Крім того, в останні роки мали місце великі неврожаї. Розпродаж товарів за зниженими цінами не зміг призупинити подорожчання товарів, оскільки резерви вже на той час знаходилися на найнижчому за останні роки рівні.
Згідно аналізу, найбільше від стрімкого зростання цін постраждали 12 країн – нових членів ЄС. Так, в Болгарії продуктова інфляція становила майже 22%. Бідне населення Румунії було змушене майже 57% своїх доходів витрачати на продукти харчування. На противагу їм, у 15 старих країнах-членах ЄС зростання цін на продукти харчування залишалося на рівні від 5% до 7%.
Однак навіть вражаючі показники продовольчої інфляції, зафіксовані у країнах – нових членах ЄС, не йдуть ні в яке порівняння з інфляційними показниками України, де ціни на продукти в квітні 2008 року зросли порівняно з квітнем 2007 року на 48%, як зазначають в УКАБ.
Як вважає керівник групи експертів Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Володимир Лапа, високі темпи зростання цін на більшість видів аграрної продукції в Україні пов’язані, в першу чергу, з низькою ефективністю виробництва на більшості сільгосппідприємств, що в середньому не перевищує 40%. «В таких умовах подорожчання ресурсів виробництва несе набагато більші загрози, ніж в ефективних аграрних економіках», – додає експерт.
Однак в УКАБ переконані: інфляційні чинники на продовольчих ринках України вже значною мірою залишились в минулому. На світових ринках відбулась негативна корекція цін на зерно, а отже в середньостроковій перспективі можна очікувати стабілізації в тваринництві. При цьому зниження імпортних мит при вступі України до СОТ не дозволятиме піднімати ціни вище, ніж на світовому ринку.
Президент УКАБ Алекс Ліссітса вважає, що комбінація цих факторів не дозволить надалі вирішувати проблеми аграрного комплексу механічним підвищенням цін на продукцію АПК. «Безумовно, для багатьох підприємств це створить суттєві проблеми і ймовірно поставить їх на межу виживання, та ми бачимо і велику кількість господарств, що вже переросли ідеологію простого відтворення і вибудовують дійсно сучасний, ефективний бізнес. І саме за такими підприємствами майбутнє», – зазначає Алекс Ліссітса.
підготовлено прес-службою Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»