На ринку сертифікації насіння монополія ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» створює великі загрози та проблеми для усього АПК та не відповідає практиці ЄС, наголошують в Українській зерновій асоціації (УЗА). Таку інформацію оприлюднила прес-служба аграрного об’єднання.
Саме тому УЗА звернулася до уряду та Міністерства економіки, торгівлі та сільського господарства з ініціативою. Зерновики просять про зміни до законодавства України аби створити конкуренцію на ринку сертифікації насіння.
Конкретно УЗА пропонує запровадити міжнародну практику ефективного регулювання для залучення приватного сектору до надання послуг із сертифікації насіння на сортові якості насіння. Тобто, УЗА просить уряд підтримати їхню ініціативу та сприяти внесенню змін до законодавства, щоб дозволити підприємствам, незалежно від форми власності й акредитованим Міністерством економіки, торгівлі та сільського господарства видавати сертифікати на сортові якості.
«Сертифікація насіння і садивного матеріалу - це платні послуги з визначення посівних та сортових якостей насіння суб’єктами господарювання, що акредитовані та уповноважені Мінекономіки на визначення сортових і посівних якостей насіння/садивного матеріалу та їх документального підтвердження. Сьогодні, відповідно до Закону України «Про насіння і садивний матеріал», видавати сертифікати на сортові якості насіння або садивного матеріалу може або центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, або органи з оцінки відповідності, що входять до сфери його управління», – повідомляється у зверненні до Мінекономрозвитку.
У прес-службі УЗА додають, що в Україні з лютого 2017-го (тобто 3-й рік!) склалася ситуація, коли видає сертифікати на сортові якості єдине підприємство - ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції». Значить, центр де-факто є монополістом на ринку видачі сертифікатів. Така ситуація на ринку створює перешкоди для конкуренції й на ринку послуг польового інспектування, що передують видачі сертифікату на сортові якості. Хоча ці роботи відповідно до чинного регулювання можуть виконувати і посадові особи ДП, і незалежні експерти. Втім, фактично ця послуга, а також послуга з видачі сертифікату посівних якостей насіння теж виконується лише тими аудиторами з сертифікації, які є посадовими особами ДП.
Ухвалений урядом в лютому 2017 року Порядок сертифікації суперечить положенням Конституції України та законодавству із захисту конкуренції. Наприклад, Господарський кодекс України забороняє органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб’єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, ставлячи у нерівне становище окремі категорії суб’єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. Регулювання і монопольне становище держпідприємства прямо суперечить Угоді про асоціацію між Україною та ЄС, відповідно до якої зловживання одним або кількома суб’єктами господарювання домінуючим становищем на території будь-якої зі Сторін, є несумісним з Угодою.
Монопольне становище ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» на ринку створює ситуацію, коли ніхто не може звернутися до приватних компаній з сертифікації, інакше не зможе згодом отримати сертифікат на сортові якості насіння від ДП. Цю ситуацію з обмеженням конкуренції на ринку видачі сертифікатів на сортові якості створив Порядок, затверджений постановою КМУ № 97 від 21.02.2017. Тож УЗА наголошує: згідно ст. 42 Конституції України держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності, а чинним регулюванням напрямку насінництва, зокрема і Законом України «Про насіння і садивний матеріал», обмежено конкуренцію підприємств на надання платних послуг з видачі сертифікатів на сортові якості через уповноваження на цю діяльність виключно ДП, констатують в Українській зерновій асоціації.
Експерти УЗА вважають, що ліквідація монополії ДП на надання платних послуг з видачі сертифікатів на сортові якості дозволить значно підвищити якість послуг як на ринку загалом, так і самого держпідприємства, а також оптимізувати процедуру отримання сертифікатів на сортові якості для суб’єктів насінництва.
В УЗА переконані, конкуренція на цьому ринку дозволить не лише гармонізувати законодавство України із законодавством ЄС, а й ліквідує корупційні ризики отримання сертифікатів та усуне загрози недобросовісної конкуренції на цьому ринку послуг.
У Мінекономрозвитку розглянули озвучені аграріями проблеми. Тож в УЗА чекають на конретні результати.