Аграрний тиждень. Україна
» » Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції
» » Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції

    Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції


    Друге цього місяця засідання колегії Міністерства аграрної політики не стало виїзним, а відбулося в стінах міністерства на Хрещатику, 24. Розглядались питання підготовки підприємств, організацій і установ АПК України до роботи в осінньо-зимовий період 2007-2008 року та підсумки роботи агропідприємств за І півріччя поточного року.
    Обидва питання є досить цікавими і вагомими, а тому кожне з них потребує окремої уваги. Тому цього разу поміркуємо над підсумками роботи аграрного сектора в першому півріччі. Зрозуміло, у порівнянні з минулим роком.
    Економічний стан господарств аналізував заступник міністра Юрій Лузан.


    ЮРІЙ ЛУЗАН: «Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції».
    Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції
    Безумовно, цього року складаються непрості умови для розвитку АПК. Тому навіть за оптимістичними прогнозами ми очікуємо певний спад виробництва.
    Але поки що виробництво валової продукції в усіх категоріях господарств збільшилося на 6,3%, у т. ч. в сільгосппідприємствах – на 16,9%. Зростання обсягів відбулося у 21 регіоні країни. Від 10 до 32% приросту мають АР Крим, Запорізька, Одеська, Миколаївська і Кіровоградська області. При цьому зниження обсягів виробництва допущено в Донецькій, Сумській, Житомирській, Харківській та Чернігівській областях. На жаль, це вже тенденція: саме ці регіони, незадовільно працювавши торік, продовжують так "господарювати " і в нинішньому році. Тому з боку міністерства до цих регіонів повинна бути прикута особлива увагу.
    Приріст товарної продукції харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів, порівняно з відповідним періодом 2006 року становить 13,8%. Зростання відбулося практично у всіх регіонах, за виключенням Рівненської області. Стабільно нарощують обсяги виробництва практично всі підкомплекси: олійно-жировий, бурякоцукровий, пиво-безалкогольний, плодоовочевий та ін..
    Наступне, на чому хочеться загострити увагу. Сукупний індекс витрат на виробництво сільськогосподарської продукції у травні поточного року порівняно з попереднім місяцем становив 104,1%, в т.ч. на виробництво продукції рослинництва – 103,8%, продукції тваринництва – 104,4%. Сукупний індекс витрат становив 120,5%, в т.ч. на промислову продукцію, спожиту аграрним сектором – 113,8%. Це вказує на значні диспропорції і вимагає від міністерства відповідних дій.
    Як позитив можна відзначити помітну активізацію процесу залучення кредитів. Підприємства АПК все більше стають надійними партнерами банків. На сьогодні селянами отримано кредитних ресурсів більш як на 6,3 млрд. грн. (на 15% більше, ніж за відповідний період 2006 року).
    З кожним роком АПК стає більш вагомим бюджетоформуючим сектором національної економіки. Так, до Зведеного бюджету на 01.06.2007 р. від підприємств галузі надійшло 6,2 млрд. грн. податкових платежів, (на 15% більше, ніж торік). Податковий борг зменшився з початку року на 22% і становить 265,4 млн. гривень. Така динаміка вказує на суттєве покращення дисципліни здійснення платежів до бюджету, а також активізації на ринку продовольства.
    Не дивлячись на окремі ускладнення на експортному ринку сільгосппродукції – квотування зерна, м’ясомолочні проблеми - за 5 місяців обсяг її експорту сягнув майже 2,5 млрд. дол. США (зріс на 34%). Сільське господарство є чи не єдиною галуззю, яка в економіці України забезпечує позитивне зовнішньоторгівельне сальдо. За 5 місяців воно становить 0,8 млрд. дол. США.
    Бюджетне фінансування у І півріччя зросло більш як на 48%. Для подальшого розвитку підприємств АПК спрямовано майже 1,9 млрд. грн. бюджетних коштів. Уряд також значно наблизив графік фінансування аграрного сектору.
    На сьогодні активно ведеться збирання врожаю зернових. При середній врожайності 19,8 ц/га намолочено близько 14 млн. т зерна. Перший мільйон зерна нового врожаю отримано в АР Крим, Запорізькій, Одеській, Харківській областях. Нарощуються темпи збирання ячменю, гороху та озимого ріпаку, які зібрані уже на 50% прогнозованих площ.
    Щодо ситуації на ринку зерна.
    Загальна пропозиція на ринку зерна з урахуванням перехідних залишків та прогнозованого імпорту становитиме більше 31 млн. т, що менше майже на 30% проти 2006/07 маркетингового року.
