Аграрний тиждень. Україна
АТУ»Новини»Супермаркети можуть зникнути із міст
АТУ»Новини»Супермаркети можуть зникнути із міст

    Супермаркети можуть зникнути із міст


    Народний депутат Олег Царьов, який пройшов до парламенту як мажоритарник від Партії регіонів, зареєстрував законопроект №2067 "Про стимулювання розвитку вітчизняного ринку продовольчих товарів".

    Як повідомляє газета "КоммерсантЪ-Україна" (№8 від 23 січня), документом запропоновано обмежити функціонування торгових мереж на території всіх населених пунктів. Згідно із законопроектом, у межах міста зможуть працювати лише продовольчі або змішані магазини (продукти харчування і непродовольчі товари) загальною площею до 300 квадратних метрів. Універсами, супер- і гіпермаркети планується винести за межі населених пунктів не менш ніж на 5 кілометрів. У них буде обмежений графік роботи: покупці зможуть купити товари лише з понеділка по суботу і лише з 9.00 до 20.00. Неділя і святкові дні повинні стати обов'язковими вихідними. Режим роботи цих закладів на свій розсуд змінюватимуть місцеві органи влади. У торгових мереж буде перехідний період для "перепрофілювання приміщення чи реконструкції продовольчого магазину" - їм нададуть рік з моменту набуття чинності запропонованого законопроекту, якщо він буде підтриманий парламентом.

    Така реформа, пояснює О.Царьов, необхідна для розвитку малого і середнього бізнесу, оскільки зараз великі мережі знищують його. "До появи торгових мереж у підприємців проблем не було. Зараз більш як 70% продовольчих товарів реалізовуються через торгові мережі, - сказав депутат. - Вони мають можливість демпінгувати, оскільки здійснюють закупівлі безпосередньо у виробника або замовляють під своєю торговою маркою якусь продукцію. Їм добре, а іншим - уже немає доступу. Адже у дрібного продавця ціни вищі за через наявність посередників".

    Законопроектом пропонується встановити також жорсткіші умови відносин між торговими мережами і постачальниками. Термін розрахунків за товар повинен становити не більше 45 днів, взаємозаліки між ними заборонені, як і включення в договір постачання товару будь-яких послуг з реклами продукції, що постачається. Передбачено і обмеження з торгівельної націнки, яка до кінця 2013 року не повинна перевищувати 20%, а з 1 січня 2014 року - 15%. "Зараз мінімальна націнка - 25%, - сказав О.Царьов. - А в деяких випадках товар до споживача доходить і вдвічі дорожче. Все залежить від того, скільки постачальник заплатить за рекламу продукції, за її місцерозташування".

    Цим вимоги до торгових мереж не обмежуються. Вони повинні будуть виконати ще силу-силенну умов. Торгова мережа не матиме права займати більш як 10% усіх торгових площ конкретного міста, селища і району, а також не зможе продати більше ніж 10% продовольчих товарів, реалізованих на такій території. Частка продукції, випущеної під торговою маркою мережі (private label), не зможе перевищити 10% відповідної групи товарів, що продається в мережі. Крім того, в обсягу всього роздрібного товарообігу вітчизняна продукція повинна буде займати не менш як 80%. За порушення всіх запропонованих норм передбачені штрафи у розмірі 20% обсягу реалізованих за минулий рік продовольчих товарів. Усі великі магазини в обов'язковому порядку повинні будуть мати місця для паркування. Всі ці ініціативи є європейською нормою, зокрема вивчався досвід Німеччини, відзначає О.Царьов.

    Учасники ринку називають законопроект "дивним", а його виконання - "нереальним". За даними фінансового директора компанії "Велика кишеня" Олега П’явки, лише в Києві магазинів площею більш як 300 кв. м налічується декілька сотень. До цієї категорії потрапляють і так звані "магазини біля дому". "На відміну від Європи, в Україні далеко не всі мають автомобілі, аби щодня їздити за покупками за місто. Враховуючи пробки і якість доріг в тому самому Києві, забезпечення людей навіть товарами першої необхідності стане проблематичним", - відзначає О.П’явка. За його словами, в Європі є економічна доцільність виносити магазини за місто, де земля дешевша і легше знайти ділянку.

