Щороку в дорожньо-транспортних пригодах у світі гине понад 1,3 млн. людей. А це значно більше, ніж живе в Дніпропетровську чи Одесі. Близько 5 тис. загиблих на дорогах щороку «на совісті» України. І, що найгірше, кожному третьому громадянину чи громадянці нашої держави, життя яких обривають автомашини, не виповнилося й 30 років. До списку «доріг смерті» в Україні, зокрема, зачисляють міжнародні автошляхи «Київ - Чоп», «Одеса – Мелітополь - Новоазовськ» та сотні внутрішньодержавних доріг.
Зважаючи на гостроту проблеми, з цього року ООН оголосила Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху. Не залишилася осторонь і Україна. Тільки близько двох десятків законопроектів, що передбачають убезпечити наші дороги, перебувають на розгляді Верховної Ради України. Про це, зокрема, й повідомив голова парламентського Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Віктор Швець, відкриваючи слухання на тему «Надання невідкладної допомоги при ДТП та «безпечна дорога» як елементи забезпечення безпеки дорожнього руху». Діалог відбувся безпосередньо в парламентських стінах. Але не лише народні депутати взяли в ньому активну участь, а й урядовці, науковці, медики, автодорожники, інженери багатьох галузей, відомі громадські та політичні діячі.
Навівши трагічні цифри, які змушують замислитися (з них ми починали цей матеріал), Віктор Дмитрович зауважив: «Проблема часом «програмується» ще на стадії проектно-пошукових робіт. Десь неправильно розрахували транспортну розв’язку, десь ухил - поворот не такий… Експлуатаційні служби інколи забули відповідно попередити учасників дорожнього руху знаками й розміткою, провалини й ямки в полотні не залатали. Й пішло-поїхало… Але не лише автодорожники винні. Як свідчить сама статистика ДТП, переважну більшість трагедій спричиняють власне водії. Чверть «керманичів» перевищують швидкість, кожен п’ятий ігнорує правила маневрування, а кожен десятий коїть лихо в нетверезому стані. Може, тому, що покарання недостатньо суворі».
Представники керівництва ДАІ, які брали слово, констатували, що жорсткіші штрафні нововведення ще не дали належного ефекту, і пропонували карати гривнею в кілька разів болісніше. Особливо нещадними учасники слухань були до любителів хильнути перед дорогою. До таких зажадали застосовувати не лише штрафи з чотирма нулями, але й позбавлення прав та волі. Медики пропонували суворіше ставитися до вимог щодо стану здоров’я водіїв, щоби після ДТП не було нарікань на те, що автокерманич нездужав чи слабий. Михайло Берлін, президент ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», нагадав: «Досвід таких країн як Великобританія, Франція, Німеччина, Фінляндія, Швеція свідчить, що свій внесок у справу скорочення ДТП можуть внести страхові компанії шляхом заміни компенсації шкоди, яку спричинила аварія, активною роллю в запобіганні дорожньо-транспортних пригод, пропагуючи вдосконалення навичок безпечного водіння». Численні зарубіжні гості, які взяли участь у дискусії, розгортаючи тему, ділилися своїм досвідом. А підсумком слухань стали рекомендації й для депутатів, й для профільних міністерств та відомств, які складаються з кількох десятків пунктів. І, навіть на перший погляд, другорядних параграфів в цих настановах немає. Сумна статистика може спитати, якщо десь «недобачимо».
Володимир ВІЛЬОВИЧ