Аграрний тиждень. Україна
» » Селекторна нарада: підсумки, завдання, перспективи
» » Селекторна нарада: підсумки, завдання, перспективи

    Селекторна нарада: підсумки, завдання, перспективи


    Для ефективного виконання важливих для села законів і урядових рішень з урахуванням особливостей поточного року, міністр аграрної політики України Юрій Мельник провів минулого тижня всеукраїнську селекторну нараду.

    В центральній селекторній студії Мінагрополітики та студіях на місцях були всі, від кого залежить вирішення низки пріоритетних питань АПК: завершення комплексу осінньо-польових робіт, фінансового забезпечення агросектора у 2008-2009 роках, формування держпродрезерву Аграрним фондом і проведення заставних закупівель фуражного зерна.

    Відкриваючи нараду, Юрій Мельник акцентував увагу на тому, що прийняті з початку року на рівні держави рішення по розвитку АПК, без перебільшення, дали змогу забезпечити суттєвий приріст виробництва сільгосппродукції.

    За розрахунками за 9 місяців забезпечено приріст виробництва валової продукції сільського господарства майже на 20% і зростання експорту в 1,5 рази. Помітно активізовано кредитний ринок – залучено кредитів в агросектор у 1,5 рази більше (на 2 жовтня – 13,6 млрд. грн.).

    На 40% зросло надходження коштів до зведеного і державного бюджетів, на 60% - до Пенсійного фонду. Втримано позитивну тенденцію скорочення заборгованості з виплати зарплати працівникам АПК (в економічно активних агропідприємствах – зменшилася на 60%).

    Важливі рішення Уряду

    Юрій Федорович також поінформував, що двічі внесено зміни до держбюджету і для потреб АПК додатково виділено 3,2 млрд. гривень, у тому числі для Аграрного фонду – 2 млрд. гривень. Безумовно, це безпрецедентний крок Уряду та Верховної Ради України.

    Міністр нагадав, що прийнято важливі рішення Уряду – постанови по створенню умов для розвитку тваринництва, по кредитах, про поширення практично 100-відсоткового здешевлення кредитів по заготівлях зерна для потреб хлібопекарської галузі, тваринництва, спиртової промисловості, будівництва тваринницьких комплексів та елеваторів, імпорту племінної худоби. Внесено зміни до порядків використання бюджетних коштів по фермерських програмах та придбання техніки. Врегульовано питання відміни штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податку з доходів фізичних осіб і надання фінансової підтримки на незворотній основі підприємств АПК, що постаждали від стихії у минулому та поточному роках.

    Сьогодення і розрахунки

    За прогнозами регіонів і Мінагрополітики в 2008 році буде вироблено близько 50 млн. т зерна, 2,8 млн. т ріпаку, 5,8-6 млн. т соняшнику, 19,4 млн. т картоплі, 13-14 млн. т цукрових буряків, 2,9 млн. т м’яса (в живій вазі), 12,0 млн. т молока. Наполовину зросте виробництво плодів, ягід і винограду, на 16% - овочів. Тобто, прогнозовані на цей рік обсяги виробництва як у сільському господарстві, так і у харчовій промисловості будуть досягнуті.

    - Головне наше завдання, - підкреслив міністр – ефективно розпорядитися отриманими обсягами виробленої продукції.

    Нині в аграрному секторі триває один із самих напружених періодів – завершення комплексу осінніх польових робіт. Із 15,5 млн. га зернових і зернобобових культур (включаючи кукурудзу на зерно) на 6 жовтня зібрано 86% прогнозованих площ. Намолочено 45,2 млн. т зерна, в т.ч. пшениці – 26,9 млн. т, ячменю – 13,4 млн. т, жита – 1,0 млн. тонн. Продовжується збирання пізніх круп’яних, зернових і технічних культур, кукурудзи на зерно, фруктів, овочів, винограду, інших видів продукції.

    В усіх природно-кліматичних зонах ведеться посів озимих культур.

    Однак в цілому ситуація, що складається на осінньому полі, і особливо у деяких регіонах, викликає занепокоєння.

    У другій половині вересня внаслідок надмірно дощової погоди у багатьох областях зупинилися практично всі польові роботи – збирання урожаю, підготовка ґрунту та сівба озимини. Це викликало значне відставання у темпах робіт. І хоча завдяки здійсненим заходам у останні дні відставання від минулого року по посіву озимих дещо скоротилося, турбує інше. В Поліссі та Лісостепу вже практично закінчилися оптимальні строки сівби, а фактично озимина посіяна тут лише 70% до прогнозу. Особливо тривожна ситуація у Чернівецькій, Івано-Франківській, Львівській та Волинській областях, де посіяно лише 42-57% до прогнозованих обсягів. Дощі в цих регіонах продовжуються, не даючи ні збирати врожай, ані сіяти озимі.

