Напередодні Нового року у другому читанні Верховна Рада прийняла проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання негативним наслідкам впливу світової фінансової кризи на розвиток агропромислового комплексу» (реєстраційний №3353). Як відомо, напередодні прийняття документу на засіданні Аграрного комітету ВР наголошувалося, що розробка проекту №3353 «зумовлена необхідністю здійснення антикризових заходів щодо стабілізації ситуації в агрокомплексі України, зокрема на ринку зерна, м'яса, соняшнику і соняшникової олії». При обговоренні проекта у першому читанні народні депутати - члени комітету - висловили низку зауважень до його змісту. Після доопрацювання в документ внесено зміни, які, зокрема, передбачають продовження на 2009 рік дії всіх спеціальних режимів оподаткування сільгоспвиробників податком на додану вартість, що діють на сьогодні, і збереження дотацій за рахунок ПДВ через м'ясо- і молокопереробні підприємства. Взагалі заборонено, на чому наполягали і виробники, і фахівці Мінагрополітики, і деякі народні депутати, ввезення м'яса і м'ясних субпродуктів на територію України в рамках давальницьких операцій. Змінами до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» з об'єктів бюджетної дотації виключається жива птиця і кролі. Відповідно до законопроекту передбачається внести зміни до Закону «Про ставки вивізного (експортного) мита на насіння деяких видів олійних культур», надавши до 1 вересня 2009 р. дозвіл на вивезення насіння соняшнику, подрібненого чи неподрібненого, без сплати вивізного мита. Ініційовано внесення змін до Закону «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи і про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Передбачається розширити використання коштів Стабілізаційного фонду за такими напрямами: надання фінансової допомоги банкам з урахуванням обсягів пролонгованих кредитів, виділених підприємствам агропромислового комплексу; здійснення фінансових інтервенцій на організованому аграрному ринку щодо об'єктів державного цінового регулювання. Цитата з закону: „Договір між Національним банком України та банком про підтримання ліквідності через відповідні інструменти рефінансування (зокрема при наданні стабілізаційного кредиту) укладається з урахуванням таких особливостей: а) якщо такий банк має у складі кредитного портфелю заборгованість позичальників - сільськогосподарських товаровиробників, то така заборгованість вважається добровільно пролонгованою таким банком на строк, не менший строку, на який надається таке рефінансування (але не менший за 365 днів); б) норми підпункту «а» цього пункту поширюються на заборгованість, яка класифікується Національним банком України як субстандартна або сумнівна, що виникла станом на 1 січня 2009 року; в) достатнім забезпеченням рефінансування (у частині субстандартної або сумнівної заборгованості) вважається подвійне складське свідоцтво, заставні, а також застава майна та майнових прав сільськогосподарського товаровиробника такому банку; г) при отриманні рефінансування від Національного банку України, банк протягом наступних 5 робочих днів зобов'язаний повідомити позичальника про можливість укладення змін до кредитного договору (додаткового договору) з метою його пролонгації (реструктуризації) за умовами цього пункту. Незалежно від фактичної дати укладення таких змін (додаткового договору), кредит вважається пролонгованим з моменту отримання банком відповідного рефінансування від Національного банку України." Також у Закон «Про державну підтримку сільського господарства України» внесено зміни у пункті урегулювання цін на послуги в агропромисловому комплексі. Цитата з закону: „Кабінет Міністрів України встановлює режим цінового регулювання вартості наступних послуг: а) ветеринарної медицини (проведення лабораторних досліджень, оформлення ветеринарного сертифіката або свідоцтва); б) хлібної інспекції (огляд та оформлення сертифікатів); в) карантинної інспекції (огляд та оформлення сертифікатів, проведення фумігації)." При цьому вартість таких послуг не може перевищувати ціну, розраховану за 20-відсотковою нормою рентабельності до понесених витрат на їх надання. Порушення цього правила тягне за собою відповідальність, установлену Законом України «Про ціни та ціноутворення».
Натомість відхилено такі поправки:
- подовження дії спеціальних режимів оподаткування податком на додану вартість та фіксованого податку для сільгосппідприємств, що, на думку багатьох аграріїв, відіграє дуже позитивну роль у розвитку галузей тваринництва та рослинництва;
- формування Державного стабілізаційного фонду з відповідними джерелами фінансування для потреб АПК фінансовими та матеріально-технічними ресурсами (щонайменше - 10 млрд. гривень);
- видатки Державного бюджету України на потреби агропромислового комплексу повинні становити не менше 5,5% від загальних надходжень держбюджету;
- звільнити від оподаткування операції із ввезення на митну територію України племінних чистопородних тварин і багато іншого. Відношення аграріїв до зазначеного закону досить неоднозначне. В противагу позитивним відгукам лунають і слова критики. На думку народного депутата Віктора Слаути, «...головний антикризовий закон для АПК не наповнили реальними дієвими заходами, що могли б стабілізувати ситуацію на внутрішньому ринку сільгосппродукції». Та головне, в чому нема розбіжностей поглядів - це те, що саме сільське господарство здатне поліпшити економічну ситуацію в Україні. Як висловився Президент Віктор Ющенко, «Росію виведе з кризи нафта. Для України головна свердловина - це аграрна галузь».