    Слід зазначити, що ресурсів зерна врожаю 2007 року, з урахуванням перехідних залишків, буде цілком достатньо для забезпечення потреб внутрішнього ринку. Додає впевненості це стверджувати також своєчасність прийнятих Урядом рішень щодо обмеження експорту окремих видів зернових культур, підтримки постраждалих регіонів, формування інтервенційних запасів зерна та інші заходи.
    На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2007 року № 794 “Про невідкладні заходи щодо зменшення негативного впливу посухи та забезпечення формування ресурсів зерна 2007 року” вжито заходи, спрямовані на забезпечення формування державних та регіональних ресурсів зерна в обсягах, достатніх для гарантування продовольчої безпеки країни.
    Для недопущення значних цінових коливань на зерновому ринку Уряд передбачає закупити в перші 2-3 місяці нового маркетингового року близько 3 млн. т зерна до державних та регіональних ресурсів. Ця робота вже зараз активно здійснюється.
    Аграрний фонд розпочав формування державного продовольчого резерву пшениці та жита в обсязі 710 тис. тонн. На рахунках фонду акумульовано понад 300 млн. грн., що дає можливість придбати близько 320 тис. т продовольчого зерна. З Держбюджету перерозподілено ще 110 млн. грн. для АФ. На сьогодні фондом законтрактовано 145 тис. т зерна нового врожаю, ДАК «Хліб України» - 36. Розпочато формування регіональних ресурсів зерна місцевими органами виконавчої влади. Активно розпочали закупівлі продовольчого зерна до Державного матеріального резерву.
    Ринок тваринницької продукції.
    Несприятливі екстремальні погодні умови завдали значної шкоди кормовиробництву. У свою чергу, недобір кормових культур створив несприятливі передумови для розвитку галузі тваринництва, яка теж повинна стати об’єктом прискіпливої уваги міністерства.
    Уже у І півріччі збільшилися темпи спаду виробництва молока, в порівнянні з минулим роком знизилась продуктивність корів, скорочується поголів’я ВРХ. Вперше за останні роки спостерігається зменшення виробництва яєць. За прогнозами через недобір фуражного зерна у скрутному становищі перебуватимуть великі тваринницькі комплекси з виробництва свинини та птахофабрики, які переважно працюють на покупних концентрованих кормах.
    За таких умов непомірне здороження фуражного зерна призведе до різкого підвищення собівартості тваринницької продукції та зниження її конкурентоспроможності.
    За розрахунками вчених при збільшені вартості 1т фуражного зерна з 500 – 600 (у 2006 р.) до 1000 гривень ( у 2007 р.), виробнича собівартість молока підвищиться на 16%, приріст ВРХ - на 17, свиней - 21, птиці на 19%.
    Розрахунки свідчать, що в 2007 році загалом виробництво молока зменшиться на 7,5%, курячих яєць на 5%.
    Для стабілізації ситуації в тваринництві та цінової - на ринку його продукції - в поточному році Уряд і міністерство продовжив зростаючу системну фінансову підтримку виробництва продукції тваринництва за рахунок відповідних призначень державного бюджету.
    У 1 півріччі за кондиційне поголів'я ВРХ, свиней та птиці в регіони спрямовано 306 млн. грн.. Окрім того, 6 липня на зазначені вище цілі в регіони перераховано 35 млн. грн.., а найближчими днями буде перераховано ще 29 млн. грн.. На виконання загальнодержавної програми селекції у тваринництві перераховано 50,7 млн. грн. або 40,6% річного ліміту.
    Досягнуто домовленості з ДАК "Хліб України" про пільговий відпуск 30 тис. т висівок та кормових відходів (по 350 грн./т) від переробки пшениці та жита для постраждалих регіонів. Проведено дві робочі зустрічі із зернотрейдерами щодо можливої реалізації фуражного зерна для потреб промислового свинарства і птахівництва (орієнтована потреба 2,4 млн. т).
    Використання бюджетних коштів.
    Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції
    Як було зазначено вище, у І півріччі за рахунок загального фонду держбюджету профінансовано в повному обсязі майже 1,9 млрд. грн. видатків за програмами підтримки розвитку підприємств АПК ( 48 % від річного обсягу видатків). Бюджетні асигнування спрямовані на фінансову підтримку виробництва продукції тваринництва, рослинництва та здешевлення кредитів. За рахунок спеціального фонду профінансовано ще майже 300 млн. грн..