    - Я звертають із проханням до начальників головних управлінь зазначених областей, - сказав Юрій Мельник, - організувати оцінку завданих збитків від надмірних опадів і подати матеріали, згідно діючих вимог, на розгляд Уряду. Нині постраждалим від повені регіонам уже надано відповідну допомогу насінням і фінансовими ресурсами.

    Також прошу максимально прискорити посів озимих і вже сьогодні серйозно, разом з науковими установами відпрацювати структуру ярого зернового клину, аби нарощувати виробництво сільгосппродукції у наступному році.

    Збирання сільгоспкультур

    На 6 жовтня кукурудза на зерно при загальній площі посіву понад 2,5 млн. га зібрана лише на 505 тис. га, соняшник – на 2,2 млн. га (53% площ), соя – на 110 тис. га (20%). Затримується збирання гречки, зібрано її лише 81% площ, проса – 89%, рису – 29 відсотків. Цукрові буряки викопано з 108 тис. га, отримано 3,8 млн. т цукросировини при врожайності 350 ц/га.

    Безумовно, потрібно використати всі можливі ресурси, щоб прискорити темпи збирання врожаю, вирощеного у таких складних і затратних умовах.

    Ресурсне забезпечення АПК

    Мінеральні добрива. Під формування врожаю майбутнього року господарства викупили 310 тис. т міндобрив у поживній речовині. Це на 56 тис. т більше порівняно з минулим роком, але звичайно недостатньо для гарантування обсягів виробництва, передбачених на 2009 рік.

    В останній час одним із найгостріших питань було необґрунтоване підвищення цін заводами-виробниками на міндобрива. Нині на урядовому рівні досягнуто домовленість із хімічними підприємствами про те, що в жовтні добрива реалізовуватимуть агровиробникам через визначених операторів за такими цінами: аміачна селітра – не вище 2250 грн./т, карбамід (насипом) – 3000 грн./т, нітроамофоска – 4400 грн./т, суперфосфат – 2400 грн./т, амофос (насипом) – 6800 грн. за тонну.

    Керівникам агропідприємств на місцях необхідно постійно котролювати рівень цін на мінеральні добрива та інформувати міністерство. Слід терміново сформувати заявку хімічним підприємствам на поставку агровиробникам міндобрив у 2009 році, використати нинішню цінову ситуацію на їх ринках, максимально закупивши для потреб наступного року.

    Нафтопродукти

    За оперативною інформацією, на 6 жовтня в наявності у сільгоспвиробників є 159 тис. т дизпалива та 45 тис. т бензину. Не дивлячись на те, що на ринку ціни на пальне знизилися на 10-12%, обсяги накопичення пального нині є недостатніми.

    Довідково: Рішеннями Уряду для потреб аграріїв передбачено поставити у серпні - листопаді 72 тис. т дизпалива і 84 тис. т бензину за стабільними цінами.

    За цією програмою регіони оплатили всього 10,3 тис. т дизпалива та 540 т бензину, відвантажено – 9,8 тис. т дизпалива й 410 т бензину.

    Формування держпродрезерву

    Завдяки вжитим Урядом фінансовим і організаційним заходам, цінова ситуація на ринку продовольчого зерна та продуктів його переробки хоча і є непростою, та в основному стабільна.

    Визначений обсяг формування зерна Аграрним фондом у 2008 році – 881 тис. тонн. На 6 жовтня фонд закупив 855 тис. т зерна (97% від завдання). Виробникам перераховано 1,1 млрд. гривень.

    Розраховані за участі регіонів орієнтовні показники по обсягах закупівель зерна виконано лише у 15 регіонах. У решті рівень виконання доведеного завдання такий: Херсонщина – 73%, Дніпропетровщина – 70%, Вінниччина – 68%, Полтавщина – 51%, Одещина – 45%, Харківщина – 52 відсотки.

    В умовах поточного року невиконання цих показників можна кваліфікувати як нехтування інтересів агровиробників, елементарну неповагу до рішень Уряду. Бо виходячи із обсягів виробництва зерна, питома вага їх заготівель до Аграрного фонду порівняно невелика, а закупівельні ціни – найвищі серед інших каналів реалізації.

    - Слід особливо відмітити ігнорування виконання контрактів щодо форвардних закупівель зерна, - підкреслив Юрій Мельник. - Згідно рішення Уряду, вказане зерно повинно бути поставлено до 1 жовтня нинішнього року.

