Аграрний тиждень. Україна
» » Надлишок пропозицій, конкуренція і епоха низьких цін
» » Надлишок пропозицій, конкуренція і епоха низьких цін

    Надлишок пропозицій, конкуренція і епоха низьких цін


    Експерти зазначають, що український ринок дуже привабливий для виробників мінеральних добрив і хімії, адже зростання попиту на цю продукцію зумовлене збільшенням в Україні посівних площ та розширенням земельних банків агрохолдингів. В середньому, за різними підрахунками, цьогоріч обсяг міндобрив в грошовому вимірі сягнув 7 млрд. гривень. І це при тому, що сільгоспвиробники не в достатньому обсязі вносять добрив у ґрунти, наприклад, азотних споживається приблизно 50-55% від загальної потреби ґрунтів.

     

    Головним фактором розвитку світового ринку добрив, за словами аналітика компанії Integer Research Джуліан Ленг, є зростання попиту на сільськогосподарську продукцію. «Останні роки збільшуються посівні площі в Бразилії, Китаї, Індії, - зазначила Джуліан під час Міжнародного конгресу «Добрива СНД 2013». – Очікується, що зростатимуть площі також в Аргентині й Індонезії. І сьогодні ми маємо 12 основних країн-споживачів добрив».

    Найперші добрива, про які задумуються аграрії, - азотні, що використовуються для підживлення ґрунтів для сівби злакових, олійних культур, буряків та картоплі. При правильному використанні азотні добрива не наносять шкоди навколишньому середовищу і додають 50% до росту рослини.

    У сегменті основного азотного добрива українських аграріїв - аміачна селітра. За підрахунками, під час весняної посівної кампанії 2013 р. аграрії витратили на аміачну селітру, карбамід та аміак приблизно 6 млрд. гривень. Ще близько 700 млн. грн. витрачено на суміші розчинів карбаміду і аміачної селітри (КАС) та сульфат амонію, який легко розчиняється у воді, добре змішується з іншими добривами і вноситься під усі рослини.

    Якщо аналізувати ситуацію на ринку, то цієї весни аграрії більше купували селітри порівняно з минулим роком. За цим добривом в сезон навіть були черги на заводах-виробниках. Також спостерігався попит на карбамід та аміак, КАС та сульфат амонію.

    За словами заступника генерального директора з маркетингу, стратегічного аналізу та планування OSTCHEM Holding Марії Беззубової, найбільш швидкозростаючим сегментом на ринку азотних добрив України є рідкі добрива - КАС та аміак, динаміка споживання яких у порівнянні з минулим роком перевищує 20%.

    У березні ціни на внутрішньому ринку були наступні: аміачна селітра - 3500 грн./т; аміак - 5470; карбамід - 4500; КАС - 3500; сульфат амонію - 3300 грн. за тонну. Найбільшу динаміку зростання продемонструвала ціна на аміак: з 2011 р. це добриво подорожчало на 24,3%.

    Експерти зазначають, що ціноутворення на внутрішньому ринку України, в першу чергу, пов'язано з ціноутворенням на світових ринках і формується, насамперед, від цін в порту Південний. Проте, дорогий газ і дешеві добрива на світовому ринку ще на початку 2013-го створили українським виробникам добрив несприятливі умови.

    Якщо говорити про складні добрива, то найбільша частка припадає на амофос і добрива з підвищеним вмістом калію. Їхній сезон - літо.

    Імпорт, експорт і потреби внутрішнього ринку

    Сьогодні вітчизняні виробники можуть задовольнити потреби ринку лише азотними добривами, а 70-80% сульфату на українському ринку - іноземного виробництва. Водночас цьогоріч, за інформацією OSTCHEM Holding, імпорт аміачної селітри скоротився і становив 13% споживання, а обсяг імпорту карбаміду і КАС незначно, але зріс. За словами Марії Беззубової, КАС вважається одним із найперспективніших добрив на внутрішньому ринку. Рівень його споживання зріс у 1,5 рази порівняно з минулорічними показниками.

    Загалом азотна промисловість останнім часом була лідером українського експорту хімії, але зараз ситуація дещо змінилася. В знаки далося подорожчання газу, через що виробництво в Україні деяких видів добрив стало нерентабельним.

    У виробників сподівання були на Бразилію та країни Латинської Америки, які традиційно купують карбамід на початку весни. Та через зростаючі обсяги пропозиції з Балтики українські хіміки втратили частку ринку.