    Втім слід відмітити, що використання бюджетних коштів було і залишається незадовільним. Наприкінці червня на реєстраційних рахунках Держказначейства залишались невикористаними асигнування по програмах підтримки підприємств АПК в сумі понад 200 млн. грн. або 15 % від перерахованих.
    При цьому найбільша питома вага залишків була в таких областях як Закарпатська (49% від перерахованих), Харківська (30,3%), Чернігівська (23,3%), Житомирська (22,9%). Найменше залишків - в Чернівецькій (4,5%), Київській (8,7%), Тернопільській (8,9%), Хмельницькій (9,2%), Дніпропетровській (9,3%) областях.
    Саме через великі залишки невикористаних бюджетних коштів Мінфін не підтримав пропозицію міністерства щодо наближення асигнувань по програмах підтримки на липень-серпень поточного року.
    В основному використання бюджетних коштів стримувалося через недосконалості діючих Порядків. Тому були підготовлені змін до деяких порядків використання бюджетних коштів. 11 липня поточного року Уряд вже схвалив три постанови, зокрема зміни до порядку виплати часткової компенсації вартості міндобрив, до порядку використання бюджетних коштів на здешевлення кредитів та до порядку часткової компенсації вартості страхових премій.
    Стан кредитування
    На сьогоднішній день майже 7 тис. підприємств АПК отримали кредити на суму понад 6,2 млрд. грн. (на 15% більше, ніж на відповідну дату минулого року).
    Враховуючи складну фінансову ситуацію агропідприємств, яка склалася у зв’язку із посухою, Мінагрополітики звернулося до Національного банку України та Асоціації українських банків з проханням сприяти у пролонгації банками терміну погашення кредитів, залучених сільгосппідприємствами.
    За оперативною інформацією регіонів, 282 підприємства, що постраждали внаслідок посухи, уже звернулися до банківських структур з проханням пролонгації кредитів, з яких 34 підприємства вже уклали відповідні угоди на суму майже 225,0 млн. гривень. Взагалі ж майже 11 тис. господарств зажадали бути включеними до реєстру підприємств, яким Державною податковою адміністрацією буде надано розстрочення за податковими зобов’язаннями із сплати платежів, що вносяться до бюджету. Однак не зрозуміло, чому підприємствами АР Крим, Запорізької, Миколаївської та Черкаської областей взагалі не проводиться робота в цьому напрямі. Вважаємо, що така бездіяльність агропідприємств та регіональних органів управління АПК нічим не виправдовується.
    Виплата заробітної плати.
    У порівнянні з початком року заборгованість на 1 червня в цілому по АПК зменшилась на 12% і становить 154,6 млн. грн..
    На економічно активних підприємствах заборгованість зменшилась на 22% і становить 34,3 млн. грн.. Найбільше погашено боргу у Вінницькій області – 1,62 млн. грн., Тернопільській – 1,52 млн. грн., Житомирській – 1,5 млн. грн., Харківській – 1,47 млн. грн., Хмельницькій – 1,25 млн. грн..
    Проте, великими борги із заробітної плати залишаються на економічно активних підприємствах Хмельницької області (3,85 млн. грн.; 11% від загальної суми заборгованості по аграрному сектору держави), Вінницької (3,38 млн. грн.; 9,9%), АР Крим (3,22 млн. грн.; 9,4%), Житомирської ( 3,2 млн. грн.; 9,3%), Київської (2,82 млн. грн.; 8,2%).
    Нині середньомісячна заробітна плата в аграрному секторі одного штатного працівника складає 620 гривень і є практично найнижчою серед інших галузей, хоча сільське господарство забезпечує продовольчу безпеку держави і є базовим для функціонування інших галузей економіки.
    Однією з причин низького рівня зарплати в сільському господарстві є недотримання керівниками підприємств норм Галузевої угоди в частині запровадження мінімальних гарантій з оплати праці.
    Ми розуміємо, що цьому явищу є ряд об’єктивних причин, але є і суб’єктивні фактори, оскільки в рівних умовах господарювання заробітна плата в розрізі областей має діапазон від 847 (Київщина) до 410 грн. (Волинь), така різниця в оплаті праці не має ніяких економічних підстав.
    Назріла необхідність більш серйозно ставити питання про персональну відповідальність керівників сільгосппідприємств за своєчасну виплату зарплати з дотриманням державних і галузевих норм і гарантій, забезпечити системний контроль за виконанням графіків погашення боргів, ініціювати притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності винних в порушенні законодавства про працю.