    Довідково: По форвардних закупівлях зерна (обсяг – 72 тис. т) фактично поставлено на елеватори 34 тис. т (48%). Низький рівень виконання завдання у Вінницькій області (27%), Дніпропетровській (35%), Черкаській (30%), Чернігівській (41%). У Волинській, Житомирській, Львівській та Миколаївській областях на елеватори не поставлено жодної тонни зерна в рахунок виконання форвардних контрактів.

    Тому міністерство зобов’язує начальників обласних управлінь разом із директорами регіональних відділень Аграрного фонду терміново завершити виконання умов зазначених контрактів.

    З 1 жовтня діють штрафні санкції – 0,1% за кожен день прострочення, 7% - за один місяць (від недопоставленого товару).

    Та за великим рахунком, справа не у штрафних санкціях. Через безвідповідальність кількох керівників, у т.ч. і державного рівня, можемо загубити перспективний і надзвичайно корисний механізм безвідсоткового кредитування сільгоспвиробників.

    Нині забезпечена висока ефективність державних фінансових інтервенцій на ринку продзерна, оскільки саме завдяки Аграрному фонду ціни на продовольчу пшеницю в Україні є найвищими порівняно з країнами-сусідами.

    Враховуючи позитивні тенденції на ринку зерна, за поданням Уряду і народних депутатів, Верховною Радою прийнято зміни до держбюджету по збільшенню фінансування Аграрного фонду на 2 млрд. гривень. Днями Президент підписав Закон України про зміни до Державного бюджету, яким передбачене додаткове виділення коштів для підтримки АПК у сумі 1,8 млрд. грн., в т.ч. Аграрному фонду – 1 млрд. гривень.

    Враховуючи наявні фінансові ресурси, нашим пріоритетом залишається підтримка цін на продовольче зерно і стабілізація цін на ринку фуражного зерна. Для прозорого ціноутворення на ринку фуражного зерна Уряд дозволив Аграрному фонду здійснювати закупівлю зерна пшениці 6 класу й запровадити вперше режим заставних закупівель ячменю та кукурудзи врожаю 2008 року. (Постанови Кабінету Міністрів від 10 вересня 2008 р. № 825 «Про доповнення переліку об’єктів державного цінового регулювання на 2008/09 маркетинговий рік» та №826 «Про закупівлю зерна до державного продовольчого резерву»).

    Затверджено мінімальні ціни на фуражні культури і порядок закупівель фондом цих зернових: кукурудза І класу – 1170 грн./тонну, ІІ класу – 1140 грн./тонну, ячмінь І класу – 1127 грн./тонну, ІІ класу – 1090 грн./тонну.

    Оскільки маємо позитивний досвід минулих років, пропонуємо активізувати роботу за заставними операціями. Урядом встановлено розмір плати за користування бюджетної позики у розмірі 8,7% річних. Позика під заставу ячменю і кукурудзи становитиме 60% від мінімальної ціни, встановленої для об’єктів державного цінового регулювання, або кукурудза І класу – 702 грн./т, ІІ класу – 684 грн./т, ячмінь І класу – 676 грн./т, ІІ класу – 654 грн. за тонну.

    Протягом 3 місяців поточного МР з України експортовано майже 7,0 млн. т зерна. Отже, є підстави стверджувати: це також буде стабілізуючим ціновим фактором на внутрішньому зерновому ринку.

    Значну роль у ціновій стабілізації також відіграли заготівлі продзерна до регіональних ресурсів (1,5 млн. т). Але, на жаль, ця робота невиправдано зупинилась. Тому облдержадміністраціям необхідно продовжити закупівлі, бо законодавство вимагає постійно мати в регіонах 3-х місячний запас зерна від річної потреби.

    Бюджет нинішнього року

    Юрій Мельник: - З урахуванням двічі внесених змін, міністерству на 2008 рік передбачені видатки в обсязі 16,3 млрд. грн., з них за рахунок загального фонду - 11,3 млрд. грн., у т.ч. на підтримку розвитку підприємств АПК – 7,2 млрд. грн. (майже вдвічі більше, ніж торік).

    Останніми змінами держпідтримка підприємств АПК збільшена на 1,7 млрд. грн., з них: підтримка тваринництва – 350 млн., здешевлення кредитів – 250 млн., на формування держпродрезерву - 1млрд. грн., охорона і захист лісів – 70 млн., надання кредитів фермерським господарствам – 50 млн. гривень.

    За 9 місяців у регіони уже спрямовано майже 4,0 млрд. грн. асигнувань прямої підтримки агровиробників. Зі спеціального фонду направлено 570 млн. гривень.

