Аграрний тиждень. Україна
» » Як позбутися дефіциту фахівців
» » Як позбутися дефіциту фахівців

    Як позбутися дефіциту фахівців


    Система аграрної освіти в Україні знаходиться у кризі, вона торкається усіх сфер, проявляючись руйнуванням ціннісних, інституційних, соціальних, економічних, культурних, техніко-технологічних засад, погіршуючи якість, безпеку та рівень навчання, знижуючи ефективність підприємств і організацій. Це негативно впливає на потенціал країни в цілому.

    Недофінансування освіти є найбільш гострою і важливою на даний час проблемою. Матеріально-технічна база навчальних закладів давно не оновлювалась, зазнає як морального зносу внаслідок створення нових, більш прогресивних і економічно-ефективних засобів, так і фізичного внаслідок процесу експлуатації.
    На жаль, прийняті на рівні держави нормативні акти не передбачають підвищення рівня фінансування, оформлення баз практичного навчання з урахуванням вимог, що зводить нанівець зусилля викладачів під час теоретичного курсу. 
    Світ так швидко змінюється, що молоді люди, вступаючи до навчального закладу, закінчують його і потрапляють у зовсім інший технологічний світ, який за час їхнього навчання змінюється до невпізнання. Звісно, й викладачі не завжди встигають відстежувати ці тенденції, бо бізнес є значно спритнішим, він працює з новітніми технологіями і не може відставати. Як результат, випускники недоотримують найсучасніші знання. 
    Втім, розрив між системою освіти і вимогами ринку можна скоротити доволі просто і ефективно: реальним при підготовці кадрів для агросектору економіки впровадженням дуальної освіти, під час якої теоретична частина навчання фахівця проходить на базі освітньої установи, а практична – на базі підприємств. При цьому варто враховувати певні особливості формування ринку праці та ринку освітянських послуг на сучасному етапі. 
    У зв’язку з перебудовою вищої освіти в Україні необхідно вводити новий тип взаємовідносин між ВНЗ і виробниками. На ринку праці - наявний дефіцит фахівців, і роботодавці мають взяти активну участь у підготовці кадрів у системі дуальної освіти. 
    Для ВСП «Новокаховський коледж Таврійського державного агротехнологічного університету» ця система освіти не нова. Протягом багатьох років студенти проходять навчальні практики на базі навчально-виробничої майстерні коледжу, де студенти спеціальності «Агроінженерія» мають змогу провести 38 ремонтних операцій. Практично навчаючись, студенти виконують дійсні замовлення, що надходять від фізичних і юридичних осіб. Це формує у майбутнього фахівця відповідальність за результати його діяльності. Крім того, агроколедж має навчально-дослідне господарство, основним видом діяльності якого є вирощування зернових і технічних культур. Студенти спеціальностей «Агроінженерія», «Геодезія та землеустрій» протягом багатьох років проходять там навчальні й виробничі практики, мають можливість виконувати технологічні операції при вирощуванні сільгоспкультур, проводити тахеометричні зйомки.
    До речі, ВСП «Новокаховський коледж ТДАТУ» вже багато років плідно використовує елементи дуальної освіти, укладаючи довготривалі угоди про співпрацю з провідними підприємствами Херсонської області. 
    Прикладами тісної співпраці є проведення практичної підготовки студентів на базі ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод», який має 130-річну історію і надійно закріпився на сучасному ринку виробництва агротехніки. Комбайни і сільгоспмашини (зокрема, зрошувальні), посівна та комунальна техніка, що сходять з конвеєра заводу, поставляються до Польщі, Чорногорії, Угорщини, Болгарії та Сербії. Потужна виробнича база підприємства дозволяє студентам коледжу отримувати необхідні практичні навички та знання. Для підготовки кваліфікованих робітників на базі НВП «Херсонський машинобудівний завод» створено навчально-практичний центр, де за дуальною системою освіти отримують практичні навички в роботі студенти передвищої освіти та учні професійно-технічних навчальних закладів.
    Завод «ПетроНик», українське підприємство з виробництва будівельної та спеціальної техніки, а також твердопаливних котлів, дає можливість студентам коледжу під час практичного навчання освоювати технологічні процеси та обслуговування названої новітньої техніки. До слова, у списку підприємств, які співпрацюють з нашим агроколеджем, є також дочірнє підприємство «Дніпрянська аграрна фірма ім. Солодухіна», ДП «Дослідне господарство «Каховське», ТОВ «Південмлин», ПрАТ «Бериславський машинобудівний завод» та інші.
    Всі ці підприємства дозволяють студенту-практиканту відчути реальне, сучасне, насичене новітніми технологіями виробництво. Водночас виробник упродовж практичного навчання може побачити в студенті свого майбутнього фахівця. Тож не рідкісними є приклади, коли випускники агроколеджу, проходячи ще студентами практичне навчання на цих підприємствах, залишаються там працювати на довгі роки.


    Марія ГОРДЕЦЬКА,
    завідувач навчально-практичного центру ВСП «Новокаховський коледж ТДАТУ»,
    викладач вищої категорії спеціальних дисциплін





    Схожі новини
  • Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій буде реорганізовано
  • У Мінагрополітики обговорили можливості підвищення престижності аграрної освіти
  • На базі Глухівського коледжу буде створено агротехнічний інститут
  • ЯКІСНА ОСВІТА – ВИМОГА ЧАСУ
  • СУЧАСНИМ АГРАРІЯМ – СУЧАСНІ ЯКІСНІ ЗНАННЯ

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Як позбутися дефіциту фахівців


Система аграрної освіти в Україні знаходиться у кризі, вона торкається усіх сфер, проявляючись руйнуванням ціннісних, інституційних, соціальних, економічних, культурних, техніко-технологічних засад, погіршуючи якість, безпеку та рівень навчання, знижуючи ефективність підприємств і організацій. Це негативно впливає на потенціал країни в цілому.