    Ефективність використання майна державними підприємствами.
    До сфери управління Мінагрополітики входить 2933 підприємств, установ і організацій, в т.ч. 544 госпрозрахункових, з них 494 включених до Переліку об’єктів державної власності, що не підлягають приватизації.
    У першому кварталі поточного року їх фінансово – господарська діяльність дещо покращилась: в цілому отримано 4,1 млн. грн. прибутку (8,3 млн. грн. збитків у відповідному періоді 2006 р.), сума дебіторської заборгованості зменшилась на 62,3 млн. грн. і складає 1,5 млрд. грн., кредиторська заборгованість - 2,8 млрд. грн. (менше в порівнянні з початком року на 1,5%). 206 господарств - збиткові.
    Разом з тим, дебіторська заборгованість на підприємствах промисловості збільшилась і складає 42,6 млн. грн., державні підприємства мають 293,6 млн. грн. простроченої кредиторської заборгованості, в т.ч. до бюджету - 22,1 млн. грн. Збільшується кількість непрацюючих держпідприємств та підприємств-банкрутів, де наявне державне майно практично не використовується. На 01.07.07 року їх нараховується відповідно 156 та 49.
    Найбільше госпрозрахункових підприємств, що не здійснюють виробничу діяльність: Департамент ринків рослинництва, садівництва, виноградарства та виноробства – 45 підприємств, Департамент харчової промисловості та Департамент ринків продукції тваринництва з Головною державною племінспекцією – по 20, Департамент врегулювання відносин власності та соціального розвитку – 13. Департамент науково-технічної політики здійснює координацію діяльності 48 ДП, з них не працює – 40 або 83%. То яка ж це координація діяльності, скоріше це координація бездіяльності підприємств.
    Не зважаючи на неодноразові доручення, керівниками окремих Державних органів управління та галузевих департаментів не виконуються вимоги наказу Мінагрополітики від 29 грудня 2006 року № 841 щодо надання до 01.03.07 року необхідної інформації для завершення створення реєстру нерухомості та земельних ділянок державних підприємств, не розпочали роботи по створенню виробничих об’єднань підприємств за галузевими ознаками.
    Тому найближчим часом необхідно завершити формування моделі управління державними підприємствами, передбачивши створення госпрозрахункових корпорацій та інших форм об’єднань з наданням їм прав попереднього вивчення та погодження документів на списання та відчуження майна підприємств, які входять до їх складу, передачу нерухомого майна в заставу та оренду, включення працівників корпорацій до складу комісій щодо розподілу бюджетних коштів на підтримку розвитку аграрного сектору й т.і..
    Державним та галузевим департаментам міністерства спільно із створеними галузевими корпораціями необхідно завершити детальне вивчення стану справ на підприємствах, які не здійснюють виробничої діяльності та на підприємствах-банкрутах і внести пропозиції щодо їх приватизації, перепрофілювання, реорганізації, ліквідації, санації із залученням дієвих інвесторів і т. і..
    До 1 серпня надати Департаменту економіки та управління державною власністю необхідні матеріали для завершення формування реєстру нерухомого майна та земельних ділянок по всіх підприємствах, координацію діяльності яких здійснюють урядові органи та галузеві департаменти.
    Все це дасть змогу оперативніше та більш досконало приймати рішення, щодо підвищення ефективності використання державного майна.
    Загалом, підводячи підсумки діяльності АПК в І півріччі 2007 року, можна зробити висновок, що, не дивлячись на складні економічні, погодні та політичні передумови, підприємства аграрного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечено стабільну ситуацію на продовольчому ринку.
    Але попереду ще надзвичайно складні завдання по завершенню господарського року та створенню умов для аграрного виробництва у році наступному.

    Учасники засідання детально проаналізувати також ситуацію у тваринницькій галузі, в харчовій та переробній промисловостях. За підсумками колегії буде видано наказ міністра аграрної політики Юрія Мельника з конкретними дорученнями заступникам міністра, керівникам департаментів МінАП, Головних управлінь агропромислового розвитку обласних державних адміністрацій. Про підготовку підприємств АПК до осінньо-зимового періоду читайте в наступному номері газети.
    Прес-служба МінАП





    Схожі новини
  • Підсумки роботи АПК за січень-квітень 2009 року (у порівнянні з відповідним періодом 2008 року)
  • Аналізуймо дані та робімо висновки
  • Стан фінансування АПК
  • Чи ефективно використовуємо бюджетну підтримку?
