Мінагрополітики розробило нову «Інструкцію про ведення кількісно-якісного обліку зерна на зернових складах і зернопереробних підприємствах». Вона стосується експорту зерна і безпосередньо морських портів.
Про це пишуть «Порти України».
У сьомому пункті першого розділу говориться про те, що партії експортного зерна можуть формуватися тільки зерновими складами, «які ведуть свою діяльність на території морських портів, згідно з Реєстром морських портів України».
Проект виставлено на обговорення громадськості до 12 липня. Втім, ключові гравці ринку його не бачили і деякі тільки зараз почали бити на сполох саме через сьомий пункт.
Асоціація міжнародних експедиторів України (АМЕУ) оцінила нововведення як дискримінаційне і підготувала звернення до вищого керівництва країни.
«Після прийняття Закону України про порти України вантажовласники створили широку мережу припортових елеваторів та зернових складів, які сьогодні забезпечують відправку значної частини національного зернового експорту. Ухвалення зазначеної норми означає позасудову поразку прав українських підприємців на продовження законного виду діяльності», ― повідомили в АМЕУ.
«Офіційна заборона на накопичення зернових вантажів на численних припортових складах вантажовідправників навряд чи призупинить їх використання, але може створити умови для різних корупційних схем», ― йдеться у зверненні.
«Згідно з ч. 2 ст. 25 Господарського кодексу України, органам держвлади, які регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції», ― зазначила директор юридичної компанії LeGran.TT Тетяна Титаренко.
«Норма встановлює привілейоване становище для так званих портових зернових складів по формуванню партій експортного зерна. Нововведення вносить дискримінаційні обмеження відповідно до ст. 31 Господарського кодексу України, оскільки встановлює заборону/обмеження щодо окремих суб'єктів господарювання і ставить підприємства в гірше становище порівняно з іншими суб'єктами господарювання», ― додала вона.
За даними АМЕУ, в портах Азовського і Дніпро-Бузького регіону з припортових зернових складів йде на навантаження в порт велика частина зернових вантажів. І прийняття нової норми призведе до значної втрати вантажопотоків регіональними портами, перерозподілу вантажопотоків, втрати робочих місць і зростання соціальної напруженості в прифронтових регіонах.
Йдеться про Бердянський МТП, СМП «Ольвія» та інші. Лише нещодавно вантажити судна за прямим варіантом зі складу поза портом почав Херсонський МТП.
І ось прямий варіант виключається, вантажовласник спочатку повинен буде перевезти зерно з припортового складу на внутрішні портові склади, і тільки звідти його можна буде відвантажити на судно.
Нормативний акт Мінагрополітики не відповідає правилам конкурентного ринку і призведе до подорожчання логістики. Яка, за підрахунками Світового банку, і без того на 30-40% дорожче, ніж у конкурентів.
//agravery.com