Недофінансування освіти є найбільш гострою і важливою на даний час проблемою. Матеріально-технічна база навчальних закладів давно не оновлювалась, зазнає як морального зносу внаслідок створення нових, більш прогресивних і економічно-ефективних засобів, так і фізичного внаслідок процесу експлуатації.
На жаль, прийняті на рівні держави нормативні акти не передбачають підвищення рівня фінансування, оформлення баз практичного навчання з урахуванням вимог, що зводить нанівець зусилля викладачів під час теоретичного курсу. 
Світ так швидко змінюється, що молоді люди, вступаючи до навчального закладу, закінчують його і потрапляють у зовсім інший технологічний світ, який за час їхнього навчання змінюється до невпізнання. Звісно, й викладачі не завжди встигають відстежувати ці тенденції, бо бізнес є значно спритнішим, він працює з новітніми технологіями і не може відставати. Як результат, випускники недоотримують найсучасніші знання. 
Втім, розрив між системою освіти і вимогами ринку можна скоротити доволі просто і ефективно: реальним при підготовці кадрів для агросектору економіки впровадженням дуальної освіти, під час якої теоретична частина навчання фахівця проходить на базі освітньої установи, а практична – на базі підприємств. При цьому варто враховувати певні особливості формування ринку праці та ринку освітянських послуг на сучасному етапі. 
У зв’язку з перебудовою вищої освіти в Україні необхідно вводити новий тип взаємовідносин між ВНЗ і виробниками. На ринку праці - наявний дефіцит фахівців, і роботодавці мають взяти активну участь у підготовці кадрів у системі дуальної освіти. 
Для ВСП «Новокаховський коледж Таврійського державного агротехнологічного університету» ця система освіти не нова. Протягом багатьох років студенти проходять навчальні практики на базі навчально-виробничої майстерні коледжу, де студенти спеціальності «Агроінженерія» мають змогу провести 38 ремонтних операцій. Практично навчаючись, студенти виконують дійсні замовлення, що надходять від фізичних і юридичних осіб. Це формує у майбутнього фахівця відповідальність за результати його діяльності. Крім того, агроколедж має навчально-дослідне господарство, основним видом діяльності якого є вирощування зернових і технічних культур. Студенти спеціальностей «Агроінженерія», «Геодезія та землеустрій» протягом багатьох років проходять там навчальні й виробничі практики, мають можливість виконувати технологічні операції при вирощуванні сільгоспкультур, проводити тахеометричні зйомки.
До речі, ВСП «Новокаховський коледж ТДАТУ» вже багато років плідно використовує елементи дуальної освіти, укладаючи довготривалі угоди про співпрацю з провідними підприємствами Херсонської області. 
Прикладами тісної співпраці є проведення практичної підготовки студентів на базі ТОВ НВП «Херсонський машинобудівний завод», який має 130-річну історію і надійно закріпився на сучасному ринку виробництва агротехніки. Комбайни і сільгоспмашини (зокрема, зрошувальні), посівна та комунальна техніка, що сходять з конвеєра заводу, поставляються до Польщі, Чорногорії, Угорщини, Болгарії та Сербії. Потужна виробнича база підприємства дозволяє студентам коледжу отримувати необхідні практичні навички та знання. Для підготовки кваліфікованих робітників на базі НВП «Херсонський машинобудівний завод» створено навчально-практичний центр, де за дуальною системою освіти отримують практичні навички в роботі студенти передвищої освіти та учні професійно-технічних навчальних закладів.
Завод «ПетроНик», українське підприємство з виробництва будівельної та спеціальної техніки, а також твердопаливних котлів, дає можливість студентам коледжу під час практичного навчання освоювати технологічні процеси та обслуговування названої новітньої техніки. До слова, у списку підприємств, які співпрацюють з нашим агроколеджем, є також дочірнє підприємство «Дніпрянська аграрна фірма ім. Солодухіна», ДП «Дослідне господарство «Каховське», ТОВ «Південмлин», ПрАТ «Бериславський машинобудівний завод» та інші.
Всі ці підприємства дозволяють студенту-практиканту відчути реальне, сучасне, насичене новітніми технологіями виробництво. Водночас виробник упродовж практичного навчання може побачити в студенті свого майбутнього фахівця. Тож не рідкісними є приклади, коли випускники агроколеджу, проходячи ще студентами практичне навчання на цих підприємствах, залишаються там працювати на довгі роки.


Марія ГОРДЕЦЬКА,
завідувач навчально-практичного центру ВСП «Новокаховський коледж ТДАТУ»,
викладач вищої категорії спеціальних дисциплін





Схожі новини
  • Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій буде реорганізовано
  • У Мінагрополітики обговорили можливості підвищення престижності аграрної освіти
  • На базі Глухівського коледжу буде створено агротехнічний інститут
  • ЯКІСНА ОСВІТА – ВИМОГА ЧАСУ
  • СУЧАСНИМ АГРАРІЯМ – СУЧАСНІ ЯКІСНІ ЗНАННЯ

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.