Виробництво спаржі в Україні сьогодні демонструє стрімкі темпи зростання. Багато фермерів інвестують в спаржеві проекти, вважаючи, що саме цей напрямок очолює список найбільш перспективних «ніш» овочевого бізнесу.
Про це повідомляє Інформаційно-аналітичний центр «Шувар».
За оцінками експертів, наразі українці вирощують спаржу приблизно на 70-80 га, на частку комерційних проектів припадає 30-36 га. За останні 5 років площі під спаржею в Україні потроїлися.
Сумарно в країнах ЄС спаржеві плантації складають близько 60 тис. га, а річний обсяг виробництва дорівнює 250 тис. тонн. Цей регіон є абсолютним лідером за темпами збільшення виробництва в світі, тут врожай спаржі щорічно збільшується на 9-12%. Найвищу врожайність в Європі сьогодні збирають фермери Польщі (12-15 тонн/га), для порівняння — в Україні цей показник майже в 3 рази нижче.
За підрахунками галузевих експертів у 2016 році Україна зібрала близько 120-150 тонн спаржі. Вартість розсади на 1 га спаржі складає близько 8 тис. дол., а перший промисловий урожай з комерційної плантації можна зібрати тільки на третій рік. Це дуже стримує розвиток виробництва спаржі в країні.
«Великою проблемою у розвитку даного напрямку в Україні є відсутність якісної розсади спаржі вітчизняного виробництва. Практично всі комерційні проекти спаржі використовують дуже дорогу імпортну розсаду», — зазначив директор компанії «АгроАналіз» Вадим Дудка.
Ще одним наріжним каменем є специфіка споживання цієї продукції. Експерти запевняють, що, культура споживання спаржі в Україні знаходиться на початковому етапі свого розвитку.
Разом з тим, спаржа має один з найвищих експортних потенціалів в плодоовочевому бізнесі України.
«ЄС є одним з найбільш зручних і перспективних ринків збуту для української спаржі. Цей регіон вже багато років залишається нетто-імпортером спаржі: при стабільних темпах зростання внутрішнього виробництва ЄС щороку додатково закуповує на зовнішньому ринку близько 50 тис. тонн цієї продукції. Це в 400 разів більше, ніж загальний врожай спаржі в Україні. При цьому споживання імпортної спаржі в ЄС щорічно збільшується на 10-15%, а експорт не перевищує 2 тис. тонн», — прокоментувала експерт плодоовочевого ринку Східної Європи Тетяна Гетьман.
Але ціна на європейську спаржу в ЄС суттєво не відрізняється від української, а деколи навіть буває нижчою. Крім того, системна робота з європейськими покупцями — це стабільні відвантаження певного обсягу дуже якісного товару, що має на увазі додаткові витрати на обрізку і упаковку спаржі.
«Цей бізнес повинен ґрунтуватись на системних продажах з обов’язковою експортною складовою, інакше ніяк. В межах України системно продавати спаржу дуже важко. Слід пам’ятати, що це товар, який "вмирає" на необладнаній вітрині супермаркету за 2 доби. Наразі тільки дві мережі в Україні мають відповідне обладнання, але навіть за таких умов обсяги продажів в нас дуже низькі через відсутність культури споживання в Україні. Саме тому вихід на ринок більшого споживання є принциповим для українських виробників спаржі», — підсумував комерційний директор компанії «АгроФокус» Антон Остромецький.
//agravery.com/uk/posts/show/za-5-rokiv-plosi-pid-sparzeu-v-ukraini-zrosli-vtrici