    Але що турбує? Залишки невикористаних коштів за основними програмами підтримки розвитку агропідприємств становлять 221,2 млн. грн. (8% від спрямованих в регіони), у т.ч. за програмою „Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва продукції рослинництва” - 70,0 млн. грн. (4% від спрямованих). Низький рівень використання бюджетних коштів відмічається у Миколаївській та Харківській областях (89%), Херсонській (83%) та деяких інших областях.

    Вкрай повільно використовуються кошти за бюджетними програмами „Селекція в рослинництві” та „Часткова компенсація вартості складної сількогосподарської техніки”. Залишок не використаних коштів за цими програмами складає більше 30%. В Івано-Франківській області – 65%, Львівській – 54%, Чернівецькій – 49%, а в Закарпатській кошти взагалі використані лише на 6 відсотків.

    За програмою здешевлення страхових премій за місяць використано лише 1,8 млн. гривень (44% від спрямованих). На засіданні Уряду 1 жовтня внесено зміни до діючого порядку, яким передбачено: при визначенні сум компенсації для відшкодування часткової компенсації вартості страхових премій, по окремих культурах використовувати котирувальні ціни на сільгосппродукцію. Міністерству за погодженням з Мінфіном надано можливість перерозподіляти бюджетні кошти.

    Тому звертаю увагу на необхідність більш злагодженої роботи головних управлінь агропромислового розвитку і конкурсних комісій. Вимагаю проаналізувати ситуацію і терміново перерозподілити кошти між районами для їх повного використання з огляду на те, що левова частка бюджетних асигнувань (близько 35% річної суми загального фонду або більше 2,2 млрд. грн. з урахуванням останніх змін до бюджету) припадає на ІV квартал.

    Податкова політика

    Міністр підкреслив, що за рахунок дії спеціальних режимів оподаткування аграріїв податком на додану вартість у 2007 році непряма підтримка склала 5,7 млрд.грн., в 2008 році очікується у межах 6,5 млрд. гривень.

    Верховна Рада у І-му читанні прийняла проект Закону України, яким передбачається розповсюдження режиму акумуляції коштів ПДВ на всі операції з реалізації сільгосппродукції, включаючи продаж молока й м'яса на переробні підприємства, відмова від застосування нульової ставки ПДВ при здійсненні поставок молока й м’яса у живій вазі на переробні підприємства, припинення виплати дотацій виробникам молока й м’яса переробними підприємствами. За прогнозними оцінками у 2009 році сума акумуляцій (непряма підтримка) складе майже 7,5 млрд. гривень.

    Проект бюджету-2009

    Проектом Закону України ”Про Державний бюджет України на 2009 рік”, надісланим до Верховної Ради України до І-го читання, видатки загального фонду держбюджету для АПК передбачені в обсязі 11,2 млрд. грн. і спеціального фонду - 4,2 млрд. гривень.

    А на засіданні робочої групи Бюджетного комітету ВРУ 26 вересня підтримано пропозиції Мінагрополітики по збільшенню обсягів на 3,7 млрд. гривень.

    Довідково: Підтримка тваринництва – 500,0 млн.грн.; компенсація агровиробникам втрат доходів від зміни режимів оподаткування (нова програма) – 3,1 млрд. грн. (за умови внесення змін і прийняття відповідного закону, Мінагрополітики може набути право на держпідтримку, в т.ч. підтримку галузі тваринництва шляхом компенсації втрат доходів від зміни режимів оподаткування на одну умовну голову ВРХ і свиней або на одну гривню середньозваженої дотації, отриманої за попередні три роки).

    Обговорення

    Під час обговорення окреслених міністром завдань, цікаві пропозиції висловили аграрні керівники Херсонської, Волинської, Миколаївської, Дніпропетровської, Одеської, Львівської, Харківської областей. Учасники наради погодились: вчасно посіяти озимину, зібрати стиглий врожай – справа професійної честі аграріїв. А для цього потрібно: прискорити виплату коштів постраждалим від повені регіонам, оперативно перерозподіляти невикористані кошти в межах програм, збільшити квоти регіонів на закупівлі Аграрним фондом фуражного зерна, виписати порядки використання бюджетних коштів на 3-5 років тощо.

    Завершуючи нараду, міністр аграрної політики подякував аграріям за великий обсяг виконаних робіт і запевнив, що міністерство працює над всіма нормативно-правовими актами, які дозволять селянам комфортно працювати в усіх галузіх аграрного виробництва. І нинішнього року, і наступного.

