Укрзалізниця навантажила рекордну добову кількість вагонів-зерновозів – 1626. Про це повідомив заступник начальника Головного управління перевезень Укрзалізниці Володимир Петренко. Про це УНН повідомили у прес-службі Укрзалізниці.
"За всю історію Укрзалізниці – це безумовний рекорд. У цьому році ми вантажили в середньому по 1234 вагони-зерновози за добу, що на 11% більше за минулорічні темпи" - повідомив В.Петренко.
Робочий парк зерновозів Укрзалізниці на сьогодні становить 8650 вагонів. Проте понад 20% інвентарного парку зерновозів знаходиться поза межами України, а оскільки вагони мають юридичний статус вагонів інвентарного парку, то Укрзалізниця не має жодних реальних важелів на пришвидшення процесу повернення зерновозів в Україну. Тож найближчим часом очікувати цих вагонів марно. Як правило, інвентарний рухомий склад повертається у такому стані, що потребує капітального ремонту. Укрзалізницею постійно проводиться робота з повернення зерновозів на Україну через введення режиму термінового повернення.
Однак і цієї кількості зерновозів цілком достатньо, щоб перевезти заявлені до перевезень зернові вантажі при відсутності ажіотажного попиту, плановій роботі та дотриманні вантажовласниками нормативних термінів навантаження-вантаження.
"Ситуацію ускладнює ще досить розповсюджене з боку зернотрейдерів порушення термінів навантаження-вивантаження. Внаслідок чого дефіцитний рухомий склад простоює, очікуючи машини з зерном, потім простоює, чекаючи на кораблі в портах, перетворюючись в мобільні склади на колесах. При умові кращої організації навантаження-вивантаження з боку вантажовласників – теперішньої кількості зерновозів Укрзалізниці у цьому році всім би вистачило", – пояснили у Головному управлінні перевезень.
Водночас, через зовнішні чинники останнім часом склався ажіотажний попит на вагони-зерновози з боку зернотрейдерів. У ситуації, що склалася, Укрзалізниця докладає максимум зусиль для забезпечення усіх підприємств вагонами під навантаження і завжди готова до співпраці. Так, додатково у зв`язку зі зростанням заявок на перевезення зернових вантажів, в т.ч. продуктів їх переробки підприємствами України, Укрзалізницею з 25.09.2012 введено тимчасове обмеження на навантаження вантажів, крім зернових вантажів, жмихів, комбікормів, шроту та жому у вагони-зерновози інвентарного парку. Крім того, запропоновано відправлення лушпиння соняшникового гранульованого шляхом його перевезення у піввагонах з упаковкою "біг-бег" для зменшення дефіциту рухомого складу вагонів-зерновозів. Як приклад, в жовтні на експорт відвантажено лушпиння соняшникового гранульованого в альтернативному рухомому складі – всього 1069 вагонів.
Зерновози – рухомий склад сезонного користування, в деякі періоди вагони користується ажіотажним попитом, а потім простоюють. Залізниця ж несе витрати на їх обслуговування впродовж року. «Зернотрейдери зацікавлені у веденні свого бізнесу з максимальною рентабельністю, завжди активно звинувачують залізницю, вимагаючи від залізничників надавати їх під навантаження негайно, у великій кількості, порушуючи при цьому плани та попередні запити. Водночас не поспішають інвестувати в необхідний рухомий склад. А рівень тарифів Укрзалізниці – найдешевший, не містить інвестиційної складової, яку б ми могли направляти на оновлення рухомого складу» - заявили у Головному комерційному управлінні Укрзалізниці.
Зокрема, з жовтня 2008 загальний рівень тарифів на внутрішні вантажні перевезення залізничним транспортом залишається незмінним. Лише у березні 2011 року було проведено індексацію тарифів на експортно-імпортні вантажні залізничні перевезення на 2,2% щомісячно до кінця року. При цьому, тарифи ж на перевезення зернових вантажів залізничним транспортом у межах України залишились без змін. Навіть із урахуванням індексації тарифів на перевезення експортного зерна рівень українських залізничних тарифів станом на жовтень 2012 року на відстань 500 км становить 11,93 дол. США за 1 тонну. Для порівняння: вартість перевезення 1 тонни експортного зерна залізницями Російської Федерації складає 15,97 дол. США, країн Європи – від 27,93 до 59,75 дол. США за 1 тонну.
Левова частка обсягів зернових вантажів перевозиться саме на експорт і ціни на зерно, як до речі, і послуги портів, визначаються у дол. США. Оскільки залізничні тарифи на перевезення вантажів визначаються у національній валюті, залізниці, починаючи з 2008 року, відчули на собі весь тягар девальваційного пресу. Так, вартість перевезення залізничним транспортом 1 тонни зернових на експорт у доларовому еквіваленті з 2008 до 2010 року зменшилася на 36,7%, з 2008 до теперішнього часу – на 22%.
Транспортна складова у тарифі експортного зерна є незначною і на даний час становить 4,3%, що у порівнянні з 2008 роком менше на 39,6%.
За прогнозними розрахунками вагонний парк зерновозів буде скорочуватись в силу фізичного зносу рухомого складу. Зокрема, у 2013 році дефіцит зерновозів складатиме 2000 шт., у 2014 році дефіцит складати біля 4,5 тис.зерновозів, до 2015 року для задоволення потреб економіки країни не вистачатиме більше 7,5 тисяч зерновозів.