  • АПК. РІК 2006-Й

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції


Друге цього місяця засідання колегії Міністерства аграрної політики не стало виїзним, а відбулося в стінах міністерства на Хрещатику, 24. Розглядались питання підготовки підприємств, організацій і установ АПК України до роботи в осінньо-зимовий період 2007-2008 року та підсумки роботи агропідприємств за І півріччя поточного року.
Обидва питання є досить цікавими і вагомими, а тому кожне з них потребує окремої уваги. Тому цього разу поміркуємо над підсумками роботи аграрного сектора в першому півріччі. Зрозуміло, у порівнянні з минулим роком.
Економічний стан господарств аналізував заступник міністра Юрій Лузан.


ЮРІЙ ЛУЗАН: «Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції».
Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції
Безумовно, цього року складаються непрості умови для розвитку АПК. Тому навіть за оптимістичними прогнозами ми очікуємо певний спад виробництва.
Але поки що виробництво валової продукції в усіх категоріях господарств збільшилося на 6,3%, у т. ч. в сільгосппідприємствах – на 16,9%. Зростання обсягів відбулося у 21 регіоні країни. Від 10 до 32% приросту мають АР Крим, Запорізька, Одеська, Миколаївська і Кіровоградська області. При цьому зниження обсягів виробництва допущено в Донецькій, Сумській, Житомирській, Харківській та Чернігівській областях. На жаль, це вже тенденція: саме ці регіони, незадовільно працювавши торік, продовжують так "господарювати " і в нинішньому році. Тому з боку міністерства до цих регіонів повинна бути прикута особлива увагу.
Приріст товарної продукції харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів, порівняно з відповідним періодом 2006 року становить 13,8%. Зростання відбулося практично у всіх регіонах, за виключенням Рівненської області. Стабільно нарощують обсяги виробництва практично всі підкомплекси: олійно-жировий, бурякоцукровий, пиво-безалкогольний, плодоовочевий та ін..
Наступне, на чому хочеться загострити увагу. Сукупний індекс витрат на виробництво сільськогосподарської продукції у травні поточного року порівняно з попереднім місяцем становив 104,1%, в т.ч. на виробництво продукції рослинництва – 103,8%, продукції тваринництва – 104,4%. Сукупний індекс витрат становив 120,5%, в т.ч. на промислову продукцію, спожиту аграрним сектором – 113,8%. Це вказує на значні диспропорції і вимагає від міністерства відповідних дій.
Як позитив можна відзначити помітну активізацію процесу залучення кредитів. Підприємства АПК все більше стають надійними партнерами банків. На сьогодні селянами отримано кредитних ресурсів більш як на 6,3 млрд. грн. (на 15% більше, ніж за відповідний період 2006 року).
З кожним роком АПК стає більш вагомим бюджетоформуючим сектором національної економіки. Так, до Зведеного бюджету на 01.06.2007 р. від підприємств галузі надійшло 6,2 млрд. грн. податкових платежів, (на 15% більше, ніж торік). Податковий борг зменшився з початку року на 22% і становить 265,4 млн. гривень. Така динаміка вказує на суттєве покращення дисципліни здійснення платежів до бюджету, а також активізації на ринку продовольства.
Не дивлячись на окремі ускладнення на експортному ринку сільгосппродукції – квотування зерна, м’ясомолочні проблеми - за 5 місяців обсяг її експорту сягнув майже 2,5 млрд. дол. США (зріс на 34%). Сільське господарство є чи не єдиною галуззю, яка в економіці України забезпечує позитивне зовнішньоторгівельне сальдо. За 5 місяців воно становить 0,8 млрд. дол. США.
Бюджетне фінансування у І півріччя зросло більш як на 48%. Для подальшого розвитку підприємств АПК спрямовано майже 1,9 млрд. грн. бюджетних коштів. Уряд також значно наблизив графік фінансування аграрного сектору.
На сьогодні активно ведеться збирання врожаю зернових. При середній врожайності 19,8 ц/га намолочено близько 14 млн. т зерна. Перший мільйон зерна нового врожаю отримано в АР Крим, Запорізькій, Одеській, Харківській областях. Нарощуються темпи збирання ячменю, гороху та озимого ріпаку, які зібрані уже на 50% прогнозованих площ.
Щодо ситуації на ринку зерна.
Загальна пропозиція на ринку зерна з урахуванням перехідних залишків та прогнозованого імпорту становитиме більше 31 млн. т, що менше майже на 30% проти 2006/07 маркетингового року.