    Підготовлено прес-службою Мінагрополітики





    Схожі новини
  • Кабмін планує зменшити в 2013 році витрати Мінагропроду
  • Мінагрополітики: В 2012 році аграрний сектор отримає 6,4 млрд гривень державної підтримки
  • Чи ефективно використовуємо бюджетну підтримку?
  • ЖНИВА, ЦІНИ НА ЗЕРНО ТА ІНШЕ
  • В МІНІСТЕРСТВІ АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ВІДБУЛАСЯ СЕЛЕКТОРНА НАРАДА

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Селекторна нарада: підсумки, завдання, перспективи


Для ефективного виконання важливих для села законів і урядових рішень з урахуванням особливостей поточного року, міністр аграрної політики України Юрій Мельник провів минулого тижня всеукраїнську селекторну нараду.

В центральній селекторній студії Мінагрополітики та студіях на місцях були всі, від кого залежить вирішення низки пріоритетних питань АПК: завершення комплексу осінньо-польових робіт, фінансового забезпечення агросектора у 2008-2009 роках, формування держпродрезерву Аграрним фондом і проведення заставних закупівель фуражного зерна.

Відкриваючи нараду, Юрій Мельник акцентував увагу на тому, що прийняті з початку року на рівні держави рішення по розвитку АПК, без перебільшення, дали змогу забезпечити суттєвий приріст виробництва сільгосппродукції.

За розрахунками за 9 місяців забезпечено приріст виробництва валової продукції сільського господарства майже на 20% і зростання експорту в 1,5 рази. Помітно активізовано кредитний ринок – залучено кредитів в агросектор у 1,5 рази більше (на 2 жовтня – 13,6 млрд. грн.).

На 40% зросло надходження коштів до зведеного і державного бюджетів, на 60% - до Пенсійного фонду. Втримано позитивну тенденцію скорочення заборгованості з виплати зарплати працівникам АПК (в економічно активних агропідприємствах – зменшилася на 60%).

Важливі рішення Уряду

Юрій Федорович також поінформував, що двічі внесено зміни до держбюджету і для потреб АПК додатково виділено 3,2 млрд. гривень, у тому числі для Аграрного фонду – 2 млрд. гривень. Безумовно, це безпрецедентний крок Уряду та Верховної Ради України.

Міністр нагадав, що прийнято важливі рішення Уряду – постанови по створенню умов для розвитку тваринництва, по кредитах, про поширення практично 100-відсоткового здешевлення кредитів по заготівлях зерна для потреб хлібопекарської галузі, тваринництва, спиртової промисловості, будівництва тваринницьких комплексів та елеваторів, імпорту племінної худоби. Внесено зміни до порядків використання бюджетних коштів по фермерських програмах та придбання техніки. Врегульовано питання відміни штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податку з доходів фізичних осіб і надання фінансової підтримки на незворотній основі підприємств АПК, що постаждали від стихії у минулому та поточному роках.

Сьогодення і розрахунки

За прогнозами регіонів і Мінагрополітики в 2008 році буде вироблено близько 50 млн. т зерна, 2,8 млн. т ріпаку, 5,8-6 млн. т соняшнику, 19,4 млн. т картоплі, 13-14 млн. т цукрових буряків, 2,9 млн. т м’яса (в живій вазі), 12,0 млн. т молока. Наполовину зросте виробництво плодів, ягід і винограду, на 16% - овочів. Тобто, прогнозовані на цей рік обсяги виробництва як у сільському господарстві, так і у харчовій промисловості будуть досягнуті.

- Головне наше завдання, - підкреслив міністр – ефективно розпорядитися отриманими обсягами виробленої продукції.

Нині в аграрному секторі триває один із самих напружених періодів – завершення комплексу осінніх польових робіт. Із 15,5 млн. га зернових і зернобобових культур (включаючи кукурудзу на зерно) на 6 жовтня зібрано 86% прогнозованих площ. Намолочено 45,2 млн. т зерна, в т.ч. пшениці – 26,9 млн. т, ячменю – 13,4 млн. т, жита – 1,0 млн. тонн. Продовжується збирання пізніх круп’яних, зернових і технічних культур, кукурудзи на зерно, фруктів, овочів, винограду, інших видів продукції.

В усіх природно-кліматичних зонах ведеться посів озимих культур.

Однак в цілому ситуація, що складається на осінньому полі, і особливо у деяких регіонах, викликає занепокоєння.

У другій половині вересня внаслідок надмірно дощової погоди у багатьох областях зупинилися практично всі польові роботи – збирання урожаю, підготовка ґрунту та сівба озимини. Це викликало значне відставання у темпах робіт. І хоча завдяки здійсненим заходам у останні дні відставання від минулого року по посіву озимих дещо скоротилося, турбує інше. В Поліссі та Лісостепу вже практично закінчилися оптимальні строки сівби, а фактично озимина посіяна тут лише 70% до прогнозу. Особливо тривожна ситуація у Чернівецькій, Івано-Франківській, Львівській та Волинській областях, де посіяно лише 42-57% до прогнозованих обсягів. Дощі в цих регіонах продовжуються, не даючи ні збирати врожай, ані сіяти озимі.

