Українська зернова асоціація підтримує уніфікацію залізничних тарифів порожнього пробігу вагонів на першому етапі ( І клас +52%, ІІ клас 0%, ІІІ клас -38%), адже таким чином буде вирівняно вартість порожнього пробігу для усіх вантажів і встановлена єдина ціна незалежно від класу вантажу.
Проте УЗА категорично не підтримує подальше необґрунтоване зростання вартості порожнього пробігу, заплановане на другому етапі. Другий етап ініціативи – це ніщо інше як приховане зростання вартості перевезення, а не уніфікація тарифів. Так, для зерна вартість порожнього пробігу вагонів за умови другого етапу ініціативи з уніфікації тарифів зросте на 41%, що призведе до додаткових витрат аграріїв в розмірі $0,7 на тонну зерна або 650—700 млн. гривень протягом маркетингового року.
УЗА звернулася до Мінінфраструктури, Мінекономрозвитку, Укрзалізниці з проханням врахувати позицію зерновиків та скасувати другий етап ініціативи (підвищення вартості порожнього пробігу вагонів) в проєкті наказу «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги»».
УЗА кілька років підкреслює та наголошує на важливості зближення класів – тарифів для різних вантажів. Різниця в тарифі перевезення між вантажами різних класів може досягати 2,72 рази, а тариф по поверненню порожнього вагону відрізняється в 2,5 рази. При цьому для УЗ собівартість перевезення залізницею приблизно однакова для вантажів всіх тарифних класів. Система класифікації вантажів за класами – це рудимент системи, де все було спрямовано на важку промисловість і оборонну галузь. Економіка з того часу кардинально змінилася.
Сьогодні експорт зернових є одним із найважливіших напрямів української економіки, який стрімко розвивається та дає змогу Україні зайняти провідні позиції на міжнародному ринку. Аграрний експорт приносить державі 40% валютних надходжень, а зернова галузь забезпечує 15% валового внутрішнього продукту. При цьому, зернова галузь цілком залежить від стабільної та ефективної роботи залізниці – наразі близько 65% всього зерна для подальшого експорту через морські порти перевозиться саме залізничним транспортом. Тому підвищення вартості порожнього пробігу для зерна на 41% призведе до додаткових витрат аграріїв та погіршить конкурентоспроможність українського зерна на світовому ринку.
Цього року УЗА очікує, що аграрії зберуть врожай обсягом близько 96 млн т зернових та олійних культур, а експорт може сягнути 56 млн т зерна. Для «Укрзалізниці» перевезення зерна є найприбутковішим напрямом серед усіх інших вантажних перевезень – зерно має частку всього 10% від обсягу вантажних перевезень, але забезпечує 20% від усього доходу вантажних перевезень «Укрзалізниці».
Проте щороку зерновики зустрічають одні й ті ж проблеми – відсутність достатньої кількості локомотивів, не прогнозованість залізничної логістики, тривала в часі доставка зерна від поля до порту, непередбачувана зміна вартості перевезень, нерівномірний та несправедливий розподіл залізничної інфраструктури серед усіх учасників ринку та багато інших проблем, які шкодять розвитку зернової галузі та надходженню інвестицій в країну і як наслідок надходженню валюти до країни.
УЗА підтримує ідею припинити крос-субсидування перевезення вантажів між класами – собівартість перевезення залізницею, по суті, є однаковою як для вантажів першого класу, так і для 2-го або 3-го класу. Тому УЗА підтримує зближення тарифних класів у якнайшвидші терміни. Однак при цьому нова система тарифів повинна бути гнучкою і давати можливість отримати дисконт великим вантажовідправникам за умови довгострокового планування і гарантій надання вантажу для перевезення.