Аграрний тиждень. Україна
» » Ціноутворення на ринку
» » Ціноутворення на ринку

    Ціноутворення на ринку


    Сергій КУРБАТОВ, старший менеджер з комерції компанії AgroGeneration

    Україна - один із найбільших виробників і експортерів зернових у світі, і ці культури у нас - в топ-пріоритеті. Прийняття рішення сільгоспвиробниками, яку культуру сіяти, залежить від цін і витрат на виробництво.

    Наприклад, в США, де переважають дрібні фермери, які обробляють 25-50 га, беруть до уваги ціну сої і кукурудзи на біржі. В залежності від того, наскільки різняться ціни на ці культури, формуються і співвідношення площі посівів. В Україні поки що такою методикою мало хто користується.

    На зернові та олійні культури ціни формуються на світових біржах. Є кілька біржових майданчиків, які є драйверами цін – Чиказька біржа (Chicago Mercantile Exchange, CME) і Французька біржа (MATIF). Чиказька є найбільшою за кількістю гравців і ліквідністю, але не має прив’язки товар - гроші, а є біржою фінансових інструментів. Незважаючи на це, саме там формуються ціни, на які орієнтуються всі країни-експортери та міжнародні компанії-трейдери. Індекативами на цій фондовій біржі є ціни на пшеницю, кукурудзу і сою.

    MATIF, в свою чергу, унікальна тим, що на відміну від Чиказької біржі, має певну прив’язку до товару, оскільки від самого початку створювалась виходячи з пропускної здатності французьких портів (тобто обсяги торгів на біржі не можуть перевищувати обсяги перевалки зерна через порти Франції). Тому той віртуальний обсяг, який обертається на біржі, цілком відповідає обсягам перевалки через порти Франції. Здебільшого на цій біржі дивляться ціни на ріпак і пшеницю.

    Отож маємо базисну ціну, де базис - це різниця між ціною в Україні і на біржі. В базис входять витрати на логістику, комісійні брокера та сюрвейера, заробіток (маржа) трейдера і інші витрати. В теорії, ціна на біржі буде вищою від ціни в портах України саме на суму цих витрат. Проте, час від часу, на ринку бувають «перекоси», коли ціна на внутрішньому ринку вища або аналогічна біржовій. Це відбувається, коли порушується баланс попиту і пропозиції, який є вагомим фактором впливу на ринок.

    Інший важливий фактор при ціноутворенні – це державна політика окремих країн, наприклад, заборона чи обмеження експорту або впровадження мита.

    Ціни, які пропонують трейдери аграріям, теж можуть різнитися. Це залежить від платоспроможності трейдера і від термінів виконання контракту.

    В лютому - березні поточного року ми спостерігаємо низькі ціни на зернові та олійні культури насамперед через нестабільність на зовнішніх ринках і перевищення пропозиції зерна над попитом.

    На практиці, найменш вигідно продавати зернові в сезон збору урожаю, приміром, пшеницю у липні - серпні. Кожна культура має свої терміни збору, тому перший місяць збору врожаю – фінансово найменш сприятливий час для продажу. Потрібно зважати, що врожай збирає не лише Україна, а й інші країни, які є вагомими гравцями на світовому ринку, – ЄС, США, Росія…

    Зрозуміло, що частина сільгоспгосподарств продають зерно вимушено, адже або зовсім не мають потужностей для зберігання, або вимушені звільняти їх під урожай наступної культури. Ще одне питання – сезонний розрахунок по кредитним зобов’язанням. Найоптимальніше для продажу – потримати збіжжя протягом 2-3 місяців, реалізуючи його в періоди, коли ціна є більш сприятливою. Якраз схлине найбільший потік зерна, і з вересня ціна, як правило, зростає. Недолік такої схеми полягає в тому, що не всі виробники мають достатній рівень фінансової стабільності, щоб притримати зерно.

    Інша справа з форвардними контрактами. Якщо сільгоспвиробник аналізує ціни та ринок і прогнозує зниження ціни на зернові, то є сенс частину врожаю, скажімо, 20-30%, продати по форварду, наприклад навесні, в квітні - травні. Тут виробнику потрібно зважати на ризики у вигляді недобросовісних партнерів, які можуть при зниженні ціни відмовитись виконувати контракт.

    Аграріям насамперед потрібно враховувати агрономічні можливості і не засіювати все соняшником, навіть якщо ця культура найбільш рентабельна, потрібно зважувати на співвідношення попиту та пропозиції продукції – адже що буде з цінами, якщо більшість також вирішить сіяти соняшник, мабуть, нескладно уявити.

    В поточному сезоні важко прогнозувати ціни. Але є сподівання, що всі проблеми вже закладені в поточну низьку ціну і значних падінь ми не очікуємо. Звісно, можуть бути піки коливання, особливо коли почнеться надходження інформації про врожайність в країнах або ж погодні умови внесуть свої корективи. Тому від фермера потрібна витримка і ретельне відслідковування тенденцій, які панують на ринку. Це дозволить оперативно відреагувати на ринкові реалії й отримати кращу ціну на продукцію, впіймавши той момент, коли вигідно продавати.