- Я звертають із проханням до начальників головних управлінь зазначених областей, - сказав Юрій Мельник, - організувати оцінку завданих збитків від надмірних опадів і подати матеріали, згідно діючих вимог, на розгляд Уряду. Нині постраждалим від повені регіонам уже надано відповідну допомогу насінням і фінансовими ресурсами.

Також прошу максимально прискорити посів озимих і вже сьогодні серйозно, разом з науковими установами відпрацювати структуру ярого зернового клину, аби нарощувати виробництво сільгосппродукції у наступному році.

Збирання сільгоспкультур

На 6 жовтня кукурудза на зерно при загальній площі посіву понад 2,5 млн. га зібрана лише на 505 тис. га, соняшник – на 2,2 млн. га (53% площ), соя – на 110 тис. га (20%). Затримується збирання гречки, зібрано її лише 81% площ, проса – 89%, рису – 29 відсотків. Цукрові буряки викопано з 108 тис. га, отримано 3,8 млн. т цукросировини при врожайності 350 ц/га.

Безумовно, потрібно використати всі можливі ресурси, щоб прискорити темпи збирання врожаю, вирощеного у таких складних і затратних умовах.

Ресурсне забезпечення АПК

Мінеральні добрива. Під формування врожаю майбутнього року господарства викупили 310 тис. т міндобрив у поживній речовині. Це на 56 тис. т більше порівняно з минулим роком, але звичайно недостатньо для гарантування обсягів виробництва, передбачених на 2009 рік.

В останній час одним із найгостріших питань було необґрунтоване підвищення цін заводами-виробниками на міндобрива. Нині на урядовому рівні досягнуто домовленість із хімічними підприємствами про те, що в жовтні добрива реалізовуватимуть агровиробникам через визначених операторів за такими цінами: аміачна селітра – не вище 2250 грн./т, карбамід (насипом) – 3000 грн./т, нітроамофоска – 4400 грн./т, суперфосфат – 2400 грн./т, амофос (насипом) – 6800 грн. за тонну.

Керівникам агропідприємств на місцях необхідно постійно котролювати рівень цін на мінеральні добрива та інформувати міністерство. Слід терміново сформувати заявку хімічним підприємствам на поставку агровиробникам міндобрив у 2009 році, використати нинішню цінову ситуацію на їх ринках, максимально закупивши для потреб наступного року.

Нафтопродукти

За оперативною інформацією, на 6 жовтня в наявності у сільгоспвиробників є 159 тис. т дизпалива та 45 тис. т бензину. Не дивлячись на те, що на ринку ціни на пальне знизилися на 10-12%, обсяги накопичення пального нині є недостатніми.

Довідково: Рішеннями Уряду для потреб аграріїв передбачено поставити у серпні - листопаді 72 тис. т дизпалива і 84 тис. т бензину за стабільними цінами.

За цією програмою регіони оплатили всього 10,3 тис. т дизпалива та 540 т бензину, відвантажено – 9,8 тис. т дизпалива й 410 т бензину.

Формування держпродрезерву

Завдяки вжитим Урядом фінансовим і організаційним заходам, цінова ситуація на ринку продовольчого зерна та продуктів його переробки хоча і є непростою, та в основному стабільна.

Визначений обсяг формування зерна Аграрним фондом у 2008 році – 881 тис. тонн. На 6 жовтня фонд закупив 855 тис. т зерна (97% від завдання). Виробникам перераховано 1,1 млрд. гривень.

Розраховані за участі регіонів орієнтовні показники по обсягах закупівель зерна виконано лише у 15 регіонах. У решті рівень виконання доведеного завдання такий: Херсонщина – 73%, Дніпропетровщина – 70%, Вінниччина – 68%, Полтавщина – 51%, Одещина – 45%, Харківщина – 52 відсотки.

В умовах поточного року невиконання цих показників можна кваліфікувати як нехтування інтересів агровиробників, елементарну неповагу до рішень Уряду. Бо виходячи із обсягів виробництва зерна, питома вага їх заготівель до Аграрного фонду порівняно невелика, а закупівельні ціни – найвищі серед інших каналів реалізації.

- Слід особливо відмітити ігнорування виконання контрактів щодо форвардних закупівель зерна, - підкреслив Юрій Мельник. - Згідно рішення Уряду, вказане зерно повинно бути поставлено до 1 жовтня нинішнього року.

