Україна щорічно експортує близько 500 тонн грибів та 18 тис тонн компосту. При цьому імпорт цієї продукції на внутрішній український ринок повністю відсутній. Враховуючи те, що в ЄС росте споживання свіжого грибу, а також перспективними та постійно зростаючими ринками для експорту є Молдова та Білорусь, для українських виробників грибів відкриваються широкі можливості з розвитку бізнесу. Про це заявив представник компанії Аmycel Максим Єнченко під час конференції «Овочі та фрукти України – 2018. Вектор на експорт», що відбулася цього тижня в Києві.
В своєму виступі Максим Єнченко зосередив увагу учасників конференції на побудові бізнесу на виробництві шампіньонів та розвіяв деякі міфи, пов’язані, начебто, з високою прибутковістю даного напрямку АПК при мінімальних капіталовкладеннях.
«Чи можливо зробити прибутковою маленьку ферму? Так, можливо! Однак, «маленька» ферма це не менше 300 – 500 тис євро інвестицій і 5-10 тонн виробництва гриба на тиждень. В цьому випадку, проект буде доволі ризикованим – більшість вищеозначених складнощів буде вирішити досить важко. Також треба пам’ятати, що маленькі партії – це дорогий збут, а неповна завантаженість обладнання сприяє вищій собівартості вашого продукту. До того ж, маленька грибна ферма працює, як правило, на покупному компості, а це залежність від постачальника та, знову ж таки, вища собівартість»,- зазначив Максим Єнченко.
Виходячи з цього, за словами Максима Єнченка, ферма має бути достатньо великою, здатна виробляти щонайменше 15 тонн гриба на добу, а також інтегрованою з виробництвом компосту, добре обладнаною та, чи не найголовніше, мати професійний менеджмент.
«Ідеальна грибна ферма повинна мати компостне виробництво – 9 тоннелів пастеризації/інкубації, вирощувати 15 тонн гриба кожен день, мати сучасний відділ продажу , адже гриби самі себе не продадуть. Інвестиції у виробництво такого формату складають близько 15 млн євро, а термін окупності – від 6 років»,- зазначив фахівець.
Максим Єнченко в своєму виступі зупинився й на перевагах грибного бізнесу. Передусім це модливість збирати круглий рік без перерв – до 10 врожаїв з одної площі. В абсолютних цифрах, за словами фахівця, це 600 кг гриба з 1 кв. метру полу теплиці на рік. Сировиною для виробництва грибів виступають звичайні відходи сільгоспвиробництва, а вирощуванням можна займатися незалежно від погодних умов.
«До того ж, гриби – популярний і корисний продукт, споживання якого зростає по всьому світу. Це є дуже вагомим чинником подальшого розвитку українського грибного бізнесу»,- зазначив Максим Єнченко.
Під час конференції представник Аmycel навів також й цифри, що свідчать про розвиток цього виду агробізнесу в Україні. Так, наразі в нашій країні існує 5 компостних виробництв, а розведенням шампіньонів займаються 300 грибних ферм. «Річний обсяг виробництва шампіньону становить 51,3 тис тонн, а гливи та екзотичних грибів – 4,9 тис тонн. При цьому щорічно українець в середньому з’їдає 1,4 кг грибів. Сприяють розвитку виробництва наявність дешевої сировини та спеціалістів і недорога робоча сила»,- зазначив Максим Єнченко.
Проблемами ж, які гальмують розвиток виробництва грибів в Україні, за словами фахівця, є «загальнобізнесові» складнощі (кредити, комунікації, дозволи та ін), а також насичений внутрішній ринок з невисокою і нестабільною ціною.
«Перспективу ринку на найближчі 10 років ми бачимо в наявності лише 20-50 господарств-великих виробників з своїми компостними заводами. При цьому, щонайменше половина українського грибу буде експортуватися»,- резюмував Максим Єнченко.