    Щодо потреб внутрішнього ринку, то в січні 2013-го українські виробники продали на власний ринок понад 115 тис. т карбаміду. При цьому щомісяця в Україні виробляється його близько 300 тис. т, а в сезон цього добрива купують не більше 100-115 тис. т на місяць. В березні ринок активно споживав селітру й не тільки в Україні, а й у країнах - основних покупцях азотної групи (Туреччина, країни ЄС, Балкани).

    Потрібно завважити, що цьогоріч через погодні умови більшість українських аграріїв просто не встигли внести добрива, тому падіння у споживанні аміаку в 2013 році стало десятикратним.

    Імпортом добрив в Україні займається приблизно 70 компаній. Найбільше цієї продукції завозиться з Польщі, Італії, Турції та Ізраїлю. А серед найбільших дистриб’юторів-імпортерів такі компанії: «Ерідон», «Агроскоп», «Сид-Агро», «Агрон», «Агріматко Україна», «Зелена лінія», «Агрозахист Донбас», «Агрофармахім», «АгроРось», «Авангард», «Райз», «Агростатус», «АгриСол».

    Найспекотнішим часом для імпортерів є сезон продажів, що припадає на березень, квітень і травень. Відповідно більшість добрив завозяться саме у цей період. Приміром, за три весняні місяці в 2012-му було завезено близько 80% продукції.

    Прогнози

    Сільгоспвиробники не можуть застосовувати добрива в потрібному обсязі через постійне подорожчання цієї продукції. Відповідно витрати на добрива зростають і в структурі собівартості зібраного урожаю: в деяких культурах їх вартість сягає 35%. Однак в компанії OSTCHEM Holding прогнозують, що ринок добрив очікує епоха низьких цін. «Багато міжнародних агентств прогнозують, що починаючи з 2014-го, коли вводитимуться нові потужності, змінюватиметься баланс на світовому та регіональних ринках почнеться зниження цін на добрива, - говорить Марія Беззубова. – Очікування нашої компанії розраховані саме такий розвиток подій».

    Старший консультант CRU Group Елістер Воллес прогнозує, що до 2030 р. виробництво азотних добрив зменшуватиметься, а калійних – ростиме. Якщо говорити про світовий ринок добрив, то аналітики стверджують: США, навіть за умови запуску нових потужностей, буде важко замістити імпорт рідких азотних добрив, і найближчим часом обсяги лишаться на тому ж самому рівні. При цьому постачати азотні добрива до США будуть лише з Єгипту і Канади. Крім того, в США (Флорида) планують побудувати два нових заводи з виробництва аміачних добрив. Отож українським виробникам не варто розраховувати на американський ринок.

    Дещо інші прогнози мають в компанії OSTCHEM Holding. Марія Беззубова зазначає, що немає впевненості, що всі проекти, що заявлені в США, реалізуються. «Сьогодні імпорт добрив у цю країну складає 6 млн. т, але якщо Америка виконає заявлений план, вони можуть стати самодостатніми за 5-7 років, - говорить експерт. - Одначе ми думаємо, така ціль недосяжна. Це дійсно гарна стратегічна ціль, але навряд чи вона реалізується в такі короткі терміни. Звісно, ринок США для імпортерів скоротиться як мінімум наполовину, але місце на ринку для імпорту добрив залишиться».

    Також стало відомо про поновлення виробництва карбаміду в Північній Африці (на 300-350 тис. т/місяць) і введення нових потужностей карбаміду на Близькому Сході. Тож у 2013-му очікується збільшення виробництва карбаміду на 3-3,5 млн. т тільки за рахунок Близького Сходу й ряду азіатських виробників. Українські й навіть російські виробники вперше зіштовхнуться з проблемою збуту свого карбаміду на світовому ринку.

    Однак вже восени стане зрозумілим, хто виживе на ринку і стане повноправним його гравцем.

    Людмила ЛЕБІДЬ

     

     

    Джерело прогнозу IFA (Міжнародна асоціація виробників добрив)


    Схожі новини
  • Експортні ринки хімпрому знову оживають
  • АМКУ запевняє, що Фірташ знизить ціни на добрива
  • Хімічний бізнес Фірташа втрачає рентабельність
  • Хімпром просів під тиском цін на зерно - ЗМІ
  • ПРО РИНОК МІНЕРАЛЬНИХ ДОБРИВ

  • Додати комментар

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.