Слід зазначити, що ресурсів зерна врожаю 2007 року, з урахуванням перехідних залишків, буде цілком достатньо для забезпечення потреб внутрішнього ринку. Додає впевненості це стверджувати також своєчасність прийнятих Урядом рішень щодо обмеження експорту окремих видів зернових культур, підтримки постраждалих регіонів, формування інтервенційних запасів зерна та інші заходи.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2007 року № 794 “Про невідкладні заходи щодо зменшення негативного впливу посухи та забезпечення формування ресурсів зерна 2007 року” вжито заходи, спрямовані на забезпечення формування державних та регіональних ресурсів зерна в обсягах, достатніх для гарантування продовольчої безпеки країни.
Для недопущення значних цінових коливань на зерновому ринку Уряд передбачає закупити в перші 2-3 місяці нового маркетингового року близько 3 млн. т зерна до державних та регіональних ресурсів. Ця робота вже зараз активно здійснюється.
Аграрний фонд розпочав формування державного продовольчого резерву пшениці та жита в обсязі 710 тис. тонн. На рахунках фонду акумульовано понад 300 млн. грн., що дає можливість придбати близько 320 тис. т продовольчого зерна. З Держбюджету перерозподілено ще 110 млн. грн. для АФ. На сьогодні фондом законтрактовано 145 тис. т зерна нового врожаю, ДАК «Хліб України» - 36. Розпочато формування регіональних ресурсів зерна місцевими органами виконавчої влади. Активно розпочали закупівлі продовольчого зерна до Державного матеріального резерву.
Ринок тваринницької продукції.
Несприятливі екстремальні погодні умови завдали значної шкоди кормовиробництву. У свою чергу, недобір кормових культур створив несприятливі передумови для розвитку галузі тваринництва, яка теж повинна стати об’єктом прискіпливої уваги міністерства.
Уже у І півріччі збільшилися темпи спаду виробництва молока, в порівнянні з минулим роком знизилась продуктивність корів, скорочується поголів’я ВРХ. Вперше за останні роки спостерігається зменшення виробництва яєць. За прогнозами через недобір фуражного зерна у скрутному становищі перебуватимуть великі тваринницькі комплекси з виробництва свинини та птахофабрики, які переважно працюють на покупних концентрованих кормах.
За таких умов непомірне здороження фуражного зерна призведе до різкого підвищення собівартості тваринницької продукції та зниження її конкурентоспроможності.
За розрахунками вчених при збільшені вартості 1т фуражного зерна з 500 – 600 (у 2006 р.) до 1000 гривень ( у 2007 р.), виробнича собівартість молока підвищиться на 16%, приріст ВРХ - на 17, свиней - 21, птиці на 19%.
Розрахунки свідчать, що в 2007 році загалом виробництво молока зменшиться на 7,5%, курячих яєць на 5%.
Для стабілізації ситуації в тваринництві та цінової - на ринку його продукції - в поточному році Уряд і міністерство продовжив зростаючу системну фінансову підтримку виробництва продукції тваринництва за рахунок відповідних призначень державного бюджету.
У 1 півріччі за кондиційне поголів'я ВРХ, свиней та птиці в регіони спрямовано 306 млн. грн.. Окрім того, 6 липня на зазначені вище цілі в регіони перераховано 35 млн. грн.., а найближчими днями буде перераховано ще 29 млн. грн.. На виконання загальнодержавної програми селекції у тваринництві перераховано 50,7 млн. грн. або 40,6% річного ліміту.
Досягнуто домовленості з ДАК "Хліб України" про пільговий відпуск 30 тис. т висівок та кормових відходів (по 350 грн./т) від переробки пшениці та жита для постраждалих регіонів. Проведено дві робочі зустрічі із зернотрейдерами щодо можливої реалізації фуражного зерна для потреб промислового свинарства і птахівництва (орієнтована потреба 2,4 млн. т).
Використання бюджетних коштів.
Підприємства агарного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції
Як було зазначено вище, у І півріччі за рахунок загального фонду держбюджету профінансовано в повному обсязі майже 1,9 млрд. грн. видатків за програмами підтримки розвитку підприємств АПК ( 48 % від річного обсягу видатків). Бюджетні асигнування спрямовані на фінансову підтримку виробництва продукції тваринництва, рослинництва та здешевлення кредитів. За рахунок спеціального фонду профінансовано ще майже 300 млн. грн..
