Щодня засоби масової інформації повідомляють про нові випадки зараження грипом типу А/Н1N1, про географію просування його регіонами і про кількість померлих... Статистика тривожна, та не безнадійна: медики стверджують - епідемія йде на спад.
Водночас країною гуляє інша пошесть, що має надто стійкий характер. І назва її - дорожньо-транспортні пригоди. За даними ДАІ МВС України, щогодини на вітчизняних автошляхах фіксується 36 ДТП. Кожного дня під колесами автомобілів гине 21 людина, а щомісяця – 15 дітей. Впродовж доби понад 180 громадян травмується під час автомобільних аварій. Розвинуті країни світу вже давно визнали ДТП прихованою епідемією і знайшли від неї дієву вакцину. Ми ж поки що шукаємо ці ефективні ліки.
Щоб привернути увагу суспільства, насамперед, влади і громадськості до проблем ДТП й об’єднати зусилля задля зменшення аварійності на вітчизняних автошляхах, Всеукраїнська громадська організація «Асоціація безпеки дорожнього руху» провела з 9 по 15 листопада Всеукраїнський тиждень безпеки дорожнього руху.
Попередньо планувалося, що відбудеться він широкомасштабно з проведенням форумів, автопробігів, роз’яснювальної роботи з питань БДД у школах, автошколах тощо. Та у звязку з відміною Урядом усіх масових акцій (постанова Кабміну №1152 від 30 жовтня 2009 р.) Координаційна Рада ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху» перенесла заплановані масові акції Всеукраїнського тижня БДР на квітень 2010 року. Тож було вирішено зосередити увагу на інформаційних заходах, присвячених цій вкрай актуальній проблемі. Бо саме ЗМІ відіграють одну із ключових ролей у попередженні й зниженні травматизму і смертності на автошляхах. До речі, це підтверджують і результати першого національного соціологічного дослідження, проведеного компанією R&B Group на замовлення Асоціації безпеки дорожнього руху і Міжнародного Фонду «Єдиний світ».
Результати дослідження презентовано на прес-конференції, присвяченій відкриттю Всеукраїнського інформаційного тижня безпеки дорожнього руху, що відбулася у Києві 9 листопада. Опитавши тисячі респондентів у більшості областей нашої країни і АР Крим, експерти зробили висновок: ¾ населення України не задоволені рівнем безпеки навітчизняних автошляхах. При цьому 86% опитаних вважають: головна причина ДТП на дорогах - людський фактор, 36 - впевнені, що більшість ДТП спричиняє поганий стан вітчизняних автошляхів. А найнебезпечнішими ризиками виникнення аварій, на думку респондентів, є керування автомобілем у нетверезому стані (89%), перевищення швидкості (86%) і користування мобільними телефонами (38%).
Коментуючи ці факти, заступник начальника Департаменту ДАІ МВС України Сергій Будник заявив, що після прийняття відомого закону, яким значно підвищено штрафи за порушення правил дорожнього руху, ситуація на автошляхах дещо поліпшилася. Так, за 9 місяців цього року зафіксовано 5,2 млн. правопорушень у сфері дорожнього руху, тоді як за аналогічний період 2008 року їх було 6,4 мільйони. Але це аж ніяк не дає підстав для заспокоєння.
Навпаки, зважаючи на вітчизняну статистику дорожньо-транспортного травматизму, проблема безпеки дорожнього руху має стати пріоритетною у контексті національної безпеки, як зазначив голова Координаційної Ради ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху» Олександр Скибінецький.
- У розвинутих країнах влада, громадські організації, бізнес тісно співпрацюють у сфері безпеки дорожнього руху, - зауважила Кетлін Елсіг - регіональний менеджер Глобального партнерства з безпеки дорожнього руху (саме під патронатом цієї впливової міжнародної організації проходив Всеукраїнський інформаційний тиждень безпеки дорожнього руху). За оцінкою Всесвітньої організації охорони здоров'я, щороку в результаті ДТП у всьому світі гинуть майже 1,3 млн. осіб, а ще 50 млн. отримують травми. Кожного місяця безмовне цунамі дорожньо-транспортних пригод забирає 100 000 життів!
Смертність і травматизм у результаті ДТП становлять серйозну і зростаючу проблему суспільного здоров'я – особливо у країнах, що розвиваються. За прогнозами Всесвітньої організації охорони здоров'я і Світового банку, якщо не вживати попереджувальних заходів на державному рівні, дорожньо-транспортні пригоди у 2020 році будуть на третьому місці серед причин смертності та інвалідності у світі.
- Тому в більшості держав головними донорами галузі безпеки дорожнього руху є уряди, автовиробники і страхові компанії, - констатував президент ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», голова правління ЗАТ «Український страховий дім» Михайло Берлін. - Наша страхова компанія - соціально відповідальна і понад 2 роки системно займається проблемою безпеки дорожнього руху. Зважаючи на те, що автострахування – профільний продукт у портфелі нашої страхової компанії, нам доводиться постійно стикатися з людськими трагедіями. Саме це спонукало нас ініціювати створення ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», яка ретельно вивчає кращий міжнародний досвід і впроваджує його в українські реалії. У країнах з найнижчим рівнем аварій на дорогах вже давно існують громадські організації, які серйозно опікуються безпекою дорожнього руху, залучають до партнерства тисячі волонтерів, тісно контактують з владою у центрі та на місцях. Бо поодинці дорожньо-транспортну епідемію не подолати.
Приємно констатувати, що громадськість прагне підтримати рух за безпеку на вітчизняних дорогах своїми конкретними справами. Так, ГО Асоціація велосипедистів Києва в рамках Всеукраїнського тижня безпеки дорожнього руху провела 13 листопада в м. Ірпень (Київщина) акцію «Стань помітним», під час якої роздавали велосипедистам світловідбивні жилети. А 15 листопада в Україні, згідно з резолюцією ООН, відзначався День пам’яті жертв ДТП. У Трапезній церкві Київо-Печерської Лаври за благословенням Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України Володимира була відслужена панихида за загиблими в дорожньо-транспортних пригодах.
Цього ж дня у Луганську встановили Стіну пам’яті, а в Сімферополі й Миколаєві пройшли автопробіги, спрямовані на підтримку безпеки дорожнього руху.
Зрозуміло, Всеукраїнський тиждень безпеки дорожнього руху проходив за підтримки Департаменту ДАІ МВС України, Федерації Червоного Хреста, Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства охорони здоров’я України, УкрАвтоДору, КМДА, Товариства сприяння обороні України, Всесвітньої організації охорони здоров’я, проектів Європейської комісії з безпеки дорожнього руху – Твінінг «Безпека дорожнього руху» і ТЄМ-Т, ВБФ «Журналістська ініціатива», а також численних професійних громадських об’єднань, бізнес-сектора і небайдужих громадян. Генеральними партнерами заходу виступили ЗАТ «Український страховий дім» і Міжнародний фонд «Єдиний світ», офіційний партнер – ВАТ СК «ПЗУ Україна».
- Сподіваюся, що після нинішнього Всеукраїнського тижня безпеки дорожнього руху в Асоціації БДР побільшає патнерів і волонтерів, - сказав її керівник Михайло Берлін. Адже, зрозуміло: одного тижня замало, аби розв’язати цю вкрай болючу проблему. Вона потребує часу, бажання й об’єднання зусиль.
Ірина ВОВК,
ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху»
спеціально для «Аграрного тижня»