З метою максимізації доходів аграріїв за рахунок роботи державного оператора із забезпечення експорту зерна, зазначений агент має закуповувати зерно безпосередньо у його виробників, не користуючись послугами посередників. Про це зазначили в Асоціації "Український клуб аграрного бізнесу" (УКАБ), коментуючи норми законопроекту "Про внесення змін до Закону України "Про зерно та ринок зерна в Україні" (щодо експорту зерна за зовнішньоекономічними договорами (контрактами)), зареєстрованого в Верховній Раді України за реєстраційним номером 8163.
Як зазначають фахівці УКАБ, цей законопроект передбачає, що державний оператор із забезпечення експорту зерна зможе здійснювати експорт зерна без 50-процентного попереднього фінансування, на відміну від приватних компаній. Таким чином, законодавці передбачають гірші умови роботи аграріїв з державним агентом, ніж з приватними компаніями, що, очевидно, не узгоджується основними принципами державної аграрної політики.
Однак, за словами генерального директора УКАБ Володимира Лапи, навіть у таких умовах важливо, щоб державний оператор закуповував зерно безпосередньо в аграріїв. "Важливо, щоб експортна ціна максимально передавалась сільгоспвиробникам, - підкреслює Володимир Лапа. - Для цього необхідно, щоб державний оператор купував зерно без посередників у його виробників". За словами фахівця, відповідні норми мають бути закріплені законодавчо аби гарантувати, що законопроект досягне поставленої мети.
Довідка УКАБ: законопроект 8163 передбачає, що здійснювати експорт зерна після набуття ним чинності зможуть або виробники в межах обсягів власного виробництва, або державний оператор із забезпечення експорту зерна, або інші суб'єкти ринку, але лише за умови, що вони профінансували не менше ніж 50% від біржової ціни на зерно на термін, не менший вегетаційного періоду.
Нагадаємо, що УКАБ вже акцентувала увагу на тому, що для повноцінного впливу на ринку зерна, державний оператор із здійснення його експорту повинен мати не менше 75% державної власності в статутному фонді.
УКАБ