Хто може перевіряти підприємство? Які нововведення чекають платників ФСП у 2008 році? Чи платити ПДВ за отримані держдотації? Ці та багато інших питань обговорювалися на методологічній раді Мінагрополітики
Минулого тижня в м. Сімферополь (АР Крим) відбулося засідання Методологічної ради управління бухгалтерського обліку, звітності й ревізійної роботи Міністерства аграрної політики України. У його роботі взяли участь фахівці Мінагрополітики України та АР Крим, головні бухгалтери районних сільгоспуправлінь, фінансові працівники великих сільгосппідприємств.
Обговорювалось питання, надзвичайно актуальне для бухгалтерів сільгосппідприємств: єдині форми первинних бухгалтерських документів. Сьогодні ведення "первички" на сільгосппідприємствах регламентується безліччю різноманітних інструкцій. Що характерно, деякі з них діють ще з радянських часів. 5 років тому Харківський державний аграрний університет ім. Докучаєва почав розробку Збірника первинних документів для ведення обліку на сільгосппідприємствах. Результат їхньої праці був презентований у грудні 2006 року на нараді Міністерства аграрної політики в м. Києві. Однак, проект прийнятий не був: бухгалтери-практики внесли чимало пропозицій щодо його вдосконалення. Зараз процес дороботки збірника триває. Фахівці Мінагрополітики зустрічаються з бухгалтерами в усіх регіонах України й уважно вислуховують їх пропозиції з удосконалення документа, щоб прийняті форми первинної документації були зручні в роботі.
Кримські бухгалтери-практики висловили чимало корисних зауважень, покликаних спростити роботу бухгалтера й зменшити кількість форм, необхідних для заповнення при відображенні господарських операцій.
Великий інтерес учасників наради викликав виступ Світлани Бірюкової, головного спеціаліста Управлінння бухгалтерського обліку, звітності й ревізійної роботи Мінагрополітики. Зокрема, вона пояснила, що підприємствам, постраждалим від посухи цього року, які хочуть і в наступному році залишатися платниками фіксованого сільгоспподатку, необхідно звернутися до Торгово-промислової палати України за письмовим підтвердженням форс-мажорних обставин. А заступник головного редактора бухгалтерського журналу "Баланс-Агро" Світлана Мальшакова роз»яснила, як відбити в бухгалтерському й податковому обліку збитки від посухи.
Великий інтерес викликало роз'яснення оподатковування державних дотацій, отриманих сільгосппідприємством. За словами бухгалтерів, податкові органи часто вимагають сплачувати з отриманих сум ПДВ. Ці вимоги неправомірні, упевнена Світлана Мальшакова. У ст. 3.1. Закону України "Про податок на додану вартість" чітко сказано, що об'єктом оподаткування є операції з поставки товарів і послуг. Тим часом, отримання державної дотації - не є поставкою, а значить - немає об'єкта для сплати ПДВ.
Директор Центру освітніх програм ВКК "Баланс-Клуб" Марія Чумасова розповіла бухгалтерам про нюанси взаємин підприємств із контролюючими органами. Особливий інтерес присутніх викликала інформація про те, що співробітники ані податкової, ані звичайної міліції не мають права проводити перевірку документації підприємства. Ця норма прописана в ст.11 Закону України "Про державну податкову службу". Крім того, співробітники податкових органів не мають права проводити контрольну закупівлю й за її підсумками штрафувати підприємство. Відповідно до Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" контрольні закупівлі має право проводити тільки податкова міліція в рамках проведення оперативно-розшукових заходів.
Сільгосппідприємства мають право перевіряти досить велика кількість державних структур - Податкова інспекція, Пенсійний фонд, Фонд соціального страхування, Фонд зайнятості, Контрольно-ревізійне керування. Згідно з наказом ГНАУ №441 від 11.10.2005р. проект плану проведення перевірок ДПАУ узгоджується із КРУ, Пенсійним фондом і органами фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, контролюючі органи зобов'язані розробити план перевірок таким чином, щоб всі представники всіх контролюючих структур одночасно проводили перевірку на підприємстві. Наприкінці року розробляється єдиний план перевірок і підприємство, переживши 20 днів спілкування з усіма контролерами одночасно, весь інший час може спокійно працювати. Крім того, в Указі Президента № 817 сказано "Планові виїзні перевірки проводяться всіма контролюючими органами одночасно в день, визначений органом державної податкової служби".
На жаль, вимоги цього наказу на практиці часто не виконуються. Деякі підприємства перебувають у стані перевірки практично протягом всього року. Марія Чумасова звернула увагу бухгалтерів на те, що співробітники податкових органів не мають права самовільно продовжувати строк перевірки. Так, якщо відповідно до напрямку перевірка повинна була відбуватися з 1 по 20 вересня, а перевіряючий уперше прийшов на підприємство 5 вересня, закінчити перевірку він повинен 20 числа, так, як написано в напрямку. Продовжити перевірку можна у випадку, якщо є відповідний наказ начальника податкової інспекції, і виключно за умови достатніх на те підстав
На думку й бухгалтерів, і держслужбовців, що взяли участь у нараді, подібні зустрічі надзвичайно важливі. Адже бухгалтерии, як-то кажуть, з перших рук отримують відповіді на актуальні для них питання. Водночас представники державних органів мають можливість почути чимало конкретних пропозицій по вдосконаленню нормативної бази.
"Баланс-Агро"