30 жовтня Європейська Комісія оприлюднила Звіт у межах Пакета розширення Європейського Союзу 2024 року. Він містить оцінки Єврокомісії щодо прогресу, досягнутого країнами-кандидатами та потенційними кандидатами на вступ до ЄС. Зокрема, йдеться про прогрес України.
У рамках Пакета розширення ЄС представлено Звіт про річний стан підготовки та прогрес України щодо політичних та економічних критеріїв вступу до ЄС. Також він включає оцінку наближення національного законодавства до права ЄС відповідно до всіх переговорних розділів.
Цей Звіт є одним із документів, які формують порядок денний трансформацій України на шляху до членства в ЄС.
Міністерство фінансів України є відповідальним органом за чотири розділи: “Митний союз”, “Оподаткування”, “Фінансовий контроль” та “Фінансові й бюджетні положення”. А також є співвідповідальним за 8 розділами, у тому числі “Корпоративне право”, “Економічна і монетарна політика”, “Статистика”, та розділи, які відносяться до Верховенства права.
Митний та податковий напрями мають одні з найвищих оцінок серед усіх переговорних розділів.
У Звіті також відзначено “дуже суттєвий прогрес” України у впровадженні реформ у рамках Плану України для Ukraine Facility, макрофінансової допомоги від ЄС, Механізму розширеного фінансування МВФ. Виконання умов цих програм сприяє стійкості фінансової та економічної систем країни, а також залученню бюджетної підтримки від партнерів в умовах повномасштабної війни.
У Звіті використовується шкала оцінювання: початковий рівень підготовки, частковий рівень підготовки, середній рівень підготовки, високий рівень підготовки і дуже високий рівень підготовки. Для оцінки прогресу, досягнутого протягом звітного періоду, використовується наступна шкала: регрес, відсутність прогресу, обмежений прогрес, частковий прогрес, значний прогрес і дуже суттєвий прогрес.
Згідно зі Звітом, найбільший прогрес Україна демонструє у реалізації реформ за переговорними розділами Кластеру 3 “Конкурентоспроможність та інклюзивний ринок”. Зокрема, одним із переговорних розділів Кластеру, який демонструє суттєве покращення в порівнянні з минулорічним звітом, є “Оподаткування”.
Важливим є те, що жодна з оцінок Єврокомісії не містить даних про регрес України.
Митний союз
Митний напрям є одним із двох переговорних розділів (разом із розділом “Зовнішня, безпекова та оборонна політика”), які отримали найвищу оцінку в Звіті – “високий рівень підготовки” та “значний прогрес”. Крім цього, Україна також показала найвищий рівень прогресу за розділом “Митний союз” порівняно з іншим країнами - кандидатами на вступ в ЄС.
Єврокомісія позитивно оцінила внесення змін до Митного кодексу України з метою його подальшого узгодження з Митним кодексом ЄС. У квітні 2024 року успішно розпочалася експлуатація наступної версії електронної транзитної системи NCTS - фаза 5 (NCTS-P5). Україна досягла прогресу у впорядкуванні застосування митних спрощень. Станом на серпень 2024 року 54 економічні оператори отримали дозволи авторизованих економічних операторів (АЕО), на сьогодні кількість вже сягає 64. Також у лютому 2024 року було схвалено Довгостроковий національний стратегічний план цифрового розвитку, цифрової трансформації та цифровізації Держмитслужби.
Оподаткування
У сфері оподаткування Україна досягла “значного прогресу” та має “частковий рівень підготовки”.
Було внесено зміни до Податкового кодексу з метою подальшого приведення його у відповідність до законодавства ЄС. У Звіті зазначається, що положення українського законодавства про ПДВ в цілому відповідають праву ЄС. Акцизне оподаткування частково приведено у відповідність до законодавства ЄС. Триває робота над іншими напрямами, зокрема, у сфері прямого оподаткування.
Також у 2024 році успішно стартував перший автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки.
Фінансовий контроль
Україна перебуває на “початковому рівні підготовки” узгодження фінансового контролю з ЄС та має “обмежений прогрес” у сфері внутрішнього контролю та зовнішнього аудиту.
Єврокомісія пропонує рекомендації щодо необхідних заходів у цьому напрямі на наступний рік. Україна продовжує роботу над реформуванням внутрішнього контролю та зовнішнього аудиту відповідно до міжнародних стандартів. У цьому контексті слід зазначити, що в рамках підготовки до звіту не було враховано зміни в законодавство, які прийняті протягом останніх місяців, зокрема, в частині визначення Держаудитслужби службою координації боротьби з шахрайством (AFCOS).
Фінансові та бюджетні положення
Узгодження українського законодавства з ЄС за цим розділом знаходиться на “початковому рівні підготовки” та має “обмежений прогрес”.
У Звіті зазначається, що незважаючи на обмежений прогрес, Україна досягла прогресу в базових сферах політики, які опосередковано впливають на виконання цього розділу, зокрема, в напрямах “Митного союзу”, “Оподаткування”, “Фінансового контролю” та “Статистики”.
Зазначимо, що Звіт окреслює як досягнення, так і напрями, над посиленням яких потрібно зосередитись протягом 2025 року в межах євроінтеграційного руху. Мінфін України відданий процесу реформ та виконанню рекомендацій Європейської Комісії для повноцінного вступу до ЄС.
ІЦ УАК за матеріалами Мінфіну
agroconf.org