарпатської (315 г) і Рівненської (341 г) областей. Найбільші прирости свиней в агропідприємствах Івано-Франківської (536 г) і Донецької (484 г), а найменші - Кіровоградської (258 г) і Одеської (261 г) областей.
Експорт-імпорт
У січні - жовтні, порівняно із січнем - жовтнем 2009 року, спостерігалося збільшення виробництва продукції м'ясної промисловості. При цьому мало місце збільшення виробництва свинини мороженої - на 39,1%, свинини свіжої чи охолодженої - на 26,9%, м'яса і субпродуктів свійської птиці свіжих чи охолоджених - на 5,3%, морожених - на 3% та ковбасних виробів - на 1,8%. Натомість спостерігалося зменшення виробництва яловичини охолодженої - на 11% та яловичини мороженої - на 12,7%.
Виробництво основних видів м'ясних продуктів
|
січень - жовтень 2010 р.,тис. тонн |
січень - жовтень 2010 р. до 2009 р., % |
|
Яловичина і телятина, тис. тонн: |
|
|
|
- свіжі (парні) чи охолоджені |
60,9 |
89,0 |
|
- морожені |
18,5 |
87,3 |
|
Свинина, тис. тонн: |
|
|
|
- свіжа (парна) чи охолоджена |
109 |
126,9 |
|
- морожена |
5,8 |
139,1 |
|
М'ясо і субпродукти харчові свійської птиці, тис. тонн: |
|
|
|
- свіжі (парні) чи охолоджені |
549 |
105,3 |
|
- морожені |
69,7 |
103,0 |
|
Вироби ковбасні, тис. тонн |
223 |
101,8 |
|
Торговельне сальдо по товарній групі «М'ясо та харчові нутрощі (субпродукти)» за 10 місяців було негативним і склало - 303,7 млн. дол. США. За цей же час імпорт м'яса порівняно з відповідним періодом 2009 року у вартісному виразі зменшився на 22,9% і склав 382,4 млн. дол. США. Фізичні обсяги імпорту товарної групи 02 у порівнянні з минулим роком зменшились на 19,2%, склавши 297,3 тис. тонн.
Середня імпортна ціна однієї тонни в цей період яловичини збільшилась майже в 1,7 рази, склавши 1947,8 дол. США/т (з 1166,9 дол. США/т в 2009 р.), а м'яса і харчових м'ясопродуктів птиці - всього на 2,4% і становила 1125,2 дол. США/т (з 1098,8 дол. США/т).
Водночас зменшилася вартість наступних імпортних м'ясопродуктів:
У загальній структурі імпорту м'яса і харчових нутрощів за січень - жовтень 2010 р. найбільша частка припадає на м'ясо та харчові м'ясопродукти птиці - 45,7% (135,9 тис. т) і свинину заморожену свіжу - 30,7% (91,3 тис. т).
Не допустити поглиблення кризи
Для активізації інвестиційної діяльності сільгосппідприємств прийнято ряд урядових рішень: відповідно до ст. 17-2 Закону України від 24.06.2004 №1877-ІV "Про державну підтримку сільського господарства України" урядову постанову від 04.10.2010 №900 "Про затвердження Порядку використання у 2010 році коштів Стабілізаційного фонду, що спрямовуються на часткове відшкодування сільськогосподарським товаровиробникам вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів". Основне завдання документу - визначення прозорого і ефективного механізму використання бюджетних коштів агровиробниками в обсязі до 50% вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів.
Поряд із цим, відповідно до постанови КМУ від 11.10.2010 № 949 "Деякі питання фінансування у 2010 році інвестиційних проектів у реальному секторі економіки" Мінагрополітики передбачено кошти Стабілізаційного фонду (350,0 млн. грн.) на часткове відшкодування суб'єктам господарювання вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів та підприємств із виробництва комбікормів. Кошти вже направлено товаровиробникам.
Президент України доручив передбачити у проекті Закону про державний бюджет України на 2011 рік видатки на виплату бюджетної та спеціальної бюджетної тваринницької дотації, зокрема для стимулювання приросту продуктивності та поголів'я великої рогатої худоби.
Оскільки виробництво основних видів тваринницької продукції залишається економічно невигідним, й надалі без державної підтримки аграрії вимушені скорочувати поголів'я худоби, відповідно стримуючи виробництво. Нинішня ситуація у тваринництві зумовлена ціновою нестабільністю, залежністю від низької платоспроможності населення, а також збитковістю виробництва більшості видів продукції внаслідок глибокого диспаритету цін на продукцію тваринного походження і матеріально-технічні ресурси, що споживаються галуззю.
