Перші партії української смородини врожаю 2016 року з’явились на ринку Польщі на початку цього тижня. Продукцію було відправлено через Експортний міст "Львів-Варшава”, який на початку липня був заснований на базі ОРСП "Шувар”, найбільшого гуртового ринку сільськогосподарської продукції в Україні.
"Ми досить відповідально готувались до цієї події: шукали надійних постачальників якісної продукції в Україні та потенційних покупців у Польщі. Перша експериментальна партія смородини, яку ми експортували цього тижня, становила всього кілька сотень кілограмів, але цей експеримент, на щастя, виявився вдалим,– коментує подію Ігор Плотиця, директор ОРСП "Шувар”. – Попит на якісну українську смородину у Польщі та країнах Прибалтики зараз досить стабільний, тому, вже наприкінці цього робочого тижня ми плануємо відвантажити на ринок ЄС одразу кілька тон цієї ягоди”.
Спеціалісти Інформаційно-аналітичного центру "Шувар” повідомляють, що з наступного тижня через Експортний міст буде відправлено в Польщу перші партії українських кавунів, потім асортимент буде збільшено за рахунок малини, чорниці та сезонних овочів.
"Ми пропонуємо співпрацю будь-якому українському виробнику, який зможе забезпечити стабільні поставки якісного товару або сировини,– розповідає Ігор Плотиця. – Зараз ми на стадії перемовин щодо співпраці з новими європейськими покупцями, серед яких не тільки оптові компанії, а й переробники. Сподіваємось на те, що професійні виробники відгукнуться н нашу пропозицію співпраці, бо це реальна перспектива презентувати свою продукцію на ринку ЄС, одному із найбільших світових ринків збуту”.
Нагадаємо, у попередні роки Україна майже не експортувала свіжу ягоду в ЄС, бо попит на неї був відсутній через брак пропозиції якісної продукції за конкурентними цінами. Цього року очікують загальне зростання пропозиції смородини, малини, чорниці та лохини в Україні завдяки збільшенню внутрішнього виробництва. З цієї причини ціни на ягоди можуть буди трохи нижчими, аніж минулого року, що на тлі відносно низького курсу гривні до основних валют створює досить непогані передумови для її експорту.
"У минулі сезони на першому місці за об’ємами експорту була черешня, а на другому – полуниця. Інші ягоди у свіжому вигляді ми майже не експортували. Але навіть об’єми експорту черешень та полуниць були мізерними. Майже усі ягоди відправляли у Росію,– розповідає Тетяна Гетьман, експерт плодоовочевого ринку Східної Європи – Цього року, через російське ембарго та відсутність реекспорту через Крим, продавати на зовнішній ринок навіть цей об’єм стало дуже важко. В тім експорт свіжої та переробленої продукції – це дуже важлива складова успіху в ягідному бізнесі, тому так важливо зараз вивчити умови співпраці на ринках збуту, альтернативних російським, найближчим з яких є ринок ЄС”.
За словами експертів, українські виробники майже не мають власного досвіду з експорту, бо, навіть у ті роки, коли стосунки з Росією були кращими, майже весь експорт відбувався через перекупників. Крім того, вимоги до якості в російських покупців були досить нижчими, ніж у країн ЄС.