Медики доводять, що понад 70% хвороб громадян України спричиняє харчування шкідливими продуктами. І дійсно, якщо ще 20 років тому ми лаяли нашу ковбасу за нібито домішки крохмалю та паперу, то сьогодні це все здається «квіточками», адже маємо «ягідки» з ГМО, маловідомими покращувачами смаку тощо.
А що ж їсти, коли навколо суцільна «хімія»? Вихід є. Органічні продукти. Вони трохи дорожчі, але ж економія на ліках значуща. Так, у Швейцарії понад 15% продуктів не мають нічого спільного зі штучними речовинами. І середня тривалість життя громадян цієї країни сягає понад 80 років. Наші ж чоловіки в середньому й до 63-х не доживають. Мало що б’ють рекорди по споживанню міцного, ба ще й закусують усілякими «інгредієнтами». А є ж можливість без них обійтися. Особливо в природних умовах України.
Про неабиякі перспективи органічного сільськогосподарського виробництва свідчить досвід господарств, що входять до Асоціації «БІОЛан Україна». Зокрема, про це йшлося у звіті голови правління цієї авторитетної організації Василя Пиндуса, з яким він днями виступив на загальних зборах членів «БІОЛан Україна».
«Сьогодні до нашої асоціації входять 167 підприємств, 76 з яких - сільськогосподарські агроформування, - поінформував доповідач. - 21 господарство просертифіковано: 13 - відповідно до приватних стандартів БІОЛан, 4 - відповідно до постанови ЄС та 4 - за стандартами ЄС та БІОЛан. Площа земель таких господарств - 15796 гектарів. Цього року до асоціації долучилися ще 25 членів.»
Певне, має неабияку рацію відомий вислів «Хто володіє інформацією, той і світом володіє». Особливого значення вона
набуває у справі організації органічного виробництва. З цього приводу Василь Пиндус мав що сказати, зокрема: «Розвинуто нову структуру веб сайту асоціації (www.biolan.org.ua) та цілком оновлено його зміст. Відтепер там можна довідатися й про стандарти, й ознайомитися зі списком дозволених засобів та методичними матеріалами для зацікавлених у органічному виробництві, й отримати актуальну інформацію про основні події органічного руху в Україні та за кордоном. На сайті виставляються найсвіжіші новини. Зокрема, напередодні конференції «Органічна переробка та збут. Київ 2009» сайт відвідало близько 400 осіб. Відтак веб сторінку можна вважати дієвим інструментом для інформування аудиторії та просування розвитку органічного ринку.
Регулярно випускається й Інформаційний бюлетень, в якому крім звітних повідомлень про діяльність асоціації йдеться й про ситуацію на внутрішньому та зовнішньому ринках органічної продукції, досвід інших країн. Там можна прочитати й інтерв’ю з органічними виробниками, представниками закладів роздрібної торгівлі, які ініціюють продаж органічної продукції тощо.
Ми підвищуємо рівень обізнаності серед виробників та споживачів і телевізійним способом, налагодивши тісну співпрацю з двома українськими каналами: UBC (Український бізнес-канал) та К1. Відтак, телеглядачі отримали змогу побачити 3 актуальних інтерв’ю про органічний рух, обмін досвідом із заснування спеціалізованих магазинів,таких як “Натур Бутік”, та обговорення перспектив розвитку органічного виробництва тощо».
Поділився Василь Пиндус і планами на перспективу, зазначивши, що слід в подальшому активізувати зусилля з лобіювання національного законодавства у співпраці з іншими зацікавленими учасниками органічного руху. Окрім того, планується взяти участь у національних та міжнародних заходах (Органічний Маркетинговий форум, «Агро-2010» тощо) та працювати над підвищенням рівня обізнаності про органічне виробництво та діяльність асоціації у співпраці з Дорадою, ЕкоКоннектом, Федерацією органічного руху України та іншими організаціями, зацікавленими в розвитку органічного руху. Задля залучення до органічних лав нових виробників планується брати участь в сільськогосподарських виставках, публікувати статті та організовувати прес-конференції тощо. «БІОЛан» сфокусується на просуванні органічного руху за допомогою використання і старих, і нетрадиційних засобів та інструментів інформування, зокрема таких як соціальні медіа, SEO веб-сайту «БІОЛан», створення інформаційних заходів про повсякденну діяльність асоціації.
Високо оцінив діяльність Асоціації «БІОЛан Україна» начальник відділу навчальних закладів Міністерства аграрної політики Сергій Самсоненко, зокрема, підкресливши значну роль цієї авторитетної організації в становленні органічного виробництва в аграрному секторі нашої держави й пообіцявши всебічну підтримку від МінАП. Асоціація активно співпрацює щодо просування органічного виробництва з аграрними навчальними закладами. Так, Іллінецький державний аграрний коледж, на базі якого була заснована асоціація, став першим центром освітянської діяльності з органічного виробництва. На даний час навчання органічному сільському господарству впроваджується ще в чотирьох агарних навчальних закладах 1-2 рівнів акредитації: Тальянківському коледжі Уманського державного аграрного університету, Золочівському коледжі Львівського національного аграрного університету, Білгород-Дністровському державному аграрному коледжі, Новочорторийському коледжі Житомирського Національного агроекологічного університету.
Керівник консультативного департаменту Асоціації «БІОЛан» Світлана Горбань мовила про інформаційні заходи та розвиток регіональних представництв організації. За її словами, протягом минулого року організовано й вдало проведено майже півсотні практичних семінарів, конференцій, тренінгів із питань запровадження органічного виробництва в Україні. А у восьми областях нашої держави успішно працюють представництва «БІОЛану». Приємно, що чимало учасників зборів зверталися до доповідачів саме з питань сертифікації органічного аграрного виробництва. Це свідчить про велике майбутнє галузі природних продуктів.
Не залишилися осторонь життя цієї організації й маркетингові партнери. Зокрема: ТОВ «Центр підтримки органічного виробництва», Торговельний дім «Органік Ера», «Натур Бутік», Троїцький молокозавод, агрофірма «Поле». Представники цих підприємств охоче ділилися досвідом співробітництва з «БІОЛаном» та назвали проблеми забезпечення повного органічного споживчого кошика. На сьогодні на органічному ринку України склалась така ситуація: попит на органічну продукцію перевершує її пропозицію. Отже, для забезпечення цієї ніші наші українські сільськогосподарські виробники повинні прикласти ще немало зусиль для вирощування натуральних, екологічних або, правильно назвати, органічних продуктів. Як говориться в народі: «Це вам повернеться сторицею!». І не тільки в фінансовому еквіваленті, адже органічну сировину закуповують у виробників на 30-40% дорожче від звичайної, а й наші наступні покоління згадуватимуть про нас із вдячністю за збережену матінку-землю!
Володимир ВІЛЬОВИЧ