Втім слід відмітити, що використання бюджетних коштів було і залишається незадовільним. Наприкінці червня на реєстраційних рахунках Держказначейства залишались невикористаними асигнування по програмах підтримки підприємств АПК в сумі понад 200 млн. грн. або 15 % від перерахованих.
При цьому найбільша питома вага залишків була в таких областях як Закарпатська (49% від перерахованих), Харківська (30,3%), Чернігівська (23,3%), Житомирська (22,9%). Найменше залишків - в Чернівецькій (4,5%), Київській (8,7%), Тернопільській (8,9%), Хмельницькій (9,2%), Дніпропетровській (9,3%) областях.
Саме через великі залишки невикористаних бюджетних коштів Мінфін не підтримав пропозицію міністерства щодо наближення асигнувань по програмах підтримки на липень-серпень поточного року.
В основному використання бюджетних коштів стримувалося через недосконалості діючих Порядків. Тому були підготовлені змін до деяких порядків використання бюджетних коштів. 11 липня поточного року Уряд вже схвалив три постанови, зокрема зміни до порядку виплати часткової компенсації вартості міндобрив, до порядку використання бюджетних коштів на здешевлення кредитів та до порядку часткової компенсації вартості страхових премій.
Стан кредитування
На сьогоднішній день майже 7 тис. підприємств АПК отримали кредити на суму понад 6,2 млрд. грн. (на 15% більше, ніж на відповідну дату минулого року).
Враховуючи складну фінансову ситуацію агропідприємств, яка склалася у зв’язку із посухою, Мінагрополітики звернулося до Національного банку України та Асоціації українських банків з проханням сприяти у пролонгації банками терміну погашення кредитів, залучених сільгосппідприємствами.
За оперативною інформацією регіонів, 282 підприємства, що постраждали внаслідок посухи, уже звернулися до банківських структур з проханням пролонгації кредитів, з яких 34 підприємства вже уклали відповідні угоди на суму майже 225,0 млн. гривень. Взагалі ж майже 11 тис. господарств зажадали бути включеними до реєстру підприємств, яким Державною податковою адміністрацією буде надано розстрочення за податковими зобов’язаннями із сплати платежів, що вносяться до бюджету. Однак не зрозуміло, чому підприємствами АР Крим, Запорізької, Миколаївської та Черкаської областей взагалі не проводиться робота в цьому напрямі. Вважаємо, що така бездіяльність агропідприємств та регіональних органів управління АПК нічим не виправдовується.
Виплата заробітної плати.
У порівнянні з початком року заборгованість на 1 червня в цілому по АПК зменшилась на 12% і становить 154,6 млн. грн..
На економічно активних підприємствах заборгованість зменшилась на 22% і становить 34,3 млн. грн.. Найбільше погашено боргу у Вінницькій області – 1,62 млн. грн., Тернопільській – 1,52 млн. грн., Житомирській – 1,5 млн. грн., Харківській – 1,47 млн. грн., Хмельницькій – 1,25 млн. грн..
Проте, великими борги із заробітної плати залишаються на економічно активних підприємствах Хмельницької області (3,85 млн. грн.; 11% від загальної суми заборгованості по аграрному сектору держави), Вінницької (3,38 млн. грн.; 9,9%), АР Крим (3,22 млн. грн.; 9,4%), Житомирської ( 3,2 млн. грн.; 9,3%), Київської (2,82 млн. грн.; 8,2%).
Нині середньомісячна заробітна плата в аграрному секторі одного штатного працівника складає 620 гривень і є практично найнижчою серед інших галузей, хоча сільське господарство забезпечує продовольчу безпеку держави і є базовим для функціонування інших галузей економіки.
Однією з причин низького рівня зарплати в сільському господарстві є недотримання керівниками підприємств норм Галузевої угоди в частині запровадження мінімальних гарантій з оплати праці.
Ми розуміємо, що цьому явищу є ряд об’єктивних причин, але є і суб’єктивні фактори, оскільки в рівних умовах господарювання заробітна плата в розрізі областей має діапазон від 847 (Київщина) до 410 грн. (Волинь), така різниця в оплаті праці не має ніяких економічних підстав.
Назріла необхідність більш серйозно ставити питання про персональну відповідальність керівників сільгосппідприємств за своєчасну виплату зарплати з дотриманням державних і галузевих норм і гарантій, забезпечити системний контроль за виконанням графіків погашення боргів, ініціювати притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності винних в порушенні законодавства про працю.
Ефективність використання майна державними підприємствами.