     





    Схожі новини
  • Що сіяти і коли продавати – думка експерта
  • Світові ціни на кукурудзу побили черговий рекорд
  • Експертна рада обговорила стан цін на агроподукцію
  • Ціноутворення на аграрному ринку на 28 липня

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Ціноутворення на ринку


Сергій КУРБАТОВ, старший менеджер з комерції компанії AgroGeneration

Україна - один із найбільших виробників і експортерів зернових у світі, і ці культури у нас - в топ-пріоритеті. Прийняття рішення сільгоспвиробниками, яку культуру сіяти, залежить від цін і витрат на виробництво.

Наприклад, в США, де переважають дрібні фермери, які обробляють 25-50 га, беруть до уваги ціну сої і кукурудзи на біржі. В залежності від того, наскільки різняться ціни на ці культури, формуються і співвідношення площі посівів. В Україні поки що такою методикою мало хто користується.

На зернові та олійні культури ціни формуються на світових біржах. Є кілька біржових майданчиків, які є драйверами цін – Чиказька біржа (Chicago Mercantile Exchange, CME) і Французька біржа (MATIF). Чиказька є найбільшою за кількістю гравців і ліквідністю, але не має прив’язки товар - гроші, а є біржою фінансових інструментів. Незважаючи на це, саме там формуються ціни, на які орієнтуються всі країни-експортери та міжнародні компанії-трейдери. Індекативами на цій фондовій біржі є ціни на пшеницю, кукурудзу і сою.

MATIF, в свою чергу, унікальна тим, що на відміну від Чиказької біржі, має певну прив’язку до товару, оскільки від самого початку створювалась виходячи з пропускної здатності французьких портів (тобто обсяги торгів на біржі не можуть перевищувати обсяги перевалки зерна через порти Франції). Тому той віртуальний обсяг, який обертається на біржі, цілком відповідає обсягам перевалки через порти Франції. Здебільшого на цій біржі дивляться ціни на ріпак і пшеницю.

Отож маємо базисну ціну, де базис - це різниця між ціною в Україні і на біржі. В базис входять витрати на логістику, комісійні брокера та сюрвейера, заробіток (маржа) трейдера і інші витрати. В теорії, ціна на біржі буде вищою від ціни в портах України саме на суму цих витрат. Проте, час від часу, на ринку бувають «перекоси», коли ціна на внутрішньому ринку вища або аналогічна біржовій. Це відбувається, коли порушується баланс попиту і пропозиції, який є вагомим фактором впливу на ринок.

Інший важливий фактор при ціноутворенні – це державна політика окремих країн, наприклад, заборона чи обмеження експорту або впровадження мита.

Ціни, які пропонують трейдери аграріям, теж можуть різнитися. Це залежить від платоспроможності трейдера і від термінів виконання контракту.

В лютому - березні поточного року ми спостерігаємо низькі ціни на зернові та олійні культури насамперед через нестабільність на зовнішніх ринках і перевищення пропозиції зерна над попитом.

На практиці, найменш вигідно продавати зернові в сезон збору урожаю, приміром, пшеницю у липні - серпні. Кожна культура має свої терміни збору, тому перший місяць збору врожаю – фінансово найменш сприятливий час для продажу. Потрібно зважати, що врожай збирає не лише Україна, а й інші країни, які є вагомими гравцями на світовому ринку, – ЄС, США, Росія…

Зрозуміло, що частина сільгоспгосподарств продають зерно вимушено, адже або зовсім не мають потужностей для зберігання, або вимушені звільняти їх під урожай наступної культури. Ще одне питання – сезонний розрахунок по кредитним зобов’язанням. Найоптимальніше для продажу – потримати збіжжя протягом 2-3 місяців, реалізуючи його в періоди, коли ціна є більш сприятливою. Якраз схлине найбільший потік зерна, і з вересня ціна, як правило, зростає. Недолік такої схеми полягає в тому, що не всі виробники мають достатній рівень фінансової стабільності, щоб притримати зерно.

Інша справа з форвардними контрактами. Якщо сільгоспвиробник аналізує ціни та ринок і прогнозує зниження ціни на зернові, то є сенс частину врожаю, скажімо, 20-30%, продати по форварду, наприклад навесні, в квітні - травні. Тут виробнику потрібно зважати на ризики у вигляді недобросовісних партнерів, які можуть при зниженні ціни відмовитись виконувати контракт.

Аграріям насамперед потрібно враховувати агрономічні можливості і не засіювати все соняшником, навіть якщо ця культура найбільш рентабельна, потрібно зважувати на співвідношення попиту та пропозиції продукції – адже що буде з цінами, якщо більшість також вирішить сіяти соняшник, мабуть, нескладно уявити.

В поточному сезоні важко прогнозувати ціни. Але є сподівання, що всі проблеми вже закладені в поточну низьку ціну і значних падінь ми не очікуємо. Звісно, можуть бути піки коливання, особливо коли почнеться надходження інформації про врожайність в країнах або ж погодні умови внесуть свої корективи. Тому від фермера потрібна витримка і ретельне відслідковування тенденцій, які панують на ринку. Це дозволить оперативно відреагувати на ринкові реалії й отримати кращу ціну на продукцію, впіймавши той момент, коли вигідно продавати.

 





Схожі новини
  • Що сіяти і коли продавати – думка експерта
  • Світові ціни на кукурудзу побили черговий рекорд
  • Експертна рада обговорила стан цін на агроподукцію
  • Ціноутворення на аграрному ринку на 28 липня

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.