Довідково: По форвардних закупівлях зерна (обсяг – 72 тис. т) фактично поставлено на елеватори 34 тис. т (48%). Низький рівень виконання завдання у Вінницькій області (27%), Дніпропетровській (35%), Черкаській (30%), Чернігівській (41%). У Волинській, Житомирській, Львівській та Миколаївській областях на елеватори не поставлено жодної тонни зерна в рахунок виконання форвардних контрактів.

Тому міністерство зобов’язує начальників обласних управлінь разом із директорами регіональних відділень Аграрного фонду терміново завершити виконання умов зазначених контрактів.

З 1 жовтня діють штрафні санкції – 0,1% за кожен день прострочення, 7% - за один місяць (від недопоставленого товару).

Та за великим рахунком, справа не у штрафних санкціях. Через безвідповідальність кількох керівників, у т.ч. і державного рівня, можемо загубити перспективний і надзвичайно корисний механізм безвідсоткового кредитування сільгоспвиробників.

Нині забезпечена висока ефективність державних фінансових інтервенцій на ринку продзерна, оскільки саме завдяки Аграрному фонду ціни на продовольчу пшеницю в Україні є найвищими порівняно з країнами-сусідами.

Враховуючи позитивні тенденції на ринку зерна, за поданням Уряду і народних депутатів, Верховною Радою прийнято зміни до держбюджету по збільшенню фінансування Аграрного фонду на 2 млрд. гривень. Днями Президент підписав Закон України про зміни до Державного бюджету, яким передбачене додаткове виділення коштів для підтримки АПК у сумі 1,8 млрд. грн., в т.ч. Аграрному фонду – 1 млрд. гривень.

Враховуючи наявні фінансові ресурси, нашим пріоритетом залишається підтримка цін на продовольче зерно і стабілізація цін на ринку фуражного зерна. Для прозорого ціноутворення на ринку фуражного зерна Уряд дозволив Аграрному фонду здійснювати закупівлю зерна пшениці 6 класу й запровадити вперше режим заставних закупівель ячменю та кукурудзи врожаю 2008 року. (Постанови Кабінету Міністрів від 10 вересня 2008 р. № 825 «Про доповнення переліку об’єктів державного цінового регулювання на 2008/09 маркетинговий рік» та №826 «Про закупівлю зерна до державного продовольчого резерву»).

Затверджено мінімальні ціни на фуражні культури і порядок закупівель фондом цих зернових: кукурудза І класу – 1170 грн./тонну, ІІ класу – 1140 грн./тонну, ячмінь І класу – 1127 грн./тонну, ІІ класу – 1090 грн./тонну.

Оскільки маємо позитивний досвід минулих років, пропонуємо активізувати роботу за заставними операціями. Урядом встановлено розмір плати за користування бюджетної позики у розмірі 8,7% річних. Позика під заставу ячменю і кукурудзи становитиме 60% від мінімальної ціни, встановленої для об’єктів державного цінового регулювання, або кукурудза І класу – 702 грн./т, ІІ класу – 684 грн./т, ячмінь І класу – 676 грн./т, ІІ класу – 654 грн. за тонну.

Протягом 3 місяців поточного МР з України експортовано майже 7,0 млн. т зерна. Отже, є підстави стверджувати: це також буде стабілізуючим ціновим фактором на внутрішньому зерновому ринку.

Значну роль у ціновій стабілізації також відіграли заготівлі продзерна до регіональних ресурсів (1,5 млн. т). Але, на жаль, ця робота невиправдано зупинилась. Тому облдержадміністраціям необхідно продовжити закупівлі, бо законодавство вимагає постійно мати в регіонах 3-х місячний запас зерна від річної потреби.

Бюджет нинішнього року

Юрій Мельник: - З урахуванням двічі внесених змін, міністерству на 2008 рік передбачені видатки в обсязі 16,3 млрд. грн., з них за рахунок загального фонду - 11,3 млрд. грн., у т.ч. на підтримку розвитку підприємств АПК – 7,2 млрд. грн. (майже вдвічі більше, ніж торік).

Останніми змінами держпідтримка підприємств АПК збільшена на 1,7 млрд. грн., з них: підтримка тваринництва – 350 млн., здешевлення кредитів – 250 млн., на формування держпродрезерву - 1млрд. грн., охорона і захист лісів – 70 млн., надання кредитів фермерським господарствам – 50 млн. гривень.

За 9 місяців у регіони уже спрямовано майже 4,0 млрд. грн. асигнувань прямої підтримки агровиробників. Зі спеціального фонду направлено 570 млн. гривень.

Але що турбує? Залишки невикористаних коштів за основними програмами підтримки розвитку агропідприємств становлять 221,2 млн. грн. (8% від спрямованих в регіони), у т.ч. за програмою „Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва продукції рослинництва” - 70,0 млн. грн. (4% від спрямованих). Низький рівень використання бюджетних коштів відмічається у Миколаївській та Харківській областях (89%), Херсонській (83%) та деяких інших областях.

