Абсолютна більшість фермерів в Україні, незалежно від розміру, не хоче зв'язуватися з мережами супермаркетів. Вони воліють продавати продукцію дешевше, але оптом та посередникам, які самі займаються всіма питаннями доопрацювання, сортування та пакування фруктів та овочів відповідно до потреб супермаркетів, а також їх доставкою.
За інформацією EastFruit , головними причинами, з яких садівники, картоплярі та овочі не хочуть працювати безпосередньо з супермаркетами, є наступні:
Тим не менш, багато фермерів хотіли б продавати в мережі, однак нарікають на незацікавленість мереж в їх продукції. Головною причиною, через яку виробник хотів би працювати з мережею, є можливість отримати вищу, ніж у посередника, ціну за свою продукцію. Інша причина - це можливість реалізації великих обсягів продукції, що важливо для великих та середніх виробників. Третя – це додаткова реклама, т.к. продукція, представлена у мережі, трапляється очі багатьом споживачам, зокрема. та оптовикам. А це можливість створити бренди та знайти нові канали збуту продукції. Однак, дрібним виробникам і справді все складніше продавати свою продукцію в мережі.
«Ми часто стикаємося з тим, що виробники приходять на зустрічі до закупівель мереж непідготовленими. Вони нерідко не розуміють, що робить постачальника цінним партнером, очікують, що супермаркет купить всю їхню продукцію: як товар високої якості, так і «відходи», не готові займатися доробкою, упаковкою та логістикою. При цьому, коли виробнику дають шанс постачати безпосередньо в мережу, то він, нерідко, недбало ставиться до своїх обов'язків за контрактом і, або постачає продукцію невчасно або взагалі пропускає постачання під якимось приводом, а ще частіше постачає продукцію, що не відповідає за якості», - каже Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО).
«Звичайно, бувають і не зовсім сумлінні мережі супермаркетів, які, зі свого боку, не виконують умов контракту з постачальником. На жаль, в Україні таких чимало. Однак слід розуміти, що співпраця передбачає постійний пошук компромісів та обмін інформацією між партнерами. Тому я радий бачити, що деякі виробники, яким ми 15 років тому допомагали зайти в мережі, досі працюють із цими мережами, істотно збільшивши обсяги свого бізнесу за ці роки», - пояснює Андрій Ярмак.
Саме для того, щоб стимулювати більш плідну співпрацю між виробниками та супермаркетами, і буде організований Перший плодоовочевий ритейл-форум . Під час події ми розповімо:
Відповідно, дрібні та середні виробники, якщо у них і справді є бажання працювати з мережами супермаркетів, мають можливості для такої співпраці. Насамперед – це кооперація, яка, як бачимо, вже працює та дає результати. У перший же рік роботи торгова платформа УПОА змогла експортувати українську продукцію до більш ніж 20 країн світу та поставити фрукти у такі мережі як АТБ, «Сільпо», «Метро» та «Варус».
ІЦ УАК за матеріалами east-fruit
agroconf.org