До сфери управління Мінагрополітики входить 2933 підприємств, установ і організацій, в т.ч. 544 госпрозрахункових, з них 494 включених до Переліку об’єктів державної власності, що не підлягають приватизації.
У першому кварталі поточного року їх фінансово – господарська діяльність дещо покращилась: в цілому отримано 4,1 млн. грн. прибутку (8,3 млн. грн. збитків у відповідному періоді 2006 р.), сума дебіторської заборгованості зменшилась на 62,3 млн. грн. і складає 1,5 млрд. грн., кредиторська заборгованість - 2,8 млрд. грн. (менше в порівнянні з початком року на 1,5%). 206 господарств - збиткові.
Разом з тим, дебіторська заборгованість на підприємствах промисловості збільшилась і складає 42,6 млн. грн., державні підприємства мають 293,6 млн. грн. простроченої кредиторської заборгованості, в т.ч. до бюджету - 22,1 млн. грн. Збільшується кількість непрацюючих держпідприємств та підприємств-банкрутів, де наявне державне майно практично не використовується. На 01.07.07 року їх нараховується відповідно 156 та 49.
Найбільше госпрозрахункових підприємств, що не здійснюють виробничу діяльність: Департамент ринків рослинництва, садівництва, виноградарства та виноробства – 45 підприємств, Департамент харчової промисловості та Департамент ринків продукції тваринництва з Головною державною племінспекцією – по 20, Департамент врегулювання відносин власності та соціального розвитку – 13. Департамент науково-технічної політики здійснює координацію діяльності 48 ДП, з них не працює – 40 або 83%. То яка ж це координація діяльності, скоріше це координація бездіяльності підприємств.
Не зважаючи на неодноразові доручення, керівниками окремих Державних органів управління та галузевих департаментів не виконуються вимоги наказу Мінагрополітики від 29 грудня 2006 року № 841 щодо надання до 01.03.07 року необхідної інформації для завершення створення реєстру нерухомості та земельних ділянок державних підприємств, не розпочали роботи по створенню виробничих об’єднань підприємств за галузевими ознаками.
Тому найближчим часом необхідно завершити формування моделі управління державними підприємствами, передбачивши створення госпрозрахункових корпорацій та інших форм об’єднань з наданням їм прав попереднього вивчення та погодження документів на списання та відчуження майна підприємств, які входять до їх складу, передачу нерухомого майна в заставу та оренду, включення працівників корпорацій до складу комісій щодо розподілу бюджетних коштів на підтримку розвитку аграрного сектору й т.і..
Державним та галузевим департаментам міністерства спільно із створеними галузевими корпораціями необхідно завершити детальне вивчення стану справ на підприємствах, які не здійснюють виробничої діяльності та на підприємствах-банкрутах і внести пропозиції щодо їх приватизації, перепрофілювання, реорганізації, ліквідації, санації із залученням дієвих інвесторів і т. і..
До 1 серпня надати Департаменту економіки та управління державною власністю необхідні матеріали для завершення формування реєстру нерухомого майна та земельних ділянок по всіх підприємствах, координацію діяльності яких здійснюють урядові органи та галузеві департаменти.
Все це дасть змогу оперативніше та більш досконало приймати рішення, щодо підвищення ефективності використання державного майна.
Загалом, підводячи підсумки діяльності АПК в І півріччі 2007 року, можна зробити висновок, що, не дивлячись на складні економічні, погодні та політичні передумови, підприємства аграрного сектору утримали темпи зростання виробництва сільськогосподарської продукції, забезпечено стабільну ситуацію на продовольчому ринку.
Але попереду ще надзвичайно складні завдання по завершенню господарського року та створенню умов для аграрного виробництва у році наступному.

Учасники засідання детально проаналізувати також ситуацію у тваринницькій галузі, в харчовій та переробній промисловостях. За підсумками колегії буде видано наказ міністра аграрної політики Юрія Мельника з конкретними дорученнями заступникам міністра, керівникам департаментів МінАП, Головних управлінь агропромислового розвитку обласних державних адміністрацій. Про підготовку підприємств АПК до осінньо-зимового періоду читайте в наступному номері газети.
Прес-служба МінАП





Схожі новини
  • Підсумки роботи АПК за січень-квітень 2009 року (у порівнянні з відповідним періодом 2008 року)
  • Аналізуймо дані та робімо висновки
  • Стан фінансування АПК
  • Чи ефективно використовуємо бюджетну підтримку?
  • АПК. РІК 2006-Й

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.