    На думку представників торгових мереж, нічого, окрім незручностей як самим споживачам, так і супермаркетам, законопроект не принесе. Площ для будівництва нових об'єктів практично немає, крім того, ціни на продукти харчування будуть вищі. "Це буде катастрофа. 300 кв. м - фактично рундук. Можна купити там хліб, молоко і горілку, а решта? Споживач не зможе задовольнити потребу в інших товарах, - обурений інший учасник ринку. - І це неправда, що в Європі є такі обмеження. Може в центрі Сен-Тропеза чи Парижа, де буває депутат, і складно поставити супермаркет через наявність історичних споруд, але щоб виносити їх з міста - це дурня".

    Депутати парламентського комітету з питань підприємництва, регуляторної і антимонопольної політики також неоднозначно поставилися до ініціативи. За словами голови комітету Олександри Кужель ("Батьківщина"), при розвитку великих торгових мереж щорічно безробітними стають 1-2 тис. підприємців. Але вона тут же додає, що такий закон був би актуальним 15 років тому - саме тоді він міг би врятувати міста від хаотичної забудови. "Спізнився автор з ним. Зараз і переносити нема куди, і це буде скидатися на зачистку ринку", - вважає вона. Перший заступник голови комітету Владислав Лук’янов (Партія регіонів) вважає це поверненням у кінець 1990-х років, коли розвивалися лотки, що реалізовують продукти харчування. "Я дуже поважаю автора, але малоймовірно, що його підтримають, адже це вторгнення в приватну власність. Це як закрити велике підприємство і відкрити багато маленьких", - резюмує він. Сам О.Царьов визнає, що його законопроект доволі жорсткий, тому вже зараз готовий йти на компроміс: оскільки компенсацій за перенесення супермаркетів в законопроекті не передбачено, він пропонує розповсюджувати ці норми лише на нові мережі.





    Схожі новини
  • Кількість мережевих продуктових магазинів в Україні може зрости на 7-10%
  • Депутат Царьов пропонує ліквідувати Держсільгоспінспекцію
  • Уряд хоче перевіряти торгівлю без попередження
  • Прем'єр-міністр наголошує на важливості прийняття закону про внутрішню торгівлю
  • АМКУ розслідує діяльність київських ритейлерів у зв'язку з підвищенням цін на продукти

  • Додати комментар
    Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Супермаркети можуть зникнути із міст

23 січень, Розділ Новини, переглядів 3 211

Народний депутат Олег Царьов, який пройшов до парламенту як мажоритарник від Партії регіонів, зареєстрував законопроект №2067 "Про стимулювання розвитку вітчизняного ринку продовольчих товарів".

Як повідомляє газета "КоммерсантЪ-Україна" (№8 від 23 січня), документом запропоновано обмежити функціонування торгових мереж на території всіх населених пунктів. Згідно із законопроектом, у межах міста зможуть працювати лише продовольчі або змішані магазини (продукти харчування і непродовольчі товари) загальною площею до 300 квадратних метрів. Універсами, супер- і гіпермаркети планується винести за межі населених пунктів не менш ніж на 5 кілометрів. У них буде обмежений графік роботи: покупці зможуть купити товари лише з понеділка по суботу і лише з 9.00 до 20.00. Неділя і святкові дні повинні стати обов'язковими вихідними. Режим роботи цих закладів на свій розсуд змінюватимуть місцеві органи влади. У торгових мереж буде перехідний період для "перепрофілювання приміщення чи реконструкції продовольчого магазину" - їм нададуть рік з моменту набуття чинності запропонованого законопроекту, якщо він буде підтриманий парламентом.

Така реформа, пояснює О.Царьов, необхідна для розвитку малого і середнього бізнесу, оскільки зараз великі мережі знищують його. "До появи торгових мереж у підприємців проблем не було. Зараз більш як 70% продовольчих товарів реалізовуються через торгові мережі, - сказав депутат. - Вони мають можливість демпінгувати, оскільки здійснюють закупівлі безпосередньо у виробника або замовляють під своєю торговою маркою якусь продукцію. Їм добре, а іншим - уже немає доступу. Адже у дрібного продавця ціни вищі за через наявність посередників".

