Якщо минулого року зниження виробництва холодного десерту становило до 20%, то давати прогнози на 2010 р. учасники ринку вже не наважуються.
Як зазначає старший фінансовий аналітик агентства "Кредит-Рейтинг" Ігор Дикий, зростання цін на морозиво аргументувалося виробниками девальвацією гривні, відповідно, подорожчанням компонентів, що імпортуються. Як говорять виробники, ще одним негативним чинником, який вплинув на обсяги реалізації, стало скорочення сезону продажу через тривалу прохолодну весну.
Крім того, українські виробники морозива відчувають дефіцит якісної сировини, викликаний зниженням обсягів виробництва молока внаслідок вирізування поголів'я корів.
Водночас як альтернатива молочним жирам у виробництві морозива часом використовується пальмова олія, яка імпортується переважно з Малайзії та Індонезії. За підрахунками фахівців, така заміна здешевлює одну зі складових продукту втричі. При цьому деякі виробники не вказують наявність пальмової олії на етикетках.
На думку експертів, можливе посилення контролю якості морозива з боку Держспоживнагляду спричинить перегляд технологій виробництва і, відповідно, подорожчання продукції, що в умовах кризи викличе чергове скорочення обсягу ринку, оскільки морозиво не є товаром першої необхідності. Споживач обирає нижчий ціновий сегмент, частка якого наближається до 60%, що призводить до падіння ринку в грошовому виразі і, як наслідок, до скорочення рентабельності підприємств.
Процеси консолідації на ринку морозива триватимуть, прогнозують експерти. У результаті - залишиться до п'яти операторів. Стагнація стимулює виробників активно шукати нові ринки збуту. Правда, налагодити експортні поставки зможуть далеко не всі. Вимоги до якості продукції як в Росії, так і в ЄС дуже високі, зазначають аналітики.
Довідка. Сьогодні частка імпорту продукту не перевищує 1% в натуральному виразі. При цьому в 2009 р. перше місце у сегменті зберегло за собою ВАТ "Житомирський маслозавод "Рудь" - 19,2% у натуральному виразі (15,5% - у 2008 р.). Друге місце займає "Ласка" - 10,8% (12,7% - у 2008 р.). Третє місце - в "Ласунки" з часткою в 10,4% (9,4% - 2008-й). Таким чином, сумарна частка трійки лідерів ринку морозива у 2009 р. становила 40,4%.
Укрінформ