Фінансова держпідтримка виробників продукції не змогла забезпечити кардинальних позитивних зрушень у галузі, бо надавалася нестабільно та не в повному обсязі (у 2009 році держпідтримка галузі була вкрай недостатньою, у 2010 році - взагалі відсутня).
Щоб не допустити поглиблення кризових явищ у тваринництві, мінімальна потреба в асигнуваннях на виплату бюджетної тваринницької дотації у 2011 році становить 1034,7 млн. гривень.
Для досягнення галуззю високих виробничих і економічних показників, заохочення виробників до підвищення продуктивності тварин, а відтак збільшення обсягів виробництва сирого молока, яке буде надходити на підприємства харчової промисловості для глибокої переробки, міністерством підготовлений проект Закону України "Про внесення змін до розділу ІІ "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки агропромислового комплексу в умовах світової фінансової кризи". Проект направлений зацікавленим міністерствам і відомствам для розгляду й погодження.
Законопроектом пропонується у абзаці четвертому пункту 4 розділу ІІ "Прикінцеві положення" вищезазначеного закону слова "погодженому з Верховною Радою України та з урахуванням диференційованого підходу залежно від кількості корів, що є у власності сільськогосподарських товаровиробників та сільськогосподарських угідь, які є у їх власності або орендуються" замінити словами "з урахуванням диференційованого підходу залежно до середнього надою молока на корову у розрахунку на 1 голову за попередній рік (кг) по сільськогосподарських підприємствах та річної ставки виплат на одну корову, наявну на 1 січня відповідного року для особистих селянських господарств".
В разі прийняття вказаного законопроекту, а також виходячи з розрахункової суми дотацій (орієнтовно 2460,0 млн. грн.), яку очікується виплатити у 2011 році сільгоспвиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко і м'ясо в живій вазі, з урахуванням положень проекту Податкового кодексу України (реєстр. №7101-1 від 21.09.2010) очікується, що для виплати доплат на одну корову, наявну на 1 січня 2011 року, буде спрямовано 70% від загальної суми. Решту 30% коштів буде спрямовано на фінансування на зворотній основі будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів з урахуванням вимог статті 17-2 Закону України від 24.06.2004 № 1877-ІV "Про державну підтримку сільського господарства України".
Розрахунок розподілу між агропідприємствами і особистими селянськими господарствами очікуваних коштів, які будуть передбачені для виплати доплат (у даному випадку орієнтовно 1722,0 млн. грн. або 70% від 2460,0 млн. грн.), пропонується робити від реалізації молока агровиробниками на переробні підприємства, відповідно до статистичних даних.
Розподіл очікуваної суми податку на додану вартість, що сплачується до бюджету переробними підприємствами всіх форм власності за реалізовані ними молоко, молочну продукцію і м'ясо, м'ясопродукти та іншу продукцію переробки тварин і птиці, закуплених у живій вазі (шкури, субпродукти, м'ясо-кісткове борошно) в обсязі 1722,0 млн. грн. пропонується провести наступним чином: сільськогосподарським підприємствам - 42,3% або 728,4 млн. грн.; особистим селянським господарствам - 57,7 % або 993,6 млн. гривень.
Державний пріоритет
Зважаючи на нову аграрну стратегію, розроблену міністерством на найближчу перспективу, визначено, що першочергових радикальних змін потребують дві ключові галузі тваринництва: молочне скотарство і свинарство, як галузі, що мають системні негативні тенденції функціонування та розвитку, і при цьому у найбільшій мірі впливають на продовольчу безпеку, експортний потенціал, розвиток інших галузей сільгоспвиробництва тощо.
Враховуючи це, міністерство визначило 2 основні пріоритети розвитку тваринництва, зокрема:
1. Розвиток високопродуктивного молочного скотарства. Виконання цього пріоритету дасть можливість стабілізувати і наростити поголів'я корів, а відтак збільшити виробництво молока та яловичини, підвищити якість продукції до рівня світових стандартів шляхом спорудження нових великотоварних ферм із використанням технологій безприв'язного утримання тварин із цілорічною однотипною годівлею, а також запровадження гармонізованої до світових норм системи стандартів якості виробництва продукції на всіх стадіях її отримання та переробки.
2. Розвиток високоефективної галузі свинарства. Виконання цього пріоритету дасть можливість наростити поголів'я, а також обсяги виробництва м'яса свинини для забезпечення внутрішніх потреб і відновлення його експорту шляхом запровадження технологій холодного утримання тварин у легкоспорудних ангарних конструкціях; створення сучасної генетичної бази (національної селекційно-генетичної піраміди з нуклеусом).
Для реалізації цього, серед інших вказаних пріоритетів, фахівцями розроблено проект Концепції комплексної Державної програми реформ і розвитку сільського господарства України.
Департамент ринків тваринництва з Головдержплемінспекцією