Законопроектом пропонується встановити також жорсткіші умови відносин між торговими мережами і постачальниками. Термін розрахунків за товар повинен становити не більше 45 днів, взаємозаліки між ними заборонені, як і включення в договір постачання товару будь-яких послуг з реклами продукції, що постачається. Передбачено і обмеження з торгівельної націнки, яка до кінця 2013 року не повинна перевищувати 20%, а з 1 січня 2014 року - 15%. "Зараз мінімальна націнка - 25%, - сказав О.Царьов. - А в деяких випадках товар до споживача доходить і вдвічі дорожче. Все залежить від того, скільки постачальник заплатить за рекламу продукції, за її місцерозташування".

Цим вимоги до торгових мереж не обмежуються. Вони повинні будуть виконати ще силу-силенну умов. Торгова мережа не матиме права займати більш як 10% усіх торгових площ конкретного міста, селища і району, а також не зможе продати більше ніж 10% продовольчих товарів, реалізованих на такій території. Частка продукції, випущеної під торговою маркою мережі (private label), не зможе перевищити 10% відповідної групи товарів, що продається в мережі. Крім того, в обсягу всього роздрібного товарообігу вітчизняна продукція повинна буде займати не менш як 80%. За порушення всіх запропонованих норм передбачені штрафи у розмірі 20% обсягу реалізованих за минулий рік продовольчих товарів. Усі великі магазини в обов'язковому порядку повинні будуть мати місця для паркування. Всі ці ініціативи є європейською нормою, зокрема вивчався досвід Німеччини, відзначає О.Царьов.

Учасники ринку називають законопроект "дивним", а його виконання - "нереальним". За даними фінансового директора компанії "Велика кишеня" Олега П’явки, лише в Києві магазинів площею більш як 300 кв. м налічується декілька сотень. До цієї категорії потрапляють і так звані "магазини біля дому". "На відміну від Європи, в Україні далеко не всі мають автомобілі, аби щодня їздити за покупками за місто. Враховуючи пробки і якість доріг в тому самому Києві, забезпечення людей навіть товарами першої необхідності стане проблематичним", - відзначає О.П’явка. За його словами, в Європі є економічна доцільність виносити магазини за місто, де земля дешевша і легше знайти ділянку.

На думку представників торгових мереж, нічого, окрім незручностей як самим споживачам, так і супермаркетам, законопроект не принесе. Площ для будівництва нових об'єктів практично немає, крім того, ціни на продукти харчування будуть вищі. "Це буде катастрофа. 300 кв. м - фактично рундук. Можна купити там хліб, молоко і горілку, а решта? Споживач не зможе задовольнити потребу в інших товарах, - обурений інший учасник ринку. - І це неправда, що в Європі є такі обмеження. Може в центрі Сен-Тропеза чи Парижа, де буває депутат, і складно поставити супермаркет через наявність історичних споруд, але щоб виносити їх з міста - це дурня".

Депутати парламентського комітету з питань підприємництва, регуляторної і антимонопольної політики також неоднозначно поставилися до ініціативи. За словами голови комітету Олександри Кужель ("Батьківщина"), при розвитку великих торгових мереж щорічно безробітними стають 1-2 тис. підприємців. Але вона тут же додає, що такий закон був би актуальним 15 років тому - саме тоді він міг би врятувати міста від хаотичної забудови. "Спізнився автор з ним. Зараз і переносити нема куди, і це буде скидатися на зачистку ринку", - вважає вона. Перший заступник голови комітету Владислав Лук’янов (Партія регіонів) вважає це поверненням у кінець 1990-х років, коли розвивалися лотки, що реалізовують продукти харчування. "Я дуже поважаю автора, але малоймовірно, що його підтримають, адже це вторгнення в приватну власність. Це як закрити велике підприємство і відкрити багато маленьких", - резюмує він. Сам О.Царьов визнає, що його законопроект доволі жорсткий, тому вже зараз готовий йти на компроміс: оскільки компенсацій за перенесення супермаркетів в законопроекті не передбачено, він пропонує розповсюджувати ці норми лише на нові мережі.





Схожі новини
  • Кількість мережевих продуктових магазинів в Україні може зрости на 7-10%
  • Депутат Царьов пропонує ліквідувати Держсільгоспінспекцію
  • Уряд хоче перевіряти торгівлю без попередження
  • Прем'єр-міністр наголошує на важливості прийняття закону про внутрішню торгівлю
  • АМКУ розслідує діяльність київських ритейлерів у зв'язку з підвищенням цін на продукти

  • Додати комментар
    Натисніть на зображення, щоб оновити код, якщо він нерозбірливий

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.