Вкрай повільно використовуються кошти за бюджетними програмами „Селекція в рослинництві” та „Часткова компенсація вартості складної сількогосподарської техніки”. Залишок не використаних коштів за цими програмами складає більше 30%. В Івано-Франківській області – 65%, Львівській – 54%, Чернівецькій – 49%, а в Закарпатській кошти взагалі використані лише на 6 відсотків.

За програмою здешевлення страхових премій за місяць використано лише 1,8 млн. гривень (44% від спрямованих). На засіданні Уряду 1 жовтня внесено зміни до діючого порядку, яким передбачено: при визначенні сум компенсації для відшкодування часткової компенсації вартості страхових премій, по окремих культурах використовувати котирувальні ціни на сільгосппродукцію. Міністерству за погодженням з Мінфіном надано можливість перерозподіляти бюджетні кошти.

Тому звертаю увагу на необхідність більш злагодженої роботи головних управлінь агропромислового розвитку і конкурсних комісій. Вимагаю проаналізувати ситуацію і терміново перерозподілити кошти між районами для їх повного використання з огляду на те, що левова частка бюджетних асигнувань (близько 35% річної суми загального фонду або більше 2,2 млрд. грн. з урахуванням останніх змін до бюджету) припадає на ІV квартал.

Податкова політика

Міністр підкреслив, що за рахунок дії спеціальних режимів оподаткування аграріїв податком на додану вартість у 2007 році непряма підтримка склала 5,7 млрд.грн., в 2008 році очікується у межах 6,5 млрд. гривень.

Верховна Рада у І-му читанні прийняла проект Закону України, яким передбачається розповсюдження режиму акумуляції коштів ПДВ на всі операції з реалізації сільгосппродукції, включаючи продаж молока й м'яса на переробні підприємства, відмова від застосування нульової ставки ПДВ при здійсненні поставок молока й м’яса у живій вазі на переробні підприємства, припинення виплати дотацій виробникам молока й м’яса переробними підприємствами. За прогнозними оцінками у 2009 році сума акумуляцій (непряма підтримка) складе майже 7,5 млрд. гривень.

Проект бюджету-2009

Проектом Закону України ”Про Державний бюджет України на 2009 рік”, надісланим до Верховної Ради України до І-го читання, видатки загального фонду держбюджету для АПК передбачені в обсязі 11,2 млрд. грн. і спеціального фонду - 4,2 млрд. гривень.

А на засіданні робочої групи Бюджетного комітету ВРУ 26 вересня підтримано пропозиції Мінагрополітики по збільшенню обсягів на 3,7 млрд. гривень.

Довідково: Підтримка тваринництва – 500,0 млн.грн.; компенсація агровиробникам втрат доходів від зміни режимів оподаткування (нова програма) – 3,1 млрд. грн. (за умови внесення змін і прийняття відповідного закону, Мінагрополітики може набути право на держпідтримку, в т.ч. підтримку галузі тваринництва шляхом компенсації втрат доходів від зміни режимів оподаткування на одну умовну голову ВРХ і свиней або на одну гривню середньозваженої дотації, отриманої за попередні три роки).

Обговорення

Під час обговорення окреслених міністром завдань, цікаві пропозиції висловили аграрні керівники Херсонської, Волинської, Миколаївської, Дніпропетровської, Одеської, Львівської, Харківської областей. Учасники наради погодились: вчасно посіяти озимину, зібрати стиглий врожай – справа професійної честі аграріїв. А для цього потрібно: прискорити виплату коштів постраждалим від повені регіонам, оперативно перерозподіляти невикористані кошти в межах програм, збільшити квоти регіонів на закупівлі Аграрним фондом фуражного зерна, виписати порядки використання бюджетних коштів на 3-5 років тощо.

Завершуючи нараду, міністр аграрної політики подякував аграріям за великий обсяг виконаних робіт і запевнив, що міністерство працює над всіма нормативно-правовими актами, які дозволять селянам комфортно працювати в усіх галузіх аграрного виробництва. І нинішнього року, і наступного.

Підготовлено прес-службою Мінагрополітики





Схожі новини
  • Кабмін планує зменшити в 2013 році витрати Мінагропроду
  • Мінагрополітики: В 2012 році аграрний сектор отримає 6,4 млрд гривень державної підтримки
  • Чи ефективно використовуємо бюджетну підтримку?
  • ЖНИВА, ЦІНИ НА ЗЕРНО ТА ІНШЕ
  • В МІНІСТЕРСТВІ АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ВІДБУЛАСЯ СЕЛЕКТОРНА НАРАДА

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.